Banner Image
کوییک و ساینا

مقایسه کوییک و ساینا از همه ابعاد

5/5 - (1 امتیاز)

طی سال‌های گذشته از میان انواع خودروهای موجود در سبد محصولات شرکت سایپا دو خودروی کوییک و ساینا توانسته‌اند فروش قابل توجهی را تجربه کنند و نظر خریداران بسیاری را به سوی خود بکشانند. چنین موضوعی باعث شده است که بسیاری از افراد برای خرید یکی از این محصولات بر سر دوراهی بمانند و از خود بپرسند که کوییک بهتر است یا ساینا؟! از همین رو در این مقاله از سایت پیندو به سراغ مقایسه کوییک و ساینا رفته‌ایم تا این دو خودرو اقتصادی سایپا را با هم مقایسه کنیم و نسبت به هم بسنجیم. اگر شما هم قصد خرید یکی از این خودروهای اقتصادی را دارید اما در انتخاب بین ساینا و کوییک مردد هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر طراحی ظاهری

با توجه به این‌که کوییک به نوعی نسخه هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و هر دو این خودروها بر اساس تیبا شکل گرفته‌اند؛ سبک طراحی‌شان بسیار به هم نزدیک است؛ اما جزئیاتی مثل چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره، چراغ‌های عقب دوتکه، ضربه‌گیرهای پلاستیکی اطراف گلگیرها، دستگیره‌های درب از نوع آسان بازشو، تزئینات نقره‌ای زیر سپرها و… باعث شده‌اند تا چهره کوییک به‌روزتر و اسپرت‌تر از ساینا به نظر برسد.

کوییک

کوییک به نوعی نسخه هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و هر دو این خودروها سبک طراحی‌شان بسیار به هم نزدیک است

بنابراین برای مقایسه کوییک و ساینا از نظر طراحی ظاهری می‌توانیم بگوییم که کوییک از نظر خریداران جوان‌تر، خودرویی زیباتر است اما ساینا برای خانواده‌ها و افراد محافظه‌کار جذابیت دارد.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر طراحی داخلی

این قسمت از مقایسه کوییک و ساینا معنای خاصی ندارد! چراکه هر دو خودرو از نظر طراحی داخلی کاملاً مشابه هستند. درون کابین ساینا و کوییک داشبوردی بسیار ساده را می‌بینیم که کاملاً از پلاستیک خشک ساخته شده است. البته در تیپ‌های رده بالاتر هر دو خودرو، طرح قسمت‌هایی مثل غربیلک فرمان و صفحه نشان‌ دهنده‌ها به‌روزتر می‌شود اما بازهم نمی‌تواند سادگی و قدیمی بودن ظاهر داشبورد را پنهان کند.

کابین ساینا و کوییک

درون کابین ساینا و کوییک داشبوردی بسیار ساده را می‌بینیم که کاملاً از پلاستیک خشک ساخته شده است.

تنها تفاوت فضای داخلی کوییک و ساینا در این است که تزئینات داخلی برخی نسخه‌های کوییک R (نسخه‌های با سقف قرمز) به جای رنگ نقره‌ای، قرمز رنگ هستند که البته ترکیب رنگی چندان عامه‌پسندی نیست.

بیشتر بخوانید: بررسی تیبا 2

مقایسه کوییک و ساینا از نظر ابعاد

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور کوییک به ترتیب برابر با 3989، 1678، 1532 و 2412 میلی‌متر است. این اعداد برای ساینا هم به ترتیب 4215، 1663، 1484 و 2410 میلی‌متر هستند. این یعنی در همه پارامترها به جز طول، کوییک اندکی بزرگ‌تر از ساینا است. البته این بزرگ‌تر بودن به دلیل اضافه شدن یکسری قطعات پلاستیکی است که طراحان سایپا برای شباهت بیش‌تر کوییک با کراس‌اوورهای به این خودرو اضافه کرده‌اند.

فضای داخل کابین کوییک و ساینا هم تفاوتی باهم ندارد و هر دو خودرو نسبت به ابعاد خود، فضای مناسبی را برای سرنشینان تدارک دیده‌اند. از نظر فضای صندوق بار هم طبیعی است که ساینا به عنوان یک سدان برتری قاطعی بر کوییک هاچ‌بک داشته باشد و صندوق بار 370 لیتری ساینا در مسافرت کارآمدتر از فضای 225.6 لیتری کوییک خواهد بود.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر مشخصات فنی

کوییک و ساینا از نظر مشخصات فنی کاملاً یکسان هستند و از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ بهره می‌گیرند. این پیشرانه که با کد M15 شناخته می‌شود و در نسخه‌های مختلف تیبا هم به کار رفته است، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو انتقال می‌دهد.

سایپا ساینا سایپا کوئیک نام خودرو
4 سیلندر خطی M15 4 سیلندرخطی M15 پیشرانه
1503 سی‌سی 1503 سی‌سی حجم موتور
87 اسب بخار 87 اسب بخار قدرت
128 نیوتن‌متر 128 نیوتن‌متر گشتاور
5 ‌سرعته دستی 5 ‌سرعته دستی جعبه دنده
12.8 ثانیه 13 ثانیه شتاب 0 تا 100
175 km/h 160 km/h حداکثر سرعت

جدول مقایسه مشخصات فنی کوییک و ساینا

 

مقایسه کوییک و ساینا از نظر عملکرد فنی

با توجه به توان نه‌چندان بالای پیشرانه ساینا و کوییک، در نگاه اول به نظر می‌رسد که با خودروهایی کُند روبه‌رو باشیم؛ اما در عمل اوضاع آن‌قدر هم بغرنج نیست و این دو خودرو اقتصادی با توجه به وزن نسبتاً پایین خود، شتاب‌گیری معقول و قابل قبولی دارند و با شتاب صفر تا صد در حدود 13 ثانیه می‌توانند برتر از رقیبی مثل پژو 206 تیپ 2 ظاهر شوند.

شتاب ساینا

کوییک و ساینا با توجه به وزن نسبتاً پایین خود، شتاب‌گیری معقول و قابل قبولی دارند

البته این موضوع مربوط به نسخه‌های دنده‌ای کوییک و ساینا است و نسخه‌های اتوماتیک شتاب‌گیری ضعیف‌تری دارند؛ بنابراین در صورت خریداری کوییک یا ساینا اتوماتیک بهتر است فکر کل‌کل با خودروهای هم‌رده را از سر بیرون کنید و تنها از رانندگی راحت‌تر این نسخه‌ها در ترافیک لذت ببرید.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر مصرف سوخت

مصرف سوخت کوییک و ساینا مثل عملکرد فنی آن‌ها بسیار نزدیک به هم است. مصرف سوخت ترکیبی نسخه‌های دنده‌ای ساینا و کوییک به ترتیب برابر با 7.02 و 7.14 لیتر در صد کیلومتر است که این اعداد برای نسخه‌های اتوماتیک به 7.6 و 7.67 لیتر در صد کیلومتر افزایش پیدا می‌کنند.

اگر بخواهیم بر اساس این اعداد و ارقام قضاوت کنیم باید ساینا را خودرویی کم‌مصرف‌تر از کوییک بدانیم اما در حقیقت این برتری به‌قدری جزئی است که در عمل اصلاً به چشم نمی‌آید و از نظر مصرف سوخت می‌توانیم امتیاز یکسانی به ساینا و کوییک بدهیم.

مصرف سوخت ساینا و کوییک

مصرف سوخت ساینا و کوییک به ترتیب برابر با 7.02 و 7.14 لیتر در صد کیلومتر است که تفاوت آن بسیار ناچیز است.

در هر صورت این دو محصول سایپا جزو خودروهای کم مصرف بازار کشور ما محسوب می‌شوند و اشتهای کمی در سوزاندن بنزین دارند. البته اگر بازهم خواهان هزینه سوخت پایین‌تری هستید؛ بهتر است به سراغ ساینا S دوگانه سوز بروید که به تازگی عرضه شده است. البته در صورت خرید این نسخه بایستی به فضای کوچک‌تر صندوق بار آن نیز توجه داشته باشید.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر امکانات و آپشن ها

کوییک و ساینا در تیپ‌های مختلفی عرضه شده‌اند و تیپ‌های هم‌رده آن‌ها آپشن‌های تقریباً یکسانی دارند. در نسخه‌های پایه کوییک و ساینا آپشن‌هایی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی (دیجیتال)، سنسور پارک عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، مه‌شکن جلو و عقب، دماسنج محیط بیرون، فرمان هیدرولیک، رادیوپخش با USB و بلوتوث، ترمز ABS + EBD، 2 ایربگ و… دیده می‌شود که لیستی معمولی اما برای این رده قیمتی قابل قبول است.

در نسخه‌های پلاس یا آپشنال دنده‌ای ساینا و کوییک، مواردی مثل سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی 7 اینچی، غربیلک فرمان D کات با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، شیشه‌های عقب دودی، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و دی‌لایت‌ هم به این لیست اضافه می‌شود.

در نهایت، فول‌ آپشن‌ترین نسخه‌های کوییک و ساینا، نسخه‌های اتوماتیک هستند که علاوه بر امکانات تیپ‌های پلاس، به کروز کنترل به همراه لیمیتر (محدودکننده) سرعت، کی‌لس استارتر و فرمان با نیروی کمکی برقی هم تجهیز شده‌اند. البته ساینا اتوماتیک فاقد سیستم مالتی مدیا است و از این نظر در رده‌ای پایین‌تر از کوییک اتوماتیک قرار می‌گیرد.

