Banner Image
تمیز کردن شمع موتورسیکلت

آموزش کامل تمیز کردن شمع موتورسیکلت

امتیاز دهید

اگر شما هم مالک یک موتورسیکلت هستید، به خوبی می‌دانید که تمیز بودن شمع آن چه تاثیر چشمگیری بر روی عملکرد آن دارد؛ تا جایی که ممکن است کثیف بودن این قطعه مانع استارت اولیه یا همان روشن شدن موتورسیکلت شود! عمکلرد شمع در موتورسیکلت، تفاوت چندانی با اتومبیل ندارد به همین دلیل می‌توان وظیفه شمع در هر دو وسیله نقلیه را ایجاد جرقه و به وجود آمدن احتراق در محفظه سیلندر دانست. از همین رو در سرویس‌های دوره‌ای موتور خود باید تمیز کردن شمع موتورسیکلت را هم مد نظر قرار دهید. در ادامه این مطلب به طور مفصل توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید شمع موتور سیکلت را به راحتی تمیز و سرویس کنید؛ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

مراحل تمیز کردن شمع موتورسیکلت

تمیز کردن شمع موتورسیکلت در چند مرحله و با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که آن‌ها را یک به یک مرور خواهیم کرد. برای تمیز کردن شمع، اولین قدم خارج کردن شمع از موتور است.

برای خارج کردن شمع باید ابتدا وایر را از سر شمع جدا کنید و سپس با آچار شمع سایز صحیح، بدون تنش و ضربه و به آرامی شمع را در جهت پادساعت‌گرد بچرخانید تا باز و خارج شود. سپس یکی از مراحل زیر را انتخاب و روی شمع موتورسیکلت اجرا کنید:

روش نخست: تمیز کردن با سمباده

شمع را در دست گرفته و با یک سمباده سایز ۲۲۰ شروع به سمباده کشیدن روی الکترود شمع کنید. یک شمع کثیف دارای الکترودهای سیاه است. عمل سمباده زدن را آن‌قدر ادامه دهید تا الکترود شمع به رنگ فلزی و مانند روزهای اول درآید.

تمیز کردن با سمباده

در هنگام استفاده از سمباده بهتر است از عینک ایمنی استفاده کنید چون ذرات میکروسکوپی ممکن است وارد چشمان شما شوند. اگر سمباده نتوانست جرم‌های روی الکترود را پاک کند، می‌توانید از سوهان استفاده کنید، اما دقت کنید به شمع آسیبی نرسد.

بیشتر بخوانید: چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است؟

روش دوم: تمیزکاری با برس سیمی

دومین مرحله از تمیز کردن شمع موتورسیکلت مربوط به استفاده از برس سیمی سفت و سخت روش خوبی برای پاک کردن قسمت پیچی شمع است. کثیفی و جرم در قسمت رزوه دار شمع می‌تواند از بسته شدن صحیح شمع و جایگیری درست آن جلوگیری کند و به همین خاطر باید قسمت پیچی را از هرگونه آلودگی نظیر جرم یا روغن پاک کرد.

تمیزکاری با برس سیمی 

حتی در صورتی که قسمت پیچی شمع تغییر رنگ نیز داده باشد، پاک کردن آن از آلودگی‌ها و جرم‌ها می‌تواند باعث صحیح کار کردن شمع شود. در هنگام استفاده از برس سیمی از دستکش ایمنی استفاده کنید تا آسیبی به دست‌هایتان وارد نشود.

روش سوم: پاکسازی با شعله آتش

پاکسازی با شعله آتش و با استفاده از مشعل کمی پیچیده‌تر از روش‌های دیگر است و نیاز به احتیاط بیشتری دارد. شمع با قرار گرفتن در معرض حرارت بسیار داغ و حتی گداخته می‌شود؛ پس امکان لمس و در دست گرفتن آن وجود نخواهد داشت. برای گرفتن شمع در این حالت باید از ابزار اضافی مانند انبر یا گیره استفاده کنید. شمع را با ابزار گرفته و سپس نوک الکترود را در معرض آتش مشعل قرار دهید. حرارت آتش می‌تواند جرم‌ها و آلودگی‌ها را از سر شمع پاک کند. تا زمان سرد شدن شمع‌ها از دست زدن به آن‌ها بپرهیزید.

نحوه تمیز کردن شمع‌های سوزنی

شمع‌های سوزنی در برخی خودروهای مدرن و اکثر موتورسیکلت‌ها به کار می‌روند. تفاوت شمع سوزنی و شمع معمولی در شکل الکترود آن‌ها است که در مدل‌های سوزنی، این الکترود بسیار نازک بوده و مانند یک سوزن است. به دلیل کوچک‌تر و حساس بودن الکترود در یک شمع سوزنی بهتر است در هنگام تمیز کردن آن دقت بیشتری به خرج دهید. بهترین راه برای تمیز کردن شمع‌های سوزنی موتورسیکلت، استفاده از مواد تمیز کننده است.

نحوه تمیز کردن شمع‌های سوزنی

مواد تمیز کننده شمع در قالب اسپری‌های جرم‌زدا در بازار یافت می‌شوند. اسپری‌های جرم‌زدا بهترین روش برای تمیز کردن شمع هستند. استفاده از این اسپری‌ها بسیار ساده است. تنها کافی است شمع را در دست گرفته و تمیز کننده را به سر شمع اسپری کنید. اسپری تمام جرم‌ها و آلودگی‌ها را از سر شمع پاک می‌کند و سپس با یک دستمال می‌توانید شمع را تمیز و خشک کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه صدای اگزوز موتورسیکلت را عوض کنیم؟

جلوگیری از سیاه شدن شمع موتورسیکلت

برای جلوگیری از سیاه شدن شمع موتورسیکلت روش‌های گوناگونی را می‌توان به کار گرفت. بهترین راه پیشگیری، بازدید منظم و به موقع شمع‌ها در سرویس‌های دوره‌ای است. هر چقدر زودتر متوجه جرم‌گرفتگی شمع‌ها شوید، پاک کردن آن‌ها نیز به همان اندازه آسان خواهد بود.

از سوی دیگر اطمینان حاصل کنید که پیشرانه موتورسیکلت شما به درستی کار می‌کند. نشتی روغن‌ موتور به درون محفظه احتراق می‌تواند به شمع آسیب بزند. در سرویس‌های دوره‌ای حتما با آچار فیلر، فاصله الکترودها را نیز چک کنید تا استاندارد باشد. این موارد ساده می‌توانند به افزایش عمر شمع‌ها کمک کنند.

سخن پایانی

شمع موتورسیکلت حتی اگر جرم نگیرد بالاخره در کیلومترهای مشخصی باید عوض شود، به همین دلیل نباید این‌طور برداشت کنید که تمیز کردن شمع موتورسیکلت می‌تواند باعث مادام‌العمر کار کردن شمع‌های شما شوند. با این وجود دانستن مراحل تمیز کردن شمع موتورسیکلت به افزایش عمر این قطعه روی موتور شما کمک می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم بهترین راه افزایش طول عمر شمع، انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای و بازدیدهای مکرر است.

سوالات متداول

  • چگونه شمع را از روی موتور باز کنیم؟

برای باز کردن شمع از روی موتور شما نیاز به آچاری به نام آچار شمع دارید. اگر طول آچار برای باز کردن شمع کوتاه است می‌توانید از ابزارهای اضافی که طول آچار را افزایش می‌دهند استفاده کنید.

  • آیا اسپری WD40 می‌تواند شمع موتورسیکلت را پاک کند؟

این اسپری می‌تواند در بسیاری از موارد کارساز باشد. اسپری WD40 می‌تواند زنگ‌زدگی‌های خفیف و آلایندگی‌ها را از روی سطوح فلزی پاک کند.

  • چگونه گرد و خاک و کثیفی را از روی شمع پاک کنیم؟

برای پاک کردن گرد و خاک از روی شمع از هوای فشرده نیز می‌توانید کمک بگیرید. با این وجود اگر هوای فشرده نتوانست آلودگی‌ها را پاک کند باید به یکی از مراحل تمیز کردن شمع موتورسیکلت متوسل شوید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 1 =