Banner Image
آیا آبگرمکن برقی خوب است

آیا آبگرمکن برقی خوب است؟

امتیاز دهید

آبگرمکن‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در منازل، دفاتر و کارخانه‌ها هستند. با پیشرفت تکنولوژی شاهد نمونه‌های جدیدی از  آبگرمکن‌ها در بازار هستیم. در گذشته از آب‌گرمکن‌های گازی استفاده می‌شد که خود مزایا و معایب خاصی داشت، اما امروزه شاهد انواع آبگرمکن‌های برقی هستیم که طرفداران بیشتری نسبت ‌به نمونه گازی دارند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که آیا آبگرمکن برقی خوب است؟

باید گفت که با استفاده از  آبگرمکن برقی مزایایی نظیر کاهش آلودگی محیط ‌زیست، عدم آلودگی فضای داخلی منازل و زرد شدن دیوارها، سروصدای بسیار کم، راه‌اندازی آسان و موارد دیگر را خواهید داشت. همچنین با استفاده از این آبگرمکن از خطرات ناشی از مسمومیت و خفگی با گاز کربن مونوکسید در امان می‌مانید. موارد استفاده از این نمونه  آبگرمکن بسیار زیاد است و از آن می‌توان در انواع ویلاها، ساختمان‌های آپارتمانی و اداری، کانکس و حتی در مناطق روستایی استفاده کرد. علاوه‌ بر این، این نمونه از آبگرمکن‌ها یک نمونه بسیار مناسب برای مکان‌های حساس به آلاینده مانند بیمارستان‌ها یا دیگر محیط‌های درمانی هستند که باعث حفظ بیشتر بهداشت و رعایت آن می‌شود.

  آبگرمکن برقی چیست؟

آبگرمکن برقی نمونه‌ای از آب‌گرمکن‌ها بوده که به کمک مصرف برق، موجب گرم شدن آب می‌شود. این  آبگرمکن دارای اجزای مختلفی است که به شرح زیر هستند:

 مخزن یا منبع آب گرم

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در  آبگرمکن برقی، مخزن آن است که معمولاً از جنس ورق فلزات مقاوم همچون استیل بوده که آب داخل آن قرار می‌گیرد. این مخزن دارای چهار لوله ورودی، خروجی، شیر تخلیه و شیر اطمینان است.

آبگرمکن برقی چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در  آبگرمکن برقی، مخزن آن است که معمولاً از جنس ورق فلزات مقاوم همچون استیل بوده که آب داخل آن قرار می‌گیرد

 المنت

دیگر قطعه به ‌کار رفته در آبگرمکن برقی، المنت آن است که منجر به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی و در نهایت گرم شدن آب می‌شود. معمولاً جنس المنت از آلومینیوم، نیکل و کروم بوده که داخل پودر چینی یا خاک سرامیک قرار می‌دهند تا از اتصالات برقی و یا دیگر اختلالات جلوگیری شود. همین مسئله باعث شده که بتوان گفت آیا آبگرمکن برقی خوب است یا نه؟

بیشتر بخوانید:پیلوت آبگرمکن چیست؟

 بدنه

بدنه  آبگرمکن برقی از استحکام و زیبایی بسیار بالایی نسبت ‌به نمونه‌های گازی برخوردار بوده و حتی می‌توان رنگ و جنس آن را نیز تغییر داد. معمولاً جنس بدنه آن از ورق فولاد با ضخامت مناسب بوده تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

 ترموستات

دیگر بخش برای کنترل کردن دمای آب منبع آبگرمکن برقی، ترموستات بوده که به ‌طور اتوماتیک عمل می‌کند.

 لامپ خبر

آب‌گرمکن‌های برقی دارای لامپ خبر هستند که در صورت بروز هرگونه اختلالات در پروسه گرم کردن و یا در بخش‌ها و لوله‌ها، کاربر را از آن مطلع می‌سازد که این موضوع یکی از مواردی است که می‌توان گفت آیا آبگرمکن برقی خوب است.

 نحوه عملکرد آبگرمکن برقی با  آبگرمکن گازی چه تفاوت‌هایی دارد؟

پیش‌ از آن ‌که به سوال آیا آبگرمکن برقی خوب است پاسخ دهیم، ابتدا به مقایسه این مدل از آبگرمکن با نمونه گازی آن می‌پردازیم. آب‌گرمکن‌های برقی از لحاظ خروجی سیستم به  آبگرمکن گازی شباهت دارند اما منبع ورودی آن‌ها متفاوت است.

آبگرمکن برقی از منبع انرژی برق استفاده می‌کند تا بتواند دمای آب را بالا ببرد، در حالی ‌که  آبگرمکن گازی از گاز شهری استفاده می‌کند. همچنین  آبگرمکن گازی را می‌توان به گاز کپسول نیز متصل ساخت در حالی ‌که خطرات بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:نحوه روشن کردن انواع آبگرمکن از دیواری تا ایستاده

نحوه عملکرد  آبگرمکن برقی نیز بدین صورت است که هم‌زمان با آن ‌که شیر آب گرم باز می‌شود، مدار آبگرمکن روشن شده و هیترهای گرمایشی آن به ‌سرعت فعالیت می‌کنند تا آب را گرم کند. این سرعت‌عمل سبب محبوبیت بیشتر آبگرمکن برقی نسبت‌ به نمونه گازی آن می‌شود.

نحوه عملکرد آبگرمکن برقی با آبگرمکن گازی چه تفاوت‌هایی دارد؟

آبگرمکن برقی از منبع انرژی برق استفاده می‌کند تا بتواند دمای آب را بالا ببرد، در حالی ‌که  آبگرمکن گازی از گاز شهری استفاده می‌کند

مزایای آبگرمکن برقی چیست؟

با دانستن مزایای  آبگرمکن برقی راحت‌تر می‌توانید پاسخ سوال آیا آبگرمکن برقی خوب است را بدهید. از جمله مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 نصب و استفاده آسان

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آبگرمکن برقی، نصب و استفاده راحت آن است. به ‌طوری ‌که آن را در انواع محل‌ها مانند خانه، آپارتمان، هتل، ادارات و… می‌توان استفاده کرد. این آبگرمکن برای نصب نیاز به محل خاص و یا نصب لوله‌های گازی و دیگر انشعابات مخصوص ندارد.

مزایای آبگرمکن برقی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آبگرمکن برقی، نصب و استفاده راحت آن است

صرفه‌جویی در فضا و طراحی کوچک

آبگرمکن برقی در مقایسه با نمونه گازی و دیگر آب‌گرمکن‌ها، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و می‌توان آن را در فضاهای محدود و حتی تراس و دیگر بخش‌ها نصب کرد. این مسئله برای مکان‌هایی که با محدودیت فضا مواجه هستند مانند آپارتمان، واحدهای مسکونی و… بسیار حائز اهمیت است.

شکل ظاهری مناسب

شکل ظاهری آبگرمکن‌های برقی بسیار زیبا بوده و در صورت حضور در محلی خاص باعث آشفتگی محیط و شلختگی نمی‌شود.

 قابلیت کنترل دما

نمونه‌هایی جدید از آبگرمکن برقی دارای قابلیت تنظیم دما هستند که این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا دمای آب را به میزان دلخواه تنظیم کرده و بر اساس نیاز خود از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید:آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان؟

 عملکرد سریع

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره داشتیم، آب‌گرمکن‌های برقی عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت ‌به نمونه‌های دیگر دارند. در این آب‌گرمکن‌ها در زمان بسیار کم آب گرم شده و به دمای مورد نظر می‌رسد. سرعت بالا به افراد این امکان را می‌دهد تا سریعاً آب گرم برای استحمام، آشپزی یا هر استفاده‌ دیگری را در دسترس داشته باشند.

 کارایی انرژی

معمولاً آب‌گرمکن‌های برقی از راندمان انرژی بسیار بالایی برخوردار هستند که این مسئله سبب صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه‌های انرژی و کلیه خانوار می‌شود.

 عدم نیاز به نگه‌داری مداوم

آبگرمکن‌های برقی به ‌طور کلی به نگه‌داری خاصی نیاز ندارند، تنها کافی‌ است آن‌ها را در بازه‌های زمانی شش ماهه سرویس فنی را برای آبگرمکن در نظر بگیرید. این آب‌گرمکن‌ها به تعویض منظم سوخت، تمیز کردن یا جایگزینی لوله و موارد دیگر نیازی نداشته و به ‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:دلایل کم شدن فشار گاز آبگرمکن و نحوه زیاد کردن آن

 سازگاری با منبع انرژی

آب‌گرمکن‌های برقی از منبع انرژی خاص مانند گاز طبیعی یا نفت مستقل هستند که این مسئله به کاربر اجازه می‌دهد تا حتی در مناطقی که منبع انرژی آن‌ها محدود است و یا دسترسی به آن ندارد نیز بتوان استفاده کرد.

عدم آلودگی هوا

از آنجایی که آبگرمکن‌های برقی سوخت فسیلی ندارند، به‌ همین منظور باعث آلودگی هوا نمی‌شوند. همچنین امکان احتراق گاز، آتش‌سوزی و یا حتی برق گرفتگی نیز در آن‌ها وجود ندارد.

با توجه به این موارد می‌توان گفت پاسخ سوال آیا آبگرمکن برقی خوب است مثبت بوده و امروزه به یکی از پر طرفدارترین انواع آب‌گرمکن‌ها برای استفاده در محیط‌های محدود، به‌ خصوص آپارتمان و محیط‌های مسکونی تبدیل شده است.

معایب آبگرمکن برقی

در کنار آن ‌که مزایای  آبگرمکن برقی برای پاسخ به سوال آیا آبگرمکن برقی خوب است را با هم بررسی کردیم، بهتر است که معایب این  آبگرمکن را نیز بدانید.

  • یکی از معایب این آبگرمکن قطع شبکه برق رسانی است. به ‌طوری ‌که با قطع برق دستگاه از کار افتاده و دسترسی به آب گرم از بین می‌رود. البته این مشکل را می‌توان با ژنراتورها و دیگر منابع ذخیره برق برطرف ساخت.
  • از دیگر ایرادات می‌توان به مصرف بالای انرژی برق اشاره داشت که در نمونه‌های جدید این آبگرمکن، شاهد به ‌کار بردن تکنولوژی‌های مدرن به ‌منظور مصرف کم‌تر انرژی و سوخت هستیم.
  • قیمت آب‌گرمکن‌های برقی بسیار متفاوت است و برحسب برند تولیدی، ابعاد و اندازه و کاربر تعیین می‌شود.
معایب آبگرمکن برقی

ا قطع برق دستگاه از کار افتاده و دسترسی به آب گرم از بین می‌رود

 مکان‌های قابل‌استفاده از آب‌گرمکن‌های برقی

پس ‌از آن‌ که دانستیم آیا آبگرمکن برقی خوب است یا نه به محل‌هایی که می‌توان از این محصول در آن استفاده کرد می‌پردازیم. موارد زیر و قابلیت به‌ کار بردن آبگرمکن برقی برای تولید آب گرم، اتصال به سیستم شوفاژ، گرم کردن منزل و محیط را دارند.

 ویلا

یکی از محل‌های بسیار پرکاربرد برای استفاده‌ آبگرمکن برقی، ویلاها است. آبگرمکن برقی مناسب‌ترین گزینه برای خانه و باغ و ویلا به شمار می‌آید و حتی در شرایطی که ویلا در خارج از شهر باشد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. معمولاً ویلاهای خارج شهر دارای محدودیت گاز رسانی هستند که با نصب  آبگرمکن برقی درگیر این محدودیت نخواهید بود. همچنین به ‌دلیل دور بودن این ویلاها و یا عدم دسترسی دائمی به آن‌ها، خطرات و احتمالات آتش‌سوزی که آب‌گرمکن‌های گازی دارند در آبگرمکن برقی دیده نمی‌شود.

مکان‌های قابل‌استفاده از آب‌گرمکن‌های برقی

آبگرمکن برقی مناسب‌ترین گزینه برای خانه و باغ و ویلا به شمار می‌آید و حتی در شرایطی که ویلا در خارج از شهر باشد نیز می‌توان از آن استفاده کرد

 استفاده در کانکس

کانکس‌هایی که به‌ طور سیار در مکان‌های عمومی و محیط‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی دیگر از مواردی بوده که می‌توان در آن از  آبگرمکن برقی استفاده کرد. معمولاً کانکس‌ها امکان اتصال به گاز شهری را نداشته و برای تولید آب گرم با مشکل مواجه هستند. در حالی‌ که با استفاده از  آبگرمکن برقی می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد. همچنین کانکس فضای محدودی داشته که این محدودیت فضا با ابعاد و شکل ظاهری آبگرمکن برقی سازگاری دارد.

بیشتر بخوانید:شوفاژ برقی چیست؟ (مزایا و معایب رادیاتو برقی)

 استفاده در روستاها

روستاهای زیادی در سطح کشور وجود دارند که به سیستم گاز رسانی دسترسی ندارند. در این مناطق محروم می‌توانند برای گرم کردن آب از آب‌گرمکن‌های برقی استفاده کنند و از مزیت‌های آن بهره ببرند.

 مکان‌های حساس به آلاینده

مکان‌های حساس به آلاینده مانند مطب‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و غیره بهتر است از  آبگرمکن برقی استفاده کنند. این آبگرمکن آلودگی محیطی نداشته و از سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن استفاده نمی‌کند.

 در نگهداری از  آبگرمکن برقی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

با اطلاع از مزایای آبگرمکن برقی دانستیم که پاسخ سوال آیا آبگرمکن برقی خوب است، بسیار مثبت بوده و استفاده از این  آبگرمکن به افراد توصیه می‌شود؛ اما در نگهداری محصول باید مراقبت‌ها و نکاتی را مورد توجه قرار داد تا بتوان از مزایای آن به‌ طور کامل بهره‌مند شد.

  • یکی از مهم‌ترین نکات، سرویس درست و به‌ موقع آبگرمکن است. آب‌گرمکن‌های برقی باید سالیانه دو بار، به‌خصوص در شروع فصل زمستان، مورد سرویس قرار بگیرند تا هرگونه ایراد و اشکال آن‌ هم در شروع کار برطرف شود.
  • توجه به نشانه‌های جانبی آبگرمکن مانند چکه کردن آب از شیر بسیار حائز اهمیت است و حتماً برای عیب‌یابی و تعمیر آن باید اقدام شود.
  • توجه به لامپ چشمک‌زن آبگرمکن که نشان‌دهنده عملکرد اشتباه در بخش‌هایی از  آبگرمکن بوده بسیار حائز اهمیت است.
  • برای استفاده از این آبگرمکن دما را در حد معین قرار دهید و از بالا بردن بیش ‌از حد آن جلوگیری کنید،  چرا که به‌ مرور زمان باعث آسیب به دستگاه و ترموستات آن می‌شود.
  • برای آن‌که از خطرات برق گرفتگی احتمالی پیشگیری کنید، حتماً سیم ارت دستگاه را به زمین وصل کنید.
در نگه‌داری از آبگرمکن برقی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

آب‌گرمکن‌های برقی باید سالیانه دو بار، به‌خصوص در شروع فصل زمستان، مورد سرویس قرار بگیرند تا هرگونه ایراد و اشکال آن‌ هم در شروع کار برطرف شود

کلام آخر

آبگرمکن برقی دستگاهی بوده که با استفاده از برق، آب را گرم می‌کند. در پاسخ به این سوال که آیا آبگرمکن برقی خوب است باید بگوییم که مزایای این محصول به‌ قدری زیاد بوده که طرفداران بیشتری نسبت ‌به نمونه‌های گازی قدیمی دارد. از جمله مزایای استفاده از این محصول می‌توان به نصب آسان، عملکرد سریع، صرفه‌جویی در فضا و انرژی، قابلیت کنترل دما، کارایی بالا، عدم نیاز به نگهداری مداوم و موارد بسیار دیگر اشاره داشت.

تمامی این مزیت‌ها سبب شده تا حضور این آبگرمکن را در انواع محل‌های مسکونی، آپارتمان، خانه، ویلا، کانکس، دفاتر اداری، محیط‌های بهداشتی مانند بیمارستان و آزمایشگاه و مطب دکترها و موارد دیگر شاهد باشیم؛ اما برای استفاده از این  آبگرمکن باید نکاتی را مورد بررسی قرار داد تا بتوان به‌ طور کامل از مزایای آن بهره‌مند شد.

سوالات متداول

  • آبگرمکن برقی چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن برقی دارای یک المنت گرمایی الکتریکی بوده که برق را به حرارت تبدیل می‌کند. این تبدیل و تولید حرارت منجر به بالا رفتن دمای آب سرد و در نهایت گرم شدن آب می‌شود.

  • آیا آبگرمکن برقی خوب است؟

آبگرمکن برقی به‌ دلیل مزایای بسیار زیادی نظیر نصب آسان، صرفه‌جویی در فضا، عملکرد سریع، کارایی انرژی بالا، کنترل دما و موارد دیگر نسبت ‌به نمونه‌های قدیمی به مراتب بهتر است.

  • آبگرمکن برقی قابلیت تنظیم دما دارد؟

آب‌گرمکن‌های برقی جدید دارای قابلیت تنظیم دما هستند که افراد می‌توانند دمای آب را به ‌طور دلخواه تنظیم کنند.

  • آیا آبگرمکن برقی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند؟

باید گفت بر اساس تکنولوژی‌های جدید، راندمان آب‌گرمکن‌های برقی به ‌شدت بالا بوده و همین مسئله باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و عدم اتلاف حرارت و انرژی می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شش =