Banner Image
ویولن آکوستیک چیست

ویولن آکوستیک چیست و چه فرقی با ویولن الکتریک دارد؟‌

امتیاز دهید

از قرن بیستم، دنیای سازهای زهی به نوازنده امکان انتخاب بین ویولن آکوستیک سنتی و ویولن الکتریک که نسخه مدرن‌تر آن به شمار می‌رود را داده است. از آنجایی که ویولن‌های الکتریک محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، برخی از نوازندگان طرفدار این ساز جدید هستند و برخی نیز ترجیح می‌دهند به ویولن کلاسیک که قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایبند باشند. به عنوان یک علاقه‌مند به ساز ویولن، اگر می‌خواهید برای اولین بار این ساز را بخرید و نواختن آن را یاد بگیرید انتخاب‌های متعددی پیش روی شماست که یکی از آن‌ها، خرید ویولن آکوستیک یا الکتریک است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که ویولن آکوستیک چیست، چه مزایا و معایب و چه تفاوت‌هایی با ویولن الکتریک دارد.

ویولن آکوستیک چیست؟

ویولن آکوستیک نوعی ویولن است که از وسایل آکوستیک برای تولید صدا استفاده می‌کند. متداول‌ترین نوع ویولن آکوستیک، ساز زهی قائم است که از آرشه برای ایجاد صدا با ارتعاش سیم‌ها کمک می‌گیرد. از انواع دیگر ویولن‌های آکوستیک می‌توان به ویولن الکتریک و ساز زهی آرشه‌ای اشاره کرد. هر نوع ویولن آکوستیک روش منحصر به فرد خود را برای تولید صدا دارد.

ویولن آکوستیک

ویولن آکوستیک نوعی ویولن است که از وسایل آکوستیک برای تولید صدا استفاده می‌کند

ساز زهی قائم، رایج‌ترین نوع ویولن آکوستیک است. این ویولن با نگه‌داشتن ساز به صورت عمودی و استفاده از کمان برای ارتعاش سیم‌ها نواخته می‌شود. نوازنده می‌تواند با فشار دادن انگشتان خود بر روی سیم‌ها در نقاط مختلف، زیر و بمی صدا را کنترل کند.

ویولن‌های آکوستیک در ژانرهای مختلفی از جمله کلاسیک، فولک و پاپ استفاده می‌شوند. این ساز همچنین در بسیاری از موارد مختلف مانند ارکسترها، گروه‌ها و اجراهای انفرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویولن‌های آکوستیک را می‌توان از مواد مختلفی از جمله چوب، پلاستیک و فلز ساخت.

نوع مواد استفاده‌شده بر صدای ساز تأثیر می‌گذارد. چوب رایج‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت ویولن‌های آکوستیک به کار می‌رود و صدایی گرم و غنی تولید می‌کند. پلاستیک یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده در ساخت ویولن‌های آکوستیک است که صدای روشن و شفافی تولید می‌کند. فلز کمتر رایج است اما می‌تواند صدای بسیار قدرتمندی تولید کند.

ویولن‌های آکوستیک در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. اندازه ویولن نیز بر صدای آن تأثیر می‌گذارد. ویولن‌های کوچک‌تر صدای بم‌تر و ویولن‌های بزرگ‌تر صدای زیرتری دارند. ویولن‌های آکوستیک را می‌توان با گام‌های مختلف کوک کرد. متداول‌ترین کوک، ۴۴۰ هرتز است که استاندارد کنسرت‌ها به شمار می‌رود. کوک‌های دیگر عبارتند از ۴۴۲ هرتز و ۴۴۴ هرتز. ویولن‌های آکوستیک می‌توانند برای ایجاد صداهای مختلف نیز کوک شوند. به عنوان مثال، برخی از نوازندگان ویولن خود را روی صدای بم‌تر کوک می‌کنند تا صدایی که از آن خارج می‌شود ترسناک و وهم‌انگیز باشد.

بیشتر بخوانید: یادگیری ویولن چقدر طول می‌کشد؟

مزایا و معایب ویولن آکوستیک چیست؟

اکنون که می‌دانیم ویولن آکوستیک چیست، می‌توانیم به مزایا و معایب آن نیز بپردازیم. ویولن‌های آکوستیک، ویولن‌های توخالی با ظاهری سنتی هستند که صدا را از طریق سوراخ‌های f در دو طرف ساز تولید می‌کنند. آن‌ها معمولاً از چوب ساخته می‌شوند و به امپلی‌فایر نیازی ندارند.

مزایا و معایب ویولن آکوستیک

ویولن‌های آکوستیک، ویولن‌های توخالی با ظاهری سنتی هستند که صدا را از طریق سوراخ‌های f در دو طرف ساز تولید می‌کنند

در ادامه با مزایا و معایب این سازها آشنا خواهیم شد:

مزایا:

ویولن‌های آکوستیک بدون شک دقیق‌ترین تصویر را از صدای واقعی یک ویولن ارائه می‌دهند. اگرچه برخی از ویولن‌های الکتریک سطح بالاتر می‌توانند صدایی نزدیک به آن را تولید کنند، تفاوت بین این دو همیشه قابل تشخیص است. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که مبتدیان در ابتدا ویولن آکوستیک را یاد بگیرند تا بتوانند نحوه صحیح نواختن ویولن را فرا گرفته و احساس خوبی نسبت به آن پیدا کنند.

علاوه بر این، یک ویولن آکوستیک خوب به طور قابل توجهی ارزان‌تر از یک ویولن الکتریک خوب است که کار با آن راحت‌تر بوده و صدایی کاملاً مشابه با ویولن آکوستیک تولید می‌کند. ویولن آکوستیک در به تصویر کشیدن صدای درخشان و طنین‌انداز در ارکستر، رسیتال‌های معمولی و اجراهای مدرسه نقش بهتری ایفا می‌کند.

نواختن ویولن اکوستیک

ویولن آکوستیک خوب به طور قابل توجهی ارزان‌تر از یک ویولن الکتریک خوب است که کار با آن راحت‌تر بوده و صدایی کاملاً مشابه با ویولن آکوستیک تولید می‌کند

یکی دیگر از مزایای ویولن آکوستیک این است که نیازی به داشتن آمپلی‌فایر ندارید. کوک کردن آن ساده است و می‌توانید بلافاصله نواختن آن را شروع کنید. این به ویژه در یک محیط سنتی که قادر به وصل کردن ویولن الکتریک به آمپلی‌فایر نخواهید بود، بسیار مفید است.

معایب:

اگر آزمون و خطا با ساز و استفاده از آمپلی‌فایر را دوست دارید، ویولن‌های آکوستیک احتمالاً بهترین انتخاب برای شما نیستند. البته می‌توانید از یک پیک‌آپ برای تقویت ویولن خود استفاده کنید، اما کوک کردن آن بیشتر طول می‌کشد و نمی‌توانید به اندازه ویولن الکتریک از تولید صداها و گزینه‌های خلاقانه لذت ببرید.

ویولن الکتریک چیست؟

برای اینکه بدانیم فرق ویولن الکتریک و ویولن آکوستیک چیست، باید با این نوع ویولن نیز آشنا شویم. ویولن الکتریک نوعی ویولن است که از برق برای تقویت صدای ساز استفاده می‌کند. ویولن‌های الکتریک در طیف وسیعی از ژانرها از جمله کلاسیک، راک، جاز و فولک استفاده می‌شوند.

ویولن الکتریک

ویولن الکتریک نوعی ویولن است که از برق برای تقویت صدای ساز استفاده می‌کند

اولین ویولن‌های الکتریک در اوایل قرن بیستم ساخته شدند. مشهورترین نوازنده ویولن الکتریک در آن زمان، نوازنده جاز، استاف اسمیت بود. در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، لئو فندر، نوازنده آمریکایی، شروع به تولید انبوه گیتارهای الکتریک و باس کرد. وی همچنین یک ویولن الکتریک به نام Fender Violin Bass تولید کرد که در میان نوازندگان کانتری و غربی محبوبیت یافت.

ویولن‌های الکتریک معمولاً دارای یک سیستم پیکاپ هستند که ارتعاشات سیم‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌ها توسط یک آمپلی‌فایر و اسپیکر تقویت می‌شوند. بیشتر ویولن‌های الکتریکی بدنه‌ای محکم دارند که آن‌ها را از ویولن‌های آکوستیک متمایز می‌سازد. این بدان معناست که برای تولید صدا نیازی به محفظه طنین‌انداز مانند بدنه گیتار ندارند.

ویولن‌های الکتریک نیز معمولاً با کمان نواخته می‌شوند، اگرچه برخی از نوازندگان از تکنیک فرت‌بورد به نام پیزیکاتو استفاده می‌کنند. ویولن الکتریک قابلیت تولید طیف وسیعی از صداها را دارد که با تغییر انواع پیکاپ‌ها و آمپلی فایرهای مورد استفاده تولید می‌شوند. جالب است بدانید برخی از ویولن‌های الکتریک برای تقلید صدای سازهای دیگر مانند ماندولین یا بانجو طراحی شده‌اند.

مزایا و معایب ویولن الکتریک چیست؟

ویولن‌های الکتریک سازهایی با بدنه جامد هستند که صدای مصنوعی بیشتری نسبت به ویولن‌های آکوستیک دارند. آن‌ها در درجه اول برای افزایش خلاقیت طراحی شده‌اند. ویولن الکتریکی از طریق خروجی جک تقویت می‌شود و دارای قابلیت اتصال هدفون برای تمرین بی‌صدا است. قبل از اینکه ببینیم تفاوت ویولن الکتریک و ویولن آکوستیک چیست، بیایید با مزایا و معایب آن آشنا شویم:

مزایا:

ویولن‌های الکتریک برای اجرای فرم‌های رایج‌تر موسیقی مانند جاز یا راک که در آن‌ها لحن کلاسیک اهمیت کمتری دارد، ایده‌آل هستند. آن‌ها انواع ویژگی‌های نوآورانه و امکان آزمون و خطا را برای ویولونیست‌هایی که می‌خواهند در نوازندگی خلاقیت به خرج دهند، ارائه می‌کنند.

ویولن‌های الکتریک

ویولن‌های الکتریک برای اجرای فرم‌های رایج‌تر موسیقی مانند جاز یا راک که در آن‌ها لحن کلاسیک اهمیت کمتری دارد، ایده‌آل هستند

ویولن الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد که بدون زحمت ساز خود را به آمپلی‌فایر وصل کنید تا از صدای بلند آن لذت ببرید، یا می‌توانید بی سروصدا با هدفون داخلی تمرین کنید. در برخی از ویولن‌ها می‌توان روی یک آهنگ پس‌زمینه نیز تمرین کرد؛ مانند گیتار الکتریک، می‌توانید از افکت‌های مختلف و پدال‌ها برای افزایش امکانات و دامنه صداهای ساز استفاده کنید.

این ویولن‌ها ضبط را ساده می‌کنند و برخی از نسخه‌های ویولن الکترونیکی طراحی بسیار غیرمعمول و چشم‌نوازی دارند که جذابیت ساز رو دوچندان می‌سازد. بیشتر ویولن‌های الکتریک در حین تمرین بی‌صدا نسبت به آکوستیک خاموش، ساکت‌تر خواهند بود و سایر ویولن‌ها اصلاً صدایی تولید نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: پیکاپ ویولن چیست؟

معایب:

ویولن‌های الکتریک توسط اکثر نوازندگان برای شروع مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر معلمان ترجیح می‌دهند به شما ویولن آکوستیک را آموزش دهند. از آنجایی که صدا به جای طنین‌اندازی از بدنه توخالی چوبی از طریق سیم‌ها و فناوری عبور می‌کند، ویولن‌های الکتریک صدایی متفاوت از ویولن آکوستیک دارند.

علاوه بر این، ویولن الکترونیک همان حس و حال ویولن سنتی را نخواهد داشت. ویولن‌های الکتریک بدون استفاده از آمپلی‌فایر صدایی خفه و ریز تولید می‌کنند که برای تمرین ایده‌آل نیست. فرض کنید می‌خواهید در یک محیط بسیار سنتی اجرا کنید و رپرتوار شما در درجه اول از موسیقی کلاسیک تشکیل شده است. در این صورت، یک ویولن آکوستیک از نظر صدا و ظاهر گزینه بهتری به شمار می‌رود و نیازی به آمپلی‌فایر نخواهد داشت که راه‌اندازی و حمل و نقل آن را بسیار ساده‌تر می‌کند.

تفاوت‌های ویولن آکوستیک با ویولن الکتریک

اکنون که می‌دانیم ویولن الکتریک و ویولن آکوستیک چیست و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند، خوب است که به تفاوت‌های بین این دو نیز بپردازیم.

ویولن الکتریک و ویولن آکوستیک

ویولن‌های الکتریک مجهز به پیکاپ هستند که صدای ساز را تقویت می‌کند. ویولن‌های آکوستیک پیکاپ ندارند و باید بدون آمپلی‌فایر نواخته شوند.

در نهایت شما می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام ویولن برایتان مناسب‌تر است:

  • ویولن‌های الکتریک مجهز به پیکاپ هستند که صدای ساز را تقویت می‌کند. ویولن‌های آکوستیک پیکاپ ندارند و باید بدون آمپلی‌فایر نواخته شوند.
  • ویولن‌های الکتریک اغلب صدای روشن‌تر و جسورانه‌تری از ویولن‌های آکوستیک دارند.
  • ویولن‌های الکتریک را می‌توان با انواع افکت‌های الکترونیکی مانند ریورب و غیره نواخت. ویولن‌های آکوستیک نمی‌توانند تحت تأثیر چنین افکت‌هایی مورد استفاده قرار گیرند.
  • ویولن‌های الکتریک معمولاً طول مقیاس کوتاه‌تری نسبت به ویولن‌های آکوستیک دارند. این باعث می‌شود که نواختن در رجیسترهای بالا آسان‌تر شود.
  • ویولن‌های الکتریک معمولاً نیاز به تحرک کمتری نسبت به ویولن‌های آکوستیک دارند (به دلیل فاصله بین سیم‌ها و صفحه انگشت). این باعث می‌شود که راحت‌تر بتوان پاساژهای سریع را با آن‌ها نواخت.
  • ویولن‌های الکتریک اغلب از مواد مصنوعی مانند فیبر کربن یا پلاستیک ساخته می‌شوند. ویولن‌های آکوستیک بیشتر از جنس چوب هستند.
  • ویولن‌های الکتریک معمولاً بیشتر از ویولن‌های آکوستیک قیمت دارند. این بدان دلیل است که آن‌ها به تجهیزات تخصصی‌تری مانند پیکاپ و افکت‌های الکترونیکی نیاز دارند.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ویولن آکوستیک چیست و چه تفاوتی با ویولن الکتریک دارد. با استفاده از نکات کلیدی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید راحت‌تر در مورد ویولن مناسب خودتان تصمیم بگیرید و آن را خریداری کنید. ویولن‌های آکوستیک معمولاً ارزان‌تر از ویولن‌های الکتریک هستند، اما به نگهداری بیشتری نیز نیاز دارند. ویولن‌های الکتریک معمولاً دارای یک پری‌آمپ داخلی هستند و می‌توان آن‌ها را به یک آمپلی‌فایر یا سیستم PA وصل کرد که صدای آن را بلندتر و برای اجرا مناسب‌تر می‌سازد. ویولن‌های آکوستیک نیازی به آمپلی‌فایر ندارند، اما ممکن است صدای آن‌ها به اندازه ویولن‌های الکتریک بلند نباشد. ویولن‌های الکتریک اغلب با گزینه‌های مختلف افکت‌های صوتی عرضه می‌شوند، در حالی که ویولن‌های آکوستیک معمولا فقط یک صدا دارند.

 

سوالات متداول

  • آیا نواختن ویولن الکتریک مانند نواختن ویولن آکوستیک است؟

صدای ویولن الکتریک از صدای ویولن آکوستیک متمایز است زیرا هر دوی آن‌ها صدا را به روش‌های متفاوتی تولید می‌کنند. جعبه صوتی ویولن کلاسیک، باعث تقویت ارتعاشات سیم‌ها می‌شود.

  • آیا برای افراد مبتدی ویولن آکوستیک مناسب‌تر است یا الکتریک؟

افراد مبتدی بهتر است آموزش را با ویولن آکوستیک شروع کنند زیرا ویولن الکتریک صدایی متفاوت از ویولن آکوستیک داشته و بیشتر برای نوازندگان خبره که می‌خواهند در موسیقی خود خلاقیت به خرج دهند، مناسب است.

  • آیا کوک کردن ویولن الکتریک ضروری است؟

کوک معمول در ویولن برقی ۴ سیم G، D، A و E از پایین‌ترین تا بالاترین سیم است. اگر سیم ویولن برقی شما بسیار پایین‌تر یا بالاتر از آنچه باید باشد، باید کوک را تنظیم کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =