Banner Image

پکیج چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

امتیاز دهید

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های مدرنی برای گرمایش منزل به وجود آمده که پکیج یکی از جدیدترین آن‌ها است؛ اما پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟ پکیج‌ها سیستم‌های گرمایشی هستند که بیشتر در ساختمان‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌های گرمایشی، نه تنها محیط خانه را گرم می‌کنند، بلکه برای گرم کردن آب نیز استفاده می‌شوند. پکیج‌ها نیاز ساختمان‌ها برای موتورخانه و مشکلات مربوط به آن راه کاهش داده‌ و راهی برای مصرف بهینه‌تر انرژی فراهم کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم از پکیج و مدل‌های مختلف آن بیشتر بگوییم تا اگر همچنان با سیستم موتورخانه قدیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنید با این روش گرمایشی جدید بیشتر آشنا شوید، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پکیج چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

پکیج‌‌‌ها با ظاهری شبیه به آبگرمکن دیواری، نه‌تنها آب گرم را روانه لوله‌ها می‌کنند، بلکه گرمابخش محیط منزلتان نیز خواهند بود. پکیج‌، دارای سنسورهای مختلفی است که به محض باز کردن شیر آب به دستگاه پیام ارسال و آن را روشن می‌کند. بعد از روشن شدن دستگاه و در مدت زمان کوتاهی آب گرم در اختیارتان خواهد بود.

پکیج

پکیج‌‌‌ها با ظاهری شبیه به آبگرمکن دیواری، نه‌تنها آب گرم را روانه لوله‌ها می‌کنند، بلکه گرمابخش محیط منزلتان نیز خواهند بود.

پکیج‌ها با گرم کردن آب رادیاتورها گرمای محیط را هم فراهم می‌کنند‌. این دستگاه دارای حالت زمستانه و تابستانه است که انجام تنظیمات مخصوص هر فصل به ایجاد هوایی مطبوع در محیط کمک می‌کند. به طور مثال در حالت زمستانه، آب گرم به سوی رادیاتورها روانه می‌شود، اما در حالت تابستانه آب گرم فقط به سمت شیر آب هدایت می‌شود.

معرفی انواع مختلف پکیج

هر نقطه از کشور ما دارای شرایط جغرافیایی و طبیعی متفاوتی است که همین‌ امر موجب شده در بعضی از مناطق گازرسانی وجود نداشته باشد. اگر در جایی زندگی‌ می‌کنید که به گاز دسترسی ندارد،‌ نگران نباشید! زیرا می‌توانید در ساختمانتان پکیج نصب کنید. پکیج‌ها از نظر مصرف سوخت در مدل‌های زیر موجود هستند:

  • پکیج گازی
  • پکیج گازوئیلی
  • پکیج دوگانه‌سوز
  • پکیج برقی

اگر در‌ منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گازکشی نشده است ولی احتمال گازرسانی در آینده نزدیک وجود دارد، می‌توانید از پکیج‌های دوگانه‌سوز استفاده کنید. این پکیج‌ها به شما اجازه می‎‌دهند که از گازوئیل به گاز سوئیچ کنید.

علاوه بر نوع سوخت، تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس مدل آن است. این پکیج‌ها عبارتند از:

  • پکیج زمینی: که از نظر عملکرد مانند یک موتورخانه عمل می‌کند. این پکیج‌ها دارای ابعاد بزرگ و صدای بلندی هستند، به همین دلیل باید در فضایی به دور از محل زندگی نصب شوند. اغلب آن‌ها در ‌موتورخانه یا پارکینگ ساختمان قرار می‌گیرند‌.
پکیج زمینی

پکیج زمینی از نظر عملکرد مانند یک موتورخانه عمل می‌کند و دارای ابعاد بزرگ و صدای بلندی هستند

  • همانطور که گفتیم این دستگاه از نظر اندازه بزرگتر از پکیج‌های دیگر‌ است و حرارت بیشتری نیز تولید می‌کنند. پکیج‌های زمینی از نظر سوخت دارای مدل‌های مختلفی مثل برقی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز گازوئیلی و گازی به بازار عرضه می‌شوند.
  • پکیح دیواری: پکیج‌های دیواری همان مدل معروفی است که امکان دارد با آبگرمکن دیواری اشتباه بگیرید. البته که از لحاظ ظاهری کاملا به آبگرمکن شبیه است و اغلب روی دیوار آشپزخانه نصب می‌شود. این پکیج‌ها دارای صدای کمی هستند و اکثر مدل‌های آن از گاز به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کنند.
  • پکیج‌های دیواری در دو مدل تک مبدل و دو مبدل وجود دارد. پکیج دیواری تک مبدل از یک مبدل حرارتی و مدل دو مبدل از یک مبدل اصلی و مبدل صفحه‌ای برای گرم کردن آب و محیط استفاده می‌کنند.
  • پکیج دارای دودکش: پکیج‌های دارای دودکش زیرمجموعه پکیج‌های دیواری به حساب می‌آیند. در این نوع پکیج‌ها برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و خروج گاز‌های تولیدی خطرناک، دودکش‌هایی در نظر گرفته می‌شود که باید با رعایت استاندارد روی پکیج نصب شود.
  • پکیج فن دار و بدون فن: پکیج‌های فن‌دار در فضاهای باز و فضاهایی که به دودکش نیاز دارند نصب می‌شوند‌. پکیج‌های‌ بدون فن نیز‌ با دودکش همراه بوده و برای نصب در داخل ساختمان مناسب هستند.

استفاده از پکیج چه مزایایی دارد؟

نیاز به یک سیستم گرمایشی ایمن که با سوخت‌های مختلف کار می‌کند موجب شده که استقبال از پکیج‌ها روزبه‌روز بیشتر شود. شاید برایتان سوال باشد که مزایای پکیج چیست و چرا هر روزه در ساختمان‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و از مزیت‌های پکیج بیشتر برایتان بگوییم.

  • مصرف انرژی در پکیج‌ به خصوص مدل‌های گازی بسیار بهینه است. به همین دلیل در زمستان، قبض گازی با مبالغ عجیب و غریب روبرو نخواهید شد.
  • پکیج به دلیل تولید کربن کمتر و عملکرد بهتر، برای کسانی که دغدغه‌های زیست محیطی دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.
  • نصب،‌ نگهداری و تعمیرات پکیج راحت است و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای منازل تبدیل کرده است.
  • پکیج‌های دیواری بسیار سبک هستند و از لحاظ بصری نیز به دکوراسیون آشپزخانه‌تان ضربه نمی‌زنند.
  • راه‌اندازی پکیج در فصل زمستان به فرد متخصصی نیاز ندارد. شما به راحتی می‌توانید آن را روی حالت زمستانه قرار دهید و ‌راه‌اندازی کنید‌.
  • این دستگاه به دلیل وجود سنسورهای مختلف از امنیت بالا و سیستم خاموش شدن خودکار برخوردار است.
  • پکیج به طور مستقل در واحد شما نصب می‌شود و یک سیستم مشترک نیست! بنابراین در هنگام استفاده و تنظیم آن، مختار هستید‌.
  • پکیج‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و به راحتی می‌توانید آن را در یک گوشه آشپزخانه یا بالکن جا دهید.
  • پکیج‌های دیواری صدای کمی دارند، از‌این‌رو استفاده از آن در داخل ساختمان برایتان مشکلی به وجود نمی‌آورد.
  • به دلیل کوتاه‌ بودن سیستم لوله‌کشی در پکیج‌ها نسبت به موتورخانه از هدر رفت و مصرف بیش از اندازه انرژی جلوگیری می‌شود.

نصب، تعمیر‌ و سرویس پکیج چگونه انجام می‌شود؟

تا اینجای مطلب پکیج چیست با عملکرد، انواع و مزایای این سیستم کاربردی و مفید آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم از نصب و تعمیر و سرویس آن برایتان بگوییم تا اطلاعات بیشتری از پکیج کسب کنید.

نحوه نصب پکیج دیواری

قبل از آنکه به مرحله نصب دستگاه برسیم، در ابتدا باید نوع و ظرفیت پکیج را مشخص کنید. پکیج فن‌ دار و بدون فن نصب متفاوتی دارند. از لحاظ ظرفیت نیز پکیج‌ها در 24، 26، 28، 30، 35، 40 هزار کیلو کالری در بازار موجود هستند.

نصب پکیج

کیج باید در ‌محلی بدون‌ رطوبت و‌ دور از اجاق گاز و سماور نصب نشود‌

بعد از انتخاب مدل پکیج طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • انتخاب مکان مناسب؛ پکیج باید در ‌محلی بدون‌ رطوبت و‌ دور از اجاق گاز و سماور نصب نشود‌. اگر پکیج را در بالکن قرار می‌دهید،‌ از جعبه محافظ برای جلوگیری از یخ‌زدگی استفاده کنید.
  • لوله‌کشی؛ لوله‌کشی باید به طور کامل و دقیق انجام شود. برای انجام آن می‌توانید از یک لوله‌کش ماهر کمک بگیرید.
  • چک کردن دودکش: قطر دودکش باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا از لحاظ ایمنی دچار مشکل نباشد. برای نصب دودکش حتما باید از کلاهک H استفاده شود و حداقل ۴ متر از پکیج بلندتر باشد.
  • نصب دستگاه؛ در این مرحله دستگاه را روی دیوار به صورت تراز و در جای مناسب قرار می‌دهید. پکیج باید ۱۲۰ سانتی‌متر از کف زمین و ۱۰ سانتی‌متر با دیوار یا کابینت‌‌های اطراف و ۱ متر از دیوار روبرو فاصله داشته باشد.‌
  • وصل کردن به لوله و کلاهک دودکش؛ بعد از نصب پکیج آن را به کلاهک دودکش و ورودی آب سرد وصل کنید.‌ در آخر پکیج را روشن کنید تا از کار کردن آن مطمئن شوید.

تعمیر پکیج

وسایل و لوازم خانه هرچند وقت یکبار به تعمیر نیاز دارند، چراکه این لوازم به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند و استهلاک بالایی دارند. پکیج نیز از این قاعده مستثنا نیست و بعد از مدتی به دلایل مختلفی به تعمیر نیاز دارد. لازم به ذکر است که تعمیر پکیج به یک تعمیرکار حرفه‌ای نیاز‌ دارد؛ اما مواردی وجود دارد که قبل از تماس به تعمیرکار می‌توانید آن را چک کنید.

تعمیر پکیج

تعمیر پکیج به یک تعمیرکار حرفه‌ای نیاز‌ دارد؛ اما مواردی وجود دارد که قبل از تماس به تعمیرکار می‌توانید آن را چک کنید.

  • اگر پکیج خاموش شده و کار نمی‌کند در ‌قدم اول، برق، گاز، آب و اکسیژن را کاملا چک کنید.
  • بررسی کردن فشار آب در مرحله بعدی قرار دارد. مقدار فشار آب در دستگاه پکیج باید بین عدد یک و دو قرار بگیرد. اگر کمتر از این مقدار باشد، دستگاه ارور می‌دهد.
  • اگر پکیج، آب را سرد و گرم می‌کند، احتمالا لوله‌ها جرم گرفته‌اند که باید از طریق جرمگیر آن را رفع کنید.

سرویس پکیج

در ادامه مطلب پکیج چیست، قصد داریم توضیحات جامعی از سرویس این سیستم در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی بهتر است که هر از چند گاهی برای بهبود عملکرد پکیج، آن را سرویس کنید.

  • یکی از قسمت‌های مهم سرویس، رسوب‌زدایی است. لوله‌ها بعد از مدتی دچار رسوب می‌شوند و باید با استفاده از رسوب‌گیر پلی فسفات، رسوب‌زدایی شوند.‌
  • بررسی شیرهای آب و کنترل فشار آب از دیگر مراحل سرویس است. لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکل در فشار آب، به پکیج آسیب وارد می‌شود.
  • فشار گاز نیز باید توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.
هواگیری و سرویس پکیج

هواگیری کارایی سیستم را بهبود می‌بخشد، خطر نشتی و سروصدای دستگاه را نیز کاهش می‌دهد.

  • در هنگام انجام سرویس، حرارت پکیج را با استفاده از کلید حد تنظیم و شیر ترموستات به مقدار مناسب، تنظیم کنید.
  • از باز بودن مسیر دودکش، مطمئن شوید. دودکش نباید برای چند دستگاه استفاده شود و دارای درزهای زیادی باشد.
  • اگر سوال کنید مهم‌ترین بخش سرویس پکیج چیست؟ پاسخ یک کلمه است؛ هواگیری.‌ هواگیری کارایی سیستم را بهبود می‌بخشد، خطر نشتی و سروصدای دستگاه را نیز کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

سیستم‌های گرمایشی ساختمانی دائما در حال پیشرفت هستند تا از منابع انرژی، بهینه‌تر استفاده شود‌. یکی از سیستم‌های گرمایشی که در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته، پکیج است. در این مطلب کوشیدیم به این سوال که پکیج چیست پاسخ دهیم. به طور خلاصه باید بگوییم که پکیج، مدل‌های جدیدتری از موتورخانه هستند که بدون نیاز به فضای زیاد، با مصرف سوخت کمتر و کارایی بیشتر به کمک صاحبان ساختمان‌ها آمده است. این دستگاه دارای مدل‌های مختلفی است و با انواع سوخت مانند برق، گاز و گازوئیل کار می‌کند‌. مدل‌های دوگانه‌سوز پکیج نیز وجود دارند که هم با گازوییل و هم با گاز کار می‌کنند. پکیج دارای مزیت‌های زیادی از جمله ایمنی بالا، مصرف کمتر، نصب آسان، جلوگیری از اتلاف انرژی و کمک محیط زیست است.

 

سوالات متداول

چگونه یک پکیج مناسب خریداری کنیم؟

پکیج‌ها در ظرفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند، برای انتخاب یک مدل مناسب باید متراژ محیط، ظرفیت و قدرت پکیج توجه کنید.

چه زمانی پکیج را سرویس کنیم؟

برای سرویس پکیج، بهتر است یک زمان‌بندی تعیین کنید و بر اساس آن پیش بروید؛ اما به طور کلی هر ۶ ماه، ‌زمان مناسبی برای سرویس پکیج است.

از چه برندی پکیج بخریم؟

در ‌بازار ایران، برندهای مختلفی وجود دارد که از جمله این برندها می‌توان به بوتان، آزمایش، ایران رادیاتور،‌ لورچ نام برد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =