Banner Image
جویس ویپ چیست

جویس ویپ چیست؟ + مضرات نوشیدنی جویس

امتیاز دهید

جویس ویپ که به عنوان ایجویس (E-Juice) نیز شناخته می‌شود، یکی از ملزومات استفاده از دستگاه‌های ویپ است که به عنوان جایگزین سیگارهای تنباکویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مایع از ترکیب عناصر مختلفی تولید شده که در ترکیب با یکدیگر و هنگام استفاده از ویپ و بازدم، بخار بی‌آزاری تولید می‌کند. جویس‌ها در طعم‌های متنوعی در بازار موجود هستند که این امر، جذابیت آن‌ها را از سیگارهای معمولی بیشتر می‌سازد؛ اما برای خیلی از افرادی که از ویپ استفاده می‌کنند این سوال مطرح است که نحوه کارکرد جویس ویپ چیست؟

در ادامه با ما همراه باشید تا با مواد تشکیل‌دهنده، انواع و نحوه کارکرد جویس ویپ آشنا شده و بررسی کنیم که تفاوت سالت با جویس ویپ چیست.

جویس ویپ چیست؟

مایع ویپ که معمولاً به عنوان جویس یا ایجویس شناخته می‌شود، یک ترکیب ضروری برای دستگاه‌های ویپ است که در تانک ویپ قرار می‌گیرد و اصلی‌ترین عامل تولید بخار در ویپ محسوب می‌شود. این مایع یک مخلوط از ترکیبات متنوعی از جمله گلیسیرین گیاهی، نیکوتین، طعم‌دهنده و پروپیلن گلیکول است. طعم‌دهنده‌های مورد استفاده در این جویس، طیف گسترده‌ای از طعم‌های شیرین، خنک، تلخ، تند و غیره را در بر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:سالت پاد چیست + روش استفاده آن

از آنجایی که جویس به‌ عنوان منبع اصلی تولید بخار در ویپ عمل می‌کند، می‌توان ادعا کرد که یکی از اصلی‌ترین علل آسیب به کویل ویپ و سوختن آن، عدم داشتن جویس کافی است؛ بنابراین، تعویض به موقع جویس ویپ جهت حفظ عملکرد بهینه دستگاه اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن توجه شود.

جویس ویپ چیست؟ (1)

مایع ویپ که معمولاً به عنوان جویس یا ایجویس شناخته می‌شود، یک ترکیب ضروری برای دستگاه‌های ویپ است که در تانک ویپ قرار می‌گیرد

تفاوت سالت نیکوتین با جویس ویپ چیست؟

اکنون می‌دانید جویس ویپ چیست، اما معمولاً وقتی برای خرید آن به فروشگاه می‌روید، نام سالت نیکوتین را هم در کنارش می‌شنوید که باعث می‌شود از خود بپرسید این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سالت نیکوتین و جویس، میزان نیکوتین آن‌ها است. در حالی که جویس‌ها معمولاً با درصدهای ۳، ۶، ۱۲ و ۱۸ میلی‌گرم نیکوتین تولید می‌شوند، سالت نیکوتین دارای مقدار نیکوتین بسیار بیشتر است که معمولاً در بازه ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم نیکوتین قرار دارد.

بیشتر بخوانید:بهترین سالت نیکوتین برای پاد

تفاوت دیگر سالت و جویس مربوط به نسبت گلیسیرین به پروپیلن گلیکول است؛ دو ماده اصلی که در ترکیب جویس و سالت نیکوتین استفاده می‌شوند. در جویس، معمولاً ۷۰ درصد گلیسیرین گیاهی و ۳۰ درصد پروپیلن گلیکول به کار می‌رود، در حالی ‌که در سالت نیکوتین نسبت بین این دو ترکیب برابر یا میزان پروپیلن گلیکول بیشتر است.

تفاوت دیگر از نظر نوع دستگاه ویپینگی است که همراه با سالت یا جویس مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموماً دستگاه‌های پاد دارای توانایی بیشتری در تولید بخار هستند و این امر موجب انتقال مقدار نیکوتین بیشتری به بدن می‌شود. این امر می‌تواند در فرآیند ترک سیگار بسیار کمک‌کننده باشد.

تفاوت سالت نیکوتین با جویس ویپ چیست؟ (2) (1)

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سالت نیکوتین و جویس، میزان نیکوتین آن‌ها است

آشنایی با انواع جویس ویپ

اما انواع جویس ویپ چیست؟ برای اینکه جویس متناسب با سلیقه و نیازهای خود را بخرید، باید با انواع جویس آشنا باشید. در ادامه انواع جویس را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد:

آشنایی با انواع جویس ویپ (1)

برای اینکه جویس متناسب با سلیقه و نیازهای خود را بخرید، باید با انواع جویس آشنا باشید

انواع جویس از لحاظ طعم

جویس ویپ طعم‌های گوناگونی دارد که شامل دسته‌بندی‌های متعددی از جویس‌های میوه‌ای، جویس‌های خنک و یخی، جویس‌های با طعم خاص و ترکیبی، جویس‌های تنباکویی با طعم سیگار و نیز خنثی یا بدون طعم می‌شود.

انواع جویس از لحاظ طعم

جویس ویپ طعم‌های گوناگونی دارد که شامل دسته‌بندی‌های متعددی از جویس‌های میوه‌ای، جویس‌های خنک و یخی و… می‌شود

انواع جویس از لحاظ مقدار نیکوتین

تنوع نیکوتین نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب جویس ویپ است. این جویس‌ها معمولاً حاوی نیکوتین با سطوح مختلف مانند ۳، ۶، ۸، ۱۲، ۱۸ و حتی صفر (جویس بدون نیکوتین) هستند. البته ممکن است ترکیبات دیگری نیز در بازار موجود باشد، اما معمولاً اکثر جویس‌ها با یکی از این مقادیر نیکوتین تولید می‌شوند. نیکوتین با سطوح ۳ و ۶ جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. لازم به ذکر است که واحد نیکوتین جویس میلی‌گرم بوده و در تمام مایع حل می‌شود.

انواع جویس از لحاظ مقدار نیکوتین

نیکوتین با سطوح ۳ و ۶ جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند

انواع جویس از لحاظ اندازه و حجم

اما از لحاظ ابعاد و حجم انواع جویس ویپ چیست؟ مخزن‌های جویس ویپ عمدتاً از یک استاندارد ۶۰ میلی‌لیتری پیروی می‌کنند. با این حال، جویس‌های برخی برندها ممکن است حجم‌های متفاوتی داشته باشند. این حجم بسته به میزان استفاده فرد مصرف‌کننده می‌تواند به طور میانگین ۲ تا ۳ هفته ویپینگ معمول و روزانه را پوشش دهد.

انواع جویس از لحاظ اندازه و حجم

مخزن‌های جویس ویپ عمدتاً از یک استاندارد ۶۰ میلی‌لیتری پیروی می‌کنند

مواد تشکیل‌دهنده جویس ویپ چیست؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پیش از مصرف یک محصول، با ترکیبات آن آشنا شوند. توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف هر چیزی که قرار است وارد بدن شما شود، در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید.

به طور کلی، جویس ویپ از چهار ترکیب اصلی تهیه می‌شود: گلیسیرین گیاهی (VG)، پروپیلن گلیکول (PG)، طعم‌دهنده و نیکوتین.VG و PG ترکیبات اصلی مایع ویپ هستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ۹۰ درصد از مایع جویس از این دو ماده تشکیل شده است. مابقی ۸ تا ۱۰ درصد جویس را نیز نیکوتین و طعم‌دهنده تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:ویپ چیست؟ چگونه کار می‌کند و عوارض آن چیست؟

سه ترکیب از چهار ترکیب اصلی معرفی ‌شده در بالا معمولاً در مصرف روزانه مواد غذایی ما یافت می‌شوند. به عنوان مثال، در کیک‌ها یا شکلات‌هایی که ما مصرف می‌کنیم، به جز نیکوتین، سه ترکیب دیگر موجود است. نیکوتین موجود در جویس نیز با نیکوتین سیگار تفاوت دارد و این نیکوتین به صورت مستقیم از برگ تنباکو استخراج می‌شود. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی جویس را جزو محصولات تنباکویی دسته‌بندی کرده است.

برای درک دقیق‌تر و آشنایی با جزئیات اینکه مواد تشکیل‌دهنده جویس ویپ چیست، در ادامه هریک از این مواد را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مواد تشکیل‌دهنده جویس ویپ چیست؟

جویس ویپ از چهار ترکیب اصلی تهیه می‌شود: گلیسیرین گیاهی (VG)، پروپیلن گلیکول (PG)، طعم‌دهنده و نیکوتین

گلیسیرین گیاهی یا VG

گلیسیرین گیاهی یکی از اجزای مهم در ترکیبات جویس ویپ است و حداقل ۵۰ درصد از آن را تشکیل می‌دهد. معمولاً این ماده از برگ نخل به دست می‌آید، اگرچه روش‌های دیگر نیز برای استخراج گلیسیرین گیاهی وجود دارد. بیشتر تولیدکنندگان جویس، این ماده را به صورت طبیعی از درختان نخل استخراج می‌کنند. گلیسیرین گیاهی دارای طعم شیرینی است و به همین دلیل در محصولات غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات دارویی به طور گسترده به کار می‌رود. همچنین، در بسیاری از نرم‌کننده‌های مو نیز از این ماده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:ویپ یا سیگار؟ کدام ضرر کمتری دارد؟

در جویس‌های ویپ، وظیفه اصلی گلیسیرین گیاهی ایجاد دودی غلیظ و طعمی لذت‌بخش است. با این حال، باید توجه داشت که عمدتاً طعم جویس توسط پروپیلن گلیکول (PG) تأمین می‌شود و گلیسیرین گیاهی (VG) در بهبود طعم آن تأثیر چندانی ندارد. هرچه مقدار گلیسیرین گیاهی در جویس بیشتر باشد، حجم دود تولیدی نیز بیشتر و غلیظ‌تر خواهد بود.

پروپیلن گلیکول یا PG

اما منظور از پروپیلن گلیکول در جویس ویپ چیست؟ پروپیلن گلیکول (PG) یک ترکیب طبیعی است که در اکثر محصولات بهداشتی مانند شامپو، خمیردندان و داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور میانگین، می‌توان گفت اکثر افراد روزانه با پروپیلن گلیکول در تعامل هستند و از آن استفاده می‌کنند.

تحقیقات خاصی در مورد تأثیر پروپیلن گلیکول بر بدن انجام شده که نتایج حاصل از آن‌ها نشان می‌دهد این ماده به طور کلی برای بدن بی‌ضرر است. حتی با استفاده طولانی‌مدت از این ماده، هیچ آثار مخربی بر بدن انسان مشاهده نمی‌شود. با این حال، مهم‌ترین نکته در مورد مصرف PG این بوده که ممکن است به شدت بدن را دهیدراته کند. برای پیشگیری از این مشکل، افزایش مصرف آب در طول روز می‌تواند دهیدراته شدن بدن را کاهش داده و به حفظ تعادل آب در بدن کمک کند.

بیشتر بخوانید:هدیه برای مرد چی بخریم؟ (22 پیشنهاد جذاب)

در سال‌های ابتدایی تولید جویس، مقدار زیادیPG  در ترکیب آن به کار می‌رفت؛ به‌ طوری‌ که حدود ۹۰ درصد از محتوای جویس را این ماده تشکیل می‌داد. این موضوع باعث می‌شد ویپینگ به شدت افراد را دهیدراته کند و مشکلاتی از قبیل خشکی گلو را برای آن‌ها رقم بزند؛ اما با گذشت زمان، استفاده از PG در ترکیب جویس کاهش یافت و به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد رسید که این امر تجربه ویپینگ کاربران را به طور چشمگیری بهبود بخشید.

طعم‌دهنده

اما در پاسخ به این سوال که مواد تشکیل‌دهنده جویس ویپ چیست، باید از یک ماده دیگر به نام طعم‌دهنده نیز یاد کرد. طعم‌دهنده‌های مورد استفاده در جویس ویپ، همان طعم‌دهنده‌هایی هستند که برای مصارف خوراکی استفاده می‌شوند. با این حال، لازم به ذکر است که هر طعم‌دهنده خوراکی قابل استفاده در ترکیب جویس نیست.

برای استفاده از طعم‌دهنده در جویس، نیاز به رعایت موارد تخصصی بسیاری داریم که شرکت‌های معتبر این استانداردها را رعایت می‌کنند. بهتر است جهت اطمینان، از محصولات برندهایی که در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده‌اند استفاده کنید تا از کیفیت و ایمنی محصولات مطمئن شوید.

طعم_دهنده

طعم‌دهنده‌های مورد استفاده در جویس ویپ، همان طعم‌دهنده‌هایی هستند که برای مصارف خوراکی استفاده می‌شوند

نیکوتین

همان‌طور که گفته شد، نیکوتین موجود در جویس با نیکوتین سیگار و قلیان تفاوت‌های قابل توجهی دارد. نیکوتین مورد استفاده در جویس، دارای مشخصه دارویی است و از برگ گیاه تنباکو به دست می‌آید. اخیراً یک نوع مایع جدید به نام “سالت نیکوتین” نیز برای دستگاه‌های پاد تولید شده که پیش‌تر توضیح دادیم تفاوت آن با جویس ویپ چیست.

نیکوتین سالت، به جای برگ گیاه تنباکو، از ریشه این گیاه استخراج می‌شود که نیکوتین بیشتری در آن موجود است. سالت نیکوتین همچنین به منظور استفاده در پادسیستم طراحی شده و افرادی که تمایل دارند مقدار بیشتری نیکوتین مصرف کنند، پادسیستم و سالت نیکوتین را ترجیح می‌دهند. در بازار انواع جویس‌های بدون نیکوتین موجود هستند. فروش جویس ویپ در فروشگاه‌های معتبر صورت می‌گیرد و لازم است برای خرید از معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنید.

نیکوتین

نیکوتین مورد استفاده در جویس، دارای مشخصه دارویی است و از برگ گیاه تنباکو به دست می‌آید

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که جویس ویپ چیست و دریافتیم که این محصول، نوعی مایع است که در دستگاه‌های ویپ برای تولید بخار و ویپینگ استفاده می‌شود. جویس را با استفاده از چهار ماده اصلی می‌سازند: گلیسیرین گیاهی (VG)، پروپیلن گلیکول (PG)، طعم‌دهنده و نیکوتین که سه مورد اول در بسیاری از عادات مصرفی روزانه ما از جمله شکلات و کیک وجود دارند.

تنوع طعم، از طعم‌های میوه‌ای گرفته تا دسر، تنباکو، آب‌نبات و غیره، جذابیت این محصول را نزد ویپرها افزایش می‌دهد. به طور کلی، جویس ویپ به عنوان یک جزء اساسی از ویپینگ به شمار می‌رود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از مصرف نیکوتین با ضرر کمتر و تنوع بیشتر لذت ببرند.

سوالات متداول

  • بهترین طعم جویس ویپ چیست؟

به طور کلی پرطرفدارترین طعم‌های جویس ویپ نزد کاربران ایرانی عبارتند از جویس تمشک آبی یخ، جویس تنباکو کارامل وانیل، جویس دوسیب، جویس کاپوچینو، جویس انبه و جویس انگور نعنا.

  • بهترین برندهای تولیدکننده جویس ویپ کدامند؟

از جمله بهترین برندهای تولیدکننده جویس ویپ می‌توان به Dinner Lady، Nasty، Dr. Vapes، Ripe Vapes و غیره اشاره کرد.

  • بهترین نسبت ترکیب PG/VG در جویس ویپ چیست؟

نسبت‌های مختلف PG/VG اثرات مختلفی در طعم، عصاره، سختی و حجم بخار تولید شده توسط ویپ ایجاد می‌کنند. پرطرفدارترین ترکیب‌ها عبارتند از 70VG/30PG و 50VG/50PG.

  • چطور هنگام خرید جویس میزان نیکوتین مناسب را انتخاب کنیم؟

هنگام تعیین میزان نیکوتین مناسب، دو نکته را مد نظر قرار دهید: اگر هدفتان از ویپینگ لذت بردن از نیکوتین است، به سراغ نیکوتین‌های بالاتر بروید. همچنین اگر با قصد ترک سیگار به ویپ روی آورده‌اید، نیکوتین بالاتر به شما پیشنهاد می‌شود.

  • چگونه از جویس نگهداری کنیم؟

برای نگهداری صحیح و اصولی از جویس، همیشه آن را در مکانی تاریک و دور از نور خورشید قرار دهید. همچنین جویس را از منابع گرمایشی مانند بخاری دور نگه داشته و مطمئن شوید که درب جویس به خوبی بسته شده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =