Banner Image
بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای

بررسی دقیق رانا پلاس سقف شیشه ای

امتیاز دهید

هم‌زمان با تغییر سبد محصولات ایران خودرو و اضافه شدن چند خودرو پلاس دیگر به آن، رانا نیز موفق به دریافت عنوان پلاس شد. تیپ‌های مختلف رانا پلاس به طور هم‌زمان جایگزین رانا معمولی و پژو 206 صندوقدار شدند، از این رو بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای و معمولی برای مشتریان امروزی جذابیت پیدا کرده است.

در حال حاضر دو نسخه از رانا پلاس روی خط تولید ایران خودرو قرار دارند و به زودی نسخه دیگری نیز به جمع آن‌ها اضافه خواهد شد؛ بنابراین رانا پلاس به طور کامل جایگزین پژو 206 صندوقدار در خط تولید ایران خودرو شده است. با توجه به افزایش تیراژ و عرضه رانا پلاس، انتظار داریم تا در آینده محصولات بیشتری را از این سری ببینیم. با این حال لازم است تا ابتدا بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای را به صورت مشروح بیان کنیم تا مشتریان با این خودرو محبوب بازار بیشتر آشنا شوند.

بیشتر بخوانید:مقایسه شاهین با تارا (کدام ارزش بیشتری دارد؟)

نگاه اولیه به رانا پلاس

رانا به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های طولانی توسعه خودرو در ایران به شمار می‌رود. این پروژه در ابتدا با نام نیوپیکان یا پیکان جدید در این شرکت معرفی شد اما پس از عرضه پژو 206 صندوقدار و رنو تندر 90، این پروژه به بایگانی رفت.

پس از اعمال دور اول تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران در ابتدای دهه 1390، ایران خودرو به تولید نسخه‌های ایرانیزه پژو 206 روی آورد. در نتیجه پروژه رانا را مجدد مطرح کرد. این خودرو از سال 1391 در سبد محصولات ایران خودرو حضور یافت و به عنوان نسخه‌ای ارزان‌تر از پژو 206 صندوقدار شناخته شد. در آن دوران ایران خودرو دو تیپ رانا EL‌ و رانا LX را به بازار عرضه کرد که به ترتیب نسخه کم آپشن و پر آپشن این خودرو به شمار می‌آمدند.

حدود یک دهه بعد یعنی در سال 1400 و با آغاز سده جدید، ایران خودرو تصمیم گرفت تا سبد محصولات خود را به‌روزرسانی کند. از این رو برخی خودروها همچون پژو 405 و سمند از خط تولید کنار گذاشته شدند تا رانا پلاس و سورن پلاس جایگزین آن‌ها شوند. رانا پلاس در واقع نسخه فیس‌لیفت رانا به حساب می‌آید که ظاهری متفاوت را همراه با امکانات بیشتر در اختیار مشتری قرار می‌دهد. ایران خودرو تاکنون دو نسخه از رانا پلاس را به بازار عرضه کرده است که شامل تیپ معمولی و تیپ پانوراما هستند. آنچه در بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای خواهید خواند، نگاه دقیق و موشکافانه به تیپ مجهزتر این خودرو یعنی رانا پلاس پانوراما است.

طراحی خارجی

همان‌گونه که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، رانا پلاس در واقع نسخه فیس‌لیفت رانا معمولی به حساب می‌آید. این فیس‌لیفت بسیار محدود انجام شده است، در نتیجه یافتن تفاوت میان رانا پلاس و رانا معمولی دشوار خواهد بود.

در نمای جلو، کاسه چراغ‌ها طراحی جدیدی دارند و جلوپنجره خودرو نیز الگوهای مدرن‌تری را در خود جای داده است. با این حال سبک طراحی سپر و جلوپنجره خودرو بدون تغییر باقی مانده است.

طراحی جلو رانا پلاس

در نمای جلو، کاسه چراغ‌ها طراحی جدیدی دارند و جلوپنجره خودرو نیز الگوهای مدرن‌تری را در خود جای داده است

تغییرات نمای جانبی نیز محدود هستند. در این بخش تنها زه‌ها و دستگیره‌های همرنگ بدنه تفاوت اصلی را نشان می‌دهند. همچنین آینه‌های خودرو نیز فرم جدیدی دارند و به چراغ راهنما مجهز شده‌اند. قالپاق‌های جدیدی نیز برای رانا پلاس طراحی شده‌اند که مشابه آن‌ها را در پژو 207 دیده‌ایم.

نمای جانبی رانا پلاس

در این بخش تنها زه‌ها و دستگیره‌های همرنگ بدنه تفاوت اصلی را نشان می‌دهند

بیشتر بخوانید:نظر مردم در مورد خودرو تارا

در نمای عقب خودرو نیز کمترین میزان تغییرات را می‌بینیم. چراغ‌های این بخش الگوی جدیدی دارند و تا حدودی برآمده شده‌اند. نوشته فارسی رانا پلاس نیز در این بخش تفاوت خودرو با رانا عادی را به ما یادآور می‌شود. با این حال در نسخه پانوراما به دلیل وجود سقف شیشه‌ای، تفاوت ظاهری این خودرو بیشتر از پیش مشخص است. این سقف در نمای خارجی خودرو مشکی‌رنگ است که ترکیب آن با رنگ‌های روشن بدنه، ظاهر رانا پلاس شش دنده را زیباتر جلوه می‌دهد.

طراحی عقب رانا پلاس

چراغ‌های این بخش الگوی جدیدی دارند و تا حدودی برآمده شده‌اند

طراحی داخلی

تغییرات محیط داخلی رانا پلاس نیز همانند بخش خارجی آن، محدود بوده‌اند. صفحه کیلومتر جدید نخستین بخش متفاوت این خودرو است. این صفحه کیلومتر در رانا EL نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و اکنون بار دیگر به رانا پلاس بازگشته است. غربیلک فرمان رانا پلاس نیز طرح جدیدی دارد و از سبک مشابه فرمان پژو 207 جدید بهره می‌برد. روی یک سمت این فرمان دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی قرار دارند و سمت دیگر آن نیز تنظیمات مربوط به آپشن جدید این خودرو یعنی کروز کنترل قرار گرفته است.

ایران خودرو برای القای حس بهتر به کابین رانا پلاس در مقایسه با رانا معمولی، سطح کیفیت مواد به کار رفته در کابین این خودرو را ارتقا داده است. برای مثال رودری‌ها اکنون با پوشش نرم مزین شده‌اند و برخی قطعات کابین نقره‌ای رنگ هستند. ایران خودرو سیستم پخش جدیدی را نیز برای رانا پلاس در نظر گرفته است اما همچنان از نمایشگر سیستم صوتی در این خودرو خبری نیست.

طراحی داخلی

رودری‌ها اکنون با پوشش نرم مزین شده‌اند و برخی قطعات کابین نقره‌ای رنگ هستند

مشخصات فنی

بزرگ‌ترین بخش متفاوت در بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای، مشخصات فنی این خودرو است. رانا پلاس پانوراما به نسخه بهبود یافته پیشرانه TU5 مجهز است که ایران خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. این پیشرانه نخستین بار در تارا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در رانا پلاس و همچنین پژو 207 نیز نصب شد.

حداکثر راندمان این پیشرانه، 113 اسب ‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور است که نسبت به موتور TU5 معمولی 8 اسب بخار قدرت و 2 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. علاوه بر پیشرانه قوی‌تر،‌ رانا پلاس پانوراما گیربکس بهتری نیز دارد. جعبه دنده شش سرعته دستی، وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد. همانند گذشته، رانا پلاس پانوراما یک سدان دیفرانسیل جلو محسوب می‌شود.

تغییر موتور و گیربکس در رانا پلاس شش سرعته، موجب شده است تا سایر مشخصه‌های فنی این خودرو نیز بهبود یابند. برای مثال شتاب صفر تا صد این خودرو از حدود 12 ثانیه به 11.6 ثانیه کاهش یافته است. مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس نیز 6.8 لیتر بر صد کیلومتر عنوان شده است که همچنان این خودرو را در باشگاه اتومبیل‌های اقتصادی حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید:مقایسه کوییک با 206 [کدام هاچبک بهتر است]؟

با وجود بهبود مشخصات فنی، همچنان ترمزهای عقب رانا پلاس پانوراما از نوع کاسه‌ای ارزان‌تر هستند. ترمزهای دیسکی در ابتدا روی رانا LX مورد استفاده قرار گرفتند اما پس از ارزان‌سازی تولید در سال 1398، با ترمزهای کاسه‌ای در چرخ‌های عقب جایگزین شدند. ایران خودرو نیز تاکنون تصمیمی مبنی بر بازگشت این ترمزها به رانا پلاس نداشته است.

امکانات و آپشن‌ها

رانا پلاس نسخه به‌روز شده رانا LX محسوب می‌شود، از این رو چند آپشن جدید به آن افزوده شده‌اند. با این حال اکثر آپشن‌ها میان رانا پلاس معمولی و رانا پلاس پانوراما مشترک هستند. کروز کنترل، غربیلک فرمان جدید به همراه دکمه‌های کنترلی، چراغ‌هایی با طرح جدید و دی‌لایت از جمله تجهیزات اضافه شده به رانا پلاس هستند. تفاوت اصلی میان رانا پلاس پانوراما و معمولی از نظر کاربران، سقف شیشه‌ای این خودرو است که امکان مشاهده آسمان را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

علاوه بر موارد یاد شده، بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای در بخش فنی ما را به یک آپشن جذاب و مهم دیگر رهنمون می‌کند. این آپشن فرمان برقی است که تنها در رانا پلاس پانوراما نصب شده و نسخه‌های معمولی فاقد آن هستند. با باز کردن کاپوت رانا پلاس شش سرعته، متوجه خواهید شد که پمپ هیدرولیک دیگر در کنار موتور قرار ندارد؛ بنابراین فرمان خودرو به صورت کمکی برقی هدایت می‌شود و بخشی از بار موجود روی موتور حذف شده است. دیگر تجهیزات رانا پلاس سقف شیشه‌ای به شرح زیر هستند:

دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS‌ و EBD، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو، آنتن اکتیو، سیستم تهویه دستی، تنظیم دستی صندلی‌ها، آینه‌های برقی راهنمادار با گرمکن، دستگیره درب و زه همرنگ بدنه، ساعت دیجیتال و سیستم هشداردهنده با نمایشگر.

سخن پایانی

بخش نهایی بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای، محاسبه قیمت آن است که به مقایسه با رقبا ختم می‌شود. در حال حاضر یعنی نیمه دوم سال 1402، قیمت رانا پلاس سقف شیشه‌ای از سوی ایران خودرو معادل 343 میلیون و 555 هزار تومان اعلام شده است. به دلیل عدم عرضه منظم این خودرو طی سال جاری، در حال حاضر قیمت رانا پلاس پانوراما در بازار حباب بزرگی دارد و متقاضیان ناچار هستند تا برای خرید این خودرو از بازار آزاد، 200 میلیون تومان وجه بیشتری را پرداخت کنند.

در حال حاضر رقبای اصلی رانا پلاس پانوراما را سایر محصولات ایران خودرو تشکیل می‌دهند. دنا پلاس معمولی و پژو پارس XU7+ دو رقیب جدی این خودرو هستند. همچنین می‌توان سورن پلاس را به عنوان دیگر رقیب رانا برشمرد. در نهایت سایپا شاهین دنده‌ای از دیگر خودروساز بزرگ ایرانی، رقیب آخر رانا پلاس پانوراما محسوب می‌شود. با این حال همچنان برخی مشتریان به خرید رانا پلاس سقف شیشه‌ای علاقه دارند که علت آن بهره‌مندی از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته است.

سوالات متداول

  • تفاوت رانا پلاس سقف شیشه‌ای با رانا پلاس عادی چیست؟

تفاوت‌های رانا پلاس سقف شیشه ای با نسخه عادی شامل اضافه شدن سقف پانوراما و همچنین موتور و گیربکس متفاوت هستند.

  • رانا پلاس سقف شیشه ای از چه سالی به تولید رسیده است؟

تولید رانا پلاس پانوراما از سال 1400 آغاز شده است و تا به حال ادامه دارد.

  • رانا پلاس سقف شیشه ای چقدر از رانا پلاس معمولی گران‌تر است؟

قیمت رانا پلاس پانوراما در کارخانه حدود 20 میلیون تومان گران‌تر از رانا پلاس معمولی است. با این حال در بازار آزاد اختلاف قیمت این دو خودرو به حدود 50 میلیون تومان می‌رسد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 2 =