Banner Image
علت ریپ زدن موتور سیکلت

علت ریپ زدن موتورسیکلت و بهترین واکنش در هنگام بروز آن

امتیاز دهید

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار میان مردم است و تعداد زیادی از افراد جامعه برای ترددهای خود از آن استفاده می‌کنند. موتورسیکلت نیز مانند تمامی وسایل نقلیه ممکن است دچار نقص یا ایرادهای فنی شود که تشخیص و برطرف کردن آن از مهم‌ترین اقدامات لازم برای هر موتور سواری است. ریپ زدن موتورسیکلت یکی از مشکلات عمده این وسیله نقلیه محسوب شده که افراد زیادی با آن مواجه می‌شوند، اما دلیل بروز این مشکل برای تمام موتورسیکلت‌ها یکسان نیست و علت ریپ زدن موتورسیکلت در شرایط مختلف متفاوت است.

به‌ طور کلی ریپ زدن به معنای لرزش موتور و در نتیجه خاموش و روشن شدن ناگهانی آن بوده و بروز چنین مشکلی در موتورسیکلت نیازمند بررسی سریع و برطرف کردن آن است تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود؛ پس اگر قصد دارید به راحتی علت ریپ زدن موتورسیکلت خود را شناسایی کنید و از دلیل بروز آن مطلع شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا دلایل مختلف آن را در شرایط گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

ریپ زدن موتورسیکلت به چه معناست؟

پیش از آنکه علت ریپ زدن موتورسیکلت را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است یک تعریف دقیق و مناسب از معنای ریپ زدن موتورسیکلت داشته ‌باشیم تا بدانیم این مشکل دقیقاً چه حالتی از موتور را شامل می‌شود.

ریپ زدن یک اصطلاح کاربردی و عامیانه در زمینه‌های مختلف است که در حوزه دستگاه‌های دارای موتور بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معنی ریپ زدن در لغت‌نامه‌های مختلف با تعاریف متفاوتی مشاهده می‌شود که تمامی آن‌ها به یکدیگر نزدیک هستند و مفهوم یکسانی را بیان می‌کنند؛ اما ساده‌ترین تعریف را می‌توانیم تعریف موجود در فرهنگ لغت معین معرفی کنیم؛ فرهنگ معین ریپ زدن را این‌گونه معنی می‌کند: ریپ زدن یعنی حرکات مقطع و نامتوازن داشتن، کار کردن به شکل مقطع و نامتوازن، عدم توانایی در پیش رفتن درست و متوازن.

چرا موتور سیکلت ریپ میزند؟

دلایل عمده ریپ زدن موتورسیکلت

ریپ زدن موتورسیکلت ممکن است به دلایل مختلفی در شرایط گوناگونی رخ دهد، به عنوان مثال شاید شما در سرعت بالا، سرما یا دور موتور پایین با چنین مشکلی مواجه شوید که هر یک از آن‌ها ممکن است دلیل ریپ زدن موتورسیکلت شما باشد؛ به ‌طور کلی دلایل عمده‌ای که می‌توانند باعث بروز چنین مشکلی در موتورسیکلت شما باشند، عبارتند از:

  • مسدود بودن خروجی دود
  • خرابی مدار جرقه
  • خرابی یا کثیف شدن شمع‌ها
  • مشکل در سوخت رسانی موتورسیکلت
  • آلوده شدن محفظه احتراق موتورسیکلت
  • دمای بسیار بالا در موتورسیکلت
  • لق بودن اتصال وایرها
  • خارج شدن آب از خروجی اگزوز موتورسیکلت
  • خاموش شدن موتورسیکلت در دور موتور پایین
  • بالا بودن آوانس دلکو
  • مشکل در فیلر سوپاپ‌ها
  • تنظیم نبودن دلکو
  • نامیزان بودن نسبت بنزین و هوا
  • مشکل در عملکرد باتری یا شل بودن بست باتری
  • کثیفی فیلتر هوا
  • خرابی سوییچ یا مشکل در اتصالات سیم‌کشی
  • خطا در عملکرد سیستم برق‌رسانی موتورسیکلت
  • خرابی سنسور دور موتور یا پوشانده شدن سنسور از براده

کلیک کنید: چه روغنی برای موتور سیکلت مناسب است؟

علت ریپ زدن موتورسیکلت وقتی مشغول به کار است

کثیف بودن محفظه احتراق

در موتورهای احتراقی فرآیند ایجاد انرژی از طریق احتراق، درون موتور صورت می‌گیرد که به آن محفظه احتراق نیز می‌گویند، در واقع هوا و سوخت درون این محفظه با یکدیگر ترکیب می‌گردند و باعث حرکت پیستون‌ها به جلو و عقب می‌شوند. محفظه احتراق اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت کثیف بودن آن، مشکلات زیادی برای موتورسیکلت پیش خواهد آمد. به عبارتی کثیف بودن محفظه احتراق به این دلیل که باعث ترکیب نشدن اکسیژن و سوخت می‌شود، می‌تواند علت ریپ زدن موتورسیکلت نیز باشد.

پس اگر هنگام شروع به کار با ریپ زدن موتورسیکلت خود مواجه شدید، در اولین قدم، تمیز یا کثیف بودن محفظه احتراق را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که لازم بود، نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرده و تمام آلودگی‌ها را پاک کنید؛ اما اگر علت ریپ زدن موتورسیکلت شما کثیف بودن محفظه احتراق نبود و با تمیز کردن آن مشکل موتورسیکلت شما حل نشد، به موارد دیگری که در ادامه توضیح خواهیم داد توجه کنید.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

یکی دیگر از دلایل ریپ زدن موتورسیکلت هنگام کار کردن، وجود مشکلات متفاوت در سیستم سوخت رسانی آن است؛ در واقع ممکن است علت ریپ زدن موتورسیکلت شما به دلیل مشکلات مسیر انتقال سوخت از باک به موتور و در نتیجه نرسیدن سوخت به موتور یا کم و زیاد رسیدن آن باشد.

بدیهی است که فرآیند حرکت موتورسیکلت به کمک سوخت انجام می‌شود و به همین دلیل کوچک‌ترین نقصی در عملکرد انتقال سوخت می‌تواند باعث ریپ زدن موتورسیکلت شود؛ همچنین خالی بودن بیش از حد باک بنزین نیز می‌تواند علت ریپ زدن موتورسیکلت باشد؛ پس پیش از آنکه به بررسی سیستم سوخت رسانی و مسیر انتقال سوخت بپردازید، از کافی بودن میزان بنزین موجود در باک اطمینان حاصل کنید.

دلایل ریپ زدن موتور سیکلت

مقاله مرتبط: آموزش کامل تمیز کردن شمع موتور سیکلت

بیش از حد داغ شدن موتورسیکلت

اما مورد دیگری که می‌تواند دلیل ریپ زدن موتورسیکلت شما باشد، داغ شدن بیش از حد موتورسیکلت است؛ همه ما می‌دانیم داغی بیش از حد موتور در تمامی وسایل نقلیه ازجمله موتورسیکلت و اتومبیل می‌تواند باعث خرابی در نقاط مختلف آن شود، همچنین داغ کردن بیش از حد موتورسیکلت ممکن است باعث ریپ زدن آن نیز باشد؛ اما دلیل داغ کردن موتورسیکلت چیست؟

از جمله دلایلی که می‌تواند باعث بیش از حد داغ شدن موتور شود، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن آن است؛ البته موتورسیکلت‌ها دارای سیستم خنک کننده هستند و بروز هرگونه مشکل در عملکرد آن می‌تواند به داغ کردن موتور و در نتیجه ریپ زدن موتورسیکلت ختم شود که در این شرایط باید از سالم بودن سیستم خنک کننده موتورسیکلت مطمئن شوید. لازم به ذکر است، داغی بیش از حد موتورسیکلت تنها علت ریپ زدن موتورسیکلت نیست و ممکن است آسیب‌های شدیدتری به موتورسیکلت وارد کند.

داغ شدن موتور سیکلت

موتورسیکلت‌های انژکتوری

عامل دیگری که می‌تواند علت ریپ زدن موتورسیکلت هنگام کار کردن باشد، وجود مشکل یا کثیف بودن انژکتور آن است. در واقع انژکتور جزو دیگری از موتورسیکلت محسوب می‌شود که وظایف زیادی را بر عهده دارد و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف انژکتور می‌توانیم به کاهش مصرف سوخت و آلودگی موتورسیکلت اشاره کنیم، همچنین وظیفه مدیریت سوخت نیز بر عهده انژکتور است تا میزان مناسب بنزین را در زمان مشخصی روانه موتور کند.