مقایسه کوییک و ساینا از نظر ایمنی

کوییک و ساینا روی پلت فرم X200 سایپا توسعه پیدا کرده‌اند که سازه این پلت فرم نسبت به پلت فرم X100 (پلت فرم پراید) تقویت شده و از نظر ایمنی بهبود یافته است؛ اما هیچ تست ایمنی رسمی از کوییک یا ساینا منتشر نشده است و نمی‌توانیم در این مورد قضاوت دقیقی داشته باشیم. از طرف دیگر با توجه به اقتصادی بودن این دو خودرو خبری از آپشن‌های ایمنی به‌روزی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) یا ایربگ‌های جانبی روی آن‌ها نیست و سایپا به حداقل‌ها بسنده کرده است.

ایمنی سایپا و کوییک

هیچ تست ایمنی از سایپا و کوییک منتشر نشده است.

با این تفاسیر باید به وضعیت ایمنی کوییک و ساینا نمره‌ای یکسان و البته نه چندان بالا بدهیم؛ اما می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که ایمنی این دو خودرو از پراید بالاتر است.

تجربه رانندگی هر کدام

در آخرین بخش مقایسه کوییک و ساینا بهتر است نگاهی هم به تجربه رانندگی هر کدام از این دو خودرو داشته باشیم. با توجه به یکسان بودن پلت فرم و قوای محرکه ساینا و کوییک، طبیعی است که تجربه رانندگی این خودروها هم مشابه یکدیگر باشد و تنها یکسری تفاوت‌های جزئی بینشان وجود دارد که در شرایط عادی رانندگی، چندان محسوس نیست.

به عنوان مثال در کوییک موقعیت قرارگیری راننده کمی بالاتر و دید او به اطراف به میزان جزئی بهتر است یا مرکز ثقل اندکی پایین‌تر ساینا باعث می‌شود تا در سرعت‌های بالا هندلینگ کمی بهتر از کوییک داشته باشد. دیگر تفاوت کوییک و ساینا به شیب کمی بیش‌تر پشتی صندلی عقب ساینا برمی‌گردد که باعث می‌شود سرنشینان عقب این خودرو در مسافت‌های طولانی کم‌تر خسته شوند.

تجربه رانندگی کوییک و ساینا

تجربه رانندگی کوییک و ساینا مشابه است و در هر دو خودرو عملکردی نسبتاً نرم را از سیستم تعلیق می‌بینیم

به جز این موارد بسیار جزئی، تجربه رانندگی کوییک و ساینا مشابه است و در هر دو خودرو عملکردی نسبتاً نرم را از سیستم تعلیق می‌بینیم که برای این رده قیمتی قابل قبول است. از نظر عملکرد فنی هم در مسیرهای شهری و جاده‌های صاف، عملکرد رضایت بخشی را از کوییک و ساینا می‌بینیم اما در جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی، باید با افت توان قابل توجه پیشرانه کنار بیایید.

جمع بندی

در پایان مقایسه کوییک و ساینا باید بگوییم که این دو خودرو در واقع یک روح در دو بدن هستند و مزایا و معایب تقریباً مشابهی دارند. از جمله مزایا این دو محصول اقتصادی سایپا می‌توانیم به استهلاک و مصرف سوخت پایین، فضای جادار کابین نسبت به ابعاد بدنه و بازار دست دوم قوی اشاره کنیم. در مقابل، مواردی مثل کیفیت ساخت پایین و عایق‌بندی نه چندان خوب کابین هم جزو نقاط ضعف این خودروها هستند.

با این اوصاف انتخاب بین این دو خودرو کاملاً به سلیقه خریدار وابسته است. کوییک با توجه به ابعاد کوچک‌تر و ظاهر زیباتر خود برای جوان‌ترها و افرادی مناسب است که خواهان خودرویی شهری هستند؛ اما ساینا برای استفاده‌های خانوادگی، مسافرت و حتی کارکردن با خودرو، انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

سؤالات متداول:

مشخصات فنی کوییک و ساینا چه تفاوتی باهم دارد؟

کوییک و ساینا از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر بهره می‌برند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به محور جلو این خودروها می‌رسد.

در حال حاضر چه تیپ‌هایی از کوییک و ساینا روی خط تولید هستند؟

در حال حاضر دو تیپ از ساینا شامل ساینا S بنزینی و ساینا S دوگانه سوز روی خط تولید هستند؛ اما در آینده نزدیک ساینا S اتوماتیک و ساینا GX هم تولید خواهند شد.

کوییک هم در حال حاضر در 5 تیپ معمولی، R، S، پلاس اتوماتیک و R پلاس اتوماتیک عرضه می‌شود که در آینده نزدیک تیپ GX هم به جمع خانواده این خودرو می‌پیوندد.

آیا فضای داخلی ساینا جادارتر از کوییک است؟

خیر ساینا و کوییک از نظر فضای داخلی کاملاً مشابه هستند. تنها تفاوت آن‌ها در این بخش، شیب کمی بیش‌تر پشتی صندلی عقب ساینا است که موجب خستگی کم‌تر سرنشینان در مسافرت‌های طولانی خواهد شد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نه =