Banner Image
چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد

چه موتورهایی گواهینامه نمی‌خواهد؟

4.3/5 - (11 امتیاز)

موتورسیکلت یک وسیله نقلیه محبوب در شهرهای پرازدحام است که به سبب جثه جمع‌وجور، حرکت در ترافیک را آسان‌تر کرده و جابجایی را سرعت می‌بخشد؛ اما راندن موتورسیکلت نیز همانند سایر وسایل نقلیه به تجربه و مهارت و دریافت جواز قانونی احتیاج دارد. در واقع رانندگی با هر وسیله نقلیه‌ای از جمله موتورسیکلت مستلزم داشتن گواهینامه است، در غیر این صورت تخلف به حساب می‌آید و جریمه به دنبال دارد. برخی افراد بر این باور هستند که راندن موتورهای برقی یا موتورهای دارای پیشرانه کم‌حجم، نیازی به گرفتن گواهینامه ندارد. آیا این ادعا صحت دارد و در این صورت چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد؟

چه موتورهایی نیازی به گواهینامه ندارند؟

در مقابل این سوال که چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد، تنها می‌توان به یک پاسخ منطقی اشاره کرد؛ موتورهای پلاستیکی یا چوبی که اسباب‌بازی کودکان هستند و یا به دلیل ظرافت در طراحی، به عنوان دکوری در خانه‌ها نگهداری می‌شوند!

در همه جای دنیا راندن وسیله نقلیه موتوری مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی و گرفتن گواهینامه مربوطه است. گواهینامه، شایستگی و مهارت کافی فرد برای استفاده از وسیله نقلیه را اثبات می‌کند. راندن موتورسیکلت نیز به عنوان یک وسیله نقلیه پرکاربرد و موتوری، به دریافت گواهینامه احتیاج دارد. در غیر این صورت، راننده از لحاظ قانونی مرتکب جرم شده و متحمل پرداخت جریمه می‌شود.

بر اساس ماده (۱) آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی و همچنین ماده (۲) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور، داشتن پلاک و گواهینامه برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است. تمام موتورهای انژکتوری، کاربراتوری، گازی و برقی با هر اندازه حجم موتور، جزو وسایل نقلیه به حساب می‌آیند؛ بنابراین مطابق قانون، نخستین شرط رانندگی با انواع موتورسیکلت، کسب تجربه از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت گرفتن گواهینامه است؛ بنابراین اگر به سن ۱۸ سال رسیده و به سبب علاقه یا هر دلیل دیگری می‌خواهید سوار موتورسیکلت شوید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنید.

چه موتورهایی به گواهینامه نیاز ندارد

گواهینامه، شایستگی و مهارت متقاضیان را برای استفاده از وسیله نقلیه اثبات می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای سند زدن کوتور چه مدارکی لازم است؟

حکم سوارشدن موتور بدون گواهینامه

حال که پاسخ پرسش اصلی، مبنی بر اینکه چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد مشخص شد، بد نیست به حکم سواری با موتور بدون داشتن گواهینامه اشاره کرد. همان‌طور که راندن خودرو بدون گواهینامه در بهترین حالت ممکن باعث انتقال ماشین به پارکینگ و پرداخت جریمه می‌شود، راندن موتورسیکلت بدون گواهینامه نیز برای راننده و به طور خاص، مالک وسیله نقلیه بسیار دردسرآفرین خواهد بود.

به طور دقیق‌تر، اگر فردی بدون داشتن گواهینامه سوار بر هر وسیله نقلیه‌ای از جمله موتورسیکلت شود، راننده به مراجع قضایی معرفی شده و وسیله نقلیه توقیف می‌شود. بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی بدون داشتن گواهینامه از وسایل موتوری (که نیازمند داشتن گواهینامه مخصوص هستند) استفاده کند، مجرم شناخته شده و برای بار نخست به حبس تعزیری تا دو ماه یا جریمه نقدی و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. در صورت ارتکاب مجدد این جرم، فرد خاطی به دو تا شش ماه حبس محکوم می‌شود، هرچند که بر اساس قانون می‌توان این میزان حبس را به جزای نقدی تبدیل کرد.

اگر تصادفی در هنگام رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت صورت گیرد که موجب آسیب بدنی شود، فرد خاطی به مدت ۱ الی ۵ سال از رانندگی محروم شده و احتمال تشدید مجازات نیز وجود دارد. اگر وسیله نقلیه دارای بیمه‌نامه معتبر باشد، شرکت بیمه مربوطه موظف است خسارات واردشده را با توجه به تعهدات قیدشده در بیمه‌نامه پرداخت کند، حتی اگر راننده فاقد گواهینامه رانندگی باشد.

اگر فرد فاقد گواهینامه موتورسیکلت در حین سواری دچار حادثه‌ای شده و در این میان قتلی صورت بگیرد، این قتل از نوع شبه عمد است. جزای چنین قتلی مطابق با ماده ۷۲۳، ۷۱۴ و ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، شامل پرداخت دیه کامل فرد مقتول، تحمل حبس دوماهه یا جزای نقدی معادل و همچنین تحمل حبس حداقل دوساله می‌شود.

حکم سوار شدن موتور بدون گواهینامه

اگر کسی بدون گواهینامه موتورسیکلت در حین سواری دچار حادثه‌ای شود و در این میان قتلی صورت بگیرد، این قتل از نوع شبه عمد است.

کلیک کنید: آموزش کامل تمیز کردن شمع موتور سیکلت

دریافت گواهینامه موتور برقی

موتور برقی به دلایل مختلف مثل کاهش آلودگی و عدم مصرف سوخت، رواج بسیاری در سطح کشور پیدا کرده است. رانندگی با موتور برقی به سبب سرعت کم نسبت به موتورهای بنزینی، ایمن و لذت‌بخش است. به همین خاطر متقاضیان خرید و استفاده از موتورهای برقی هر روز بیشتر می‌شود.

برخی فروشندگان موتورسیکلت در جواب پرسش مشتریان مبنی بر اینکه رانندگی با چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد! خواه عامدانه و خواه از روی عدم آگاهی، موتورهای برقی را پیشنهاد می‌دهند؛ اما از لحاظ قانون، هر وسیله نقلیه‌ای با دو چرخ و موتور، در دسته موتورسیکلت‌ها قرار می‌گیرد و رانندگی با آن مستلزم گذراندن دوره‌های تئوری و آموزشی و سپس دریافت گواهینامه است.

مهم‌ترین شرط دریافت گواهینامه موتورسیکلت داشتن سن حداقل ۱۸ سال است. به منظور دریافت گواهینامه رانندگی، با تهیه مدارکی همچون اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، ارائه گواهینامه خودرو (در صورت وجود)، برگه معاینات پزشکی و … به نزدیک‌ترین آموزشگاه در محل سکونت خود مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. دوره‌های تئوری و عملی را پشت سر گذاشته و پس از موفقیت در آزمون کتبی و عملی، گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت را در دست بگیرید. تنها در این صورت می‌توانید با خیالی آسوده از سواری با موتور برقی لذت ببرید.

گواهینامه موتور برقی

برای مطالعه بیشتر: موتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

جمع‌بندی

هیچ پاسخ کاربردی برای این سوال که چه موتورهایی گواهینامه نمیخواد، پیدا نمی‌شود. از لحاظ قانون، رانندگی با هر وسیله نقلیه موتوری نیازمند کسب تجربه و گرفتن گواهینامه مربوطه است. کاربر موتور برقی نیز همانند موتور بنزینی مستلزم دریافت گواهینامه است تا در حین استفاده از وسیله نقلیه و احتمال بروز حادثه، با مشکلات قانونی مواجه نشود. رانندگی بدون گواهینامه، جُرم به حساب می‌آید که جریمه نقدی سبک‌ترین جزای آن است.

سوالات متداول

  • رانندگی با چه موتورهایی گواهینامه نمی‌خواهد؟

رانندگی با هر نوع موتور اعم از موتورهای کاربراتوری، انژکتوری، برقی و … با هر حجم سیلندر، نیازمند گرفتن گواهینامه است.

  • رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت چه حکمی دارد؟

بر اساس قانون، رانندگی با هر وسیله نقلیه‌ای از جمله موتورسیکلت مستلزم دریافت گواهینامه است. در غیر این صورت، راکب به عنوان متخلف شناخته شده و علاوه بر توقیف وسیله نقلیه، متحمل پرداخت جریمه می‌شود.

  • حداقل سن برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت چیست؟

هر فرد با حداقل ۱۸ سال سن می‌تواند نسبت به دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کند.

  • گرفتن گواهی موتورسیکلت به کارت پایان خدمت احتیاج دارد؟

طبق قوانین جدید، کارت پایان خدمت از لیست مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی حذف شده است؛ بنابراین شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه سواری با موتورسیکلت، به کارت پایان خدمت نیازی ندارد.

  • هزینه گرفتن گواهینامه موتورسیکلت چیست؟

در سال ۱۴۰۱ مجموع هزینه‌های مربوط به صدور گواهینامه اعم از هزینه کلاس‌های تئوری، عملی، هزینه کتاب آیین‌نامه و هزینه‌های جانبی شامل معاینه چشم، آزمایش خون و … حدود ۶۸۵ هزار و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است. این نرخ در سال آینده بدون شک افزایش می‌یابد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مهرداد پاسخ

    خانم هایی که میخان به جای خودرو از وسیله کوچک و سبک استفدگاده کنند و دغدغه گرفتن گواهیی نامه موتور دارن، تنها راه اینه که دوچرخه برقی برونن
    واقعن بایت قوانین تبعیض امیز و دید بد جامعه نسبت زنان متاسفم. …

  2. امین پاسخ

    سلام. برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت های با حجم موتور ۵۰ سی سی (که به گازی مشهورند) فرد متقاضی باید حداقل ۱۵ سال داشته باشد. البته این موتورها چون کاربراتوری هستند دیگر کمیاب شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 14 =