Banner Image

فن کویل چیست و چگونه کار می‌کند؟

امتیاز دهید

گرم کردن محیط در فصل زمستان یا رهایی از گرمای تابستان، از دغدغه‌های اصلی ساکنین ساختمان‌ها است‌. امروزه یکی از سیستم‌هایی که برای سرمایش و گرمایش محیط استفاده می‌شود، فن کویل است. اگر اسم فن کویل به گوشتان نخورده و اکنون سوال فن کویل چیست در ذهن شما شکل گرفته است، نگران نباشید! چراکه این مقاله به معرفی فن کویل اختصاص دارد. این وسیله یک سیستم گرمایشی و سرمایشی است که برای تنظیم دمای محیط استفاده می‌شود‌‌. فن کویل مصرف انرژی کمتر و نصب آسانی دارد، به همین دلیل امروزه به ‌وسیله‌ای محبوب برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی تبدیل شده‌ است. اگر به کسب اطلاعات بیشتری درباره فن کویل‌ها علاقه‌مند هستید در‌ ادامه این مقاله با همراه باشید تا از نحوه کار، انواع و مزایا ‌و معایب آن برایتان بگوییم.

فن کویل چیست؟

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها به طور مداوم به روز می‌شوند تا مصرف انرژی را به کمترین حد ممکن برسانند. این تغییرات و ایجاد سیستم‌های جدید موجب می‌شود که هم داخل ساختمان‌ها گرمایش و سرمایش بهتری داشته باشند و هم با مصرف کمتر انرژی، به محیط زیست آسیب کمتری وارد کنند. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تهویه هوا که در ساختمان‌های مسکونی، اداری، دانشگاه و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فن کویل است. به طور کلی فن کویل‌ها، دستگاه‌هایی ساده هستند که از دو بخش مبدل حرارتی و فن تشکیل شده‌اند و می‌توانند محیط را به انتخاب شما گرم یا سرد کنند.

فن کویل چگونه کار می‌کند؟

فن کویل (Fan Coil Unit) از سه بخش که شامل یک فن، یک کویل گرمایش یا سرمایش و یک فیلتر است تشکیل می‌شود. فن، هوا را برای گرم یا سرد کردن محیط روی کویل می‌دمد و سپس در سراسر ساختمان پخش می‌کند. اغلب کویل‌ها از یک سیستم مرکزی برای کنترل دمای هر اتاق استفاده می‌کنند.

نحوه کار فن کویل

فن، هوا را برای گرم یا سرد کردن محیط روی کویل می‌دمد و سپس در سراسر ساختمان پخش می‌کند

اگر بخواهیم با جزییات بیشتری از مراحل کار کردن فن کویل بگوییم به شرح زیر می‌توان عملکرد آن را بیان کرد:

  • فن، هوای محیط را به داخل دستگاه می‌کشد و آن را در سراسر اتاق به گردش در ‌می‌آورد.
  • برای از بین بردن ناخالصی‌ها، هوا باید از یک فیلتر عبور کند عبور می‌کند.
  • آب سرد یا گرم از طریق یک سیستم مرکزی برای کویل تأمین می‌شود.‌ هوای عبوری از روی کویل با توجه به دمای آب، تغییر می‌کند.
  • در نهایت هوای گرم یا خنک توسط فن به داخل اتاق وارد می‌شود.

معرفی انواع فن کویل

همانطور که در پاسخ به سوال فن کویل چیست گفتیم، فن کویل‌ها سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند که در ساختمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.‌ این دستگاه با توجه به مکان موردنظر، دارای دو مدل عمودی و افقی است که هر یک دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اسپیلیت چیست و چه فرقی با کولر گازی دارد؟

 فن کویل دیواری

همانطور که از نام این فن کویل‌ها مشخص است، این مدل روی دیوار اتاق نصب می‌شود‌. فن کویل‌های دیواری در اندازه‌های کوچک یا متوسطی هستند که آن را برای نصب در دیوار اتاق مناسب می‌کند.

فن کویل‌ دیواری

فن کویل‌های دیواری در اندازه‌های کوچک یا متوسطی هستند که آن را برای نصب در دیوار اتاق مناسب می‌کند.

به دلیل همین اندازه مناسب، گزینه‌ای محبوب برای داخل منازل مسکونی به حساب می‌آید‌.

فن کویل سقفی

این مدل‌ها در سقف نصب می‌شوند و هوای یکنواختی را در فضای اتاق، توزیع می‌کنند. این فن کویل‌ها سایز بزرگتری از مدل دیواری‌ دارند، ازاین‌رو در محیط‌های بزرگ نصب می‌شوند‌.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی در سقف نصب می‌شوند و هوای یکنواختی را در فضای اتاق، توزیع می‌کنند

برای استفاده از این فن کویل‌ها در ساختمان باید در زمان طراحی و ساخت، جای آن را مشخص کنید. به همین علت این فن کویل‌ها بیشتر در ساختمان‌های جدید دیده می‌شود.

فن کویل کاستی

این مدل یک فن کویل سقفی است که در یک محفظه فلزی قرار دارد و به همان شکل نصب می‌شود. محفظه یا کاست به عنوان محافظ فن کویل عمل می‌کند. این فن‌ کویل‌ها هم برای سیستم گرمایشی و هم سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کنار اندازه جمع و جورشان به یک گزینه محبوب برای ساختمان‌های تجاری، مدارس و هتل‌ها تبدیل شده‌اند.

فن کویل زمینی

‌این مدل از فن کویل‌ها معمولا در ساختمای‌ها تجاری و اداری، تأسیسات تولیدی یا خرده‌فروشی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی در ساختمای‌ها تجاری و اداری، تأسیسات تولیدی یا خرده‌فروشی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فن کویل‌ها نیز از سیستم گرمایش و سرمایش برخوردار هستند و به دلیل تهویه مطبوع و مقاومت در برابر شرایط محیطی سخت، گزینه‌ مناسبی برای استفاده در فضاهای بزرگ هستند.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی، هوا را از طریق کانال به داخل اتاق‌ها به گردش در می‌آورد. این فن کویل‌ها به سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی متصل هستند، به همین دلیل بیشتر در فضاهای بزرگ اداری و تجاری نصب می‌شوند‌. استفاده از فن کویل کانالی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، چراکه مصرف انرژی پایینی دارد.‌

فن کویل ایستاده کابینی

نوعی از فن کویل است که داخل کابینت یا محفظه فلزی بزرگ قرار می‌گیرد. این فن کویل‌های قدرتمند از قابلیت‌های سرمایشی و گرمایشی برخوردار هستند که می‌تواند محیط‌های بزرگ را به دمای مطلوبی برساند.

مزایا و معایب استفاده از فن کویل چیست؟

تا اینجا به این سوال که فن کویل چیست پاسخ دادیم، بنابراین ‌اکنون از نحوه کار این سیستم سرمایشی و گرمایشی اطلاع کسب کرده‌اید. در این قسمت قصد داریم از مزایا و معایب آن برایتان بیشتر بگوییم تا با این دستگاه بیش از پیش آشنا شوید‌.

مصرف انرژی در فن کویل‌ها

مصرف انرژی در فن کویل‌ها نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کمتر است

برخی از مزایای این دستگاه عبارتند از:

  • مصرف انرژی در فن کویل‌ها نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کمتر است، بنابراین استفاده از آن‌ها هم برای محیط زیست و هم برای کاهش قبوض برق ‌و گاز ساختمان موثر‌ هستند.
  • این دستگاه به دلیل استفاده از فن‌های کوچک سروصدای زیادی ایجاد نمی‌کند، ازاین‌رو برای نصب در ساختمان‌های مسکونی مناسب است.
  • هزینه نگهداری و تعمیر این دستگاه نسبت به سیستم‌های قدیمی بسیار کمتر است، زیرا قطعات متحرک کمی دارند.
  • از نظر نصب و استفاده راحت هستند و انواع مدل‌های آن‌ در ساختمان‌های قدیمی و جدید نصب می‌شود.‌
  • این دستگاه را می‌توان هم برای گرمایش و هم برای سرمایش استفاده کرد، بنابراین نیازی نیست که در هر فصل سال از سیستم‌های مختلفی استفاده کنید.
  • فن کویل با حذف آلاینده‌ها، کیفیت هوای اتاق را بهبود می‌بخشند.‌
  • این سیستم امکان کنترل دمای هر اتاق را برای ساکنین فراهم می‌کند.

این دستگاه مانند هر وسیله‌ای دیگر دارای معایبی نیز هست که نسبت به مزایای آن ناچیز به حساب می‌آید‌. از جمله معایب آن می‌توان به قیمت بالای دستگاه، نیاز به کانال یا لوله‌کشی و امکان عدم گرمایش مناسب در آب‌وهوای به شدت سرد نام برد.

نکات مهم در انتخاب فن کویل مناسب

اگر بعد از خواندن این مطلب به استفاده از فن کویل‌ها علاقه‌مند شده‌اید و قصد دارید برای خرید آن اقدام کنید، خواندن نکاتی که در ادامه مطلب فن کویل چیست، برایتان ذکر می‌کنیم می‌تواند برای انتخاب یک مدل مناسب به شما کمک کند.

 به اندازه دستگاه دقت کنید!

فن کویل در اندازه و حالت‌های مختلفی مثل عمودی و افقی وجود دارد. بهتر است در ابتدا متراژ محیط خود را در نظر بگیرید تا دستگاهی را که برای سرمایش و گرمایش آن مناسب است،‌ خریداری کنید.

فن کویل عمودی

فن کویل در اندازه و حالت‌های مختلفی مثل عمودی و افقی وجود دارد

یادتان باشد که برای تعیین اندازه، مساحت، ‌ارتفاع و تعداد پنجره و در اتاق را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟

مدل مناسبی را بخرید!

همانطور که در قسمت انواع فن کویل‌ها توضیح دادیم، این دستگاه دارای مدل‌های مختلفی است‌. شما می‌توانید بر اساس طراحی داخلی ساختمان و سلیقه‌تان یک مدل را انتخاب کنید. به طور کلی فن کویل‌ دیواری برای فضاهای کوچک، فن کویل‌ زمینی برای محیط‌های بزرگتر و‌ فن کویل سقفی برای ساختمان‌های دارای سقف بلند مناسب است.

به صدای دستگاه دقت کنید!

دستگاه‌های فن کویل دارای دسیبل‌های متفاوتی هستند.‌ اگر به دنبال محیط آرام و بدون سروصدایی هستید دستگاهی با سطح نویز پایین انتخاب کنید‌، زیرا بعضی از فن کویل‌ها دارای صدای بلندی هستند.

میزان مصرف انرژی را مورد بررسی قرار دهید!

فن کویل‌ها برای روشن شدن از منابع انرژی مثل گاز یا برق استفاده می‌کنند. در زمان خرید باید دستگاهی انتخاب کنید که انرژی کمتری مصرف کند‌ و بهره‌وری‌ بالایی نیز داشته باشد.‌

مصرف انرژی فن کویل

در زمان خرید باید دستگاهی انتخاب کنید که انرژی کمتری مصرف کند‌ و بهره‌وری‌ بالایی نیز داشته باشد.‌

دستگاهی با هزینه تعمیر پایین خریداری کنید!

فن کویل‌ها باید هر از چند گاهی سرویس شوند و بعضی از قطعات آن تعویض یا تعمیر شود.‌ در ‌هنگام خرید فن کویل سعی کنید دستگاهی را خریداری کنید که قطعات آن در دسترس و نگهداری آن آسان باشد.‌

خدمات پس از فروش را در اولویت قرار دهید!

توصیه می‌شود دستگاهی را که دارای نمایندگی فروش و ضمانت نامه معتبر است، خریداری کنید تا خیالتان از بابت جبران خسارت برای خرابی احتمالی دستگاه راحت باشد.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی فن کویل پرداختیم و به این سوال که فن کویل چیست به طور کامل پاسخ دادیم. در سال‌های اخیر، استفاده از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی جدید به دلیل مصرف انرژی کمتر رونق بسیاری گرفته است. فن کویل یکی از این سیستم‌ها است که در طیف وسیعی از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها در عین گرمایش و سرمایش کارآمد، سروصدای کم و هزینه‌های نگهداری پایینی دارند. این سیستم دارای مدل‌های مختلفی از جمله دیواری، ایستاده، کانالی، سقفی، زمینی و کاستی هستند که شما بر اساس نیاز و محیط موردنظرتان می‌توانید یک مدل را انتخاب کنید.

سوالات متداول

·       مشکلات رایج در فن کویل چیست؟

مشکلات رایج در فن کویل شامل کاهش جریان هوا به دلیل کثیف بودن فیلترها، کنترل ضعیف دما و نشت آب است. این مشکلات معمولاً با تعمیر و نگهداری معمولی مانند تمیز کردن فیلترها و بررسی نشتی قابل حل است.

·       آیا می‌توان از یک فن کویل با سیستم تهویه مرکزی استفاده کرد؟

بله واحد فن کویل را می‌توان همراه با سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده کرد. در این راه‌اندازی، سیستم تهویه مطبوع مرکزی، مبرد (ماده سرمازا) را خنک می‌کند و سپس از طریق واحد فن کویل آن را به گردش در می‌آورد تا هوای اتاق خنک شود.

·       چگونه دما در فن کویل کنترل می‌شود؟

دما در واحد فن کویل معمولاً توسط ترموستات کنترل می‌شود. ترموستات دمای هوای اتاق را حس می‌کند و به واحد فن کویل سیگنال می‌دهد تا در صورت نیاز دستگاه، روشن یا خاموش شود.

·       هر چند وقت یکبار باید یک فن کویل سرویس شود؟

توصیه می‌شود حداقل یک بار در سال سرویس معمولی روی واحد فن کویل انجام شود. هرچند که با توجه به استفاده، میزان سرویس متفاوت است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 15 =