Banner Image
برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است

برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است؟

4.8/5 - (5 امتیاز)

موتورسیکلت به دلایل مختلف از جمله قدرت مانور در ترافیک و نیاز به فضای پارک کم، یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه به حساب می‌آید و بازار دست دوم آن نیز بسیار داغ و پررونق است؛ اما موتورسیکلت نیز همانند هر وسیله نقلیه دیگری باید سند داشته باشد و به نام کاربر فعلی پلاک گذاری شود. سند زدن موتورسیکلت از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که اگر موتورسیکلت با مشکل خاصی مواجه شود و یا خلافی با موتورسیکلت صورت گیرد، پلیس مستقیماً صاحب موتور را مورد بازخواست قرار می‌دهد. همچنین رانندگی با موتورسیکلت بدون پلاک تخلف محسوب شده و وسیله نقلیه توقیف می‌شود؛ بنابراین به هیچ‌وجه نمی‌توان اهمیت سند زدن را نادیده گرفت. ولی برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است؟

شرایط و مدارک لازم برای سند زدن موتور

رانندگی با هر وسیله نقلیه بدون پلاک جُرم محسوب می‌شود که سبک‌ترین جریمه آن، ضبط وسیله نقلیه است. موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نیست و رانندگی با موتورسیکلت فاقد پلاک تخلف به حساب می‌آید. ولی موتور نیز همانند هر وسیله نقلیه دیگری برای پلاک گذاری احتیاج به سند دارد. سند موتورسیکلت همان برگ سبزی است که توسط پلیس راهور ناجا صادر می‌شود و تنظیم آن به یک سری مدارک احتیاج دارد؛ اما برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است؟

سند زدن موتور دست دوم به حضور فیزیکی فروشنده و خریدار یا نمایندگان قانونی آن‌ها احتیاج دارد. توصیه می‌شود فروشنده پیش از سند زدن، به پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه کرده و با تسویه جریمه‌های احتمالی، گواهی عدم خلافی موتورسیکلت را دریافت کند. مدارک لازم برای سند زدن موتورسیکلت شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل کارت موتورسیکلت
  • مدارک کافی برای احراز محل سکونت (مثل جدیدترین قبوض آب، برق یا گاز)
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت (دارای اعتبار)
  • اصل سند مالکیت موتورسیکلت
  • گواهی عدم خلافی موتورسیکلت
سند زدن موتور

برای سند زدن موتور دست دوم نیاز است که هم فروشنده و هم خریدار به صورت فیزیکی حضور داشته باشند.

مراحل تعویض پلاک موتورسیکلت

پس از سند زدن موتور، نوبت به تعویض پلاک می‌رسد. زمانی که مالکیت هر وسیله نقلیه‌ای مثل خودرو یا موتورسیکلت تغییر می‌یابد، پلاک مربوط به آن نیز باید عوض شود، چرا که پلاک نه تنها بیانگر هویت وسیله نقلیه است، بلکه سوابق رانندگی مالک را نشان می‌دهد.

برای تعویض پلاک موتورسیکلت باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد. مراجعه به این مراکز، به گرفتن نوبت قبلی احتیاج دارد که از طریق سامانه نوبت‌دهی اینترنتی پلیس با آدرس nobatdehi.epolice.ir انجام می‌شود. پس از گرفتن نوبت و با در دست داشتن مدارک لازم، در موعد مقرر به مرکز تعویض پلاک رفته و در وهله اول، قبض ورودی پارکینگ بگیرید.

سپس به بخش اطلاعات، نوبت‌دهی و تعیین غرفه رفته تا غرفه مربوطه برای ادامه عملیات مشخص شود. به غرفه مربوطه رفته و مدارک موردنیاز را تحویل دهید. در ادامه، مدارک توسط کارشناس حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت عدم بروز مشکل یا نقصان در مدارک، یک برگه بازدید فنی به شما داده می‌شود. پس از صدور این برگه، موتورسیکلت توسط کارشناس مرکز مورد بازدید قرار می‌گیرد.

مرحله بعدی، ارائه گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه است. سپس باید هزینه نقل‌وانتقال موتورسیکلت و همین‌طور هزینه پستی جهت ارسال کارت مشخصات موتورسیکلت را پرداخت کنید. سپس جهت دریافت تأییدیه نقل‌وانتقال سند مالکیت موتورسیکلت به دفتر مربوطه مراجعه کرده و پس از اخذ تأییدیه، به محل فک پلاک بروید. بدیهی است که پس از برداشتن پلاک، باید به محل نصب پلاک بروید تا پلاک جدید روی وسیله نقلیه نصب شود. در نهایت با ارائه قبض ورود به پارکینگ، می‌توانید از مرکز تعویض پلاک خارج شوید.

ممکن است خواندن این مقاله برای شما مفید باشد: چگونه صدای اگزوز موتور سیکلت را عوض کنیم؟

شرایط سند المثنی برای موتورسیکلت

اگر به هر دلیلی از جمله گم کردن یا سرقت سند موتورسیکلت نیازمند تهیه سند المثنی شدید، طبق شرایط زیر می‌توانید نسبت به درخواست این سند اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورت مفقودی سند در وهله اول باید این موضوع را در قالب آگهی، در روزنامه کثیرالانتشار اعلام کنید. در این صورت ذکر شماره موتور، پلاک و نام موتور الزامی است.

مدارک لازم برای درخواست سند المثنی شامل اصل مدرک شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی، اصل کارت مشخصات موتورسیکلت، مدارک مربوط به احراز محل سکونت مالک، ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث (دارای اعتبار)، ارائه درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه و در نهایت قبض واریز هزینه صدور سند مالکیت المثنی موتورسیکلت می‌شود. برای دریافت سند المثنی با در دست داشتن این مدارک و گرفتن نوبت قبلی از طریق سامانه نوبت‌دهی، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

سند المثنی موتور سیکلت

برای دریافت سند المثنی با گرفتن نوبت قبلی از طریق سامانه نوبت‌دهی، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

شرایط سند زدن بدون گواهینامه

در قسمت فوق گفته شده که برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است لیکن گواهینامه در مدارک بالا به چشم نمی‌خورد. به بیان دیگر، سند زدن موتور بدون گواهینامه نیز امکان‌پذیر است، هرچند راندن این وسیله نقلیه همانند هر وسیله موتوری دیگری به گرفتن گواهینامه احتیاج دارد.

مدارک لازم برای سند زدن موتور مزایده‌ای

در صورت خرید موتور به هر روش می‌بایست عملیات پلاک گذاری را انجام دهید و البته که پلاک گذاری موتور مزایده‌ای نیز به سند احتیاج دارد. برای سند زدن موتور مزایده‌ای، با در دست داشتن برگه‌ای که ثابت می‌کند شما در مزایده برنده موتور شده‌اید، یا همان برگه مزایده موتور، می‌توانید به مراکز تعویض پلاک رفته و عملیات لازم را برای فک و نصب پلاک جدید انجام دهید؛ بنابراین اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی، مدارک کافی برای احراز محل سکونت (مثل جدیدترین قبوض آب، برق یا گاز)، برگه خلافی موتور و برگه مزایده، مدارک لازم برای سند زدن موتور مزایده‌ای هستند.

توجه داشته باشید که عمر مفید موتور ۱۰ سال است و عمده موتورهای مزایده‌ای با عمر بیش از ۱۰ سال با تعهد اسقاط به فروش می‌رسند. اگر به دنبال استفاده از موتور هستید، این نوع موتورها اصلاً ارزش خرید و معامله ندارند، چراکه تنها باید آن‌ها را اسقاط کرد.

سند زدن موتور مزایده ای

عمر مفید موتور ۱۰ سال است و عمده موتورهای مزایده‌ای بالای ۱۰ سال با تعهد اسقاط به فروش می‌رسند.

سند زدن موتور قولنامه‌ای

خرید موتور قولنامه‌ای معمولاً توصیه نمی‌شود. با این وجود اگر به هر دلیلی موتور قولنامه‌ای در اختیار داشته و مایل به سند زدن آن به نام خود هستید، ابتدا باید با استناد به مبایعه‌نامه (قولنامه) نسبت به ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و تعویض پلاک به طرفیت فروشنده و مالک اصلی اقدام کنید. اگر مشخصات و نشانی مالک اصلی در دسترس نیست و تنها برگه قولنامه را در دست دارید، کافی است نام و نام خانوادگی مالک (ذکرشده در قولنامه) را نوشته و وی را مجهول‌المکان اعلام کنید.

برای مطالعه بیشتر: علت روشن نشدن موتور سیکلت و راه‌های برطرف کردن آن

هزینه انتقال سند در سال جدید

حال که متوجه شدید برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است بد نیست از هزینه سند زدن در سال ۱۴۰۱ مطلع شوید. هزینه انتقال سند به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ هزینه‌های اصلی و فرعی. هزینه اصلی انتقال سند توسط مراکز تعویض گرفته می‌شود که حدود ۵۰ هزار تومان است. هزینه مالیات، عوارض، خلافی موتور و… جزو هزینه‌های فرعی به حساب می‌آیند که بسته به داخلی یا خارجی بودن موتور و همین‌طور میزان جریمه‌ها متفاوت است و باید به حساب دولت واریز شود. پرداخت هزینه سند موتورسیکلت بر عهده خریدار است، مگر اینکه توافقاتی در این مورد بین خریدار و فروشنده صورت گرفته باشد. هزینه‌های اصلی و فرعی بدون شک در سال آینده افزایش می‌یابند.

سند زدن موتور سیکلت در سال جدید

یادتان باشد که پرداخت هزینه سند موتورسیکلت بر عهده خریدار است.

جمع‌بندی

موتورسیکلت، محبوبیت بسیاری دارد، اما همانند سایر وسایل نقلیه به طرز چشمگیری گران شده است. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال خرید موتورسیکلت دست دوم و مزایده‌ای می‌روند. به محض معامله موتور بهتر است سند آن را به نام خود کنید؛ اما اینکه برای سند زدن موتور چه مدارکی لازم است و در چه شرایط می‌تواند سند را انتقال داد، موضوع اصلی این مقاله بوده که به طور مفصل به بررسی آن پرداخته‌ایم. سند زدن موتورسیکلت یا هر وسیله نقلیه دیگری از لحاظ حقوقی از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که در صورت سرقت یا بروز هرگونه تخلف با وسیله نقلیه، پلیس به سراغ صاحب فعلی آن می‌رود.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: چه روغنی برای موتور سیکلت مناسب است؟

سوالات متداول

  • برای سند زدن موتورسیکلت باید به دفاتر اسناد رسمی رفت؟

انتقال سند موتورسیکلت نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نداشته و در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود.

  • آیا برای سند زدن باید گواهینامه داشت؟

سند زدن موتورسیکلت به داشتن گواهینامه برای خریدار احتیاج ندارد.

  • برای سند زدن موتورسیکلت باید کجا رفت؟

انتقال سند موتورسیکلت در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود، ولی پیش از مراجعه حضوری فروشنده و خریدار، باید از طریق سامانه نوبت‌دهی اینترنتی پلیس با آدرس nobatdehi.epolice.ir نسبت به گرفتن نوبت اقدام کرده و سپس در زمان مقرر به مرکز منتخب مراجعه کنید.

  • پرداخت هزینه سند زدن موتورسیکلت با خریدار است یا فروشنده؟

معمولاً پرداخت هزینه انتقال سند با خریدار است، مگر اینکه توافقی در این مورد با فروشنده صورت گیرد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مرصاد پاسخ

    سلام خسته نباششید.وقت بخیر.ببخشید من میخوام صفر تاصد لوازم موتور رو بخرم و خودم یک موتور ببندم سوالم اینه که میشه براش پلاک سند و کارت و… گرفت؟ ممنون میشم پاسخگویی کنید.

  2. Said پاسخ

    سلام
    خودتان را به این صحبتها که این مزایدهها سازمانین فریب ندهید. بیشتر این موتورها که در پارکینگ خوابیدن با قوی قهری و قانون خارج از صلاحیت کلانتریها (قانون رفتار پرخطرراهنمایی رانندگی) بجای ۳ روز ، سالها پس از غصب از مالکانشان بدون دستور قضایی توقیف ! ، و منافعشان بدون رضایت آنها فوت شده! ، که شرعا و قانونا حرام. عمل انجام شده بدون شک مطابق قانون مدنی غصب محسوب! و دلیل عدم حضور مالکان اینکه اصلا خبر ندارند و آدرس صحیحی برای ابلاغ وجود نداشته!. در نتیجه تا ابد و دهر واخواهی و طرح دعوا برای عین و منافع فوت شده آن به قوت خود باقیست!.

    مضافا اینکه بر اساس قاعده و قانون مدنی کسی که عملی انجام میدهد برای خود اوست ، پس بدهکار کردن مالکان به پارکینگها جنبه دیگر این عمل ناصواب که متأسفانه دادگاهها اصلا به شکایت در این موارد رسیدگی نمیکنن!!! (خود یک تخلف انتظامی!) چرا که قطع به یقین درصورت رسیدگی خطر ضمان قهری و درک مبیع برای خریداران مال غصبی در کمین!!

    صحبت کردن راجع به خارج کردن مال از ید مالک در این مورد تمامی ندارد!. و این تنها بخش کوچکی از آن بود که عرض کردم!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =