Banner Image

پیکاپ ویولن چیست؟ انواع پیکاپ و کاربردهای آن

امتیاز دهید

چگونه می‌توان در یک کنسرت نفسگیر، تماشاگران را در نوای موسیقی خود غرق کرد؟ اگر «پیکاپ ویولن» را به تجهیزات خود اضافه کنید، هیپنوتیزم کردن تماشاگران کار سختی نخواهد بود. برای افرادی که کنسرت‌های زنده زیادی را در طول سال برگزار می‌کنند و این قصد را دارند روی صحنه صدایی جادویی داشته باشید، سرمایه گذاری در خرید پیکاپ ویولن یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود؛ اما قبل از بررسی کیفیت این وسیله، بهتر است پاسخ این سوال را بررسی کنیم که پیکاپ ویولن چیست و چه کاربردی دارد. لطفا تا پایان این مطلب از سایت پیندو با ما همراه باشید.

پیکاپ ویولن چیست؟

پیکاپ‌های ویولن همان قطعاتی هستند که سازهای صوتی معمولی را به سازهای الکتریکی تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال، یک گیتار الکتریک آکوستیک همیشه به یک پیکاپ مجهز است؛ بنابراین اگر یک ویولن آکوستیک دارید که می‌خواهید آن را به یک ویولن الکتریکی تبدیل کنید، باید یک پیکاپ را بر روی ساز خود نصب کنید. درحقیقت، پیکاپ وسیله‌ای کوچک است که به ناحیه خرک ویولن متصل می‌شود تا ارتعاشات سیم‌های روی ساز را دریافت کرده و آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: گیتار آکوستیک چیست و چه تفاوتی با گیتار کلاسیک دارد؟

وقتی روی صحنه تکنوازی می‌کنید، نت‌های صدا به راحتی قابل تشخیص هستند، اما ویولن شما در یک گروه بزرگ ممکن است در صدای گیتار، درام و آواز شنیده نشود؛ در این حالت برخورداری از پیکاپ ویولن ضروری است. اگرچه ممکن است نت‌های شما با میکروفون شنیده شوند، اما آنقدر ظریف، غنی یا زیبا نخواهند بود. میکروفون صدا را به خوبی تقویت نمی‌کند، اما پیکاپ می‌تواند صدا را به صورت واقعی و شفاف پخش کند.

پیکاپ

میکروفون صدا را به خوبی تقویت نمی‌کند، اما پیکاپ می‌تواند صدا را به صورت واقعی و شفاف پخش کند.

استفاده از ویولن آکوستیک-الکتریک در یک کنسرت کلاسیک یا ارکستر چندان معمول نیست، اما بسیاری از نوازندگان ویولن دوست دارند از ویولن آکوستیک-الکتریک در کنسرت‌های باشکوه استفاده کنند که جمعیت زیادی از مردم به تماشا آن نشسته‌اند. پیکاپ‌ها صدایی را فراهم می‌کنند که ویولن آکوستیک شما نمی‌تواند تولید کند.

کاربرد پیکاپ ویولن

اگر در یک ارکستر می‌نوازید، بعید است که به پیکاپ نیاز داشته باشید، مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شود که از آن استفاده کنید. اگر بیشتر نوازندگی شما در چارچوب ارکسترها خانگی و با معلمتان است، احتمالاً نیاز چندانی به پیکاپ نیاز نخواهید داشت. اگر هم می‌خواهید به سبک‌های راک، کانتری، جاز و دیگر ژانرها بنوازید یا اگر در حال نواختن در یک گروه بزرگ موسیقی هستید، داشتن یک پیکاپ ویولن ایده خوبی است.

نوازنده ویولن

اگر در یک ارکستر می‌نوازید، بعید است که به پیکاپ نیاز داشته باشید، مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شود که از آن استفاده کنید.

داشتن یک پیکاپ حتی برای پخش زنده یا تمرین در استودیو می‌تواند مزیت محسوب شود. وقتی در سطح حرفه‌ای می‌نوازید، سازندگان و مهندسان احتمالاً تجهیزاتی برای ضبط صدای ساز شما خواهند داشت که کیفیت صدای خروجی را افزایش دهند. به طور کلی، دلایل مختلفی وجود دارند که ویولونیست‌ها از پیکاپ استفاده می‌کنند. دانستن کارهایی که یک پیکاپ می‌تواند انجام دهد به شما کمک می‌کند بفهمید که چرا پیکاپ ابزاری حیاتی برای بسیاری از نوازندگان است. از کاربردهای پیکاپ ویولن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما با سایر سازهای الکتریکی می‌نوازید.
  • استفاده از میکروفون برای شما دشوار و دست و پا گیر است.
  • شما می‌توانید صدای ویولن خود را در حالی که روی صحنه هستید تغییر دهید.
  • این امکان وجود دارد که به مقدار کمی صدای ویولن خود را برای آهنگ‌های خاص تغییر دهید.
  • شما می‌توانید ضبط‌هایی انجام دهید که صدایی حرفه‌ای داشته باشند.

انواع پیکاپ ویولن

وجود پیکاپ تضمین می‌کند که هنگام نواختن با گروه بزرگی از نوازندگان که سازهای خود را به آمپر وصل کرده‌اند، صدای شما شنیده می‌شود؛ اما انتخاب نوع پیکاپ در کیفیت صدای خروجی مهم است. به همین دلیل، در ادامه به انواع پیکاپ ویولن اشاره می‌کنیم:

پیکاپ پیزو (Piezo)

پیکاپ‌های پیزو بسیار متداول هستند و در هر قیمتی به فروش می‌رسند. این پیکاپ‌ها با برداشتن ارتعاشات از ساز شما کار می‌کنند تا صدایی با خروجی بالا و واضح ایجاد نمایند. بسیاری از مردم این صدای شفاف را تاحدودی زننده می‌دانند، اما همیشه اینطور نیست! قرار دادن پیزو نزدیک به سوراخ f صدای عمیق‌تری نسبت به صدایی که در پشت خرک قرار دارد تولید می‌کند.

پیکاپ‌ پیزو

پیکاپ‌های پیزو بسیار متداول هستند و در هر قیمتی به فروش می‌رسند

پیکاپ مغناطیسی (Magnetic)

پیکاپ‌های مغناطیسی شبیه پیزو هستند، اما به دینامیک حساس‌تر خواهند بود و صدای گرم‌تری تولید می‌کنند. برخلاف پیزوها که ارتعاشات را بلافاصله به سیگنال خروجی بالا تبدیل می‌کنند، پیکاپ‌های مغناطیسی بسته به پویایی نواختن، توسط ارتعاشات تعادل رشته مدوله می‌شوند. پیکاپ‌های مغناطیسی معمولاً گرانتر از پیزوها هستند، اما توسط حرفه ای‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیکاپ میکروگوس (Micro-goose)

پیکاپ‌های میکروگوس بسیار متنوع هستند و صدای طبیعی دارند. این پیکاپ‌ها میکروفون‌های کوچکی هستند که به پیش آمپلی فایرهای کوچکی متصل می‌شوند تا نوازنده بتواند صدای مورد نظر خود را کنترل کند. اتصال میکروگوس به این معناست که میکروفون‌ها همه جهته هستند، بنابراین شما می‌توانید موقعیت‌های مختلف را تست کنید.

پیکاپ بریج (Piezo)

برخی از پیکاپ‌ها به صورت خرک‌های کامل هستند که باید آنها را به عنوان خرک دائمی روی ویولن خود نصب کنید. این خرک‌ها مبدل‌هایی دارند که صدا را دریافت کرده و به سیگنال تبدیل می‌کنند. پیکاپ‌های بریج در بین همه پیکاپ‌ها محبوبیت کمتری دارند، اما اگر نمی‌خواهید زیبایی ساز خود را به هم بزنید، این پیکاپ‌ها مناسب خواهند بود. با این حال، پیکاپ‌های بریج معمولاً گران هستند و برای نصب معمولاً به یک متخصص نیاز است.

نکات مهم در خرید پیکاب ویولن

در ادامه چندین فاکتور مهم وجود دارند که هنگام انتخاب پیکاپ باید در نظر داشته باشید. با بررسی تک تک فاکتورها می‌توانید پیکاپ را طبق بودجه و کاربردهای مورد نظر خود تهیه کنید.

صدای طبیعی

احتمالاً به دنبال پیکاپی هستید که صدایی زیبا و طبیعی ارائه دهد؛ اما باید توجه کنید، صدایی که از آمپر یا PA شما می‌آید با صدایی که در گوش خود می‌شنوید متفاوت است. حتی ممکن است در تصمیم گیری مشکل داشته باشید، زیرا مطمئن نیستید که آیا مخاطب نیز صدای مورد نظرتان را به مانند شما می‌شنود یا خیر.

صدای پیکاپ

صدایی که از آمپر یا PA شما می‌آید با صدایی که در گوش خود می‌شنوید متفاوت است

اگر حساسیت بالایی به کیفیت صدا دارید، احتمالاً چیزی جز پیکاپ، شما را راضی نخواهد کرد. اگر هم بودجه کمی دارید یا برایتان مهم نیست که مخاطب صدای کمی متفاوت را بشنود، پیکاپ به دردتان نمی‌خورد!

نصب آسان

هر چه ساز گران‌تر باشد، احتمال اینکه بخواهید عملکرد یا ظاهر آن را تغییر دهید کمتر است. برخی از پیکاپ‌ها ممکن است نیاز به سوراخ کردن یا استفاده از چسب در قسمت بیرونی ساز داشته باشند. به طور کلی، ویولونیست‌ها این را کار دوست ندارند، زیرا ظاهر ویولن را به هم می‌ریزد؛ اما در برخی موارد ممکن است به تعویض یا وصل کردن قطعات به ساز خود نیاز داشته باشید. به طور کلی، هرچه پیکاپ قابلیت اتصال و جداسازی راحتی را ارائه دهد، انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت از چند جهت عامل مهمی برای انتخاب پیکاپ‌ها است. ابتدا باید به دوام پیکاپ توجه کنید. بیشتر پیکاپ‌ها مستقیماً به ابزار شما متصل می‌شوند، اما اگر این وسیله را به درستی در مکان خود قرار ندهید، همیشه این احتمال وجود دارد که پیکاپ بیفتد و بشکند. این موضوع در بیشتر موارد رخ نمی‌دهد، ولی خرید پیکاپ باکیفیت برای جلوگیری از خرابی توصیه می‌شود. پیکاپ همچنین باید سبک وزن باشد و به هیچ وجه مانع کار شما نشود.

کلام آخر

در پایان مقاله پیکاپ ویالون چیست بهتر است بدانید که ویولن یک ساز حرفه‌ای و سرگرم ‌کننده است و می‌تواند مکمل انواع سبک‌های موسیقی باشد. صدا این ساز جادویی است و حتی صدایش می‌تواند با یک پیکاپ زیباتر و واضح‌تر شود. شما می‌توانید با پیکاپ در تنظیمات مختلف بنوازید، حرفه‌ای بودن خود را نشان دهید و حتی افکت‌های صدایی مختلفی را روی ساز خود اعمال کنید. درنهایت، اگر می‌خواهید صدایی فراتر از حالت معمولی ایجاد کنید، بهتر است به خرید پیکاپ ویولن فکر کنید.

 

سوالات متداول

  • پیکاپ ویولن چیست؟

پیکاپ وسیله‌ای کوچک است که به ناحیه خرک ویولن متصل می‌شود تا ارتعاشات سیم‌های روی ساز را دریافت کرده و آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل کند.

  • پیکاپ ویولن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اگر هم می‌خواهید به سبک‌های راک، کانتری، جاز و دیگر ژانرها بنوازید یا اگر مشغول نواختن در یک گروه بزرگ موسیقی هستید، به پیکاپ ویولن نیاز دارید.

  • انواع پیکاپ ویولن

انواع پیکاپ ویولن شامل پیکاپ پیزو (Piezo)، پیکاپ مغناطیسی (Magnetic)، پیکاپ میکروگوس (Micro-goose) و پیکاپ بریج (Piezo) هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 8 =