Banner Image
امتیاز دهید

ویپ یکی از روش‌های محبوب مصرف تنباکو و نیکوتین به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر به طور گسترده‌ای در جوامع مختلف توجه کاربران را به خود جلب کرده است. گفته می‌شود ویپینگ از سیگار کشیدن خطر بسیار کمتری دارد و از این رو، توسط بسیاری از افراد به قصد ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما گروه دیگری از افراد نیز هستند که به حرف رسانه‌ها اعتماد نمی‌کنند و این سوال برایشان مطرح است که آیا ویپ ضرر دارد؟

در حالی که برخی افراد معتقدند که ویپ بهتر از سیگار است و ورود میزان مواد آلوده به داخل بدن را کاهش می‌دهد، دیگران ممکن است به تأثیرات منفی نیکوتین، ترکیبات افزوده و موارد دیگر اشاره کنند. با توجه به اینکه ویپینگ یک پدیده نسبتاً نوظهور است و هنوز تحقیقات درازمدت روی آن انجام نشده، نمی‌توان به طور قطع در مورد اثرات طولانی‌مدت آن صحبت کرد؛ اما در این مقاله قصد داریم با توجه به نتایج و تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، به این سوال پاسخ دهیم که آیا ویپ ضرر دارد و آیا واقعاً ضرر آن کمتر از سیگار است؟ با ما همراه باشید.

ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اما پیش از آنکه به سوال اصلی این مقاله بپردازیم، باید بررسی کنیم که در وهله اول ویپ چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است.

در سال ۲۰۰۴، سیگار الکترونیک یا ویپ به عنوان یک وسیله جدید معرفی شد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت. این دستگاه تجربه‌ای مشابه سیگار کشیدن را برای فرد فراهم می‌سازد. در این فرآیند، فرد همچنان نیکوتین مصرف می‌کند اما از اکثر مضرات دود سیگار در امان می‌ماند. دستگاه‌های ویپ با تقلید از سیگارهای معمولی، پیپ و سایر انواع سیگارها طراحی و ساخته می‌شوند اما نحوه کارکرد آن‌ها با این روش‌های سنتی استعمال دخانیات تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید:جویس ویپ چیست؟ + مضرات نوشیدنی جویس

طراحی ویپ به گونه‌ای است که فرد می‌تواند مشابه سیگار، از دهانه آن نفس بکشد. تنفس فرد، جریان هوای داخل دستگاه را فعال کرده و حسگرهای درون آن شروع به کار می‌کنند. حسگر گرم‌کننده از طریق یک باتری قابل شارژ تغذیه می‌شود. این حسگر، با داغ کردن مایع حاوی نیکوتین در داخل مخزن، بخاری می‌سازد که به ریه‌های فرد منتقل شده و با خروج بخار در هنگام تنفس، حس سیگار کشیدن را به فرد القا می‌کند؛ اما آیا ویپ ضرر دارد؟

ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

در سال ۲۰۰۴، سیگار الکترونیک یا ویپ به عنوان یک وسیله جدید معرفی شد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت

بررسی مضرات ویپ: آیا ویپ ضرر دارد؟

ویپ به عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب برای افرادی تلقی می‌شود که نیاز به ترک سیگار دارند و با استفاده از این دستگاه، تصمیم می‌گیرند از مصرف مواد مضر با ترکیبات سمی خودداری کنند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که ویپ به طور کلی در مقایسه با سیگار به عنوان یک وسیله کم‌خطرتر و بهداشتی‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که ویپ ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد که در ادامه به طور کامل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از موارد اصلی که ممکن است در پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد به آن اشاره شود، وجود نیکوتین در جویس یا مایع ویپ است. در ساختار مایعی که برای تولید بخار ویپ استفاده می‌شود و ترکیب گلیسیرین و پروپیلن گلیکول به عنوان دو ماده اصلی در آن به کار رفته‌اند، مقدار قابل توجهی نیکوتین نیز وجود دارد. مصرف ویپ می‌تواند باعث عادت به نیکوتین شود و این امر به خودی خود ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.

بررسی مضرات ویپ آیا ویپ ضرر دارد؟

یکی از موارد اصلی که ممکن است در پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد به آن اشاره شود، وجود نیکوتین در جویس یا مایع ویپ است

مضرات ویپ برای قلب

مصرف سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که مقدار آسیبی که ویپ به قلب می‌زند، بسیار کمتر از سیگار است. افراد مبتلا به مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی، فشار خون و یا ناهنجاری در ضربان قلب، بهتر است از هیچ یک از انواع دخانیات (سیگار و ویپ) استفاده نکنند؛ زیرا نتایج برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سیگار و ویپ به افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:ویپ یا سیگار؟ کدام ضرر کمتری دارد؟

البته در ادامه پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالعات انجام‌ شده ارتباط قطعی بین مصرف ویپ و بروز مشکلات قلبی را تأیید نکرده‌اند، اما به‌ طور کلی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، اجتناب از مصرف هرگونه محصول دخانیات بهترین تصمیم است.

مضرات ویپ برای قلب

افراد مبتلا به مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی، فشار خون و یا ناهنجاری در ضربان قلب، بهتر است از هیچ یک از انواع دخانیات (سیگار و ویپ) استفاده نکنند

مضرات ویپ برای ریه: آیا ویپ ضرر دارد؟

مطالعاتی که بر روی ریه‌های افرادی که هیچ گونه محصول دخانیاتی مصرف نکرده بودند و افرادی که از ویپ استفاده می‌کردند انجام شد، نشان داد که ویپ هیچ تأثیر خاصی بر ریه‌های افراد ندارد. این در حالی است که سیگار باعث آسیب‌های جدی به ریه‌ها و از کار افتادن آن‌ها می‌شود.

البته درست است که طبق مطالعات، ویپ تأثیر مخربی بر ریه نمی‌گذارد، اما در صورت استفاده از جویس‌ها و ویپ‌های برندهای نامعتبر، احتمالاً عوارضی برای ریه‌ها پدید خواهد آمد. از این رو، بهتر است که سیگار الکترونیک و مایع جویس آن را از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر تهیه کنید.

مضرات ویپ برای ریه آیا ویپ ضرر دارد؟ (1)

ویپ تأثیر مخربی بر ریه نمی‌گذارد

مضرات ویپ برای دهان و دندان

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آیا ویپ ضرر دارد، باید مضرات این دستگاه بر دهان و دندان مصرف‌کنندگان را نیز بررسی کنیم. استفاده از ویپ ممکن است تأثیر منفی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد و منجر به پوسیدگی دندان یا التهاب لثه شود. با این حال، میزان شدت این عوارض نسبت به سیگار بسیار کاهش یافته است. همچنین، ویپ ممکن است بر بافت دهان تأثیرگذار باشد، اما این تأثیر به هیچ وجه قابل مقایسه با سیگار نیست.

مضرات ویپ برای دهان و دندان

استفاده از ویپ ممکن است تأثیر منفی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد و منجر به پوسیدگی دندان یا التهاب لثه شود

مضرات ویپ برای زنان باردار

استفاده از سیگار الکترونیکی یا ویپ در دوران بارداری ممکن است منجر به اثرات نامطلوب بر رشد جنین شود؛ از جمله انقباض عروق خونی و افزایش خطر زایمان زودرس. مواد شیمیایی و افزودنی‌های موجود در مایعات ویپینگ نیز ممکن است برای جنین مضر باشند.

بیشتر بخوانید:ویپ چیست؟ چگونه کار می‌کند و عوارض آن چیست؟

همچنین، زنان بارداری که در معرض بخار ناشی از ویپینگ دیگران قرار می‌گیرند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند، زیرا آئروسل حاوی مواد مضری است که تأثیرات منفی بر جنین دارد. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد می‌توان گفت برای زنان باردار به هیچ وجه استفاده از این دستگاه‌ها (البته سایر روش‌های استعمال دخانیات) توصیه نمی‌شود.

مضرات ویپ برای زنان باردار

استفاده از سیگار الکترونیکی یا ویپ در دوران بارداری ممکن است منجر به اثرات نامطلوب بر رشد جنین شود

آیا ویپ سرطان‌زا است؟

مایعات مورد استفاده در ویپ به ‌طور عمده حاوی مواد شیمیایی از جمله نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و افزودنی‌ها هستند. این مواد پس از گرم شدن و استنشاق توسط کاربر، ممکن است برخی عوارض جانبی مضر را به دنبال داشته باشند. یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد ویپینگ این است که در آن مواد شیمیایی سمی به کار می‌رود.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مواد مضری مانند فرمالدئید، آکرولئین و استالدئید که سمی یا سرطان‌زا هستند، در ویپ یافت می‌شود. با این حال، سطح این مواد در ویپ بسیار کمتر از سیگارهای سنتی است. بعضی از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که ویپ ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش دهد، در حالی که تحقیقات دیگر به ارتباط خاصی بین این دو اشاره نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:سالت پاد چیست + روش استفاده آن

لازم به ذکر است که احتمالاً سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا اثرات بلندمدت ویپ خود را نشان دهند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت به این سوال پاسخ داد که آیا ویپ ضرر دارد یا خیر.

آیا ویپ سرطان_زا است؟

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مواد مضری مانند فرمالدئید، آکرولئین و استالدئید که سمی یا سرطان‌زا هستند، در ویپ یافت می‌شود.

ویپ بیشتر ضرر دارد یا سیگار؟

به طور کلی، ویپ و سیگار هر دو برای سلامتی بدن مضر هستند و استفاده از هیچ‌کدام توصیه نمی‌شود. اگر شما یک سیگاری قهار هستید که ترک سیگار برایتان سخت است، با استفاده از ویپ می‌توانید وابستگی خود را به سیگار کاهش دهید؛ اما اگر تاکنون از هیچ یک از روش‌های استعمال دخانیات استفاده نکرده‌اید، بهتر است همچنان از آن‌ها دوری کنید. در ادامه با بررسی عوارض بلندمدت سیگار و ویپ، بررسی می‌کنیم که آیا ویپ ضرر دارد و آیا ضرر آن از سیگار بیشتر است یا خیر.

ویپ بیشتر ضرر دارد یا سیگار؟ (1)

ویپ و سیگار هر دو برای سلامتی بدن مضر هستند و استفاده از هیچ‌کدام توصیه نمی‌شود

اثرات بلندمدت سیگار کشیدن

مصرف سیگار در طولانی‌مدت تأثیرات غیرقابل انکار و گسترده‌ای بر سلامت بدن انسان دارد. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، این تأثیرات عبارتند از:

  • کاهش تعداد اسپرم در مردان
  • افزایش خطر سقط جنین و اختلالات مادرزادی در زنان باردار
  • افزایش خطر ابتلا به آب‌مروارید
  • تخریب عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • افزایش التهاب‌های عمومی در بدن
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان در اعضای مختلف بدن از جمله ریه‌ها، کلیه‌ها و معده
  • افزایش حملات آسم در افراد مبتلا به این بیماری
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان؛ به ویژه سرطان ریه
  • افزایش خطر حملات قلبی
  • ایجاد انسداد در سیاهرگ‌ها و شریان‌ها
  • افزایش خطر سکته
  • کاهش سلامت عمومی و ایجاد مشکلاتی مانند افزایش هزینه‌های پزشکی

اثرات بلندمدت مصرف ویپ

اما شاید برای شما سوال باشد که در بلندمدت آیا ویپ ضرر دارد؟ در حال حاضر، داده‌های محدودی درباره تأثیرات طولانی‌مدت ویپ در دسترس است. با توجه به تحقیقات دانشگاه آیووا، هدف اصلی از ابداع ویپ، ارائه راهی ایمن‌تر برای مصرف نیکوتین در افراد سیگاری بود؛ اما برخی شواهد نشان می‌دهند که این تفکر ممکن است صحیح نباشد. مصرف ویپ می‌تواند:

  • به ریه‌ها آسیب برساند
  • رادیکال‌های آزاد را در بدن ایجاد کند که ممکن است منجر به رشد سرطان شوند
  • سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند
  • در رشد مغز جنین، کودکان و نوجوانان تأخیر ایجاد کند

بیشتر بخوانید:بهترین سالت نیکوتین برای پاد

مطالعات آینده احتمالاً تأثیرات بلندمدت دیگری را نشان خواهند داد که تاکنون کشف نشده‌اند. همچنین، برخی از گزارش‌ها حاکی از آسیب‌های ناشی از انفجار باتری‌های معیوب در هنگام شارژ مجدد دستگاه‌های ویپ برندهای نامعتبر هستند.

سخن پایانی

تاکنون، مطالعات محدودی درباره اثرات ویپ بر سلامتی افراد انجام گرفته و هنوز تمام جنبه‌ها و اثرات طولانی‌مدت آن کاملاً مشخص نشده‌اند. اطلاعات محدودی در دسترس است که نشان می‌دهد ویپ ممکن است برخی اثرات منفی مانند آسیب به ریه‌ها، تأثیر بر سیستم ایمنی بدن و تأثیر بر مغز جنین در زنان باردار و کودکان را ایجاد کند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که برخی از اثرات مخرب ویپ به نوع و کیفیت دستگاه‌ها، جویس ویپ و شیوه استفاده بستگی دارند.

به طور کلی برای پاسخ به این سوال که آیا ویپ ضرر دارد و ارزیابی کامل تأثیرات ویپ بر سلامتی، نیاز به تحقیقات بیشتر و مستندتر در زمینه‌های مختلف و با مشارکت افراد متخصص است. در حال حاضر، توصیه می‌شود گروه‌های خاص (مانند زنان باردار و افراد مبتلا به آسم) از استفاده از این دستگاه خودداری کنند.

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان مضرات ویپ را کاهش داد؟

توصیه ما برای اینکه حین استفاده از ویپ ضرر کمتری به بدن وارد شود این است که از جویس نیکوتین خیلی پایین یا بدون نیکوتین استفاده کرده، ویپینگ را در ولتاژ پایین انجام دهید و دستگاه ویپ و جویس آن را از برندهای معتبر تهیه کنید.

  • آیا ویپ اعتیادآور است؟

مقدار نیکوتینی که در ویپ وجود دارد از سیگار بیشتر است، بنابراین احتمال اعتیاد به نیکوتین موجود در ویپ نیز وجود دارد.

  • ضرر ویپ بیشتر است یا قلیان؟

سیگار و قلیان مواد شیمیایی پیچیده و بیشتری نسبت به ویپ دارند. فردی که از ویپ به صورت روزانه استفاده می‌کند، به طور میانگین در روز ۳.۳۶ میلی‌گرم نیکوتین وارد بدن خود می‌کند در حالی که این میزان در سیگار تا ۱۲ میلی‌گرم و در قلیان ۶ تا ۴۸ میلی‌گرم است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =