Banner Image

چه مبلی همیشه مده؟

5/5 - (1 امتیاز)

هنگامی‌که می‌خواستم مثل بقیه تازه‌عروس‌ها به دنبال تکمیل جهیزیه‌ام باشم، هر روز به فکر خرید بخشی از وسایل مد نظرم بودم و در نهایت به خرید یکی از مهم‌ترین وسایل خانه رسیدم؛ یعنی مبلمان! از آن دست عروس‌هایی نبودم که ببینم چه چیزی به اصطلاح خودمانی روی بورس است و فقط همان را بخرم. بیشتر به چیدمان خانه خودم چشم داشتم، اما برایم هم مهم بود که مبلمانم همیشه جدید و شکیل به نظر بیاید و زود از قیافه و مد نیفتد. به خاطر همین مدام از خودم می‌پرسیدم: «چه مبلی همیشه مده و قدیمی نمی‌شه؟»

همین شد که طرح‌ها و سبک‌های متنوع مبلمان را با دقت از نظر ‌گذراندم و دست‌آخر آن مبلمانی را خریدم که هم با رنگ و چینش خانه هماهنگی داشت و هم هر سال که به آن نگاه می‌کنم، انگار همین دو روز پیش آن را خریده‌ام. به همین بهانه در این مقاله به شما کمک می‌کنم تا بهترین مبلمانی را که قرار است دوست فابریک دیگر وسایل منزلتان شود، انتخاب کنید. پس برویم سراغ مبل‌هایی که هرگز از مد نمی‌افتند!

مبل‌هایی که برای خانه شما مناسب‌ترند

قبل از خرید مبل بهتر است به این فکر کنید که چه سبکی را برای مبلمان منزل خود می‌پسندید. برخی از افراد از مبلمان استیل بسیار لذت می‌برند و انتخاب اول و آخرشان مبل‌های سلطنتی است. برخی دیگر از افراد دلشان می‌خواهد فضای خانه کاملا راحت و صمیمی باشد و برای پیاده کردن این ایده، از مبلمان راحتی استفاده می‌کنند.

مبلمان مناسب

قبل از خرید مبل بهتر است به این فکر کنید که چه سبکی را برای مبلمان منزل خود می‌پسندید

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ بسیاری از خانه‌ها از مبل‌هایی برخوردارند که فضای اشرافی انگلستان قرن نوزدهم و بیستم را تداعی می‌کند و شما را به یاد سریال‌های معروفی همچون داونتون ابی می‌اندازد. این مبلمان، به مبلمان چستر معروف‌اند و نمایی باشکوه برای خانه‌ها ترسیم می‌کنند.

گذشته از این‌ها ما انواعی از مبل‌های تختخواب‌شو، ال‌مانند، چرمی، مدولار و… داریم که کار را برای تنوع سلیقه‌ها راحت کرده‌اند؛ اما برای پاسخ به این سوال که چه مبلی همیشه مده، بهتر است به سراغ مدل‌های پرطرفدار و همه‌پسند برویم.

چه مبل سلطنتی ای همیشه مده؟

مبل‌های سلطنتی در میان ما ایرانی‌ها محبوبیت بسیاری دارد. اغلب ما دوست داریم حتما بخشی از خانه را با مبلمان استیل بیاراییم و محفلی شیک و مجلل برای مهمان تراز اول خود بسازیم. البته این محبوبیت در خارج از مرزهای ایران نیز وجود دارد. به همین خاطر چه در ایران باشید و چه در جزیره‌ای ناشناس در اسکاتلند، عجیب نیست که این مدل مبل‌ها را در خانه‌ها ببینید.

مبل‌ سلطنتی

مبل‌های سلطنتی در میان ما ایرانی‌ها محبوبیت بسیاری دارد

مبلمان استیل دارای منبت‌کاری و پایه‌های بلند هستند. جنس چوب این مدل مبلمان اغلب از چوب راش، گردو، باس‌وود و سفید است. اغلب مبلمان سلطنتی دارای تاج، دسته‌های منقش و پارچه‌های نگارین هستند و به همین دلیل، فضای خانه را باشکوه، شلوغ و کلاسیک نشان می‌دهند.

مبل‌های استیل خود به سه دستۀ سلطنتی، نیمه‌سلطنتی و ساده تقسیم می‌شوند:

  • آن‌هایی که کاملاً سلطنتی هستند، پرزرق و برق و با نقش‌ و نگارهای شلوغ‌تر طراحی می‌شوند. تاج این دسته از مبل‌ها عموما بزرگ‌، منبت‌کاری روی دسته‌ها اغلب برجسته‌تر و طرح پارچه‌های نشیمن‌گاه آغشته به طراحی‌های بسیار است. به همین دلیل این ست مبلمان نیاز به فضای بزرگی دارند. اگر متراژ پذیرایی و منزلتان کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم مبلمان سلطنتی را خط بزنید و به سراغ سایر گزینه‌ها بروید؛ وگرنه خرید این مدل، پذیرایی‌تان را کوچک‌تر و بسته‌تر نشان می‌دهد.
  • مدل‌هایی که نیمه‌سلطنتی هستند، طرح‌های خلوت‌تری دارند و شلوغ‌کاری در آن‌ها چندان زیاد نیست. روی دسته‌های این مدل‌ها یا منبت‌کاری وجود ندارد یا برجستگی آن‌ها کمتر از مبل‌های کاملا سلطنتی است. نقش و نگار روی پارچه‌ها با ظرافت بیشتر و تراکم کمتری طراحی می‌شوند. این مدل مبل‌ها با اغلب پذیرایی‌ها دوست هستند؛ اما یک نکته؛ اگر پذیرایی‌تان کوچک است و به این مدل علاقه دارید، سعی کنید رنگ‌های روشن مانند کرم، صدفی، استخوانی و سفید را برای ست مبلمانتان سفارش دهید.
  • اما مدل‌های ساده چطور هستند؟ این دسته از مبلمان سلطنتی را می‌توان حدفاصل میان مبل‌های راحتی و سلطنتی دانست. راحتی این مدل و طرح ساده و مینیمالی که دارند، حسابی به مذاق کلاسیک‌پسندانِ راحت‌دوست خوش می‌آید. چه متراژ منزلتان کوچک باشد چه بزرگ؛ چه سلطنتی‌دوست باشید چه راحتی‌پسند؛ می‌توانید روی این دست مبل‌ها حساب کنید. منبت‌کاری این مبل‌ها جزئی یا با طرح‌های خلوت‌تری است. پارچه‌های آن‌ها مینیمال‌تر هستند و اگر برایتان مهم است چه مبلی همیشه مده، این مدل انتخاب خوبی برای شما است.

چه مبل راحتی ای همیشه تو بورسه؟

مبل‌های راحتی همان مبلمان نرم و راحت و خوش‌ساختی هستند که وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردید، خودتان را بی‌قید و بند روی آن‌ها می‌اندازید. این مبل‌ها حسابی خستگی‌درکُن هستند و بعد از نشستن روی آن‌ها تنها چیزی که حق مطلب را ادا می‌کند، گفتنِ یک «آخِیش» بلند است. روی بدنه این مبل‌ها تا چشم کار می‌کند، پارچه کار شده و هیچ نشانی از چوب و متریال‌های سنگین و سفت در ظاهر آن‌ها دیده نمی‌شود. در عوض داخل بدنه این مبل‌ها از متریال‌های محکم و پرتوانی ساخته شده است و به همین دلیل سالیان سال برایتان مثل روز اول کار می‌کنند.

مبل راحتی

مبل‌های راحتی همان مبلمان نرم و راحت و خوش‌ساختی هستند که وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردید، خودتان را بی‌قید و بند روی آن‌ها می‌اندازید

واقعیت این است که بهترین پاسخ برای چه مبلی همیشه مده، درست همین مبل‌های راحتی هستند. این مدل مبلمان با هر خانه‌ای، هر متراژی و هر سلیقه‌ای باب رفاقت را باز می‌کنند. به خصوص این روزها که قیمت لوازم خانه مته به قلب می‌گذارد، این مبل‌ها قیمت مناسب خود را همچنان در مقایسه با سایر انواع مبل حفظ کرده‌اند.

  1. مبلمان راحتی از انواع متفاوتی هم برخوردار هستند. به طور مثال برخی از آن‌ها به شکل اِل هستند. این مدل را اگر بگذارید جلوی تلویزیون، کیف می‌دهد برای شب‌هایی که می‌خواهید فیلم ببینید؛ هم راحت هستند، هم جادار و هم جو صمیمی ایجاد می‌کنند.
  2. برخی دیگر از این مبل‌ها، شامل یک کاناپه و تعدادی مبل تک‌نفره هستند. این ست خانه را هم بزرگ نشان می‌دهند، هم برای وقت‌هایی که مهمان دارید، فضای بیشتری به شما و مهمانانتان می‌دهند. اگر متراژ منزلتان بزرگ است و در پذیرایی‌تان مبل استیل دارید، پیشنهاد می‌کنم برای بخش هال یک ست از این مبلمان تهیه کنید.
  3. لاوست‌ها (love set) گروه دیگری از مبلمان راحتی هستند. این مدل شامل یک مبل دونفره است که برای زوج‌های جوان و تازه‌عروس و دامادها انتخاب قشنگی به شمار می‌آید. تصور کنید که تازه ازدواج کرده‌اید و دوست دارید بیشتر لحظاتتان را در کنار همسر خود بگذرانید. چه پیشنهادی بهتر از یک لاوست؟!
  4. این روزها که اکثر خانه‌ها آپارتمانی هستند و در متراژهای کم، داشتن یک ست ایتالیایی انتخاب مناسب و زیبایی است. این مدل با ست‌های هفت‌نفره و نه‌نفره هم با انواع دکوراسیون‌ها هماهنگی دارد و هم از قیمت مناسب و دوامی چندین و چندساله برخوردار است.
  5. علاوه بر این مدل‌ها، یک مدل پرطرفدار از مبل‌های راحتی وجود دارد که مبل‌های تختخواب‌شو نام دارند. این مدل‌ها به خصوص برای آن‌ خانه‌هایی که به دفعات بیشتری مهمان دارند، بسیار مناسب است. به جای آنکه خود را درگیر رختخواب انداختن کنید، کافی است مبلتان را به سمت بیرون بکشید یا آن را کامل باز کنید تا تبدیل به یک تخت راحت برای مهمانتان شود.

آیا مبل چستر از مد افتاده؟

مبل‌های چستر را می‌شناسید؟ امکان ندارد از مد بیفتند! این شایعه را احتمالا مبل‌های سلطنتی به راه انداخته‌اند تا رقیب دیرینه‌شان را کنار بزنند و خود را محبوب‌تر و عزیزِ دل‌ها نشان دهند. در واقع اگر از خود بپرسید: «به جز مبل‌های راحتی و استیل، دیگه چه مبلی همیشه مده؟» پاسخ، مبل‌های چستر خواهند بود.

مبل چستر

مبل های چستر دسته‌های کوتاه و ارتفاع کمی دارند؛ اما در عوض، پهن و بسیار بزرگ هستند.

این مبل‌ها دسته‌های کوتاه و ارتفاع کمی دارند؛ اما در عوض، پهن و بسیار بزرگ هستند. نشیمن‌گاه و پشتی آن‌ها بسیار راحت و نرم است و اغلب از درجه یک‌ترین متریال‌ها مانند چرم برای پارچه آن‌ها استفاده می‌شود. مبل‌های چستر به دکمه‌دکمه‌ای بودن و لمسه‌کاری‌ای که دارند، معروف هستند. روی پشتی و بدنه این مبلمان دکمه‌ها به ردیف دوخته شده‌اند و نمای زیبایی برای مبل خلق کرده‌اند.

مبل‌های چستر یادآور اشرافیت و شکوه در دوران اروپای کلاسیک هستند و به همین دلیل در کشورهای اروپایی بسیار پرطرفدارند. این دست مبل‌ها اغلب برای خانه‌هایی مناسب‌اند که نمای باز و متراژ بزرگی دارند؛ زیرا به دلیل جثه بزرگشان نیازمند فضای بزرگی نیز هستند. اگر هم سلطنتی‌پسند هستید و هم راحتی‌دوست، مبل‌های چستر هردوی این انتظارات را برایتان برآورده می‌کنند.

چه رنگ مبلی هیچ وقت قدیمی نمیشه؟

از آنجایی که نمی‌توان هر ماه و هر سال لوازم منزل را به روز کرد، پس طبیعی است اینکه چه مبلی همیشه مده یا چه رنگی هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شه، جزو دغدغه‌هایمان باشد. خیلی از رنگ‌ها هستند که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند اما مهم‌تر از آن توجه به علاقه و سلیقه شخصی‌تان است؛ مثلا اگر کسی به رنگ قرمز علاقه دارد و دلش می‌خواهد مبلمان قرمز بخرد، پس بهتر است به صدای دلش گوش دهد. مگر ما چند بار زندگی می‌کنیم که بخواهیم مدام به صدای دل این و آن توجه کنیم و صدای دل خودمان را روی سایلنت بگذاریم؟!

مبل رنگ آبی

خیلی از رنگ‌ها هستند که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند اما مهم‌تر از آن توجه به علاقه و سلیقه شخصی‌تان است

اما اگر به دنبال رنگ‌های محبوب هستید، باید بگوییم برخی از آن‌ها همیشه روی بورس هستند، با انواع دیگر رنگ‌ها ست می‌شوند و مانند گروه خونی اُ (O) می‌مانند که با همه می‌سازند؛ مانند رنگ‌های خنثی، طوسی، خاکستری، صدفی، کرم، سفید، سرمه‌ای، تناژهای قهوه‌ای و مشکی. این رنگ‌ها با اغلب رنگ‌های دیگر هارمونی ایجاد می‌کنند و در دکوراسیون منزل نیز بسیار پرکاربرد هستند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال خرید مبل هستید، به ترکیب رنگ سایر اجزای خانه به خصوص پرده‌ها، فرش، رنگ دیوار و سایر وسایل نگاه کنید. با نگاهی به آن‌ها دستتان می‌آید آیا رنگ خنثایی مثل کرم بهتر است یا رنگی همچون سرخابی می‌تواند گزینه بهتری باشد؟!

سخن پایانی

انتخاب رنگ مبل برای خانه، دفتر کار، اتاق یا هر جای دیگری کار وقت‌گیر و نیازمند توجه بسیاری است. به ویژه در شرایط اکنون نیز که قیمت‌ها علاقه‌ای به پایین آمدن ندارند، بهتر است وسایل را با نگاهی به درازمدت بخریم. به همین علت مهم است که بدانیم که چه مبلی همیشه مده و هر سال همانند پارسال هم چشم را می‌نوازد و هم کارایی‌اش را حفظ می‌کند. راستش را بخواهید، مبل‌های سلطنتی و مبلمان چستر از جمله مدل‌هایی هستند که برای خانه‌های بزرگ گزینه مناسبی به شمار می‌روند؛ در حالی که مبلمان راحتی برای هر جایی و با هر متراژی فوق‌العاده‌اند. در پایان بهتر آن است به سلیقه بی‌نظیر خودتان اعتماد کنید!

 

سوالات متداول

  • محبوب‌ترین مدل مبلمان در سال 1401 کدام مدل‌ها بودند؟

در سال 1401 مدل‌های راحتی، کاناپه‌های سه‌نفره، مدل استیل نیمه‌سلطنتی و مبل‌های اِل‌مانند از محبوب‌ترین مبلمان بودند.

  • چه رنگی برای مبلمان استیل مناسب‌تر است؟

این مورد بستگی به سلیقه شما دارد اما به طور کلی، رنگ‌های خنثی مانند کرم، استخوانی، طوسی، صدفی، زیتونی کم‌رنگ و تناژهای قهوه‌ای از جمله نسکافه‌ای برای این مدل مبلمان پیشنهاد می‌شود. هم بهتر ست می‌شوند و هم شکوه و زینت بیشتری به فضای خانه می‌دهند.

  • برای آپارتمان‌های با فضای کوچک و کمتر از 100 متر چه مبلمانی مناسب‌تر است؟

پاسخ به این سوال به مساحت پذیرایی و میزان نوردهی آپارتمان و اینکه آیا برایتان مهم است که چه مبلی همیشه مده یا نه نیز بستگی دارد. برای آپارتمان‌های کوچک اغلب مبلمان راحتی گزینه بهتری‌اند؛ زیرا بیشتر نیازها را برطرف می‌کنند؛ مانند مبل‌های تختخواب‌شو، اِل‌مانند و کاناپه‌.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یازده =