Banner Image
روشن نشدن موتورسیکلت

علت روشن نشدن موتورسیکلت و برطرف کردن آن

امتیاز دهید

امروزه برای موتورسواران هیچ‌چیز ناراحت‌کننده‌تر از این نیست که موتورسیکلت خود را درست زمانی که به آن نیاز دارند، استارت بزنند و با روشن نشدن آن مواجه شوند. البته این مشکل ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که مطمئناً در بیشتر مواقع ناآگاهی ما باعث بروز این مشکلات می‌شود؛ با این حال اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید یا قصد دارید از احتمال رخ دادن آن جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با مهم‌ترین علت روشن نشدن موتورسیکلت، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در اکثر مواقع، زمانی که با عدم روشن شدن موتورسیکلت مواجه می‌شوید، شناسایی و تعیین علت استارت نخوردن موتورسیکلت کار آسانی نبوده و حل و برطرف کردن آن، از شناسایی آن نیز دشوارتر است چراکه ناآگاهی و مدت زمان محدود شما باعث می‌شود نتوانید به راحتی مشکل موتورسیکلت خود را شناسایی و حل نمایید. در چنین شرایطی لازم نیست در اولین فرصت با مکانیک تماس بگیرید؛ بلکه مراحلی وجود دارد که شما می‌توانید با بررسی آن‌ها مشکل استارت نخوردن موتورسیکلت خود را پیدا کرده و در صورت امکان، خودتان برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

علت روشن نشدن موتورسیکلت

حتی اگر خودرو یا موتورسیکلت شما نو یا به عبارتی صفر کیلومتر هم باشد، باید خودتان را برای روشن نشدن آن آماده کنید. موارد زیادی وجود دارند که ممکن است علت روشن نشدن موتورسیکلت شما به خاطر آن رخ داده باشد؛ به همین دلیل 15 علت روشن نشدن موتورسیکلت را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم تا با شناسایی و حل آن، از موتورسواری و رسیدگی به امور شخصی خود لذت ببرید.

1.    خوابیدن باتری یا ضعیف بودن آن

اولین موردی که می‌تواند دلیل روشن نشدن موتورسیکلت شما باشد، ضعیف بودن باتری است؛ تمام موتورسیکلت‌ها دارای باتری هستند که مهم‌ترین بخش هر موتورسیکلت نیز محسوب می‌شود، زیرا روشن شدن موتورسیکلت‌های الکتریکی، رابطه مستقیم با باتری دارد و در صورت عدم شارژ کافی، با استارت نخوردن موتورسیکلت مواجه خواهید شد.

خوابیدن باتری موتورسیکلت

نحوه تشخیص ضعیف بودن باتری موتورسیکلت به این‌گونه است که پس از روشن کردن چراغ‌های موتورسیکلت، کارکرد نامناسب آن را مشاهده می‌کنید. اگر به دنبال علت روشن نشدن موتورسیکلت خود هستید و نمی‌دانید که باتری شما سالم است یا خیر، می‌توانید با استفاده از بوق موتورسیکلت خود، ضعف باتری را شناسایی کنید. برای این کار بوق موتورسیکلت را به صدا درآورید و کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهید؛ در صورتی که به کم و زیاد شدن صدا یا عمل نکردن آن برخوردید، یعنی باتری موتورسیکلت شما دچار نقص شده است یا اگر بدون استارت خوردن، چراغ‌های موتورسیکلت شما روشن می‌شود، می‌توانید آن را مورد بررسی قرار دهید؛ اما بهترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص علت استارت نخوردن موتورسیکلت به خاطر ضعف باتری، استفاده از ابزار مولتی متر است.

2.    خالی بودن باک بنزین

همان‌طور که می‌دانید تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی برای استارت خوردن، به سوخت کافی نیاز دارند. پس پیش از آنکه جویای علت روشن نشدن موتورسیکلت خود باشید، از پر بودن باک خود مطمئن شوید.

باک بنزین موتورسیکلت

نحوه شناسایی این مشکل، باز کردن در باک و نگاه کردن به داخل آن است یا روش دیگر آن، تکان دادن موتورسیکلت و توجه به صدای حرکت سوخت (بنزین) درون باک است.

بیشتر بخوانید: چگونه صدای اگزوز موتورسیکلت را عوض کنیم؟

3.    مسدود بودن دریچه مخزن سوخت

درون مخزن سوخت موتورسیکلت‌ها دریچه‌ای وجود دارد که وظیفه انتقال بنزین به داخل موتور را بر عهده دارد؛ زمانی که این دریچه دچار گرفتگی شده باشد، باید راه آن را با استفاده از یک سنجاق یا سیم نازک، باز کنید.

4.    عملکرد نادرست کلاچ

کار نکردن کلاچ نیز می‌تواند علت روشن نشدن موتورسیکلت شما باشد. در برخی مواقع این مشکل با رها کردن کلاچ و فشردن مجدد آن برطرف می‌شود، اما اگر تشخیص دادید که کلاچ موتورسیکلت شما دچار نقص شده است و با فشردن مجدد حل نمی‌شود، باید به مکانیکی مراجعه تا خرابی آن را تعمیر کنید.

5.    مسدود شدن خروجی اگزوز

مسدود بودن لوله خروجی اگزوز نیز می‌تواند دلیل استارت نخوردن موتورسیکلت شما باشد؛ درواقع ممکن است گاهی اوقات به هر دلیلی همسایه یا دوستان شما با گذاشتن یک شیء مانند توپ، خروجی اگزوز شما را مسدود کنند؛ در چنین شرایطی بررسی کنید و هر چیز اضافه‌‌ای درون لوله اگزوز مشاهده کردید، خارج کنید.

اگزوز موتور سیکلت

6.    شل شدن سیم شمع موتورسیکلت

شل شدن سیم شمع، یکی از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن موتورسیکلت است و تنها راه‌حل آن قطع کردن شمع موتور و اتصال دوباره آن است؛ پس از انجام این کار مجدداً استارت بزنید و اگر همچنان با مشکل روشن نشدن موتورسیکلت مواجه بودید سایر علت‌ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل تمیز کردن شمع موتورسیکلت

7.    کثیف بودن یا خرابی شمع‌ها

تشخیص کثیف بودن یا خرابی شمع‌ها به این‌گونه است که شما هنگام حرکت با موتورسیکلت، دچار مشکلاتی مانند افت قدرت در حرکت، ریپ زدن موتور و کاهش شتاب می‌شوید؛

کثیف بودن شمع ها

در چنین شرایطی ابتدا شمع‌های موتورسیکلت خود را باز کرده و آن‌ها را به خوبی تمیز کنید، اگر همچنان موتورسیکلت شما از جانب شمع‌ها مشکل استارت خوردن داشته باشد، باید نسبت به خرید شمع موتورسیکلت و تعویض آن‌ها اقدام کنید.

8.    خرابی فیوز موتورسیکلت

اگر باتری موتورسیکلت خود را بررسی کرده‌اید و مشکلی از جانب آن وجود ندارد ولی همچنان مشکل ورود جریان برق در سیستم موتورسیکلت خود را مشاهده می‌کنید، باید جعبه فیوز را پیدا کرده و فیوزهای موتورسیکلت خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر یا تعویض نمایید. جعبه فیوز معمولاً در زیر صندلی یا پشت پنل‌های جانبی قرار می‌گیرد.

9.    عدم روشن شدن موتورسیکلت به دلیل سردی هوا

سرد بودن هوا می‌تواند علت روشن نشدن موتورسیکلت‌هایی که از کاربراتور برخوردارند، باشد. در صورتی که علت استارت نخوردن موتورسیکلت شما سردی هوا باشد، صدای چرخش موتور کندتر از حالت عادی است؛ راه‌حل این مشکل، انتقال موتور به پارکینگ یا گاراژ و گرم کردن موتور و کاربراتور آن به وسیله یک بخاری برقی است.

10.   مسدود شدن انژکتور

در برخی مواقع ممکن است مسدود شدن انژکتور، علت استارت نخوردن موتورسیکلت شما باشد؛ اگر استارت می‌زنید و شمع موتور به درستی جرقه می‌زند و سوخت کافی نیز درون باک موتور شما قرار دارد، به احتمال خیلی زیاد انژکتورهای موتور شما دچار مشکل شده است. در چنین شرایطی به صورت دستی انژکتور را بررسی کنید و در صورت کثیف یا خراب بودن، نسبت به تمیز کردن یا تعویض آن اقدام کنید. همچنین برای تمیز کردن انژکتور، می‌توانید از اسپری انژکتورشور نیز استفاده کنید.

11.   ترک برداشتن سیم‌پیچی موتورسیکلت

دلایل مختلفی مانند گرمای هوا یا برخورد با شیء تیز، جهت ترک برداشتن سیم‌پیچی موتورسیکلت وجود دارد که راه تشخیص آن بررسی چشمی است؛ یعنی تمام سیم‌های موجود در موتورسیکلت خود را بررسی و شکاف یا ترک‌های موجود را پیدا کنید و آن سیم را در مکانیکی تعویض نمایید. نکته: به هیچ عنوان در صورت روشن بودن موتورسیکلت به سیم‌کشی آن دست نزنید زیرا خطر برق‌گرفتگی و سوختگی شدید، شما را تهدید می‌کند.

12.   گیرپاژ کردن موتورسیکلت

گیرپاژ کردن موتور می‌تواند علت روشن نشدن موتورسیکلت باشد و دلایل مختلفی مانند کمبود یا کثیفی روغن برای بروز این مشکل وجود دارد؛ به دلیل نداشتن دانش کافی از تعمیرات موتورسیکلت، در این شرایط بهتر است به مکانیکی مراجعه کنید.

گیرپاژ کردن موتورسیکلت

بیشتر بخوانید: چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است؟

13.   ساییدگی و پوسیدگی رینگ پیستون

وجود ساییدگی در رینگ پیستون نیز ممکن است علت استارت نخوردن موتورسیکلت شما باشد؛ مهم‌ترین وظیفه رینگ‌ها، حفظ تراکم در قسمت بالای پیستون است که در صورت خوردگی آن، میزان سوخت کمتری به موتور می‌رسد و درنتیجه باعث روشن نشدن آن می‌شود؛ در چنین شرایطی نیز کاری از دست شما برنمی‌آید و باید به مکانیکی مراجعه نمایید.

14.   قفل شدن هندل

قفل شدن هندل موتورسیکلت در اثر باز شدن پیچ ساسات کاربراتور و مهره داخل هواکش، رخ می‌دهد؛ برای جلوگیری از این مشکل موقع تمیز کردن فیلتر هواکش، مهره‌های داخل آن و پیچ ساسات را کاملاً سفت کنید.

15.  بروز مشکل در فیلرگیری سوپاپ‌ها

فیلر گیری سوپاپ‌ درواقع همان تنظیم فاصله بین قسمت انتهایی ساق سوپاپ و پیچ فیلر موتور سیکلت به وسیله آچار فیلرگیری است. عدم انجام دقیق مراحل فیلرگیری موتورسیکلت می‌تواند منجر به روشن نشدن موتور سیکلت در فصول سرد سال شود.

فیلرگیری سوپاپ‌ها

جمع‌بندی

با توجه به ترافیک معابر شهری، تردد با موتورسیکلت‌ها بسیار افزایش یافته و کاربران زیادی برای رفت‌و‌آمد خود از این نوع وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. اگر شما هم از موتورسیکلت استفاده می‌کنید، با مشکلات احتمالی آن آشنا هستید و می‌دانید ممکن است در برخی مواقع با روشن نشدن موتورسیکلت خود مواجه شوید؛ در چنین شرایطی بررسی علت روشن نشدن موتورسیکلت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دلایل زیادی برای استارت نخوردن موتورسیکلت وجود دارد؛ اما رایج‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به باتری و برق موتورسیکلت است. ما در این مقاله به بررسی 15 علت استارت نخوردن موتورسیکلت پرداختیم و راه‌کارهای موجود برای حل یا پیشگیری از آن را برای شما عزیزان شرح دادیم و امیدواریم در صورت مواجه با چنین مشکلی، به راحتی از آن عبور کنید.

 

سوالات متداول

  • آیا مشکل روشن نشدن موتورسیکلت بدون مراجعه به مکانیکی قابل حل است؟

در این شرایط، علت روشن نشدن موتورسیکلت بسیار مهم است و در صورتی که مشکل فنی خاصی رخ نداده ‌باشد، می‌توانید شخصاً آن را برطرف کنید؛ اما در برخی مواقع مجبور به مراجعه به مکانیکی هستید.

  • رایج‌ترین مشکلاتی که باعث عدم روشن شدن موتورسیکلت می‌شوند کدام‌اند؟

رایج‌ترین علل روشن نشدن موتورسیکلت، مشکلات برقی و سوخت‌رسانی هستند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: ضعیف بودن باتری، خالی بودن باک و خرابی فیوزها.

  • چگونه از سلامت باتری موتورسیکلت خود مطمئن شویم؟

بررسی عملکرد چراغ‌ها یا بوق موتورسیکلت می‌تواند شما را از سلامت باتری مطلع کند، اما این روش دقیق نبوده و برای بررسی بهتر آن کافی است از ابزار مولتی متر استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =