Banner Image
چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم

چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؟

امتیاز دهید

امروزه به دلیل اینکه اکثر افراد شاغل هستند و یا به هر دلیلی فرصت چندانی برای پخت غذا ندارد، از ابزارها و لوازمی استفاده می‌کنند که بتواند کار روزمره‌شان را در امور پخت‌وپز تسریع کند. ازجمله این ابزارها می‌توان به زودپز اشاره کرد. اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که از این قبیل کالاها در امور پخت‌وپز استفاده می‌کنید باید بدانید که تمامی این کالاها نیاز به تمیزکاری و نگهداری دارند؛ زیرا تمیز بودن این ابزار در حفظ طول عمر مفیدشان بسیار موثر است. آشنایی کلی با زودپز و اینکه چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم ازجمله مطالبی است که در این مقاله از پیندو به آن پرداخته می‌شود.

همه ما میدانیم زمانی که زودپز شروع به کار می‌کند حجم زیادی از بخار را در خود حفظ می‌کند و زمانی که این بخار به بالاترین حد خود برسد باید توسط سوپاپ اطمینان از داخل دیگ خارج شود. اگر بخار اضافی از درون دیگ خارج نشود موجب بالا رفتن فشار درونی دیگ و انفجار آن می‌شود. پس اینکه چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا عمل نکردن سوپاپ می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

زودپز و کاربردهای آن

پیش از آنکه بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم بهتر است با مشخصات و نحوه عملکرد زودپزها آشنا شوید. زودپزها علاوه بر اینکه نوعی وسیله کاربردی در امور پخت‌وپز هستند، یک ابزار کارآمد برای افراد شاغل هم محسوب می‌شوند. این قابلمه‌های پرمنفعت همان‌طور که از نامشان پیداست می‌توانند در حداقل زمان ممکن خورشت و یا خوراک دلخواهتان را برای شما آماده کنند. به‌طورکلی تمامی زودپزها شامل سه بخش دیگ اصلی، درپوش و سوپاپ مخصوص خروج هوای اضافی هستند.

بیشتر بخوانید:چگونه داخل زودپز چدنی را سفید کنیم؟

زمانی که شما مواد غذایی را درون زودپز قرار می‌دهید و پخت را شروع می‌کنید باید پیش از هر چیزی از محکم بودن درب قابلمه و سلامت سوپاپ خروج هوا اطمینان حاصل کنید؛ زیرا با بسته شدن درب قابلمه، غذا در فضایی محدود و تحت‌فشار شدید بخار شروع به پخت می‌کند و دقیقا به همین دلیل است که زمان پخت غذا در زودپز گاهی نصف و یا یک‌چهارم حالت عادی می‌شود. با تمام توضیحات گفته‌شده بسیار مهم است که بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم تا بتوانیم به‌درستی از زودپز استفاده کنیم.

زودپزها از هر نوع و مدلی که باشند کاربردهای مختلفی دارند که این کاربردها شامل موارد زیر هستند:

  • پخت انواع حبوبات
  • پخت انواع گوشت قرمز و سفید
  • تهیه پاپکورن
  • پخت انواع خورشت
  • پخت انواع سوپ، حلیم و کله‌پاچه
زودپز و کاربردهای آن

زودپزها علاوه بر اینکه نوعی وسیله کاربردی در امور پخت‌وپز هستند، یک ابزار کارآمد برای افراد شاغل هم محسوب می‌شوند

انواع زودپز

اگر شما هم برایتان جالب است که بدانید چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم پس در این بخش از مقاله با ما همراه باشید. زودپزها به‌طورکلی فارغ از نوع مارک و برندشان شامل دو گروه زودپزهای معمولی و برقی می‌شوند.

زودپز معمولی

این مدل زودپزها از گرما مستقیم اجاق‌گاز استفاده می‌کنند و بعد از جوش آمدن آب درون دیگ فرایند پخت شروع می‌شود. عملکرد زودپزهای معمولی از مدل برقی آن ضعیف‌تر است و مدت‌زمان بیشتری را برای به جوش آوردن آب نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از زودپز در 6 مرحله (راهنمای آسان+ نکات ایمنی)

این مدل زودپزها تنها با یک شیوه برای خروج بخار اضافی درون غذا عمل می‌کنند و عملیات پخت در این مدل زودپزها محدود است. در این مدل از زودپزها بسیار اهمیت دارد که بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؛ زیرا عدم توجه به این مسئله می‌تواند منجر به انفجار دیگ زودپز شود.

انواع زودپز

عملکرد زودپزهای معمولی از مدل برقی آن ضعیف‌تر است و مدت‌زمان بیشتری را برای به جوش آوردن آب نیاز دارند

زودپزهای برقی

این مدل زودپزها همان‌طور که از نامشان پیداست برای پخت غذا از انرژی برق استفاده می‌کنند و شامل یک پنل دیجیتال برای اجرای دستور پخته‌ای مختلف هستند. اغلب زودپزهای برقی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که با توجه به نوع و طبخ غذای درون خود خروجی بخار را تنظیم کنند. آنچه در مورد هر دو مدل زودپز صادق است تمیز بودن دستگاه است پس باید بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم تا بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید:چه غذاهایی با سرخ کن درست میشه؟ (آموزش 3 غذای خوشمزه)

تمیز کردن سوپاپ زودپز

اگر می‌خواهید بدانید چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. زمانی که از زودپز برای پخت غذا استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که این ظروف هم مانند هر ابزار و وسایل دیگری از آشپزخانه نیاز به تمیزکاری دارد. مراحل تمیزکاری زودپز شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پیش از هر چیزی بهتر است به این نکته توجه کنید که نباید قابلمه داغ را زیر شیر آب قرار دهید. این کار موجب مستهلک شدن قابلمه زودپز شما می‌شود.
  2. بعد از سرد شدن دیگ زودپز حال نوبت به شروع تمیزکاری می‌رسد. ابتدا قابلمه را زیر شیر آب قرار داده و تمامی بخش‌های داخلی، بیرونی و حتی لبه‌های دیگ را کاملا با آب ولرم و مایع ظرف‌شویی شسته و اجازه دهید تا خشک شود.
  3. مرحله بعد نوبت تمیزکار درب زودپز است، برای این کار ابتدا واشر دور درب را خارج کرده و تمامی اجزا و قسمت‌های درب را کاملا بشویید.
  4. حال نوبت به تمیزکاری واشر دور درب زودپز می‌رسد، برای این کار کافی ست واشر را زیر آب گرم گرفته و با یک اسکاچ تمیز و مقداری مایع ظرف‌شویی اقدام به شستن آن کنید.
  5. اگر می‌خواهید بدانید چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم باید بگوییم شما برای این کار اول به یک اسکاچ، مایع ظرف‌شویی و آب ولرم احتیاج دارید. کافی ست تمام قسمت‌های ریز سوپاپ را کاملا تمیز بشویید. در صورت که باقی ماندن مواد غذایی در سوپاپ زودپز، شما می‌توانید با استفاده از یک برس کوچک مخصوص شستشو و یا یک مسواک تمیز این بخش از تمیزکاری را انجام دهید.
  6. اگر از زودپز برقی برای پخت‌وپز استفاده می‌کنید، دقت کنید بخش پنل دیجیتال دستگاه خیس نشود و در انتهای کار می‌توانید این قسمت را با یک دستمال نسبتاً مرطوب تمیز کنید.
تمیز کردن سوپاپ زودپز

اگر می‌خواهید بدانید چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم باید بگوییم شما برای این کار اول به یک اسکاچ، مایع ظرف‌شویی و آب ولرم احتیاج دارید

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله به آن پرداختیم مطالبی آموزشی با موضوع چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم بود. به‌طورکلی زودپزها ابزارهای پرکاربرد و مفیدی در آشپزخانه هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها در حداقل زمان ممکن انواع خوراک، خورشت و حتی حلیم نیز بپزید. زودپزها از هر مدلی که باشند شامل دو گروه کلی زودپزهای ساده و دیجیتال می‌شوند. درهرصورت فرقی نمی‌کند که شما کدام مدل از این دو گروه زودپز را انتخاب می‌کنید چون پخت غذا در هر دو مدل تقریباً به یک صورت است و تنها تفاوت بین آن‌ها نوع انرژی مصرفی آن‌هاست.

بیشتر بخوانید:قابلمه سوخته را چگونه تمیز کنیم

به‌طورکلی فرایند پخت غذا در تمامی زودپزها به این صورت است که ابتدا باید آب درون دیگ به جوش بیاید و با تجمع بخارآب، غذا شروع به پختن کند و دقیقا به همین دلیل بسیار مهم است که بدانیم چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم؛ زیرا عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود تا بخار درون دیگ بالا رفته و درنهایت منجر به منفجرشدن دیگ زودپز شود.

نتیجه‌گیری

زودپزها از هر مدلی که باشند شامل دو گروه کلی زودپزهای ساده و دیجیتال می‌شوند

سؤالات متداول

چه عواملی موجب عدم عملکرد سوپاپ زودپز می‌شود؟

عواملی چون خرابی واشر درب، کم بودن شعله گاز، کثیف بودن سوپاپ اطمینان، زیاد بودن آب درون قابلمه

چگونه متوجه شویم که سوپاپ زودپز خراب است؟

زمانی که بخار درون دیگ تجمع پیدا کند نیاز به خروج هوا دارد و این خروجی از سوپاپ با یک‌صدای صوت مانند همراه است. زمانی که این صدا به گوش نرسد یعنی سوپاپ زودپز دچار اشکال شده است.

در صورت خراب شدن سوپاپ حین پخت غذا چه‌کاری باید انجام دهیدم؟

اولین و مهم‌ترین کار خاموش کردن شعله گاز است. به یاد داشته باشید که هرگز در دقایق اولیه درب قابلمه را باز نکنید؛ زیرا ممکن است دچار سوختگی شوید. بهترین کار خاموش کردن زیر اجاق‌گاز است و صبر کنید تا دیگ به‌مرورزمان و به‌آرامی سرد شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفده =