Banner Image
طرز دوخت روبالشی پاکتی

طرز دوخت روبالشی پاکتی

امتیاز دهید

آنچه در این مقاله به آن پرداخته می‌شود طرز دوخت رو بالشتی پاکتی است. همه ما در طول شبانه‌روز ساعاتی را به خواب اختصاص می‌دهیم و قطعا برای آرامش بیشتر خوابمان از کالاهای مخصوص خواب نظیر تشک، ملحفه، پتو، بالشت و… استفاده می‌کنیم. در میان تمامی ملزومات کالای خواب، بالشت‌ها بیشترین کاربرد را دارند. نظرات زیادی هم در مورد انواع بالشت و رو بالشتی، جنس و سایز رو بالشتی و همچنین طراحی و شیوه دوخت روبالشتی وجود دارد. بهترین و مناسب‌ترین بالشت برای خواب بالشتی است که نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم باشد، وزن مناسبی داشته باشد و روبالشتی آن استاندارد و بهداشتی باشد.

زمانی که ما خواب هستیم بخش زیادی از پوست و موهایمان با بالشت در ارتباط است و قطعا در اثر این برخورد بالشت‌ها مرتب چرب و آلوده می‌شوند که خود این موضوع باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست صورت می‌شود. برای رفع این مشکل بهترین راه‌حل تهیه چند رو بالشتی است. اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند که رو بالشتی را از بیرون تهیه کنند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که دلشان می‌خواهد در تمامی لوازم زندگی‌شان دستی از هنرشان خودنمایی کند. یکی از همین هنرهای خانه‌داری دوخت روبالشتی است که ما در این مقاله به موضوع طرز دوخت رو بالشتی پاکتی پرداخته‌ایم.

انواع پارچه برای روبالشتی

پیش از آنکه با طرز دوخت رو بالشتی پاکتی آشنا شوید بهتر است کمی از پارچه‌های مختلفی که برای دوخت روبالشتی استفاده می‌شوند بگوییم. با انتخاب یکپارچه زیبا برای دوخت رو بالشتی می‌توانید علاوه بر زیبایی بیشتر کالاهای خواب منزلتان، بهداشت خواب هم رعایت کنید. این پارچه‌ها شامل:

روبالشتی ساتن

یکی از بهداشتی‌ترین پارچه‌هایی که می‌توانید برای دوخت رو بالشتی از آن استفاده کنید، پارچه‌های ساتن هستند. این پارچه‌ها از ترکیب الیاف ابریشم، پلی‌استر، نایلون و … تهیه می‌شوند و کیفیت و قیمت آن بسته به میزان ابریشم به‌کاررفته در پارچه متفاوت است. پارچه‌های ساتن علاوه بر رنگ‌های جذابی که دارند در طرح‌ها مختلف نیز در بازار موجود هستند. این‌گونه از پارچه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آموزش و یادگیری طرز دوخت رو بالشتی پاکتی است.

انواع پارچه برای روبالشتی

یکی از بهداشتی‌ترین پارچه‌هایی که می‌توانید برای دوخت رو بالشتی از آن استفاده کنید، پارچه‌های ساتن هستند

رو بالشتی ابریشمی

اگر پوست حساسی دارید و یا برای آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی به دنبال پارچه‌ای خاص و سخنرانی‌ای هستید، استفاده از پارچه‌های ابریشمی می‌تواند تمام خواسته‌های شمارا برای داشتن یک روبالشتی زیبا و خاص فراهم کند. قیمت پارچه‌های ابریشمی از پارچه‌های ساتن بیشتر است و تنوع رنگ و طرح در این مدل پارچه‌ها بسیار زیاد است.

روبالشتی های نخی

اگر برای آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی اقدام کرده‌اید و تا به امروز سابقه دوخت ندارید، انتخاب پارچه‌های نخی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. پارچه‌های نخی در کیفیت‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به رنگ سرویس خوابتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های پارچه‌های نخی دوخت راحت و آسان آن است. اگر می‌خواهید با طرز دوخت رو بالشتی پاکتی آشنا شوید و برای منزلتان از این مدل روبالشتی استفاده کنید، بهترین انتخاب برای شما انتخاب پارچه‌های نخی است.

بیشتر بخوانید:آموزش دوخت روبالشی لبه دار

انواع مدل رو بالشتی

اگر به دنبال یک روش برای آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی هستید، باید بگوییم انواع دیگری از رو بالشتی است که شما می‌توانید یکی از این مدل‌ها را برای کالای خواب منزلتان انتخاب کنید. تمامی مدل‌هایی که در این بخش از مقاله پیندو برای شما آماده کرده‌ایم کاربردی و زیبا هستند. حال تصمیم با شماست که می‌خواهید با نحوه دوخت هرکدام از این موارد آشنا شوید و یا با طرز دوخت روبالشتی پاکتی آنچه در میان هر دو گزینه مهم است داشتن الگو مناسب برای دوخت است.

رو بالشتی پاکتی

اگر به دنبال آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی هستید، باید بگوییم در این مدل رو بالشتی‌ها یک‌طرف از رو بالشتی به سمت داخل دوخته می‌شود و طرف دیگر آن حالت پاکت به خود می‌گیرد. در این مدل رو بالشتی‌ها، دیگر نیازی به دوخت دستی انتهای رو بالشتی و یا حتی نصب دکمه و زیپ ندارد و با قرار گرفتن بالشت در جایگاه خودش انتهای رو بالشتی حالت بسته و پاکت به خود می‌گیرد.

رو بالشتی زیپ‌دار

یکی دیگر از انواع رو بالشتی کاربردی، رو بالشتی‌های زیپ‌دار است که ازلحاظ شیوه دوخت شبیه رو بالشتی‌های ساده دوخته می‌شود؛ اما در قسمت انتهایی کار می‌توانید از زیپ و یا دکمه برای نگهداری بهتر بالشت استفاده کنید. بهترین پارچه برای این مدل رو بالشتی‌ها پارچه‌های نخی گرم بالا و یا پارچه‌های مخملی هستند.

انواع مدل رو بالشتی

یکی دیگر از انواع رو بالشتی کاربردی، رو بالشتی‌های زیپ‌دار است که ازلحاظ شیوه دوخت شبیه رو بالشتی‌های ساده دوخته می‌شود؛

رو بالشتی سردوزی شده

همان‌طور که گفتیم اگر به دنبال طرز دوخت رو بالشتی پاکتی هستید، بهتر است با دوخت انواع رو بالشتی آشنا شوید، زیرا روش‌های بسیار راحتی برای داشتن رو بالشتی وجود دارد که شما می‌توانید در میان آن‌ها یک گزینه را برای خود انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال همین رو بالشتی‌های سردوزی شده که برای دوخت آن فقط کافی ست ابعاد بالشت را داشته باشید. بعد از انتقال ابعاد به پارچه می‌توانید یک مستطیل پاکتی درست کنید و انتهای کار را سر دوز بزنید. به همین راحتی شما صاحب یک روبالشتی جذاب شدید.

رو بالشتی استوانه‌ای

این مدل روبالشتی که اغلب ما به‌عنوان متکا آن را می‌شناسیم درواقع الگو دوختی شبیه به رو بالشتی‌های سردوزی شده دارند، اما ابتدا و انتهای کار با نوار مخصوص بسته می‌شود و درنهایت رو بالشتی یک فرم لوله‌ای شکل به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:چگونه جا رختخوابی درست کنیم؟

ابعاد رو بالشتی

ابعاد و سایزهای مختلفی برای رو بالشتی وجود دارد که شما می‌توانید با کمک آن‌ها رو بالشتی دلخواه خود را تهیه کنید. اگر قصد تهیه و یا آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی را دارید استفاده از این ابعاد می‌تواند به شما در تهیه الگو درست یاری کند این ابعاد شامل:

  • رو بالشتی سایز استاندارد با ابعاد 51 در 66 سانتی‌متر
  • رو بالشتی سایز کوئین با ابعاد 51 در 76 سانتی‌متر
  • روبالشتی سایز کینگ با ابعاد 51 در 92 سانتی‌متر
  • رو بالشتی سایز بادی با ابعاد 51 در 137 سانتی‌متر
ابعاد رو بالشتی

ابعاد و سایزهای مختلفی برای رو بالشتی وجود دارد که شما می‌توانید با کمک آن‌ها رو بالشتی دلخواه خود را تهیه کنید

طرز دوخت روبالشتی پاکتی

پیش از آن‌ها در مورد آموزش طرز دوخت روبالشتی پاکتی مطالبی بدانید، نیاز به یکسری ابزار دارید که این ابزار شامل موارد زیر است:

  • پارچه بر اساس سلیقه خودتان
  • چرخه خیاطی
  • نخ
  • بشکاف
  • اتو
  • سنجاق ته گرد
  • متر
  • قیچی

بیشتر بخوانید:پتو برقی چیست

اگر وسایل موردنظرتان آماده است، زمان آن فرا رسیده که به سراغ آموزش طرز دوخت رو بالشتی پاکتی برویم. برای این آموزش اندازه فرضی بالشتی که در نظر داریم 68 در 50 سانتی‌متر است. در ادامه این مراحل را گام به گام خدمتتان شرح خواهیم داد:

بیشتر بخوانید:ساده‌ترین روش شستن تشک تخت و رفع زردی آن

  • ابتدا پارچه را روی سطح صافی پهن کنید و با دست تمامی چروک‌های روی پارچه را برطرف کنید.
  • برای دوخت رو بالشتی با این ابعاد به پارچه‌ای با عرض 50 سانت و طول یک متر و 50 سانت نیاز دارید.
  • ابعاد موردنظر را روی پارچه علامت‌گذاری کرده و سپس با قیچی آن را برش دهید. در نظر داشته باشید برای دوخت از هر طرف باید یکسانت جای دوخت در نظر بگیرید.
  • بعد از برش انتها و ابتدای کار را دوخته و اتوکشی می‌کنیم.
  • حال پارچه را به‌گونه‌ای قرار دهید که طرح پارچه به سمت شما باشد.
  • 59 سانت از پارچه را روی‌هم قرار می‌دهیم تا قاب اولیه درست شود.
  • برای پاکتی کردن باید 8 الی 10 سانت از پارچه زیرین را به‌عنوان فاصله در نظر بگیرید.
  • حال نوبت قسمت آخر کار است. معمولا برای برگردان کردن قسمت پاکتی 23 الی 26 سانت از پارچه کافی است. باقی‌مانده پارچه را از قسمت انتهایی تاکرده و به روی قاب اصلی قرار می‌دهیم.
  • حال یک مستطیل به وجود آمده، ابعاد این مستطیل را با ابعاد بالشتی که در نظر دارید چک کنید.
  • اگر ابعاد مطابقت داشت حال اطراف کار را سنجاق کاری و سپس چرخ کنید.
  • برای طرز دوخت روبالشتی پاکتی بهتر است قسمتی که محل تلاقی 2 پارچه است را به‌خوبی و چند بار با چرخ بدوزید تا از پاره شدن رو بالشتی جلوگیری کنید.
طرز دوخت روبالشتی پاکتی

ابتدا پارچه را روی سطح صافی پهن کنید و با دست تمامی چروک‌های روی پارچه را برطرف کنید

نکات مهم در هنگام دوخت رو بالشتی پاکتی

  • قبل از هر کاری پارچه را در محلی صاف و بدون برجستگی قرار دهید.
  • اطراف کار را دوخته و یا با سردوز مرتب کنید.
  • پیش از دوخت نهایی حتما ابعاد رو بالشتی را با بالشتی که در نظر دارید چک کنید.
  • بعد از اتمام دوخت رو بالشتی تمامی درزها را چک کنید.
  • محلی که رو بالشتی پاکتی تا می‌خورد را چند باری چرخ کنید تا از آن قسمت پاره نشود.
  • در هنگام دوخت سعی کنید خط دوختتان صاف باشد.
  • برای مرتب ماندن درزها هنگام دوخت از سوزن ته گرد استفاده کنید.
  • بعد از اتمام کار رو بالشتی را اتوکشی کنید.
نکات مهم در هنگام دوخت رو بالشتی پاکتی

پیش از دوخت نهایی حتما ابعاد رو بالشتی را با بالشتی که در نظر دارید چک کنید

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله از پیندو به آن پرداخته شد طرز دوخت رو بالشتی پاکتی بود. همه ما در طول شبانه‌روز ساعاتی را برای خوابیدن اختصاص می‌دهیم و هر چه خواب آرام‌تری داشته باشیم متقابلاً انرژی بیشتر و بهتری برای انجام کارهای روزمره داریم. یکی از مواردی که باعث ایجاد خواب راحت و آرام می‌شود، استفاده از کالای خواب مناسب و تمیز است. زمانی که ما در خواب هستیم پوست صورتمان با بالشت در ارتباط است و همین امر موجب می‌شود تا رو بالشتی ما آلوده شود. آلودگی رو بالشتی باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی، جوش، آکنه و حتی ریزش مو می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی رو بالشتی، خرید و یا دوخت چند رو بالشتی است.

یکی از راحت‌ترین و زیباترین رو بالشتی‌هایی که شما می‌توانید برای منزلتان تهیه کنید، رو بالشتی‌های مدل پاکتی است. طرز دوخت رو بالشتی پاکتی بسیار راحت است، کافی ست ابعاد رو بالشتی را روی پارچه پیاده‌سازی کنید و سپس با تا کردن یکی دو قسمت از پارچه و دوخت اطراف آن خیلی سریع و راحت به رو بالشتی دلخواهتان برسید.

 

سؤالات متداول

  • بهترین پارچه برای روبالشتی کدام است؟

اگر تازه شروع به کارکرده‌اید بهترین انتخاب برای شما استفاده از پارچه‌های نخی است؛ درصورتی‌که به دنبال دوخت یک روبالشتی شیک و لاکچری هستید، ما به شما پارچه‌های ساتن، ابریشمی و یا مخمل را پیشنهاد می‌کنیم.

  • در هنگام خرید رو بالشتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

توجه به جنس و مقاومت پارچه، کیفیت پارچه، ابعاد رو بالشتی و کیفیت دوخت از نکات مهم هنگام خرید است.

  • آیا برای رو بالشتی پاکتی می‌توان دکمه گذاشت؟

بله شما می‌توانید با دوخت چند دکمه، زیبایی کارتان را دوچندان کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =