Banner Image
راهنمای خرید رم (RAM) کامپیوتر و لپ تاپ [بهترین انتخاب]

راهنمای خرید رم (RAM) کامپیوتر و لپ تاپ [بهترین انتخاب]

امتیاز دهید

دغدغه بسیاری از کسانی که قصد دارند سیستم خود را با استفاده از خرید رم ارتقاء دهند، کسب اطلاعات و پیدا کردن یک راهنمای خرید رم کامپیوتر است که به‌صورت جامع درباره این قطعه توضیح داده و آن‌ها را با مفهوم و کارکرد آن آشنا سازد.

رم یا حافظه موقت یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود که با بهبود عملکرد سیستم، تجربه خوشایندی را برای کاربران رقم می‌زند. اگر قصد دارید سیستم خود را ارتقا دهید و رم یکی از قطعات موردنظر شما برای تعویض است در مقاله راهنمای خرید رم کامپیوتر با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره آن کسب کنید.

رم چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

RAM مخفف کلمه Random Access Memory است که می‌توانیم آن را به‌عنوان حافظه کوتاه‌مدت کامپیوتر در نظر بگیریم. وظیفه اصلی رم ذخیره‌ی اطلاعات برنامه‌هایی است که هنگام روشن بودن کامپیوتر، در حال استفاده از آن هستید. حافظه کوتاه مدت یا رم به برنامه‌ها این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از کند شدن احتمالی فرایندهای کامپیوتر جلوگیری می‌کند.

شاید با وجود این تعریف، کمی دچار سردرگمی شده و مفهوم رم با هارد را اشتباه بگیرد؛ اما باید توضیح دهیم که حافظه رم با هارد دیسک کارکرد متفاوتی دارد. اصلی‌ترین تفاوت این دو در ذخیره دائم و موقت آن‌ها است.

بیشتر بخوانید:بررسی تفاوت هارد لپ تاپ با کامپیوتر

حافظه رم به‌گونه‌ای است که به محض خاموش شدن کامپیوتر از بین می‌رود به‌طور مثال با قطعی ناگهانی برق، هر آنچه که در رم ذخیره شده پاک می‌شود، اما هارد دیسک به‌عنوان ذخیره دائم اطلاعات عمل کرده و داده‌های شما با خاموش شدن کامپیوتر پاک نمی‌شود.

به‌طور مثال برای بیشتر افرادی که با برنامه ورد کار می‌کنند، این اتفاق روی داده که محتوای ذخیره نشده یک سند با قطع ناگهانی برق و خاموش شدن کامپیوتر از بین رفته است. این مثال به‌خوبی حافظه موقت را نشان می‌دهد که با خاموش شدن سیستم، تمامی اطلاعات پاک می‌شود.

رم چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

وظیفه اصلی رم ذخیره‌ی اطلاعات برنامه‌هایی است که هنگام روشن بودن کامپیوتر، در حال استفاده از آن هستید

انواع رم کامپیوتر کدامند؟

دو نوع اصلی حافظه موقت وجود دارد: رم استاتیک (SRAM) و رم پویا (DRAM) که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • رم داینامیک یا پویا از خازن‌هایی تشکیل شده که برای ذخیره‌ بیت‌های داده یا همان صفر و یک از شارژ استفاده می‌کند. برای آنکه داده‌ها از بین نرود این خازن‌ها باید به‌طور مداوم شارژ شوند.
  • رم استاتیک به‌ جای خازن از ترانزیستور برای ذخیره‌ بیت‌ها استفاده می‌کند. ترانزیستورها مانند یک کلید روشن یا خاموش عمل می‌کنند. این کلید‌ها برخلاف رم داینامیک به رفرش مداوم نیاز ندارد. رم استاتیک برای ذخیره بیت‌ها به ترانزیستورهای زیادی نیاز دارد که موجب شده قیمت آن‌ از رم‌های داینامیک گران‌تر باشد.
انواع رم کامپیوتر کدامند؟

● رم داینامیک یا پویا از خازن‌هایی تشکیل شده که برای ذخیره‌ بیت‌های داده یا همان صفر و یک از شارژ استفاده می‌کند

بهترین رم گیمینگ کدام است؟

قبل از آنکه به سراغ معرفی رم گیمینگ برویم در ابتدا به یک توضیح مختصر از مفهوم DDR می‌پردازیم. این توضیحات می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای خرید رم کامپیوتر به شما کمک کند تا دید مناسبی نسبت به خرید رم گیمینگ پیدا کنید.

DDR مخفف Duble Data Rate است که برای نشان دادن مقدار انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. DDR ها دارای نسل‌های مختلفی از جمله 1DDR، 2DDR, R3DD, R4DD و 5DDR هستند. همانطور که قابل حدس است مقدار انتقال اطلاعات در مدل‌های جدید و بالاتر به‌ مراتب بیشتر از مدل‌های قدیمی است‌‌.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مادربرد | مهم‌ترین قطعه کامپیوتر

برای تهیه بهترین رم گیمینگ می‌توانید بر اساس میزان بودجه خود یک رم 4DDR یا 5DDR که مدل جدیدتری است را خریداری کنید. صرف نظر از آنکه DDR شما چه فرمتی است توصیه کارشناسان‌ آن است که حداقل یک رم ۱۶ گیگابایتی برای گیمینگ در‌ نظر بگیرید تا امکان پردازش بیشتری را برایتان فراهم کرده تا در حین بازی دچار مشکل نشوید.

لازم به ذکر است که از نظر فنی یک رم ۸ گیگابایتی نیز برای گیمینگ مناسب است، اگر هم‌ اکنون برای سیستم گیمینگ خود از این مقدار رم استفاده می‌کنید بهتر است تا زمان کاهش قیمت‌های 4DDR و 4DDR صبر کنید.

بهترین رم گیمینگ کدام است؟

مقدار انتقال اطلاعات در مدل‌های جدید و بالاتر به‌ مراتب بیشتر از مدل‌های قدیمی است

در زمان خرید رم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اکنون شما یک دیدگاه کلی از عملکرد رم به دست آورده‎اید که می‌تواند برای خرید رم چراغ راه شما باشد؛ اما رعایت مواردی که در ادامه برایتان می‌گوییم به‌عنوان نکات مهم و راهنمای خرید رم کامپیوتر به شما کمک می‌کند تا به یک خریدار حرفه‌ای تبدیل شوید. این موارد عباتند از:

در زمان خرید رم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در زمان خرید رم باید به سازگاری مادربرد و پردازنده دقت کنید

مادربرد و پردازنده

در زمان خرید رم باید به سازگاری مادربرد و پردازنده دقت کنید. هر پردازنده‌ از رم‌ متفاوتی پشتیبانی می‌کند. به‌طور مثال پردازنده‌های نسل جدید با رم‌های جدیدتر که دارای سرعت پردازش بیشتری هستند، کار می‌کنند.

مقدار و حجم رم

اندازه و حجم رم کامپیوتر به کارکرد شما بستگی دارد. به ‌طور کلی رم‌ها در اندازه‌های 8، 16، 32 و 64 گیگابایت در بازار موجود هستند. برای فعالیت‌های روزمره 8 گیگابایت رم کافی است؛ اما گر قصد دارد یک سیستم مخصوص گیمینگ ببندید باید به سراغ رم‌های بالاتر از 16 گیگابایت بروید.

بیشتر بخوانید:مشخصات لپ تاپ را از کجا بفهمیم؟

مدل DDR

همانطور که قبلا اشاره کردیم انواع مختلفی از DDR وجود دارد از جمله 1DDR، 2DDR، 3DDR، 4DDR، 4DDR. هر چه مدل انتخابی جدیدتر باشد؛ سرعت رم بیشتر می‌شود. یادتان باشد قبل از ارتقاء رم، سازگاری آن را با CPU و مادربرد بررسی کنید.

تعداد اسلات

تعداد اسلات‌ها بر عملکرد مناسب کامپیوتر تأثیر می‌گذارد. توصیه می‌شود که اجرای رم در یک کانال دوگانه انجام شود تا عملکرد بهتری به دست آید. به ‌عنوان مثال اگر قصد دارید از یک رم 8 گیگابایتی استفاده کنید بهتر است به جای آن از دو رم 4 گیگابایتی و در دو اسلات استفاده شود. شایان ذکر است که رم‌های خریداری شده باید در اندازه و فرکانس یکسانی باشند.

تعداد اسلات

توصیه می‌شود که اجرای رم در یک کانال دوگانه انجام شود تا عملکرد بهتری به دست آید

فرکانس

به تعداد پردازش‌هایی که در یک ثانیه توسط RAM انجام می‌شود فرکانس می‌گویند که آن را با مگاهرتز نشان می‌دهند. هر چه فرکانس بالاتر باشد، رم دارای سرعت بیشتری است. به‌طور مثال رم 4 گیگابایت 4DDR دارای فرکانسی برابر 2400 مگاهرتز است.

تأخیر CAS

این مفهوم به زمان تأخیر در رم اشاره می‌کند که با CL نشان داده می‌شود. هر چه عدد CL کمتر باشد، سرعت رم بیشتر و در نتیجه میزان پاسخ‌دهی کامپیوتر سریع‌‌تر خواهد بود.

جمع بندی

رم یکی از مهم‌ترین قطعات هر کامپیوتر است که می‌تواند بسیاری از مشکلات کاربران از جمله سرعت پایین و عملکرد ضعیف آن را حل کند. با پیشرفت تکنولوژی، نمونه‌های قدیمی رم روزبه‌روز ارتقا یافته و مدل‌های جدیدی وارد بازار شده است. این مدل‌ها مشکل کندی سرعت و عملکرد پایین را حل کرده و برای استفاده حرفه‌ای کاربران از جمله گیمرها مناسب است. اگر قصد دارید یک رم کامپیوتر بخرید این مقاله برای شما بسیار کاربردی است؛ زیرا در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای خرید رم کامپیوتر جامع در اختیارتان قرار دهیم تا با مطالعه آن در زمینه خرید رم کامپیوتر با مشکل مواجه نشوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =