Banner Image
راهنمای خرید دوچرخه ثابت، شهری، کوهستان

راهنمای خرید دوچرخه ثابت، شهری، کوهستان

امتیاز دهید

در دنیای امروز حفظ سلامتی و تندرستی در کنار دغدغه‌های محیط‌‌زیستی موجب شده که افراد بیشتری به دوچرخه ‌سواری روی آورند‌. از این‌ رو یک راهنمای خرید دوچرخه که اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهد می‌تواند شما را در مسیر انتخاب و خرید آن یاری کند‌.

دوچرخه ‌سواری از زمان‌های گذشته نه ‌تنها یکی از علایق مردم در تفریحاتشان به ‌حساب می‌آمده بلکه وسیله‌ مهمی برای حمل و نقل و رسیدگی به کارهای روزمره بوده است. هرچند بعد از تولید خودرو و گسترش استفاده از آن در دهه‌های گذشته از توجه به دوچرخه ‌سواری کاسته شد، ولی بیراه نیست بگوییم زندگی افراد در دنیای مدرن که منجر به عدم تحرک و آلودگی‌های محیط‌زیستی شده دوباره افراد را به ‌سوی این وسیله کاربردی سوق داده است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید یک‌ دوچرخه مناسب بخرید و به راهنمای خرید دوچرخه نیاز دارید؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع دوچرخه از نظر کاربرد

امروزه تنوع مدل‎های دوچرخه در بازار بسیار گسترده‌ است تا جایی که شما می‌توانید بر اساس کارایی و بودجه خود یک دوچرخه مناسب انتخاب کنید. در ادامه مطلب راهنمای خرید دوچرخه برای آشنایی بیشتر شما انواع مختلف آن را معرفی می‌کنیم:

دوچرخه‌های کورسی/جاده‌ای

این مدل‌ دارای وزن سبک با دسته‌ها و لاستیک باریک است که بیشتر برای سواری در سطوح هموار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز این مدل می‌توان به فوق سبک بودن و استقامت بالای آن اشاره کرد.

دوچرخه_کورسی

این مدل‌ دارای وزن سبک با دسته‌ها و لاستیک باریک است که بیشتر برای سواری در سطوح هموار مورد استفاده قرار می‌گیرد

دوچرخه کوهستانی

این وسیله برای مسیرهای ناهموار طراحی شده به همین ‌دلیل دارای لاستیک‌های پهن و مناسب سواری در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ‌وخم است.

mountain-bike-

این وسیله برای مسیرهای ناهموار طراحی شده به همین ‌دلیل دارای لاستیک‌های پهن و مناسب سواری در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ‌وخم است

دوچرخه‌ تاشو

این مدل حالت فشرده و تاکرده به خود می‌گیرد که حمل آن را به داخل ساختمان یا خودرو راحت می‌کند. این دوچرخه‌ها برای افرادی که به قصد دوچرخه سواری سفر می‌کنند و عاشق دوچرخه سواری هستند؛ گزینه بسیار مناسبی است.

بیشتر بخوانید:بهترین دوچرخه جهان

دوچرخه برقی

این مدل دارای یک موتور الکتریکی کوچک است که برای کمک به دوچرخه ‌سواران روی دوچرخه‌ها نصب می‌شود. لازم به ذکر است که مدل‌های مختلف دوچرخه را می‌توان به دوچرخه برقی تبدیل کرد.

دوچرخه_برقی

این مدل دارای یک موتور الکتریکی کوچک است که برای کمک به دوچرخه ‌سواران روی دوچرخه‌ها نصب می‌شود

دوچرخه مخصوص کودکان

بیشتر کودکان عاشق دوچرخه‌سورای هستند. دوچرخه کودک از وزن سبک‌تر و قطعات مناسب سن آن‌ها ساخته شده تا از سواری بیشترین لذت را ببرند.‌

سه چرخه

این مدل از دوچرخه برای افرادی که می‌خواهند به وسیله دوچرخه وسایل زیادی حمل کنند بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید دوچرخه‌ی استاندارد برای کودکان

دوچرخه پیست

دوچرخه‌های پیست دارای بدنه سفت، لاستیک‌های باریک و یک دنده است. این دوچرخه‌ها فقط برای شرکت در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوچرخه پیست

این دوچرخه‌ها فقط برای شرکت در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند

دوچرخه شهری

که دارای لاستیک‌های نازک و فرمان قوص‌دار با ارتفاع زیاد است. این مدل برای سواری در خیابان‌های شهری استفاده می‌شود.

دوچرخه_شهری

این مدل برای سواری در خیابان‌های شهری استفاده می‌شود

راهنمای خرید انواع دوچرخه

تا اینجا با انواع مدل‌های دوچرخه آشنا شدید در ادامه کمی جزئی‌تر مدل‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا یک راهنمای خرید دوچرخه جامع را در اختیارتان قرار دهیم:

 دوچرخه کوهستان

همانطور که از اسم این نوع دوچرخه پیدا است، این مدل برای استفاده در مسیرهای خارج از جاده طراحی شده‌ است. از جمله نکاتی که برای خرید دوچرخه کوهستانی باید به آن توجه کنید عبارتند از:

ساختار و فریم دوچرخه

طراحی‌ دوچرخه کوهستان به‌گونه‌ای است که برای سواری در جاده‌های ناهموار مناسب است. به همین دلیل در ساختار قاب اصلی آن از میله‌های بلندتری استفاده شده که موجب می‌شود فرمان به دوچرخه‌سوار نزدیک‌تر و کنترل دوچرخه راحت‌تر شود.

 دنده و ترمز

دوچرخه‌های کوهستانی اکثرا از یک زنجیر در جلو استفاده می‌کنند که این امر احتمال جدا شدن زنجیر در مسیرهای ناهموار را کاهش می‌دهد. ترمز‌های مورد استفاده در این مدل نیز از نوع دیسکی بزرگ‌ و قدرتمند است که به توقف سریع کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:هدیه برای پسر کلاس اولی چی بخرم؟

چرخ و لاستیک

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم لاستیک‌ دوچرخه‌های کوهستانی پهن‌تر از دیگر دوچرخه‌ها است. آن‌ها دارای آج‌های ضخیم و حجیم هستند که سواری در مسیرهای ناهموار را آسان می‌کند.

چرخ و لاستیک

لاستیک‌ دوچرخه‌های کوهستانی پهن‌تر از دیگر دوچرخه‌ها است

دسته

دسته‌های دوچرخه‌های کوهستانی مسطح و تخت هستند و اهرم‌های تعویض دنده و ترمز در انتهای میله قرار دارد‌.

 دوچرخه برقی

دوچرخه‌های برقی کم‌و‌بیش مانند سایر دوچرخه‌های موجود در بازار است، با این تفاوت که با استفاده از یک پدال کمکی و موتور الکتریکی، دوچرخه سوار را یاری می‌کند. دوچرخه‌های برقی انواع مختلفی دارند که معرفی آن‌ها در ادامه می‌تواند به‌عنوان راهنمای خرید دوچرخه برقی به شما کمک کند:

دوچرخه‌ برقی هیبریدی/مسافرتی: که برای رفت‌وآمد روزانه مناسب و کاربردی است.

دوچرخه برقی آفرود: برای مسیرهای پرپیچ‌وخم و خارج از جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوچرخه‌های برقی باری: این مدل به دوچرخه‌سوار این امکان را می‌دهد که لوازم بیشتری با خود حمل کند.

دوچرخه برقی تاشو: که با قدرت و سرعت بالای خود مناسب افراد ماجراجو و کنجکاو است. این نوع از دوچرخه‌ را می‌توانید برای سفرهای بین شهر‌ی و هم برای جابجایی در داخل شهر استفاده کنید.

 دوچرخه شهری

دوچرخه شهری برای مسیر‌های کوتاه و رفت‌وآمد داخل شهر استفاده می‌شود. طراحی این مدل از دوچرخه‌ بسیار مدرن و شیک است که حرکت و جابجایی در شهر را آسان می‌کند‌. دوچرخه‌های شهری دارای حفاظ زنجیر و دسته‌هایی صاف و مسطح بوده و اغلب مدل‌های آن دارای قفسه‌ای‌ برای خریدهای روزانه است. سرعت در دوچرخه‌های شهری اولویت محسوب نمی‌شود، بلکه طراحی کاربردی آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد. ویژگی‌های دوچرخه شهری عبارتند از:

  • در مقایسه با دیگر دوچرخه‌ها، دسته‌های بلندتری دارد که به عمود نشستن دوچرخه‌سوار کمک می‌کند.
  • دارای یک زنجیر و دسته‌های منحنی است.
  • معمولا از دنده‌های کلاچ‌دار استفاده می‌کنند.
  • از‌ نظر ترمز با توجه به قیمت از ترمزهای رینگ کلاسیک یا رینگ هیدرولیک استفاده شده است.
  • چراغ دوچرخه شهری به‌گونه‌ای است که در ترافیک‌های شهری قابل مشاهده باشد.

 دوچرخه تاشو

اگر بهانه‌تان برای نخریدن یا استفاده نکردن از دوچرخه پیدا کردن محلی برای پارک کردن آن است، دوچرخه تاشو اختراع شده تا این بهانه را از شما بگیرد! این مدل دوچرخه کاملا جمع می‌شود و قابلیت حمل به داخل ساختمان را دارد. شما می‌توانید چرخ عقب و دنده را در زیر فریم اصلی دوچرخه جمع کنید. برای راهنمای خرید دوچرخه تاشو بهتر است از ویژگی‌های آن مطلع شوید که عبارتند از:

  • دارای چرخ‌های کوچک‌تری است که رکاب زدن را آسان‌تر می‌کند‌.
  • چرخ‌ها دارای پره‌های کمتری است که سرعت را افزایش می‌دهد.
  • مرکز ثقل آن پایین است که موجب حفظ تعادل دوچرخه می‌شود.

بیشتر بخوانید:دوربین گوپرو چیست؟

دوچرخه جاده

دوچرخه‌های جاده‌ای به دلیل سرعت بالا برای مسیرهای طولانی و سواری در جاده‌های آسفالت بسیار مناسب است. موارد زیر را می‌توان به‌عنوان راهنمای خرید دوچرخه جاده به کار برد:

  • بدنه اصلی دوچرخه جاده‌ای از آلومینیوم ساخته می‌شود که سبک‌تر و ارزان‌تر از فولاد است‌. دوچرخه‌های جاده‌ای به‌‌منظور حرکت سریع درجاده‌ها طراحی شده‌اند به همین دلیل ساختار ‌هندسی آن‌ها متمایل به جلو است.
  • امروزه دوچرخه‌های جاده‌ای‌‌ از دو نوع ترمز استفاده می‌کنند: ترمزهای رینگ که با استفاده از لنت‌های لاستیکی، سرعت دوچرخه را کاهش می‌دهد و ترمزهای دیسکی که قدرت ترمز را افزایش داده و برای شرایط آب و هوایی سخت مناسب است.
  • چرخ و لاستیک استفاده شده در ‌این مدل نسبت به دوچرخه‌های دیگر باریک‌تر ‌است‌ و از پره و رینگ کمتری در آن استفاده می‌شود.
دوچرخه_جاده (2)

بدنه اصلی دوچرخه جاده‌ای از آلومینیوم ساخته می‌شود که سبک‌تر و ارزان‌تر از فولاد است‌

دوچرخه کودکان

اغلب کودکان علاقه زیادی به دوچرخه ‌سواری دارند، خرید یک دوچرخه مناسب و ایمن برای آن‌ها یکی از دغدغه‌های والدین محسوب می‌شود.

در ادامه به برخی از انواع مختلف دوچرخه‌های‌ کودکان اشاره می‌کنیم:

  • چرخ‌های آموزشی؛ از دوچرخ کوچک تشکیل شده است که موجب حفظ تعادل کودکان در هنگام سواری می‌شود. این مدل یکی از کاربردی‌ترین نوع دوچرخه‌ها برای فرزندان شما به‌ حساب می‌آید.
  • دوچرخه‌های تعادلی؛ که بدون پدال هستند و کودکان از پاهای خود برای حرکت استفاده می‌‌کنند.
  • سه چرخه؛ همانطور که از اسم این مدل پیدا است از سه چرخ ساخته می‌شود. این چرخ‌ها به شکل مثلث در سه چرخه‌ها قرار گرفته و حرکت را برای کودکان راحت می‌کند.

شایان ذکر است که طراحی دوچرخه‌های کودکان به‌گونه‌ای است که معمولا از یک دنده و بدنه فولادی یا آلومینیومی ساخته می‌شوند. در این دوچرخه‌ها دسته‌ها حالت عمودی دارند تا کودکان بتوانند تعادل خود را حفظ کنند.

دوچرخه_کودکان

در این دوچرخه‌ها دسته‌ها حالت عمودی دارند تا کودکان بتوانند تعادل خود را حفظ کنند

دوچرخه پیست

این مدل از دوچرخه برای مسابقه و در سالن‌های سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوچرخه‌های پیست، ضمن سبک بودن از سرعت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند که آن‌ها را از دیگر دوچرخه‌ها متمایز می‌کند. ویژگی‌های بارز دوچرخه پیست عبارتند از:

  • دوچرخه‌های پیست ترمز ندارند و برای مسابقات دوچرخه ‌سواری داخل سالن استفاده می‌شوند.
  • از لحاظ طراحی، این دوچرخه شبیه به دوچرخه‌های جاده هستند؛ با این تفاوت که برای سرعت بالا بهینه‌سازی شده‌اند.
  • اجزایی مانند چرخ‌ها و فرمان در دوچرخه‌های پیست بسیار سفت هستند تا نیروی دوچرخه‌سوار را به دوچرخه منتقل کند.‌

 زمان خرید دوچرخه به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که تا اینجای مقاله راهنمای خرید دوچرخه اشاره کردیم،‌ دوچرخه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژ‌گی‌های خود برای مقصود خاصی استفاده می‌‌شوند. اکنون شما با انواع دوچرخه و ویژگی‌های آن آشنا هستید و می‌توانید مدل دوچرخه موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر هم ‌‌اکنون قصد دارید برای خرید دوچرخه اقدام کنید رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

از تجربیات گذشته خود پند بگیرید!

اگر در گذشته دوچرخه ‌سواری می‌کردید می‌توانید از تجربیات قبلی خود برای خرید دوچرخه استفاده کنید. به‌ عنوان مثال اگر با دوچرخه جاده‌ای ‌سواری می‌کردید و از آن راضی بودید یا آنکه با خواسته‌های شما مطابقت نداشته است، می‌توانید از این تجربیات برای انتخاب و خرید یک دوچرخه خوب و جدید استفاده کنید.

علاوه ‌بر این بسیاری علاقه‌مند هستند که مدل‌های جدید دوچرخه را امتحان کنند و تجربه‌های جذابی به دست آورند. اگر جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید از تجربیات گذشته خود درس گرفته و مدلی با توجه سلیقه و علایق خود انتخاب کنید.

برای چه هدفی دوچرخه می‌خرید؟

هدفتان از خرید دوچرخه چیست؟ به دنبال دوچرخه ‌سواری جاده‌ای، کوهستانی یا شهری هستید؟

امروزه تولیدکنندگان، دوچرخه‌های متفاوت و با طراحی‌های متنوع می‌سازند که برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور مثال اگر‌ هدفتان از خرید دوچرخه رفت‌وآمدهای داخل شهر باشد خرید دوچرخه شهری مناسب شماست‌. یا آنکه علاقه‌مند هستید آخر هفته به دل کوه و جاده بزنید می‌توانید دوچرخه‌های مخصوص کوهستان یا جاده را تهیه کنید. خرید یک دوچرخه مناسب به شما کمک می‌کند که از سواری لذت برده و احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.

به ظاهر دوچرخه توجه کنید!

توجه به ظاهر دوچرخه نیز‌ می‌تواند جزو اولویت‌های افراد باشد. خرید یک دوچرخه با ویژگی‌های ظاهری مطابق با سلیقه‌‌‌تان، شما را به استفاده مداوم‌ از آن ترغیب می‌کند. به‌طور مثال بعضی از افراد مدل‌هایی که دارای ظاهری خاص و متفاوت هستند را می‌پسندند اما افرادی دیگر فقط به دنبال خرید یک دوچرخه کاربردی هستند.

بودجه خود را تعیین کنید!

شما باید با توجه به میزان بودجه خود برای خرید دوچرخه هزینه کنید. اگر با خرید د‌وچرخه‌های ارزان قیمت یا دسته دوم مشکلی ندارید؛ می‌توانید بودجه خود را برای خرید آن‌ها هزینه کنید؛ اما اگر محدودیت بودجه ندارید؛ دوچرخه‌های با قیمت بالاتر و کیفیت بهتر انتخاب مناسبی برای شما است.

لازم به توضیح است که دوچرخه‌ها در بازار دارای تنوع بسیار زیاد هستند؛ بنابراین خرید مدل‌های ارزان‌تر به معنای کیفیت پایین آن نیست بلکه شما با هر بودجه‌ای می‌توانید یک دوچرخه خوب و مناسب تهیه کنید.

توان جسمی خود را در نظر بگیرید!

قبل از خرید دوچرخه، باید از توانایی‌های فیزیکی خود مطمئن شده و با پزشک مشورت کنید. به‌طور مثال اگر کمردرد دارید باید از دوچرخه‌های تعلیق که سیستم‌های محافظت از دوچرخه‌سوار روی‌ آن نصب شده است؛ استفاده کنید‌‌. اصولا دوچرخه‌های کوهستان نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای از تعلیق بیشتری برخوردار هستند. اگر زانو درد دارید، دوچرخه‌هایی که مقداری زیادی بالشتک دارند مناسب شما است.

درباره دوچرخه ‌سواری و اجزای دوچرخه اطلاعات کسب کنید!

یادگیری اصول اولیه دوچرخه ‌سواری مانند درست نشستن یا نحوه صحیح قرار گرفتن بر روی دوچرخه، می‌تواند به افزایش ایمنی و کاهش آسیب‌دیدگی کمک کند؛ اما کسب اطلاعات در زمینه نحوه دوچرخه ‌سواری کافی نیست! اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای در جاده یا کوهستان سواری کنید باید نسبت به اجزای دوچرخه خود مانند دنده یا دسته اطلاعات کافی داشته باشید تا در موقعیت مقتضی در مسیر گیر نکنید‌.

توجه به سایز و وزن دوچرخه را فراموش نکنید!

آیتم‌هایی مانند اندازه و وزن دوچرخه در انتخاب آن بسیار مهم هستند‌. به‌عنوان نمونه دوچرخه‌های سبک سریع‌تر‌ و دارای شتاب بیشتری هستند؛ بنابراین اگر سرعت جزو اولویت‌های شما به حساب می‌آید به سراغ دوچرخه سبک‌تر بروید. از لحاظ سایز نیز در هنگام خرید دوچرخه باید با توجه به ویژگی‌های فیزیکی خود، به فاصله زین تا دسته و رکاب توجه کنید.

جمع بندی

در این مطلب از راهنمای خرید دوچرخه و انواع آن گفتیم و به مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید دوچرخه باید در نظر داشته باشید، اشاره کردیم.‌ دنیای پرهیاهوی امروز، دنیای ترافیک، شلوغی و در نتیجه اتلاف وقت فراوان در خیابان‌های شهر است. علاوه‌ بر این، سبک زندگی شهری موجب شده تا افراد از چاقی و بیماری‌های دیگر رنج برده و به دنبال راهی برای درمان یا پیشگیری آن باشند.

دوچرخه ‌سواری برای بسیاری از افراد مانند راه‌حلی برای رفع این مشکلات است. ازاین‌رو در سال‌های اخیر خرید دوچرخه و استفاده از آن مورد توجه بسیاری قرار گرفته تا جایی که تولیدکنندگان برای هر نوع هدف و مقصودی دوچرخه مخصوص به آن را طراحی کرده‌اند. امروزه افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود و با هر مقدار بودجه‌ای برای خرید دوچرخه مناسب اقدام کرده و از مزایای دوچرخه ‌سواری بهره‌مند شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =