Banner Image
راهنمای خرید موتورسیکلت در سال 1403

راهنمای خرید موتورسیکلت در سال 1403

امتیاز دهید

موتورسیکلت جزو وسایلی به‌ حساب می‌آید که با گذشت زمان نه تنها استقبال از آن کم نشده، بلکه بیشتر نیز شده است! همانطور که می‌دانید، این وسیله نقلیه در بازار کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از افراد برای رفت و آمدهای روزمره خود، موتورسیکلت را به ماشین ترجیح می‌دهند. از این‌رو راهنمای خرید موتورسیکلت می‌تواند به تمامی آن‌ها کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

البته در کشور ما موتورسیکلت ‌تنها برای حمل‌ و نقل و جابجایی‌های روزانه استفاده نمی‌شود و برای بسیاری از افراد وسیله‌ای‌‌ امرارمعاش به ‌حساب می‌آید. به همین دلیل برای خرید این وسیله نقلیه کاربردی وسواس بسیاری به خرج می‌دهند. اگر شما هم جزو افراد علاقه‎‌مند به موتورسیکلت هستید، تا پایان مقاله راهنمای خرید موتورسیکلت با ما همراه باشید تا بیشتر با این وسیله نقلیه کاربردی آشنا شوید.

مزایای خرید موتورسیکلت

خرید موتورسیکلت و استفاده از آن جزو لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های افراد علاقه‌مند به این وسیله است؛ بنابراین شاید بد نباشد قبل از معرفی انواع موتورسیکلت در مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت، کمی از مزایای این وسیله نقلیه جذاب برایتان بگوییم:‌

مزایای خرید موتورسیکلت

خرید موتورسیکلت و استفاده از آن جزو لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های افراد علاقه‌مند به این وسیله است

قیمت کمتر

قیمت، فاکتور بسیار مهم و عامل تعیین‌کننده در زمان خرید هر کالایی به ‌حساب می‌آید. قیمت وسایل نقلیه‌ای مانند خودرو روز‌به‌روز در حال افزایش است. در مقابل قیمت موتورسیکلت بسیار منطقی‌تر از خودرو است. شما با مبالغی مانند ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌توانید موتوری مناسب با بودجه خود تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:علت ریپ زدن موتورسیکلت و بهترین واکنش در هنگام بروز آن

سرعت بیشتر

سرعت ویژگی بارز موتورسیکلت است! موتورسیکلت شما را زودتر از هر وسیله دیگری به مقصد می‌رساند. یکی از دغدغه‌های افرادی که در شهرهای بزرگ و مخصوصا کسانی که در حاشیه‌ شهرها زندگی می‌کنند؛ به‌موقع رسیدن به محل کار است. واگن‌های مترو شلوغ و تاکسی‌ها مدت زمان زیادی در ترافیک گیر می‌کنند. بهترین انتخاب در این شرایط موتورسیکلت است. این وسیله به شما کمک می‌کند تا سریع و به‌موقع به محل موردنظرتان برسید.‌

رهایی از ترافیک

امروزه ترافیک دیگر مخصوص شهرهای بزرگی مثل تهران نیست؛ بلکه حتی در شهرهای کوچک نیز ساعاتی از شبانه‌روز را باید در ترافیک سپری کنید. چاره کار در این موقعیت خرید یک موتورسیکلت شهری است که با استفاده از آن بتوانید در ساعت پر ترافیک از خیابان‌های شلوغ رد شده و به مقصد برسید.

 ارتقاء

شما بعد از خرید موتورسیکلت و با گذشت چند سال به‌راحتی می‌توانید قطعات فرسوده آن را ارتقاء دهید. این موضوع هزینه چندانی برایتان نخواهد داشت؛ زیرا لوازم موتورسیکلت بسیار ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر از خودرو است. لازم به ذکر است که موتورسیکلت این امکان را به شما می‌دهد تا وسایل جانبی مانند لوازم باربری، چراغ موتورسیکلت و سایبان نیز روی آن نصب کنید.

لذت بیشتر

تصور کنید هوای خنک پوست صورتتان را لمس می‌کند، چه لذتی بالاتر از این! تماس مستقیم با محیط پیرامون، با سرعت و ایمنی کامل، می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیری برایتان رقم بزند.

مدل‌های مختلف موتورسیکلت

موتورسیکلت نیز مانند خودرو و سایر وسایل نقلیه، انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به عملکرد و هدف خاصی خریداری می‌شود. اگر با مدل‌ها و انواع موتورسیکلت آشنایی ندارید در ادامه مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت با ما همراه باشید تا چند مدل پرکاربرد را معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید:معرفی انواع شمع موتورسیکلت + نحوه کار

استاندارد

موتورسیکلت استاندارد، طراحی بسیار ساده‌ای دارند و برای رفت‌‌‌و‌آمد روزانه و موتور سواران مبتدی مناسب است. این نوع موتورسیکلت از رایج‌ترین مدل‌های موجود در بازار است. یاماها و هوندا دو برند معروفی هستند که این مدل را تولید می‌کنند. حجم موتورسیکلت استاندارد از ۱۲۵ سی سی تا ۱۰۰۰ سی سی است.

2استاندارد

موتورسیکلت استاندارد، طراحی بسیار ساده‌ای دارند و برای رفت‌‌‌و‌آمد روزانه و موتور سواران مبتدی مناسب است

 ورزشی

این مدل‌ها برای شرکت در مسابقات ورزشی ساخته می‌شوند. سرعت و شتاب آن‌ها عموما بیشتر از موتورسیکلت‌های معمولی است. یکی از معروف‌ترین مدل موتورسیکلت ورزشی موتور کراس است که برای مسابقات در مسیرهای کوتاه طراحی شده است.

ورزشی

این مدل‌ها برای شرکت در مسابقات ورزشی ساخته می‌شوند

اسکوتر

اسکوترها اخیرا در‌ ایران و مخصوصا توسط خانم‌ها با استقبال فراوانی روبرو شده است. اسکوترها نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی از مرکز ثقل پایین‌تری برخوردار هستند که کنترل آن را برای راننده راحت‌تر می‌کند.

اسکوتر

اسکوترها نسبت به موتورسیکلت‌های معمولی از مرکز ثقل پایین‌تری برخوردار هستند که کنترل آن را برای راننده راحت‌تر می‌کند

گردشی یا تور

این موتورسیکلت‌ها برای سفرهای طولانی و اغلب بین‌المللی طراحی شده‌اند، بنابراین بزرگ‌تر از موتورسیکلت‌های معمولی است. آن‌ها دارای مخزن‌های بزرگ‌ سوخت و صندلی‌های راحت هستند تا رانندگان در سفر با مشکل مواجه نشوند.

تور2

این موتورسیکلت‌ها برای سفرهای طولانی و اغلب بین‌المللی طراحی شده‌اند، بنابراین بزرگ‌تر از موتورسیکلت‌های معمولی است

موتور خیابان

موتورسیکلت خیابان همانطور که از نامش پیدا است برای استفاده در خیابان‌های آسفالته و شلوغ شهری طراحی شده است. این مدل دارای لاستیک‌های صاف هستند و موتورهای ۱۲۵ تا ۳۵۰ سی سی را شامل می‌شوند. سرعت این موتورسیکلت‌ها به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد.

خیابان

این مدل دارای لاستیک‌های صاف هستند و موتورهای ۱۲۵ تا ۳۵۰ سی سی را شامل می‌شوند

آفرود

موتورسیکلت آفرود برای ماجراجویی و سفر به دل طبیعت طراحی شده‌ است. این موتورسیکلت‌های سبک‌وزن، دارای صندلی‌های بلندتر و اگزوزی با فاصله بیشتر از سطح زمین هستند تا رانندگی را در زمین‌های ناهموار‌ و شنی راحت‌تر سازد.

آفرود2

موتورسیکلت آفرود برای ماجراجویی و سفر به دل طبیعت طراحی شده‌ است

راهنمای خرید موتورسیکلت ۱۲۵

موتورسیکلت‌های ۱۲۵ دارای موتورهای کوچکی هستند که از نظر اقتصادی به‌صرفه بوده و به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرارگرفته‌اند. این موتورهای کوچک دارای سرعتی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت هستند که آن را برای حمل‌ونقل‌ ایمن و رسیدگی به کارهای روزانه مناسب کرده است. موتورسیکلت‌های ۱۲۵ برای تمامی افرادی که به یک موتور ارزان‌قیمت و کم‌مصرف نیاز دارند، مناسب است. تقریبا تمامی تولیدکنندگان معروف موتورسیکلت مانند یاماها، سوزوکی، هوندا و کاوازاکی موتورهای ۱۲۵ سی سی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت‌‌های ۱۲۵ سی سی به برخی از مزایا و معایب آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قیمت را می‌توان مهم‌ترین عامل خرید موتور ۱۲۵ دانست. هدف از تولید این موتورها، ساخت وسیله‌ای سبک جهت رسیدگی به امور روزانه است، بنابراین از سیستم پیچیده‌ای ساخته نشده‌اند. با توجه به دلایل گفته شده قیمت آن‌ها به‌صرفه‌تر ‌از موتورهای دیگر است. موتور ۱۲۵ از ترمز دیسکی استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که یکی دیگر از عوامل قیمت پایین این مدل عدم نیاز آن به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است.
  • مصرف سوخت نیز با توجه به قیمت بنزین یک عامل تعیین کننده برای خرید این موتورهاست. موتورهای ۱۲۵ از نظر مصرف سوخت، بهینه هستند. لازم به‌ توضیح است که شما می‌توانید در بازار موتوسیکلت‌هایی با مصرف سوخت کمتر نیز پیدا کنید اما قیمت آن‌ها بیشتر از قیمت موتور ۱۲۵ خواهد بود.
  • هزینه تعمیر و نگهداری این موتورها بسیار کمتر از مدل‌های دیگر است. تمامی وسایل نقلیه به تعمیر و نگهداری نیاز دارند هر چه قیمت آن وسیله بالاتر باشد هزینه تعویض و یا تعمیر قطعات بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:چه موتورهایی گواهینامه نمی‌خواهد؟

در موتورهای ۱۲۵ روغن گیربکس باید به‌طور منظم تعویض شود و روانکاری زنجیر به موقع انجام شود که هزینه‌های زیادی را شامل نمی‌شود. به‌طور کلی موتورسیکلت‌های ۱۲۵ با موتور کوچک خود به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دورهای پایین‌تر کار کنند، به همین دلیل تعویض قطعات در آن‌ها کمتر است.

  • سرعت مناسب این موتورهای موجب شده که افراد بسیاری جذب آن‌ها شوند. موتور ۱۲۵ سی سی این توانایی را دارد که به موقع و با سرعت خوب شما را به مقصد برساند. این موتورها تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز سرعت دارند. البته شایان ذکر است که این مدل، توانایی تحمل وزن زیاد را ندارد و در صورت حمل بار یا سرنشین سنگین وزن، سرعت آن کاهش می‌یابد.
  • قدرت موتور ۱۲۵ برای حمل یک سرنشین کافی است و می‌تواند به‌راحتی جابجایی را با سرعت مناسب انجام دهد؛ اما کمی از قدرت این موتورها در زمان حمل دو سرنشین مخصوصا در سراشیبی کاسته می‌شود.

در ادامه مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت ۱۲۵ به چند مورد از معایب این موتورها می‌پردازیم. معایب موتورهای ۱۲۵ سی سی نسبت به مزایای آن بسیار ناچیز به شمار می‌آید. دو مورد از مهم‌ترین معایب این مدل را می‌توان وزن سبک و قدرت کم دانست که ممکن است در زمان باد، طوفان و همچنین حمل سرنشین سنگین وزن دچار مشکل شود.

125

موتورسیکلت‌های ۱۲۵ برای تمامی افرادی که به یک موتور ارزان‌قیمت و کم‌مصرف نیاز دارند، مناسب است

بهترین موتورسیکلت اتوماتیک در ایران

موتورسیکلت اتوماتیک همانطور که از نامش پیدا است به‌صورت اتومات کار می‌کند؛ اما چگونه؟ از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل این است که می‌تواند دنده را به‌صورت خودکار تعویض کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز موتورسیکلت اتوماتیک گیربکس بدون کلاچ است که به اهرم کلاچ یا تعویض دستی نیاز ندارد و از یک کلاچ کنترل شده الکترونیکی استفاده می‌کند. در ادامه مطلب راهنمای جامع خرید موتورسیکلت اتوماتیک به برخی از مزایای این مدل اشاره می‌کنیم.

بهترین موتورسیکلت اتوماتیک در ایران

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل این است که می‌تواند دنده را به‌صورت خودکار تعویض کند

مزایای موتورسیکلت اتوماتیک

موتورسیکلت‌های اتوماتیک مانند سایر وسایل نقلیه دارای مزایایی هستند که آن‌ها را نسبت به دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند‌‌. برخی از مهم‌ترین مزایای این موتورها عبارتند از:

  • به دلیل عدم نیاز به تعویض دنده، استفاده از موتورهای اتوماتیک در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌‌وآمد بسیار مناسب است.
  • سرعت موتورسیکلت اتوماتیک را می‌توانید تنظیم کنید که این مدل را برای افراد مبتدی به گزینه مناسبی تبدیل کرده است.
  • ایمنی و کنترل سرعت در این موتورسیکلت‌ها می‌تواند احتمال تصادفات را کاهش دهد.

نکات مهم در زمان خرید موتورسیکلت اتوماتیک

موتورسیکلت اتوماتیک شاید برای افرادی که به راندن موتورهای سنتی عادت دارند، انتخاب مناسبی نباشد. حال سوال مهم این است؛ چگونه پی ببرید که موتورسیکلت اتومات برای شما گزینه مناسبی است یا خیر؟ در‌ ادامه مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت اتوماتیک به نکات مهمی که می‌تواند شما را در انتخاب این مدل یاری کند، اشاره می‌کنیم.

  • قبل از خرید موتورسیکلت اتوماتیک حتما آن را تست کنید تا متوجه شوید که آیا می‌توانید با یک وسیله نقلیه اتومات کنار بیایید و رانندگی با آن برایتان لذت‌بخش است یا خیر.
  • در زمان تست دقت کنید که تعویض نکردن دنده برای شما راحت است یا برحسب عادت به دنبال راهی برای تعویض دنده هستید.
  • در هنگام مراجعه حضوری‌، می‌توانید موتورسیکلت‌های سنتی را در کنار اتوماتیک تست کرده و عملکرد این دو را با یکدیگر مقایسه کنید.

لازم به توضیح است که این مدل از موتورسیکلت‌ها همچنان توسط موتورسوار هدایت می‌شوند، بنابراین نباید تصور کنید که آن‌ها کاملا ایمن و بی‌خطر هستند. در موتورسیکلت‌های اتوماتیک رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کلاه کاسکت همچنان در اولویت قرار دارد.

آیا خرید موتورسیکلت دست دوم مناسب است؟

در ‌ادامه مطلب راهنمای خرید موتورسیکلت قصد‌ داریم از خرید موتورسیکلت دست دوم صحبت کنیم. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله محدودیت بودجه، خرید یک موتورسیکلت دست دوم را ترجیح می‌دهند. گروه دیگری که خرید موتورسیکلت دست دوم برایشان انتخاب بهتری است؛ افراد مبتدی هستند. توصیه می‌شود که مبتدی‌ها در مرحله یادگیری به دلیل جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی از موتور دست دوم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است؟

امروزه موتورهای دست دوم در پلتفرم‌های آنلاین به‌راحتی قابل مشاهده و خرید است‌. شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها و در نظر گرفتن بودجه خود یک مدل مناسب و بدون مشکل را انتخاب کنید‌.

نکات مهم هنگام خرید موتورسیکلت دست دوم

همانطور که اشاره کردیم خرید موتورسیکلت دست دوم برای بسیاری، انتخاب مناسبی به ‌حساب می‌آید. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید با رعایت و به‌کارگیری نکات زیر می‌توانید خرید بهتری داشته باشید.

تحقیق کنید

قبل از آنکه برای خرید موتورسیکلت دست دوم اقدام کنید تحقیقات کامل راجع به انواع موتورسیکلت، قطعات آن، نحوه تشخیص نو یا فرسودن بودن قطعات و لاستیک انجام داده تا در زمان خرید با مشکل مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید:چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است؟

قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهید!

امروزه پلتفرم‌های آنلاین این امکان را در اختیار همگان قرار داده که با چند کلیک بتوانند به مقایسه قیمت‌ها بپردازند‌‌. این پلتفرم‌ها یک راهنمای خرید موتورسیکلت جامع هستند که به‌راحتی می‌توانید از آن بهره ببرید. شما می‌توانید با استفاده از تحقیقات آنلاین متوسط قیمت‌ مدل مدنظرتان را پیدا کرده و با مقدار بودجه خود مقایسه کنید. همچنین با بررسی قیمت‌ها و کسب اطلاعات کامل می‌توانید از خرید یک موتورسیکلت گران‌تر از قیمت بازار جلوگیری ‌کنید‌.

موتورسیکلت را بررسی کنید!

در زمان خرید،‌ موتورسیکلت را به‌طور کامل وارسی کنید. می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید تا مواردی از قبیل فرسودگی یا آثار تصادف را تشخیص دهد.

موتورسیکلت را بررسی کنید!

در زمان خرید،‌ موتورسیکلت را به‌طور کامل وارسی کنید.

موتورسیکلت را تست کنید!

تست سواری می‌تواند مشکلات وسیله نقلیه را به‌خوبی نشان دهد. اغلب موتورسیکلت‌ها از بیرون سالم به نظر می‌رسند؛ اما ممکن است در هنگام سوارشدن به مشکلاتی مثل صدای نامتعارف روبرو شوید که با تست کردن به‌خوبی خود را نشان می‌دهد.

مدارک کامل موتورسیکلت را از فروشنده بخواهید!

همانطور که می‌دانید احتمال دزدی بودن موتورسیکلت دست دوم وجود دارد. یکی از راه‌های پیشگیری‌، درخواست تمامی مدارک وسیله نقلیه است. برای اطمینان بیشتر بعد از گرفتن مدارک، مشخصات موتورسیکلت را با سند به‌طور کامل چک کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای جامع خرید موتورسیکلت را برایتان جمع‌آوری کنیم‌ و اطلاعات کاملی از انواع موتورسیکلت، نکات خرید، مزایای استفاده ‌از این وسیله را در اختیار شما قرار دهیم. استقبال از خرید موتورسیکلت در کشور ما به دلایل مختلفی از جمله بالا بودن قیمت سایر وسایل نقلیه بسیار زیاد است. موتورسیکلت در ایران برای بسیاری از افراد هم وسیله‌ای برای رسیدگی به امور روزمره و هم ابزار کار آن‌ها به ‌حساب می‌آید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، طراحی و ساخت موتورسیکلت نیز با تغییرات فراوانی ر‌وبرو شده است تا جایی‌که‌ می‌توان برای تمامی سلیقه‌ها با هر بودجه‌ای یک موتورسیکلت مناسب پیدا کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − یک =