اما تمام موتورسیکلت‌ها دارای انژکتور یا به عبارتی انژکتوری نیستند و برخی از آن‌ها به جای انژکتور از بخش دیگری به نام کاربراتور برخوردارند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. به هر حال تمیز بودن انژکتور مزایای زیادی دارد و در مقابل، کثیف بودن آن نیز مشکلات گوناگونی را برای موتورسیکلت به همراه می‌آورد و می‌تواند در احتراق آن نیز مشکل ایجاد کند؛ بنابراین اگر موتورسیکلت شما انژکتوری است و با ریپ زدن آن مواجه هستید، حتماً انژکتور موتورسیکلت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

سنسورهای ورودی هوا

در برخی موارد نیز علت ریپ زدن موتورسیکلت، نرسیدن هوا به محفظه احتراق است. به عبارتی اگر سنسورهای ورودی هوا با مشکل مواجه شوند، ترکیب سوخت و اکسیژن به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه ریپ زدن موتورسیکلت را به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید با تعمیر این سنسورها به راحتی مشکل موتورسیکلت خود را برطرف کنید و با احتراق صحیح موتور، دیگر شاهد ریپ زدن آن نباشید.

علت ریپ زدن موتورسیکلت در سرعت بالا

خرابی یا کثیف بودن شمع‌ها

هنگامی که در سرعت و دور موتور بالا با ریپ زدن موتورسیکلت خود مواجه شدید، در اولین قدم شمع‌های آن را مورد بررسی قرار دهید. در واقع شمع‌ها یک قسمت پلاتینی دارند که به مرور زمان آسیب می‌بیند و آب می‌شود. همچنین ممکن است پلاتین شمع‌های موتورسیکلت شما مشکلی نداشته و تنها در جای مناسبی قرار نگرفته باشد که در چنین شرایطی با تنظیم آن نیز مشکل شما حل می‌شود؛ پس اولین علت ریپ زدن موتورسیکلت در سرعت بالا می‌تواند وجود مشکل در شمع‌ها باشد.

برای مطالعه بیشتر:علت سیاه شدن شمع موتور چیست؟

کثیف بودن شمع موتور سیکلت

کثیف بودن وایرها

عامل دیگری که می‌تواند علت ریپ زدن موتورسیکلت باشد، کثیف بودن وایرها است؛ همه ما می‌دانیم وایرها یکی از مهم‌ترین اجزای موتورسیکلت محسوب می‌شوند و هرگونه ایراد در این بخش با مشکلات فنی یا ریپ زدن موتورسیکلت همراه است. پس در صورتی که با ریپ زدن موتورسیکلت خود در سرعت بالا مواجه شدید، وایرهای آن را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت کثیف بودن، آن‌ها را تمیز کنید.

نامناسب بودن وضعیت دلکو‌ها

علت دیگری که می‌تواند باعث ریپ زدن موتورسیکلت در سرعت بالا باشد، نامناسب بودن وضعیت دلکوها است. در برخی مواقع دلکوها در جای خود شل یا حتی جابه‌جا می‌شوند و در نتیجه مشکلات مختلفی را به همراه دارند که به راحتی می‌توانید با سفت کردن آن‌ها در جای خود، مشکلات پیش آمده را حل کنید؛ همچنین دلکوها نیز مانند وایرها کثیف می‌شوند که در این صورت تمیز کردن آن‌ها نیز می‌تواند علت ریپ زدن موتورسیکلت را از بین ببرد.

ممکن است مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد: چه موتورهایی گواهینامه نمی‌خواهد؟

علت ریپ زدن موتورسیکلت در دور پایین

دلایل مختلفی برای ریپ زدن موتورسیکلت در دور پایین یا به عبارتی خفه کار کردن آن وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • نیم‌سوز شدن رله موتورسیکلت: رله نوعی کلید الکتریکی است که باز و بسته شدن آن به فرمان یک مدار الکتریکی دیگر بستگی دارد.
  • کثیف بودن فیلتر بنزین: کیفیت بنزین مصرفی و آلودگی‌های محیط از عوامل کثیف شدن فیلتر بنزین و در نتیجه علت ریپ زدن موتور سیکلت هستند.
  • وجود مشکل در شمع‌های موتورسیکلت
  • تنظیم نبودن کاربراتور در موتورسیکلت‌های کاربراتوری
  • بسته شدن ناگهانی دریچه ساسات
  • تغییر میزان غلظت روغن

علت ریپ زدن موتورسیکلت در سرما

در برخی مواقع ممکن است علت ریپ زدن موتورسیکلت یا بد کار کردن آن سرد بودن هوا باشد اما چرا موتورسیکلت در سرما بد کار می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانید دو عامل مهمی که سرما بر روی آن‌ها اثر می‌گذارد را مورد بررسی قرار دهید.

اولین مشکل ظرفیت باتری موتورسیکلت است؛ در سرما ظرفیت باتری کاهش می‌یابد و ریپ زدن یا بد کار کردن موتورسیکلت را به همراه دارد؛ و مورد دوم نیز تأثیرات سرما بر روغن موتور است. در واقع سرما باعث ضخیم‌تر یا سفت شدن روغن موتور شده که همین موضوع یکی از دلایل ریپ زدن و بد کار کردن موتورسیکلت محسوب می‌شود.

ریپ زدن موتور سیکلت در سرما

واکنش مناسب هنگام ریپ زدن موتورسیکلت

همان‌طور که قبل‌تر نیز به آن اشاره کردیم، ریپ زدن موتورسیکلت به هیچ عنوان طبیعی نیست و می‌تواند در آینده مشکلات جدی‌تری را برای موتورسیکلت شما به همراه داشته ‌باشد، پس از آن چشم‌پوشی نکنید و در اولین فرصت نسبت به شناسایی علت ریپ زدن موتورسیکلت و برطرف کردن آن اقدام کنید. شاید برایتان سوال پیش آمده که در صورت بروز چنین مشکلی چه واکنشی از خود نشان دهیم؟

اگر موتورسیکلت شما دچار ریپ زدن شد، به هیچ عنوان با سرعت بالا حرکت نکنید و به آهستگی به راه خود ادامه دهید تا مشکل آن را برطرف کنید؛ اما اگر هنگام حرکت احساس کردید با افت توان موتور مواجه شده‌اید، به صورت نیم کلاچ و آهسته خود را به محل توقف برسانید. سپس در اولین فرصت موتورسیکلت خود را به تعمیرگاه برده و از آن‌ها بخواهید مشکل آن را شناسایی و تعمیر کنند. مکانیک‌ها به کمک دیاگ زدن به سرعت علت ریپ زدن موتورسیکلت شما را شناسایی می‌کنند و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن را انجام می‌دهند.

کلام آخر

منظور از ریپ زدن، عملکرد نادرست یک وسیله نقلیه است، به این ‌گونه که حرکات آن به صورت نامتوازن و مقطع انجام شود؛ همچنین این مشکل برای بسیاری از موتورسیکلت‌ها پیش می‌آید که ممکن است به دلایل مختلفی رخ داده‌ باشد؛ اما علت ریپ زدن موتورسیکلت چیست؟ به ‌طور کلی ریپ زدن موتورسیکلت می‌تواند در سرما، سرعت و دور موتور بالا، دور پایین و زمانی که مشغول به کار است رخ دهد. خرابی، کثیفی یا وجود مشکل در عملکرد برخی قطعات مانند باتری، شمع‌ها، وایرها، دلکوها، مدار جرقه، سیستم سوخت رسانی و کثیف بودن محفظه احتراق از پرتکرارترین دلایل ریپ زدن موتورسیکلت محسوب می‌شوند.

واکنش مناسب به ریپ زدن موتور سیکلت

شاید به مطالعه این مقاله علاقه‌مند باشید: چگونه موتور خود را اسپرت کنیم؟

سوالات متداول

  • علت ریپ زدن موتورسیکلت در سرعت بالا چیست؟

به ‌طور کلی ریپ زدن موتورسیکلت در سرعت و دور موتور بالا می‌تواند به دلیل عملکرد نادرست یا کثیف بودن شمع‌ها، دلکوها و وایرها باشد که در این صورت باید نسبت به تمیز کردن یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

  • چگونه دلیل ریپ زدن موتورسیکلت را شناسایی کنیم؟

موتورسیکلت‌ها به دلایل مختلفی با چنین مشکلی مواجه می‌شوند و بهترین کار برای تشخیص آن، مراجعه به تعمیرگاه و دیاگ زدن موتورسیکلت است؛ اما قبل از آن خود شما نیز می‌توانید برخی مشکلات سطحی را بررسی و در صورت امکان برطرف کنید.

  • چه دلایلی باعث ریپ زدن موتورسیکلت می‌شوند؟

علت ریپ زدن موتورسیکلت می‌تواند به عوامل مختلفی مربوط باشد؛ اما در بیشتر مواقع این مشکل به دلیل خرابی قطعاتی مانند باتری، شمع، سیستم سوخت رسانی، وایرها، دلکوها، مدار جرقه و … به وجود می‌آید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =