Banner Image

9 علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار

امتیاز دهید

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که هنگام کارکردن با این دستگاه پیش می‌آید؛ حتی اگر بهترین مدل جاروبرقی را داشته باشید! فرض کنید جارو را روشن می‌کنید و هنوز چند دقیقه از کار با آن نگذشته که ناگهان خاموش می‌شود. احتمالاً اول از هر چیز، دوشاخه آن را از پریز درمی‌آوریم و دوباره به برق می‌زنیم و آرزو می‌کنیم این بار روشن شود؛ اما معمولا مشکل جدی‌تر از این چیزهاست و با چنین کارهایی جاروبرقی ما روشن نخواهد شد. ما اینجا هستیم که دربارۀ علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار صحبت کنیم و به شما بگوییم نگران سوختن آن نباشید؛ این یک مشکل رایج است و کافی‌ست علت آن را بیابید. پس امیدتان را حفظ کنید و با ما همراه باشید.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

خاموش شدن جاروبرقی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در صورتی که مشکل جزئی باشد، می‌توانید بدون مراجعه به تعمیرگاه به رفع مشکل بپردازید و در صورتی که جاروبرقی همچنان روشن نشد، بهتر است به تعمیرگاه یا نمایندگی‌های برند جاروبرقی خود مراجعه کنید. حال بیایید برویم سراغ انواع علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار:

  1. پر شدن پاکت جاروبرقی

پر شدن پاکت می‌تواند علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار باشد. هنگامی که کیسه یا مخزن پر باشد، سبب خفگی و انسداد موتور جاروبرقی می‌شود و در نتیجه هوا به موتور نمی‌رسد. این مشکل در نهایت به خاموش شدن دستگاه منجر خواهد شد.

پر شدن پاکت جاروبرقی

سعی داشته باشید مخزن جاروبرقی را به‌طور منظم تخلیه کنید یا اگر جاروبرقی شما کیسه‌ای است، مرتب به کیسه‌ها رسیدگی کنید. اگر از کیسه‌های نانو استفاده کنید، می‌توانید همانند مخزن آن را تخلیه کرده و سپس دوباره از آن بهره بگیرید.

  1. گرم شدن موتور و داغ کردن آن

استفاده مداوم و بی‌وقفه از جاروبرقی موجب داغ شدن موتور و در نتیجه خاموش شدن ناگهانی آن می‌شود. در صورتی که در طول کار با دستگاه به آن استراحت ندهید، هم به موتور آن آسیب می‌زنید و هم به دیگر قطعات آن. بهتر است پس از هر 25 الی 30 دقیقه، آن را برای مدتی خاموش کنید و به آن استراحت بدهید.

  1. گرفتگی لوله یا فیلتر جاروبرقی

گاهی اوقات موقع جاروی منزل به ناگاه جاروبرقی زباله‌ای بزرگ را می‌بلعد. این زباله ممکن است در سرِ پارویی جاروبرقی یا لوله خرطومی یا لوله تلسکوپی آن گیر کند. در چنین شرایطی هوادهی به داخل جاروبرقی صورت نمی‌گیرد و همین یکی از انواع علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار است. در صورت انسداد هر یک از لوله‌ها دیگر جاروبرقی نمی‌تواند مکش درستی داشته باشد و هوا را به‌خوبی جریان دهد و در نتیجه به ناگاه خاموش می‌شود.

گرفتگی لوله یا فیلتر جاروبرقی

قبل از بروز چنین مشکلاتی بهتر است دهانه‌ها و لوله‌های جاروبرقی را چک کنید و در صورت مشاهده جمع شدن زباله در آن‌ها یا گیر کردن زباله‌ای بزرگ در داخل لوله‌ها، در صدد رفع آن باشید. در صورتی که انسداد لوله‌ها به مراحل حاد برسد، ممکن است به نیم‌سوز شدن یا سوختگی کامل دستگاه منجر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین هود ایرانی چیست؟

  1. خراب شدن دکمه سوییچ و پاور

گاهی اوقات مشکلی در دکمه روشن و خاموش به وجود می‌آید و به همین دلیل کارایی خود را از دست می‌دهد. در چنین زمانی بهتر است بلافاصله سیم جاروبرقی را از پریز بکشید و اجازه ندهید کار به سوختگی موتور و کل جاروبرقی برسد. اگر با چند بار امتحان مجدد نتوانستید کارایی دکمه را بازگردانید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به تعمیرات ببرید تا دکمه جدیدی روی آن نصب کند.

  1. مشکل در بخش ترموستات جاروبرقی

ترموستات جاروبرقی یکی از قطعاتی است که نقش حیاتی و مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه پس از آنکه موتور در اثر کار بیش از حد داغ می‌شود، حرکت آن را با خارج کردن از موتور از کار می‌اندازد. در این صورت اجازه می‌دهد موتور استراحت کند و از سوختگی آن جلوگیری به عمل می‌آورد؛ اما اگر خود ترموستات دچار مشکل شود، در این صورت جاروبرقی نیز به ناگهان خاموش خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است از روشن کردن مجدد جاروبرقی بپرهیزید و در عوض دستگاه را به نمایندگی یا مراکز تعمیر نشان دهید.

  1. شاید مشکل از سیم‌کشی آپارتمان است!

از دیگر انواع علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار می‌توان به مشکل سیم‌کشی ساختمان اشاره کرد. اگر سیم‌کشی ساختمان دچار مشکل باشد، نه‌تنها به جاروبرقی بلکه به دیگر دستگاه‌ها نیز آسیب می‌رساند. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرابی دستگاه‌هایتان از صحت سیم‌کشی ساختمان اطمینان کسب کنید.

  1. تنظیمات مربوط به تایمر جاروبرقی

از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که در طراحی جاروبرقی‌ها به کار رفته است، می‌توان به تایمرهایی اشاره کرد که برای مشخص کردن زمان خاموش شدن دستگاه به کار می‌روند. این تایمرها هم به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند و هم به شیوه خودکار. پس اگر وسط کار ناگهان جاروبرقی خاموش شد، نگران نشوید. شاید از تایمر آن باشد و نشان می‌دهد زمان استراحت فرارسیده است.

  1. خرابی موتور جاروبرقی

خرابی موتور همان علتی است که مسلماً هیچ‌کدام از ما نمی‌خواهیم دستگاه در اثر آن خاموش شود. خرابی موتور به‌عنوان علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند فرسودگی دستگاه و استفاده از آن طی سالیان زیاد، اتصالات برق، استفاده بیش از اندازه از جاروبرقی به وجود بیاید.

خرابی موتور جاروبرقی

در صورتی که خاموشی جاروبرقی به خاطر خرابی موتور باشد، بوی سوختگی خفیفی را احساس می‌کنید. در چنین شرایطی حتماً باید دستگاه را به نمایندگی یا مراکز تعمیر نشان دهید تا موتور تعویض شود.

علت خاموش شدن جاروبرقی ال جی

جاروبرقی‌های ال جی یکی از پرطرفدارترین جاروبرقی‌های موجود در بازار هستند. تکنولوژی‌های به‌روز و مختلفی بر روی رده‌های مختلف این جاروبرقی‌ها طراحی می‌شود و به همین علت شاهد نسل‌های پیشرفته جاروبرقی از طرف برند ال جی هستیم. اگر جاروبرقی ال جی دارید و ناگهان خاموش می‌شود، ابتدا تایمر آن را چک کنید. این جاروبرقی‌ها اغلب از تایمر برخوردارند و پس از گذشت چند دقیقه از شروع کار با آن، به‌طور خودکار دستگاه را خاموش می‌کنند.

جاروبرقی ال جی

اگر اشکال از تایمر نباشد، بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگری بروید. مثلاً اتصالات سیم جاروبرقی را چک کنید یا ببینید چیزی داخل لوله‌های دستگاه گیر نکرده باشد. همچنین به این مورد توجه داشته باشید که دوشاخه داخل پریز محکم باشد و لق نباشد.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاناسونیک

از آنجا که جاروبرقی‌های پاناسونیک از جاروبرقی‌های محبوب بازار به شمار می‌روند، ممکن است این سوال برای خریداران این جاروبرقی‌ها پیش بیاید که علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار چیست. برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم از عدم انسداد لوله‌ها و هوادهی مناسب دستگاه مطمئن شوید. همچنین چک کنید دکمه خاموش و روشن خراب نشده باشد و مشکل از سمت این دکمه نیست. اگر مشکل از جانب این بخش‌ها نبود، پس قطعات داخلی را بررسی کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

علت خاموش شدن جاروبرقی سامسونگ

جاروبرقی‌های سامسونگ یکی از باکیفیت‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند. این جاروبرقی‌ها به ندرت دچار خرابی قطعات یا موتور می‌شوند و به همین علت اگر در حین کار خاموش شوند، اغلب می‌توان آن را بدون نیاز به تعمیرگاه رفع کرد. در صورت خاموش شدن این جاروبرقی‌ها به‌طور ناگهانی لوله‌های آن‌ها را چک کنید و از مسدود نشدن آن‌ها اطمینان بیابید.

جاروبرقی سامسونگ

اگر اشکالی از این سمت ندیدید، به سراغ مخزن یا کیسه دستگاه بروید و ببینید آیا خاموشی جارو به علت پر بودن مخزن بوده است یا نه. همچنین یکی از دلایل خاموشی جاروبرقی سامسونگ آن است که شاید بیش از اندازه از آن استفاده کرده باشید و موتور داغ کرده است. پس اجازه دهید جارو استراحت کند و مجدداً آن را راه بیندازید.

چگونه مشکل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی را رفع کنیم؟

برای آنکه از خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی جلوگیری کنید، بهتر است مواردی را در هنگام استفاده از این دستگاه رعایت کنید. به‌طور مثال:

  • مدام و منظم مخزن جاروبرقی را چک کنید و از پر نبودن آن مطمئن شوید. در صورت پر بودن مخزن را خالی کنید یا کیسه را تعویض کنید. می‌توانید از کیسه‌های نانو بهره بگیرید که تا مدت‌های طولانی برای شما کاربری داشته باشد.
  • قبل و بعد از استفاده از جاروبرقی، لوله‌ها و سر پارویی آن را چک کنید و ببینید زباله‌ای درون آن‌ها گیر نکرده باشد.
  • لطفاً از جاروبرقی‌تان به مدت طولانی کار نکشید. استفاده مداوم از دستگاه ممکن است هم باعث داغ شدن موتور شود و هم ترموستات را از کار بیندازد. سعی کنید پس از هر 20 دقیقه کار با جاروبرقی، آن را خاموش کنید و به دستگاه استراحت بدهید.
  • همانطور که پیش‌تر گفتیم، سیم‌کشی نامناسب در منزل از علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار به حساب می‌آید. در صورتی سیم‌کشی ساختمان دچار مشکل باشد، ممکن است منجر به سوختن جاروبرقی شود. اگر متوجه چنین وضعیتی درباره سیم‌کشی ساختمان شدید تا زمان درست شدن آن از استفاده جاروبرقی بپرهیزید.

سخن پایانی

کار با لوازم برقی همیشه نیازمند مراقبت و توجه بیش از حد به آن‌هاست. جاروبرقی‌ها هم از این امر مستثنی نیستند. اگر به آن‌ها توجه نکنید، در حین کار ناگهان خاموش می‌شوند. علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار می‌تواند به دلیل خراب شدن قطعات، سوختگی موتور، انسداد لوله‌ها و فیلتر جاروبرقی، تنظیمات تایمر و مواردی از این دست باشد. به محض خاموش شدن دستگاه سعی کنید لوله‌ها، اتصالات سیم، مخزن جاروبرقی و دکمه سوییچ را چک کنید و اگر اشکال از این سمت‌ها نبود، دستگاه را به مراکز تعمیر ببرید.

سوالات متداول

  1. پس از چند دقیقه کار با جاروبرقی آن را خاموش کنم؟

بهتر است پس از هر 20 دقیقه کار با دستگاه به آن استراحت بدهید و بگذارید به مدت 5 الی 10 دقیقه نفسی تازه کند.

  1. در صورتی که دکمه سوییچ از کار افتاده باشد، می‌توانم آن را در منزل درست کنم؟

خاموشی جاروبرقی می‌تواند ناشی از خراب شدن دکمه سوییچ باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای درست کردن این دکمه به تعمیرگاه لوازم خانگی مراجعه کنید.

  1. اگر اتصالات سیم موجب خاموشی جاروبرقی شود، چگونه آن را برطرف کنم؟

برای رفع آن می‌تواند دوشاخه را چک کنید و ببینید که محکم است و لق‌لق نمی‌زند. همچنین مطمئن شوید که سیم جاروبرقی را تا انتها نکشیده‌اید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =