Banner Image

برای شستن فرش سفید چه باید کرد؟

امتیاز دهید

از نظر بسیاری از ما ایرانی‌ها، خانه بدون فرش جای دلنشینی برای زندگی نیست. فرش‌ها علاوه بر این که پوشش مناسبی برای کف اتاق هستند، زیبایی و گرمی را برای خانه به ارمغان می‌آورند؛ اما این جذابیت می‌تواند با یک لکه یا آسیب کوچک خدشه‌دار شود. این مسئله در مورد فرش سفید بیش از دیگر انواع فرش ناراحت کننده و دلخراش است. برای همین باید به بهترین نحو از آن نگه‌داری کرد. اگر شما هم در خانه خود فرش سفید دارید، حتماً برایتان مهم است که بدانید برای شستن فرش سفید چه باید کرد. حتی کوچیک‌ترین اشتباه در شستن فرش سفید می‌تواند ظاهر آن را خراب کند. برای همین باید با دقت زیاد و به روش صحیح این کار را انجام داد. با ما همراه باشید تا نکات شستشوی فرش سفید را با هم مرور کنیم.

نکات مهم قبل از شستشوی فرش سفید

پیش از این که ببینیم برای شستن فرش سفید چه باید کرد، بهتر است کارهای لازم قبل از این مرحله را بشناسیم. این مراحل در واقع حکم آماده‌سازی فرش برای شستشو را دارند و از برخی مشکلات حین شستن جلوگیری می‌کنند.

خاک و گرد و غبار فرش را بگیرید

اولین نکته‌ای که در مورد فرش سفید باید رعایت کنید، خارج کردن گرد و غبار از میان تار و پود آن است؛ زیرا گردوغبار باقیمانده در داخل فرش در آب حل شده و رنگ فرش را زرد می‌کند.

جارو کردن فرش سفید

اولین نکته‌ای که در مورد فرش سفید باید رعایت کنید، خارج کردن گرد و غبار از میان تار و پود آن است

ساده‌ترین راه برای خارج کردن ذرات گرد و غبار از فرش، جارو زدن آن است. این کار را باید با استفاده از جاروبرقی و در جهت خواب فرش انجام دهید. جارو زدن فرش سفید در خلاف جهت، می‌تواند تاروپود فرش را دچار آسیب کند. فراموش نکنید که جاروبرقی را باید روی درجه ملایم تنظیم کرده و از سری‌های پرزدار هم استفاده نکنید. البته جارو زدن فرش صرفاً برای پیش از شستشو نیست و باید به طور منظم انجام شود.

روش دیگر برای پاک کردن گرد و غبار از داخل فرش سفید، تکاندن آن است. حتماً به خاطر دارید که در ایام قدیم فرش را روی بند پهن می‌کردند و با چوب به پشت آن ضربه می‌زدند. اگر فضایی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید یک سفره یک‌بارمصرف را در وسط فرش پهن کرده و قسمت‌های مختلف فرش را به نوبت روی آن برگردانید. ضربه‌ها نباید خیلی محکم باشند؛ چرا که به مرور بافت فرش را خراب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا تشک رویال قابل شستشو است؟

موهای روی فرش را جمع کنید

باقی ماندن مو روی فرش می‌تواند مزاحم شستن فرش باشد؛ برای همین پیش از شستشو باید موها را از فرش جدا کرد. اگر پس از جارو زدن فرش همچنان مویی روی فرش مشاهده می‌شود، یک حوله را مرطوب کنید و روی فرش بکشید.

کشیدن حوله مرطوب روی فرش

اگر پس از جارو زدن فرش همچنان مویی روی فرش مشاهده می‌شود، یک حوله را مرطوب کنید و روی فرش بکشید.

رطوبت حوله نباید زیاد باشد و همین که بتواند موها را به خود جمع کند کافی است. این کار را با ابزارهای مخصوصی که برای جمع کردن مو در بازار وجود دارند نیز می‌توانید انجام دهید. پس از این مرحله نباید مو یا پرز اضافه روی فرش باقی مانده باشد. اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است انجام این کار به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

بررسی کنید که آیا فرش سفید رنگ می‌دهد یا نه

یکی از مشکلاتی که برای فرش سفید ممکن است رخ دهد، رنگ دادن آن است. پخش رنگ یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در حین شستشوی فرش رخ بدهد؛ اما در مورد فرش سفید، به مراتب بدتر و آسیب‌زننده‌تر است. برای اطمینان از رنگ ندادن فرش، یک گوشه از آن را انتخاب کنید و با یک حوله یا دستمال خیس روی آن بکشید.

رنگ دادن فرش سفید

برای اطمینان از رنگ ندادن فرش، یک گوشه از آن را انتخاب کنید و با یک حوله یا دستمال خیس روی آن بکشید.

اگر لازم است، این کار را با مقدار آب بیشتری تکرار کنید. پس از این آزمایش اگر فرش شما رنگ نداد، شستن آن مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما چنانچه متوجه پخش رنگ در فرش سفید خود شدید، باید شستشوی آن را به یک قالیشویی بسپارید. یک مرکز قالیشویی معتبر، از روش‌ها و ابزارهای مناسب برای شستن چنین فرشی استفاده می‌کند. برای جلوگیری از هرگونه خطای احتمالی، مشکل رنگ پس دادن فرش را به اطلاع پرسنل قالیشویی برسانید.

بهترین روش شستن فرش سفید

حالا که با نکات پیش از شستشو آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ موضوع اصلی برویم و ببینیم برای شستن فرش سفید چه باید کرد. بهترین راه برای شستن فرش سفید در خانه، استفاده از محلول‌های خانگی است. این ترکیبات بر خلاف اکثر شوینده‌های موجود در بازار، خاصیت تهاجمی ندارند. برای همین سلامت و زیبایی فرش سفید را به خطر نمی‌اندازند. در ادامه، چند راه مطمئن را برای شستن فرش سفید معرفی می‌کنیم.

استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین

ترکیب سرکه و جوش شیرین یکی از بهترین فرمول‌های خانگی برای شستن فرش است. این ترکیب هم فرش را تمیز می‌کند و هم باعث براق شدن آن می‌شود. مقداری سرکه و جوش شیرین را در آب حل کنید و به وسیله یک حوله یا فرچه روی سطح فرش بکشید. پس از این مرحله، نوبت به پاک کردن مواد شوینده از روی فرش می‌رسد.

محلول سرکه و جوش شیرین برای فرش

مقداری سرکه و جوش شیرین را در آب حل کنید و به وسیله یک حوله یا فرچه روی سطح فرش بکشید

این کار را با استفاده از یک پارچه سفید نخی انجام دهید. تمیز بودن پارچه تأثیر زیادی در نتیجه کار دارد. پس از این که محلول به طور کامل از روی فرش پاک شد، فرش را آبکشی کرده و پهن کنید تا خشک شود. توجه داشته باشید که غلظت محلول سرکه و جوش شیرین نباید زیاد باشد. سرکه‌ای که استفاده می‌کنید باید از نوع سرکه سفید باشد تا هیچ اثری روی فرش باقی نگذارد.

بیشتر بخوانید: طریقه استفاده از ماشین لباسشویی اتوماتیک

استفاده از ترکیب سرکه، نمک و آبلیمو

سوال برای شستن فرش سفید باید چه کرد، پاسخ دیگری هم دارد و آن استفاده از محلول سرکه سفید، آبلیمو و نمک است. برای ساخت این ترکیب به یک لیوان سرکه، یک قاشق نمک و چند قطره آبلیمو نیاز دارید. این مواد را در دو لیوان آب حل کنید و با استفاده از فرچه یا حوله روی سطح فرش بکشید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک پارچه نخی سفید و تمیز شروع به پاک کردن آن کنید. در نهایت فرش را آب بکشید و در محل مناسبی قرار دهید تا خشک شود.

استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش سفید

به کار بردن شامپو فرش نیز یکی دیگر از راه‌های شستن فرش سفید است. این محصول یک شوینده غیر تهاجمی است که مطابق با ویژگی‌های فرش تولید می‌شود. برای همین هیچ نگرانی بابت خراب شدن فرش سفید خود نخواهید داشت. شامپو فرش به خوبی می‌تواند کثیفی‌های روی فرش سفید را تمیز کند. به علاوه، باعث درخشندگی و نرمی فرش هم می‌شود؛ اما هنگام استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش سفید چه باید کرد؟

شامپو فرش برای شستن فرش سفید

شامپو فرش به خوبی می‌تواند کثیفی‌های روی فرش سفید را تمیز کند.

روش استفاده از شامپو فرش روی بسته‌بندی آن درج شده است. کافی است دستورالعمل توصیه شده را رعایت کنید. مزیت شامپو فرش این است که پس از پاک کردن آن نیازی به آبکشی فرش وجود ندارد.

پاک کردن لکه ها از روی فرش سفید

گاهی دانستن این که برای شستن فرش سفید باید چه کرد، کافی به نظر نمی‌رسد. برخی آلودگی‌ها نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت هستند و نه آنقدر بزرگ که نیاز به شستن فرش داشته باشند. بله؛ داریم در مورد لکه‌ها صحبت می‌کنیم.

مواد مختلفی می‌توانند باعث ایجاد لکه روی فرش سفید شوند. مهم‌ترین نکته برای پاک کردن لکه از روی فرش سفید، انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن است. هرچه لکه بیشتر روی فرش باقی بماند، پاک کردن آن دشوارتر می‌شود. برخی لکه‌ها نیز پس از گذشتن زمان طلایی پاک کردن، روی فرش ماندگار می‌شوند. روش پاک کردن لکه های فرش سفید، بستگی به نوع لکه دارد. برای همین، در این بخش انواع لکه فرش و راه پاک کردن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پاک کردن لکه چربی از روی فرش سفید

برای پاک کردن لکه چربی از روی فرش سفید، از محلول صابون و آب گرم استفاده کنید. محلول را با استفاده از یک پارچه نخی سفید روی لکه بمالید و سپس خشک کنید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش سفید

برای تمیز کردن لکه چای می‌توانید کمی نمک روی آن بریزید و پس از چند دقیقه جارو بکشید. محلول آب و جوش شیرین نیز برای از بین بردن لکه چای مفید واقع می‌شود.

لکه چای روی فرش

برای تمیز کردن لکه چای می‌توانید کمی نمک روی آن بریزید و پس از چند دقیقه جارو بکشید

راه دیگر برای این کار، استفاده از ماست است؛ کمی ماست کم‌چرب را روی لکه بریزید و پس از چند دقیقه با یک دستمال تمیز پاک کنید.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

اگر اهل نوشیدن قهوه باشید، احتمالاً برایتان پیش آمده است که پس از ایجاد لکه قهوه روی فرش، از خود بپرسید برای شستن فرش سفید چه باید کرد؛ اما راه حل ساده‌ای برای این کار وجود دارد و لازم نیست کل فرش را بشویید. برای از بین بردن اثر لکه قهوه کافی است مقداری سرکه سفید یا آبلیمو روی آن اسپری کرده و بعد با استفاده از دستمال آن را پاک کنید.

پاک کردن لکه خون

ریختن خون روی فرش سفید واقعاً نگران‌کننده است؛ با این وجود اگر وقت را تلف نکنید خیلی ساده می‌توانید آن را از بین ببرید. کافی است کمی نمک روی لکه خون بریزید و بعد با یک دستمال آغشته به سرکه سفید آن را پاک کنید.

لکه خون روی فرش سفید

کمی نمک روی لکه خون بریزید و بعد با یک دستمال آغشته به سرکه سفید آن را پاک کنید

ممکن است لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید تا خون روی فرش به طور کامل تمیز شود.

پاک کردن لکه آبمیوه، شیر و ماست از روی فرش سفید

برای پاک کردن این لکه‌ها، از ترکیب سرکه و سفیدآب استفاده کنید. این ترکیب را پس از اضافه کردن به آب، روی لکه اعمال کنید و در انتها به وسیله یک دستمال تمیز پاک کنید

اشتباهات رایج شستن فرش سفید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد حین شستشوی فرش سفید مرتکب می‌شوند، استفاده از آب گرم است. شستشوی فرش به خصوص فرش سفید، باید با آب سرد انجام شود. آب گرم یا داغ هم موجب آسیب به تار و پود فرش می‌شود و هم احتمال پخش رنگ را بالا می‌برد.

تا زدن فرش سفید پس از شستشو هم یکی دیگر از این اشتباهات است. تا زدن به طور کلی باعث وارد آمدن فشار زیاد به محل‌های تا می‌شود. فرش تازه شسته شده به دلیل رطوبت احتمالی که در بافت آن وجود دارد، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر فشار دارد.

چند نکته مهم در مورد شستن فرش سفید

  • باقی ماندن آب در فرش پس از اتمام شستشو، یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن فرش است. پس از شستن فرش سفید، آب باقیمانده را از بافت فرش خارج کنید. سپس فرش را در محل مناسب پهن کنید تا در مجاورت هوای آزاد خشک شود.
  • از آب گرفتن دوباره روی فرش شسته شده پرهیز کنید. خیس کردن فرشی که در حال خشک شدن است، علاوه بر این که باعث زردی فرش می‌شود، احتمال پوسیدگی را نیز بالا می‌برد.
  • پیشگیری از کثیف شدن، همیشه بهترین راه برای مراقبت از فرش است. بهتر است قبل از اینکه لازم شود بدانید برای شستن فرش سفید چه باید کرد، آن را تمیز نگه دارید. استفاده از یک روکش فرش می‌تواند ایده خوبی برای این کار باشد.
  • خشک کردن آب اضافه ریشه‌های فرش را فراموش نکنید. آب باقی مانده داخل ریشه‌ها باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود و ظاهر فرش را به شدت خراب می‌کند.
  • طولانی شدن پروسه خشک شدن فرش، احتمال پوسیدگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر در مناطق شرجی زندگی می‌کنید، سعی کنید شستن فرش را برای روزهای آفتابی برنامه‌ریزی کنید. در صورت مواجهه با باران و هوای مرطوب، می‌توانید فرش را به داخل خانه انتقال داده و از یک دستگاه رطوبت‌گیر برای خشک کردن هوای داخل خانه استفاده کنید.
  • برای شستن فرش سفید به هیچ عنوان از شوینده‌های قوی یا غیر استاندارد استفاده نکنید. این مواد علاوه بر این که می‌توانند باعث آسیب به بافت فرش شوند، رنگ فرش را هم از بین می‌برند.
  • همیشه راه‌های مختلفی برای پاک کردن لکه‌های فرش سفید وجود دارد؛ اما نکته مهم این است که کار را با ساده‌ترین و کم‌ضررترین روش‌ها شروع کنید. فقط در صورتی به سراغ روش بعدی بروید که راه حل فعلی برای پاک کردن لکه جوابگو نباشد.

جمع‌بندی

فرش‌های سفید با وجود زیبایی ظاهری که دارند، خیلی زود کثیف می‌شوند. اگر کثیفی فرش از یک حدی فراتر برود، لازم است که نسبت شستشوی آن اقدام کنیم؛ اما برای این که نتیجه خوبی از شستشو بگیریم، باید بدانیم که برای شستن فرش سفید چه باید کرد. شستشوی اشتباه فرش سفید می‌تواند ظاهر آن را خراب کند و حتی به بافت آن آسیب بزند.

پیش از اقدام به شستن، باید فرش را به خوبی جارو زد و پرز و موهای چسبیده به آن را جدا کرد. اطمینان از رنگ پس ندادن فرش نیز نکته مهمی است که نباید آن را فراموش کرد. بعد از این مراحل، نوبت به شستن فرش با مواد شوینده می‌رسد. بهترین این مواد، ترکیبات خانگی ملایم و غیر تهاجمی هستند. استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش سفید نیز راه ایمن و مناسبی محسوب می‌شود. در نهایت باید فرش شسته شده را به روش صحیح خشک کرد تا رنگ آن زرد نشود و تار و پود فرش نیز آسیب نبیند.

 

سوالات متداول

  • بهترین موقع برای شستشوی فرش سفید چه زمانی است؟

توصیه می‌کنیم شستن فرش سفید را پیش از آن که خیلی کثیف شده باشد انجام دهید. باقی ماندن کثیفی‌ روی فرش برای مدت طولانی، کار شستشو را سخت‌تر می‌کند و حتی ممکن است اثرات ماندگاری روی فرش باقی بگذارد.

  • چگونه از پخش شدن لکه روی فرش سفید جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از پخش شدن لکه فرش، پاک کردن آن از بیرون به سمت داخل است. با این روش نه‌تنها جلو گسترش لکه گرفته می‌شود، بلکه بخش‌های بیرونی آن نیز آسان‌تر پاک می‌شوند.

  • چطور زردی فرش سفید را برطرف کنیم؟

اگر با وجود رعایت نکاتی که گفتیم، با مشکل زرد شدن فرش سفید مواجه شدید، می‌توانید از محلول آب و صابون برای برطرف کردن آن استفاده کنید. استفاده از شامپو فرش نیز روش دیگری برای از بین بردن زردی فرش سفید است. اگر مشکل شما با این روش‌ها حل نشد، شستشوی دوباره و یا استفاده از خدمات قالیشویی را امتحان کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =