Banner Image
پاف مبل

پاف مبل چیست؟ [کاربرد و نقش آن در دکوراسیون]

امتیاز دهید

قدیم‌ترها به ‌جای انواع مبل‌های راحتی و استیل، چهار گوش هال را دورتادور پشتی می‌چیدند. بین هر پشتی دو بالشت بیضی می‌گذاشتند و اصطلاحا به آنجا «شاه‌نشین» می‌گفتند. معمولا جماعت آقایان این‌ طرف هال و خانم‌ها آن‌ طرف می‌نشستند؛ بساط چایی بود و میوه و آجیل و گاهی تخته‌نردی هم بازی می‌کردند و گاهی هم همگی چنان گرم صحبت بودند که زمانی برای بازی نمی‌ماند. شما هم به آن پشتی‌ها و بالشتک‌ها را به خاطر دارید؟ اگر می‌خواهید بدانید که پاف مبل چیست، باید بگوییم که پاف‌ها هم دقیقا چنین خصوصیتی دارند.

پاف‌ها آن‌قدر محکم و پرتوان ساخته می‌شوند که به روی خودشان نمی‌آورند چه وزنی روی آن‌ها قرار دارد. قدیم‌ها بالشتک‌ها را زیر آرنج و بازو و امروزه پاف‌ها را زیر هر چیزی می‌گذارند. اگر بالشت‌ها رفیق شفیق پشتی‌ها بودند، پاف‌ها نیز امروز یار غار ست مبلمان، تخت و میز آرایش هستند. این مقاله قرار است به این سازه‌های دلربا بیشتر بپردازد و کاربردهای متفاوت و انواع پاف‌ها را شرح دهد.

پاف مبل چیست؟

برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که پاف مبل چیست، چه کاربردی دارد و محبوبیت آن به چه دلایلی است. پاف مبل یک صندلی بدون دسته و بدون پشتی است که در زبان انگلیسی به آن pouf یا ottoman گفته می‌شود. منظور از ottoman همان حکومت عثمانی است که برای سال‌ها بزرگ‌ترین امپراتوری جهان بودند؛ اما چرا باید به صندلی‌های بدون دسته ottoman یا پاف گفته شود؟ در روزگاران عثمانی استفاده از پاف به‌عنوان وسیله‌ای که جلوی صندلی قرار می‌گرفت تا سلاطین آن را زیر پای خود قرار دهند و استراحتی تمام‌عیار داشته باشند، مرسوم بود.

پاف مبل زرد

پاف مبل یک صندلی بدون دسته و بدون پشتی است که در زبان انگلیسی به آن pouf یا ottoman گفته می‌شود.

بعد از ورود کشورهای اروپایی به قلمرو عثمانی‌ها، از ابتکار سلاطین آن‌ها بسیار استقبال کردند و با وام‌گیری از این زیر پایی‌ها، انواع مختلفی را از این پاف‌ها طراحی کردند. از آن زمان تابه‌حال نام ottoman روی پاف‌ها باقی‌مانده است و چنین شد که خلاقیت ترک‌ها شهرت جهانی پیدا کرد. امروزه از پاف‌ها گاهی به‌عنوان میز جلومبلی، گاهی در نقش میز پاتختی، گاهی برای قرار دادن وسایلی که نمی‌دانیم آن‌ها را کجا بگذاریم و گاهی هم به‌عنوان صندلی از آن‌ها استفاده می‌شود. به دلیل همین کاربری‌های متنوع است که امروز در هر خانه‌ای ممکن است پاف‌های رنگارنگی را در سایز و طرح‌های مختلف ببینیم.

بیشتر بخوانید: چیدمان کوسن روی انواع مبل ال

کاربرد پاف مبل

پاف‌ها وسیله‌ای بسیار کار راه‌انداز و مفید هستند. با خرید پاف می‌توانید از آن در کاربری‌های مختلف استفاده کنید و متعجب شوید از شخصیت چندپتانسیلی این موجودات کارگشا. چه کاربردهایی؟

استفاده به‌عنوان میز جلوی مبل

آیا می‌دانید یکی از متداول‌ترین کاربردهای پاف مبل چیست؟ بله می‌توانید از آن به‌عنوان میز جلوی مبل استفاده کنید. این مدل پاف‌ها معمولا از متریال‌های محکمی نظیر چوب ساخته می‌شوند و روی آن را با چرم و پارچه‌های میکروفایبر می‌پوشانند.

میز جلو مبلی پاف

یکی از متداول‌ترین کاربردهای پاف مبل این است که می‌توانید از آن به‌عنوان میز جلوی مبل استفاده کنید

سطح این مدل پاف‌ها صاف و بدون برجستگی است؛ به همین علت نیازی نیست نگران واژگون شدن وسایل روی آن‌ها باشید. این پاف‌ها در شکل‌های خلاقانه و متنوعی طراحی می‌شوند و قرار دادنشان جلوی مبل‌های راحتی ترکیب زیبایی را ایجاد می‌کند.

استفاده به‌عنوان صندلی میز آرایش

بسیاری از ست آینه و میز آرایش دارای صندلی نیز هستند اما شما می‌توانید با پاف‌ها کمی چاشنی خلاقیت به دکوراسیون اتاقتان اضافه کنید. پاف‌ها می‌توانند به‌عنوان صندلی جلوی میز آرایش قرار بگیرند. فقط کافی است طرح و مدل زیبا و هماهنگی را با ست میز آرایش خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل مبل برای خانه های کوچک

استفاده به‌عنوان انبار وسایل

امروزه خانه‌ها اغلب آپارتمانی هستند، آن‌هم با متراژهای کوچک. به خاطر همین در بسیاری از مواقع وسایل اضافی جایی برای انبار شدن ندارند. پاف‌ها حتی این مشکل را نیز رفع می‌کنند. بسیاری از پاف‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که جایی برای قرار دادن وسایل و انبار کردن آن‌ها باشند. شما می‌توانید هر چیز اضافی را درون این پاف‌ها قرار دهید. از کوسن‌ها و پتوهای دم‌دست گرفته تا روزنامه‌ها و مجله‌هایی که جایی برای آن‌ها ندارید.

استفاده برای چیدن کتاب‌ها

خبر دارید کاربرد دیگر پاف مبل چیست؟ اگر با حجم زیادی از کتاب در منزل یا اتاقتان روبه‌رو هستید و کتاب‌خانه‌تان دیگر جایی برای کتاب‌های جدید ندارد، نگران نباشید. پاف‌ها در خدمت کمک‌رسانی به شما هستند. برخی از پاف‌ها به شکل مربع و مستطیل و با طرحی مانند صندوقچه طراحی می‌شوند، به‌طوری که می‌توانید با خیال راحت کتاب‌هایتان را در آن‌ها قرار دهید، بدون آنکه بابت تا شدن یا خراب شدن جلد و صفحات آن‌ها دلهره داشته باشید. می‌توانید پاف مملو از کتاب را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید، یک مجسمۀ زیبا روی آن بگذارید و نمای اتاق خود را بیارایید.

استفاده به‌عنوان مبل

اگر در هال خود یک کاناپه سه‌نفره یا مبل‌های مدولار دارید و به دنبال یک یا چند همراه مطمئن برای آن هستید، پس تعلل نکنید. سری به پاف‌فروشی‌ها بزنید و به‌اندازه‌ای که ‌پذیرایی‌تان جا دارد، پاف بخرید.

پاف به عنوان مبل

پاف‌هایی که مدل چستر یا راحتی هستند، بهترین گزینه برای استفاده به‌عنوان مبل به شمار می‌روند. ای

پاف‌هایی که مدل چستر یا راحتی هستند، بهترین گزینه برای استفاده به‌عنوان مبل به شمار می‌روند. این مدل پاف‌ها را حتی می‌توانید در اتاقتان بگذارید و هنگامی که از کار کردن یا نشستن روی تخت خسته می‌شوید، روی پاف مبل‌مانند خود بنشنید.

استفاده به‌عنوان زیرپایی

این همان کاربرد سنتی است که سلاطین عثمانی با آن، شهرت جهانی به پاف‌ها دادند. این مدل پاف‌ها بسیار نرم و خستگی‌درکن هستند. کافی است آن را جلوی مبل، واکر یا صندلی گلیدر یا زیر میز کارتان بگذارید و پاهایتان را روی آن قرار دهید تا کیفورگاهتان حسابی جا بیاید. پس اگر می‌خواهید به پاهایتان جانی دوباره بدهید، می‌توانید از این میراث سلاطین عثمانی استفاده کنید.

استفاده به‌عنوان میز کنار تخت و مبل

می‌توانید حدس بزنید یکی از جالب‌ترین کاربردهای پاف مبل چیست؟ اینکه از آن‌ها به‌عنوان میز عسلی یا میز پاتختی بهره بگیرید. درِ رویی بعضی از این مدل پاف‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از آن‌ها می‌توانید مانند سینی پذیرایی یا محلی برای قرار دادن وسایل موردنیازتان در کنار تخت استفاده کنید.

میز جلو مبلی

از پاف ها می‌توانید به عنوان میز جلومبلی استفاده کنید

انواع پاف مبل

پاف‌ها برای انجام وظایف خود در انواع متنوعی طراحی می‌شوند. هر کدام از کاربردهایی که پیش‌تر ذکر کردیم، مخصوص نوع خاصی از پاف‌ها است.

  1. پاف پایه فلزی: پاف‌هایی با پایه‌های بلند فلزی که به‌عنوان میز عسلی، مکملی برای ست مبلمان و… چیدمان منزلتان را تکمیل خواهد کرد.
  2. پاف سه‌پایه: پاف‌های بامزه و خوش‌ساختی که هم برای زیر پا، هم برای استفاده به‌عنوان صندلی مناسب‌اند.
  3. پاف نیمکتی: این مدل را می‌توانید پایین تخت بگذارید، به‌عنوان صندلی میز ناهارخوری استفاده کنید یا در کنار مبلمان قرار دهید.
  4. پاف چهارگوش: این پاف‌ها اغلب سایز بزرگی دارند و برای میز جلوی مبل کاربری مناسبی دارند.
انواع مدل پاف

انواع مدل پاف

  1. پاف استوانه‌ای یا کپسولی: پاف‌های همه‌کاره. هم برای زیر پا، هم برای قرار دادن در اتاق یا پذیرایی و نشستن روی آن‌ها و هم برای صندلی میز آرایش گزینه خوبی هستند. با این مدل پاف‌ها می‌توانید چیدمان صمیمی و راحتی در محیط شرکت یا در بخشی از منزلتان طراحی کنید و حس خودمانی بودن را به دیگران انتقال دهید.
  2. پاف چستر: انتخاب شیک و مجللی که هم مبل و هم صندلی پایین تخت هستند. لمسه‌دوزی این مدل پاف‌ها و نمای زیبایشان به‌خوبی محیط را زینت می‌دهد.
  3. پاف بدون پایه: می‌دانید کاربرد این مدل پاف مبل چیست؟ این پاف‌ها بسیار راحت و خودمانی و بادوام هستند، مانند رفیقی که از دوران دبیرستان با او دوستیم. شکل‌ها و طرح‌های متنوعی دارند و هم به‌عنوان زیرپایی، هم برای نشستن و هم برای میز عسلی پیشنهاد می‌شوند.
  4. پاف جعبه‌ای: این پاف‌ها همان انبار خودمان هستند؛ اما به‌صورت مخفی. هرچه را که بخواهید می‌توانید داخل آن‌ها بگذارید. سپس در گوشه‌ای به‌عنوان اکسسوری قرارشان دهید؛ بدون آنکه کسی متوجه شود درون سینه پردرد آن‌ها چه می‌گذرد.
  5. 9. پاف صندلی: برای قرار گرفتن جلوی میز آرایش انتخاب شکیل و زیبایی هستند.

بیشتر بخوانید: برای فرش سرمه‌ای چه رنگ مبلی مناسب است؟

مدل‌های مختلف پاف مبل

پاف‌ها علاوه بر کاربرد متفاوت و شکل متنوع، از نظر متریال ساخت نیز مدل‌های مختلفی دارند. اگر می‌خواهید بدانید بهترین جنس پاف مبل چیست، باید بگوییم این محصولات از متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از پاف‌ها تریکوبافی شده‌اند و زیبایی‌شان آن‌ها در زمره اکسسوری قرار می‌دهد. برخی دیگر از جنس چرم هستند و کیفیت درجه‌یک این جنس سبب می‌شود سال‌ها همانند روز اولشان به نظر برسند.

مدل های پاف

پاف‌ها علاوه بر کاربرد متفاوت و شکل متنوع، از نظر متریال ساخت نیز مدل‌های مختلفی دارند.

برخی پاف‌ها جنس حصیری دارند و زیبایی دوچندانی به محیط می‌بخشند. برخی پارچه‌ای هستند و بسیار نرم و گرم تولید می‌شوند. گروهی از پاف‌ها مخملی هستند و جان می‌دهند برای نشستن یا استراحت پا روی آن‌ها. بعضی پوشیده از خز هستند و نمای بسیار شیکی به محیط هدیه می‌دهند. پاف‌های جعبه‌ای اغلب از متریال‌های محکم‌تری ساخته می‌شوند و رویی آن‌ها اغلب از میکروفایبر است. پاف‌ها را می‌توانید براساس جنسی که دارند، با مبلمان و کوسن‌ها ست کنید و هارمونی زیبایی بیافرینید.

سخن آخر دربارۀ پاف‌ها

پاف‌ها میراثی هستند که از امپراتوری عثمانی به سایر نقاط رسیده‌اند. امروزه این محصولات زیبا و کاربردی برای موارد مختلفی استفاده می‌شوند. در مورد کارایی پاف مبل باید بدانید این محصولات به‌عنوان نیمکت، میز جلو مبلی، صندلی، میز عسلی و پای تخت، انبار وسایل و زیرپایی به کار می‌روند. پاف‌ها با متریال‌های محکم و گوناگونی چون خز، چرم، حصیر، کاموا، پارچه، میکروفایبر و چوب تولید می‌شوند و از آن‌ها می‌توانید در حیاط، پذیرایی، اتاق‌خواب و دفتر کار بهره بگیرید.

سوالات متداول

  • پاف مبل چیست؟

پاف مبل به محصولاتی گفته می‌شود که به شکل صندلی‌های کوچک پایه‌دار یا بدون پایه ساخته می‌شوند و برای موارد مختلف به کار می‌روند.

  • پاف مبل چرمی بهتر است یا حصیری؟

این مورد به سلیقه شما بستگی دارد. پاف‌های چرمی نمایی شیک و مجلل دارند و محیط را رسمی‌تر نشان می‌دهند. پاف‌های حصیری خودمانی‌تر هستند، شما را به یاد طبیعت می‌اندازند و تداعی‌کننده سبک بوهمیان‌اند. برای انتخاب میان این دو ببینید مجلل‌پسندید یا طبیعت‌دوست!

  • برای ست مبلمان پذیرایی می‌خواهم پاف بخرم اما نمی‌دانم کدام مدل بهتر است؟

برای انتخاب پاف به‌عنوان مبل بهتر است به نوع مبلمان نگاه کنید. اگر از نوع راحتی هستند، پاف‌های بدون پایه، کپسولی و سه‌پایه گزینه‌های خوبی‌اند. اگر مبلمان استیل دارید، پاف‌های چستر و نیمکتی انتخاب شکیل و مناسبی به شمار می‌روند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =