Banner Image
اسپلیت چیست

اسپلیت چیست و چه فرقی با کولر گازی دارد؟

امتیاز دهید

فرار از گرمای تابستان و نشستن زیر باد کولر با یک لیوان شربت خنک، تجربه لذت بخشی است؛ اما از امان از آن روزی که کولر توانایی خنک کردن خانه را نداشته باشد، آنجاست که به ارزش یک کولر قوی و مناسب پی می‌بریم. یکی از مدل‌های جدید کولر که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده، کولر اسپلیت است. اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات که اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند را دریافت کنید در این مقاله از سایت پیندو با همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این وسیله کاربردی در اختیارتان قرار دهیم‌‌.

اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپلیت که بیشتر به عنوان کولر گازی شناخته می‌شود ولی وسیله‌ای گرمایشی نیز است امروزه در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. این وسیله به دلیل عملکرد، اندازه مناسب و همچنین مصرف انرژی بهینه‌ کم‌کم جای خود را در میان خانه‌های بسیاری باز کرده و بازار را از دست کولرهای آبی و کولرهای گازی پنجره‌ای ربوده است.

در‌ پاسخ به این سوال که اسپلیت چیست باید بگوییم که یک سیستم تهویه هوا است که در تابستان برای ایجاد سرما و در زمستان برای گرمایش فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

اسپلیت چیست

اسپیلیت: یک سیستم تهویه هوا است که در تابستان برای ایجاد سرما و در زمستان برای گرمایش فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

اسپلیت‌ها دارای دو بخش مجزا هستند که یکی در داخل ساختمان و دیگری در بیرون قرار می‌گیرد. بخش داخلی آن که اغلب روی دیوار یا سقف نصب می‌شود از یک اپراتور و فن تشکیل شده است که هوای گرم اتاق را خنک می‌کنند. بخش خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور است در فضای بیرون ساختمان نصب می‌شود. وظیفه کمپرسور، پمپاژ کردن مبرد (مایع بسیار سرد) بین واحد داخلی و خارجی است. کندانسور نیز گرمای جذب شده توسط مبرد را به سمت خارج ساختمان آزاد می‌کند.

در سال‌های اخیر استفاده از اسپلیت در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بسیار افزایش یافته است، چراکه سرمایش و گرمایش بسیار کارآمدتری را نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مثبت کولر اسپلیت کم‌صدا بودن آن است، به طوری که شما می‌توانید بخش خارجی آن را در فضایی دورتر قرار دهید تا هیچ صدایی وارد ساختمان نشود و به راحتی از کولر استفاده کنید.‌

معرفی انواع اسپلیت

همانطور که گفتیم اسپلیت‌ها برای ایجاد گرمایش و سرمایش در فصول مختلف در منازل، اداره‌، فضاهای تجاری و آموزشی استفاده می‌شود.‌ این کولرها انواع متفاوتی دارند که افراد با توجه به نیازهای خود می‌توانند یک مدل مناسب را انتخاب کنند‌. اگر نمی‌دانید که انواع کولر اسپلیت چیست در ادامه با ما همراه باشید تا مدل‌های مختلف آن را به شما معرفی کنیم.

اسپلیت دیواری

اسپلیت دیواری دارای دو جزء است یک بخش داخلی و یک بخش خارجی. قسمت داخلی آن بر دیوار اتاق نصب می‌شود و هوا را خنک می‌کند. قسمت خارجی آن در خارج از ساختمان قرار دارد که وظیفه فشرده‌سازی و گردش مبرد را بر عهده دارد.

اسپلیت دیواری

اسپلیت دیواری دارای دو جزء است یک بخش داخلی و یک بخش خارجی. قسمت داخلی آن بر دیوار اتاق نصب می‌شود و هوا را خنک می‌کند.

این دو واحد به وسیله سیم‌کشی برق و لوله‌ به یکدیگر وصل می‌شوند تا از این طریق، مبرد و نیروی الکتریکی بین دو قسمت جریان داشته باشد. این مدل از اسپلیت‌ها به دلیل نصب آسان و مصرف انرژی کمتر دارای محبوبیت زیادی هستند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در هر اتاق یا واحد به طور جداگانه نصب می‌شوند و ساکنین آن واحد می‌توانند دمای محیط را خودشان کنترل کنند.

اسپلیت ایستاده

این مدل نیز مانند مدل‌های قبلی دارای دو بخش داخلی و خارجی است که داخل و بیرون ساختمان نصب می‌شوند. در این مدل از کولر گازی بخش داخل ساختمان که به صورت عمودی در گوشه‌ای قرار می‌گیرد از طریق دریچه‌های خود، هوای خنک را در محیط پخش می‌کند.‌

اسپلیت ایستاده

اسپلیت ایستاده در بخش داخل ساختمان به صورت عمودی در گوشه‌ای قرار می‌گیرد از طریق دریچه‌های خود، هوای خنک را در محیط پخش می‌کند.‌

این مدل کولر گازی بیشتر در فضاهای تجاری و صنعتی که برای نصب کولر در دیوار یا سقف محدودیت دارند استفاده می‌شود، زیرا جمع‌وجور هستند و می‌توانند فضاهای بزرگ را خنک کنند. همچنین نصب آن‌ها راحت است و در صورت نیاز می‌توانید آن را جابه‌جا کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه پکیج را روشن کنیم؟

اسپلیت سقفی

سیستم اسپلیت سقفی نیز دارای دو بخش است که قسمت داخلی آن روی سقف و بخش خارجی آن در بیرون از ساختمان قرار می‌گیرد.‌ این دو واحد از طریق لوله‌ کشی و سیم کشی به یکدیگر وصل می‌شوند.

اسپلیت سقفی

اسپیلیت سقفی بیشتر در محیط‌های تجاری و فضاهای بزرگ استفاده می‌شود، زیرا هوای مطبوع و یکنواختی را در همه اتاق پخش می‌‌کند.

این سیستم بیشتر در محیط‌های تجاری و فضاهای بزرگ استفاده می‌شود، زیرا هوای مطبوع و یکنواختی را در همه اتاق پخش می‌‌کند.

مینی اسپلیت بدون داکت

این سیستم شامل بخش خارجی و داخلی است که به وسیله یک مجرای کوچک حاوی سیم کشی برق و لوله‌های مبرد به یکدیگر وصل می‌شوند. این اسپلیت‌ها نیاز به کانال‌کشی را از بین برده و هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد. بخش داخلی مینی اسپلیت بدون داکت روی دیوار یا سقف نصب می‌شود و هوا را در داخل ساختمان پخش می‌کند.

مینی اسپلیت

بخش داخلی مینی اسپلیت بدون داکت روی دیوار یا سقف نصب می‌شود و هوا را در داخل ساختمان پخش می‌کند.

این سیستم در محیط‌های مسکونی و تجاری قابل استفاده است ‌و از مزیت‌های آن می‌توان به نصب آسان و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد. همانطور که گفتیم ویژگی مهم این سیستم عدم نیاز به کانال‌کشی است، به همین دلیل می‌تواند به راحتی در ساختمان‌هایی که نصب کانال در آن‌ها امکان پذیر یا عملی نیست، مورد استفاده قرار گیرد.

قطعات و اجزای کولر گازی اسپلیت

تا اینجا به این سوال که اسپلیت چیست پاسخ دادیم و انواع آن را به شما معرفی کردیم. در این قسمت قصد داریم اجزای اسپلیت را به شما معرفی کنیم. شناخت قطعات و نحوه عملکرد آن در دستگاه به شما کمک می‌کند که دستگاه بهتری خریداری کنید. برخی از مهم‌ترین اجزای اسپلیت عبارتند از:

  • کمپرسور: این قسمت بخش بیرونی اسپلیت به حساب می‌آید که وظیفه آن فشرده کردن و به گردش درآوردن بخار مبرد است.
  • اپراتور: این قطعه در داخل ساختمان قرار می‌گیرد و گرمای اتاق را جذب می‌کند. وظیفه آن تبدیل کردن مبرد از حالت مایع به بخار است.
  • کندانسور: که در قسمت بیرونی قرار دارد و گرمایی که اپراتور جذب کرده است را با تبدیل مبرد از بخار به مایع آزاد می‌کند.
  • مبرد: یک ماده شیمیایی و سیال است که برای انتقال گرما از آن استفاده می‌شود.‌
  • ترموستات: با رسیدن هوای اتاق به دمای مطبوع، ترموستات سیستم تهویه را خاموش می‌کند.
  • فن: هوا را در قسمت اپراتور و کندانسور به گردش در می‌آورد و از این طریق به رفع گرما کمک می‌کند.
  • فیلتر: وظیفه جلوگیری از ورود گردوخاک محیط به داخل سیستم تهویه را بر عهده دارد.
  • برد الکتریکی: عملکرد قسمت‌های مختلف سیستم تهویه را مدیریت و کنترل می‌کند.

اسپلیت چه مزایا و معایبی دارد؟

روزبه‌روز بر تعداد افرادی که به خرید اسپلیت تمایل دارند،‌‌ افزوده می‌شود. اگر جزو آن‌ دسته از افراد هستید که هنوز نسبت به خرید اسپلیت تردید دارید در ادامه مطلب اسپلیت چیست با ما همراه باشید تا از مزایا و معایب این دستگاه بیشتر برایتان بگوییم. برخی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه عبارتند از:

مصرف انرژی بهینه‌

اسپلیت نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه انرژی کمتری مصرف می‌کند که این مورد آن را به گزینه مناسبی برای منازل مسکونی تبدیل کرده است.

مصرف انرژی اسپلیت

اسپلیت نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه انرژی کمتری مصرف می‌کند

انعطاف پذیری

اسپلیت از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است. این دو واحد مجزا امکان نصب آن را در مکان‌های مختلف فراهم می‌کند.‌

صدای کمتر

به دلیل قرار گرفتن اجزای پرصدای اسپلیت در بیرون،‌ این دستگاه دارای صدای کمی است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید آن را در اتاق خواب نصب کنید.

بهبود کیفیت هوا

باوجود فیلترهای مختلف تعبیه شده در اسپلیت، با روشن کردن دستگاه، هوای داخل ساختمان کیفیت بهتری خواهد داشت.

معایب

دستگاه اسپلیت نیز مانند هر و‌سیله دیگری دارای معایبی است. این معایب بیشتر عواملی مثل قیمت بالا، نصب پیچیده، خطر سرقت بخش‌های بیرونی و تعمیر و نگهداری آن را شامل می‌شود.

تفاوت کولرگازی با اسپلیت چیست؟

بسیار از افراد کلمات کولرگازی و اسپلیت را به جای یکدیگر به کار می‌برند‌. در حالی که اسپلیت یک مدل از کولرگازی است و به نوعی زیرمجموعه آن به حساب می‌آید‌. کولرهای گازی اغلب در مدل‌های پنجره‌ای،‌ پرتابل و ایستاده در بازار وجود دارند که کارایی آن‌ها با اسپلیت کاملا متفاوت است. اسپلیت از دو بخش جدا که داخل و خارج ساختمان قرار می‌گیرد تشکیل می‌شود. حال آنکه کولرهای گازی دارای یک بخش هستند که روی دیوار یا پنجره قرار می‌گیرد.

کولر گازی

اسپلیت یک مدل از کولرگازی است و به نوعی زیرمجموعه آن به حساب می‌آید‌.

علاوه‌بر دو قسمتی بودن اسپلیت که به کلی آن را با دیگر انواع کولرهای گازی مجزا می‌کند. می‌توان به تفاوت‌های دیگر آن‌ها نیز اشاره کرد که مهم‌ترین‌ آن نصب راحت‌تر، مصرف انرژی کمتر و بهبود کیفیت هوا است. همچنین اسپلیت‌ها به دلیل طراحی مدرنی که دارند یک محصول اضافه روی دیوار اتاقتان محسوب نمی‌شوند،‌ بلکه کاملا در خدمت دکوراسیون منزل هستند. اسپلیت‌ها به دلیل طراحی مدرن هوا را به طور موثرتری در ساختمان پخش می‌کنند و محیط را با قدرت بیشتری خنک می‌کنند‌.

در زمان خرید اسپلیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر تا اینجا مطلب اسپلیت چیست با ما همراه بوده‌اید و اکنون می‌خواهید برای خرید یک‌ دستگاه اسپلیت اقدام کنید،‌ دست نگه دارید! زیرا در ادامه مطلب نکاتی را به شما خواهیم گفت که در زمان خرید به کمکتان می‌آید پس با ما همراه باشید.

ظرفیت کولر گازی

واحد BTU ظرفیت خنک کنندگی اسپلیت را نشان می‌دهد. برای خرید اسپلیتی که بتواند محیط داخلی ساختمان را خنک کند باید به ظرفیت و متراژ محیط توجه کنید. به همین منظور، جدول زیر را تهیه کرده‌ایم تا به کمک آن یک اسپلیت مناسب بخرید.

 

ظرفیت سرمادهی کولر متراژ
۹۰۰۰ ۱۲ تا ۲۰ متر
۱۲۰۰۰ ۲۰ تا ۳۰ متر
۱۸۰۰۰ ۳۰ تا ۴۵ متر
۲۴۰۰۰ ۴۵ تا ۶۰ متر
۳۰۰۰۰ ۶۵ تا ۷۵ متر
۳۶۰۰۰ ۷۵ تا ۹۰ متر
۴۸۰۰۰ ۹۰ تا ۱۲۰ متر

 

مصرف انرژی

بسیاری از لوازم برقی دارای برچسب مصرف انرژی هستند. در هنگام خرید اسپلیت توجه کنید که علامت برچسب روی حروف ابتدایی الفبای انگلیسی باشد.

مصرف انرژی اسپلیت

در هنگام خرید اسپلیت به مصرف انرژی آن دقت کنید

صدا

اسپلیت‌ها به طور کلی دارای صدای کمی هستند، اما بهتر است در هنگام خرید از میزان سروصدای آن از فروشنده سوال بپرسید.

مشخصات

برخی از مدل‌های اسپلیت دارای ویژگی‌هایی مانند ترموستات قابل برنامه‌ریزی، کنترل از راه دور، راه اندازی مجدد خودکار و فناوری تصفیه هوا هستند که آن‌ها را از مدل‌های دیگر متمایز می‌کند‌.

برند

از برندهایی که کالای باکیفیت تولید می‌کنند اسپلیت خود را خریداری کنید‌. به طور کلی دستگاه‌های برندهای معتبر هم کیفیت و هم خدمات پس از فروش مناسب‌تری دارند.

برند معتبر اسپلیت

از برندهایی که کالای باکیفیت تولید می‌کنند اسپلیت خود را خریداری کنید‌

قیمت

قیمت‌ها را به صورت آنلاین و از سایت معتبر چک کنید تا دستگاهی با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری نکنید. یادتان باشد که کیفیت نباید فدای قیمت شود.

خدمات پس از فروش

گارانتی کالا بسیار مهم است، زیرا ممکن است اسپلیت بعد از چند وقت دچار مشکل شود. اگر کالایی با ضمانت نامه معتبر خریداری کنید از پرداخت هزینه اضافی در زمان خرابی احتمالی دستگاه، جلوگیری خواهید کرد.

جمع بندی

برای رها شدن از گرمای تابستان و حتی سرمای زمستان به ‌وسیله‌ای نیاز داریم که بتواند ما را از دمای سرد و گرم بیرون نجات دهد. یکی از بهترین‌ وسیله‌های سرمایشی و گرمایشی که در سال‌های اخیر مورد استقبال نیز قرار گرفته،‌ اسپلیت است. اینکه اسپلیت چیست را در این مطلب به طور کامل و مفصل توضیح دادیم. به طور خلاصه اسپلیت یک نوع کولر گازی است که دو بخش مجزا دارد که یک بخش در فضای داخل و بخش دیگر در خارج ساختمان قرار می‌گیرد‌ و به محیط، هوای مطبوعی می‌بخشد. اسپلیت نسبت به کولرهای سنتی دارای مزایای بسیاری از جمله مصرف کمتر انرژی، نصب آسان، صدای کم و توانایی بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان است. این عوامل به همراه قدرت خنک‌کنندگی بالا موجب شده که استفاده از اسپلیت روزبه‌روز بیشتر شود.

سوالات متداول

در سال چند بار باید اسپلیت را سرویس کنیم؟

برای عملکرد بهتر دستگاه بهتر است سالی حداقل یکبار، اسپلیت خود را سرویس کنید.

آیا می توانم خودم کولر گازی اسپلیت نصب کنم؟

برای اطمینان از ایمنی، نصب صحیح و عملکرد مناسب توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید.

طول عمر یک دستگاه اسپلیت چقدر است؟

طول عمر اسپلیت به عوامل مختلفی از جمله سرویس و تعمیر مناسب بستگی دارد، اما به طور کلی اسپلیت بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر مفید دارد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =