Banner Image

پرورش بلدرچین تخمگذار [ آموزش 0 تا 100]

امتیاز دهید

اگر از کنار سوپرمارکت یا مرغ‌ فروشی‌ رد شوید، حتما تخم‌‌های کوچکی با لکه‌های قهوه‌ای را مشاهده می‌کنید. آن‌ها تخم بلدرچین هستند که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. با وجود استقبال از این تخم‌ها، پروش بلدرچین تخمگذار نیز رونق گرفته است. تخم این پرنده کوچک دارای پروتئین، آهن و مواد مغذی دیگری است که به افزایش پرورش این حیوان مفید منجر شده است. بلدرچین با دوره رشد کوتاه به حیوانی زودبازده و سودآور تبدیل شده است که بسیاری به دنبال پرورش آن هستند. اگر‌‌ شما هم علاقه‌مند هستید که درباره این پرنده کوچک بیشتر بدانید،‌ در ادامه مطلب با همراه باشید تا از پرورش بلدرچین تخمگذار بیشتر برایتان بگوییم.

چرا باید بلدرچین تخمگذار پرورش دهیم؟

باتوجه به استقبال فراوان از تخم و گوشت بلدرچین و تمایل مردم به مصرف آن، افراد زیادی به پرورش این پرنده کوچک روی آورده‌اند. پرورش‌ بلدرچین به دو صورت تخمگذار و گوشتی انجام می‌شود که ما در این مطلب قصد داریم از پرورش بلدرچین تخمگذار برایتان بگوییم.

پرورش‌ بلدرچین

پرورش‌ بلدرچین به دو صورت تخمگذار و گوشتی انجام می‌شود

شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا باید بلدرچین تخمگذار پرورش‌ دهید، در ادامه به برخی از دلایل پرورش این پرنده اشاره می‌کنیم:

  • بلدرچین به دلیل اندازه کوچکش به فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد. این پرندگان به نسبت مرغ، اردک، غاز و‌ بوقلمون کوچکتر هستند، به همین دلیل هر بلدرچین به کمتر از نیم متر فضا برای رشد نیاز دارد.
  • تخم بلدرچین به دلیل وجود مواد مغذی توسط افراد بسیاری مصرف می‌شود. این پرندگان کوچک هر روز تخم می‌گذارند و شما می‌توانید روزانه تخم قابل توجهی را جمع‌آوری کنید.
  • بلدرچین به خاطر جثه کوچک خود نسبت به مرغ و اردک، غذای کمتری مصرف می‌کند. از‌این‌رو هزینه خوراک آن‌ها کمتر از نگهداری سایر دام‌ها است.
  • بلدرچین‌ سروصدای زیادی تولید نمی‌کند. آن‌ها نه مانند خروس صبح‌های زود هوس آواز خواندن می‌کنند و نه مانند بوقلمون به طور مداوم و با صدای بلند در حال قول دادن هستند! بنابراین به راحتی می‌توانید بلدرچین را در منزل نگهداری کنید.
  • بلدرچین، تخمگذاری را بسیار سریع شروع می‌کند، این حیوانات از ۶ تا ۸ هفتگی تخم می‌گذارند.
  • مراقبت از این حیوانات بامزه بسیار راحت است، چراکه آن‌ها اگر‌ در محیطی تمیز زندگی کنند، به ندرت به بیماری دچار می‌شوند.‌
  • افراد زیادی مشتریان ثابت تخم بلدرچین هستند و شما به سرعت می‌توانید به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

چه مکانی برای پرورش بلدرچین مناسب است؟

بلدرچین‌ها پرندگان کوچکی هستند که پرنده‌های ماهر نیستند! بله؛ این پرندگان تا زمانی که مجبور نباشند، پرواز نمی‌کنند، بنابراین نیازی نیست که نگران مکانی برای پرواز آن‌ها باشید. بلدرچین‌‌ها با وجود چثه کوچک به فضای کمی برای نگهداری نیاز دارند تا جایی که کارشناسان، فضای مناسب برای پرورش یک بلدرچین را ۳۰ سانتی‌متر اعلام کرده‌اند!

نگهداری این پرندگان در فضا‌ی خانه امکان‌پذیر است و شما می‌توانید در متراژ کمی، بلدرچین‌های زیادی را پرورش دهید. بسیاری از پرورش‌دهندگان بلدرچین، آن‌ها را در قفس نگهداری می‌کنند‌. پرورش بلدرچین تخمگذار در قفس نیز روشی مناسبی است، چراکه تمیزکردن قفس به راحتی انجام می‌شود. اگر نسبت به نگهداری بلدرچین در قفس مردد هستید، باید بگوییم که این حیوانات در محیط‌های کوچک، احساس راحتی می‌کنند. کافی است که حداقل فضای موردنیاز‌ آن‌ها را فراهم کنید.

مکان نگهداری بلدرچین

کارشناسان، فضای مناسب برای پرورش یک بلدرچین را ۳۰ سانتی‌متر اعلام کرده‌اند!

مکانی که برای پرورش بلدرچین درنظر ‌می‌گیرید باید کاملا ایمن باشد تا آن‌‌ها از دست حشرات و حیوانات موذی در امان بمانند و آسیبی به سلامتشان وارد نشود. بلدرچین‌ها برای رسیدن به بلوغ و رشد به ۱۷ ساعت روشنایی در شبانه‌روز نیاز دارند که باید از طریق نور مستقیم یا مصنوعی تامین شود. از لحاظ تهویه نیز، مکانی که برای این موجودات درنظر گرفته‌اید باید دمای معتدلی بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتیگراد داشته باشد تا به بلدرچین تخمگذار آسیبی وارد نشود. نصب آبخوری مناسب را برای این حیوانات کوچک و جذاب فراموش نکنید! آنها باید به طور مداوم به آب آشامیدنی تمیز و تازه دسترسی داشته باشند.

مراحل پرورش بلدرچین تخم گذار چگونه است؟

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم بلدرچین پرنده‌ای پرسود است که می‌توانید از طریق فروش گوشت یا تخم آن به درآمد برسید. تا اینجا از دلایل پرورش بلدرچین و مکان موردنیاز آن گفتیم و مزایای پرورش این پرنده جذاب را برایتان برشمردیم، در ادامه به مراحل پرورش بلدرچین تخمگذار اشاره می‌کنیم:

  • در ابتدا باید مکانی مناسب برای این حیوانات در نظر بگیرید که دارای تهویه، نور و سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب باشد. در مکان موردنظر باید سیستم آبخوری و محل قرارگیری دانه نیز تعبیه شود تا از نظر تغدیه دچار مشکل نشوند.
  • در مرحله دوم باید نسبت به خرید بلدرچین اقدام کنید. شما از سه‌ طریق خرید تخم بلدرچین نطفه‌دار، جوجه بلدرچین و خرید بلدرچین بالغ می‌توانید پرروش آن‌ها را شروع کنید.
  • اگر قصد خرید جوجه‌ و بلدرچین بالغ را دارید، آن‌ها را از پرو‌رش‌دهندگان معتبر خریداری کنید تا جوجه‌ای سالم و بدون بیماری تحویل بگیرید.
  • بعد از خرید جوجه و تخم بلدرچین نطفه‌دار، یادتان باشد که بلدرچین برای شروع تخمگذاری باید ۵۰ روزه باشد، بنابراین تا رسیدن به این سن باید صبور باشید.
بلدرچین تخم گذار

بلدرچین برای شروع تخمگذاری باید ۵۰ روزه باشد، بنابراین تا رسیدن به این سن باید صبور باشید.

  • برای نگهداری بلدرچین در قفس باید مدلی استاندارد برایشان تهیه کنید‌ که طبقات آن حداقل ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.
  • بعد از فراهم کردن مکان مناسب و تهیه بلدرچین، نوبت به تغذیه آن‌ها می‌رسد. تغذیه مناسب می‌تواند بر سودآوری شما تاثیر بگذارد، بنابراین نسبت به تامین غذای مناسب که حاوی کربوهیدرات، چربی و ویتامین‌های موردنیاز آن‌ها باشد، اقدام کنید‌.
  • مقدار غذای موردنیاز روزانه یک بلدرچین بالغ بین ۲۰ تا ۲۵ گرم از دانه‌های مختلفی مثل ذرت، گندم، سویا و غیره است که باید به همراه آب کافی در اختیارشان قرار گیرد.
  • برای جلوگیری از بیماری‌ها، هرچند وقت یکبار، محل پرورش بلدرچین را ضدعفونی کنید تا از بروز بیماری جلوگیری کرده باشید.

برای تخم گذاری بیشتر بلدرچین چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هر حیوانی برای تولیدمثل و تخمگذاری بیشتر، به امکاناتی نیاز دارد تا عملکرد بهتری داشته باشد. شاید در‌ زمان تخمگذاری با بلدرچین‌هایی روبرو شوید که به طور روزانه تخم نمی‌گذارند. این مشکل به تنبلی یا سست بودن بلدرچین‌ها مرتبط نیست! بلکه شرایطی را که در ادامه می‌گوییم به طور کامل بررسی کنید تا محیط مناسب برای نخمگذاری آنها فراهم شده باشد:

محیط لانه‌سازی را برای بلدرچین‌ها فراهم کنید!

برخی از بلدرچین‌ها دوست دارند که لانه‌ای برای خود بسازند و داخل آن تخمگذاری انجام دهند. می‌توانید اندکی کاه داخل قفسه‌ها قرار دهید تا اگر بلدرچینی به ساخت لانه علاقه‌مند بود، آن را انجام دهد.

لانه بلدرچین

بلدرچین‌ها دوست دارند که لانه‌ای برای خود بسازند و داخل آن تخمگذاری انجام دهند

فضای کافی در اختیارشان قرار دهید!

همانطور که گفتیم هر بلدرچین به سی سانتیمتر فضا برای حرکت نیاز دارد. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم بلدرچین‌ها اگر در محیط بسیار تنگی زندگی کنند دچار استرس می‌شوند و در این شرایط تخم نمی‌گذارند.

برای بلدرچین‌ها ایجاد مزاحمت نکنید!

در فصل تخمگذاری بلدرچین‌ها سعی کنید هفته‌ای یک یا دوبار قفسه بلدرچین‌ها را تمیز کنید، زیرا تمیز کردن روزانه می‌تواند لانه آن‌ها را تخریب کند و تخمگذاری روزانه بلدرچین را کاهش دهد.

تهیه غذای مناسب را در اولویت قرار دهید!

اصلی‌ترین عامل موثر بر تخمگذاری بلدرچین‌ها تغذیه مناسب است. کارشناسان می‌گویند غذای بلدرچین از شش تا بیست هفتگی باید حداقل ۱۸ درصد پروتئین داشته باشد.

نور مناسب برایشان فراهم کنید!

بلدرچین‌ها برای تخمگذاری بیشتر به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در شبانه‌روز نیاز دارند. جالب است بدانید که بلدرچین‌ها به دلیل وجود نور کم در فصل زمستان، کمتر تخم می‌گذارند. اگر به آن‌‎ها روزی کمتر از ۱۲ ساعت نور برسد، تخمگذاریشان دچار اختلال خواهد شد.

نور مناسب پرورش بلدرچین

بلدرچین‌ها برای تخمگذاری بیشتر به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در شبانه‌روز نیاز دارند

محیطی آرام و بدون سروصدا برایشان فراهم کنید!

بلدرچین نسبت به صدای بلند حساس است و از پارس سگ و حتی صدای گربه می‌ترسد، بنابراین محیطی فارغ از صداهای مزاحم برایشان فراهم کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند. یادتان باشد جابجایی قفس بلدرچین‌ها نیز می‌تواند بر تخمگذاری آن‌ها تاثیر منفی بگذارد.

نکات بهداشتی پرورش بلدرچین تخم گذار

بلدرچین‌ها حیوانات حساسی نیستند و زود بیمار نمی‌شوند. آنها به واکسیناسیون نیاز ندارند؛ زیرا به راحتی به بیماری‌های دام و طیور مبتلا نمی‌شوند. با این حال رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم می‌تواند به سلامت بیشتر آن‌ها کمک کند.

  • آبخوری و دانه‌خوری بلدرچین‌ها را به طور مرتب تمیز کنید تا از رشد قارچ و باکتری درون آن جلوگیری شود.
  • از ورود سایر حیوانات به محل نگهداری و پروش بلدرچین تخمگذار جلوگیری کنید.
  • بلدرچین‌ها را به طور روزانه مورد بررسی قرار دهید و اگر مواردی مثل فلجی یا عدم تحرک در آن‌ها مشاهده کردید، سریعا به دامپزشک اطلاع دهید.
دانه خوری بلدرچین

آبخوری و دانه‌خوری بلدرچین‌ها را به طور مرتب تمیز کنید تا از رشد قارچ و باکتری درون آن جلوگیری شود

  • بلدرچین‌های بالغ قوی‌تر از جوانتر‌ها هستند و نسبت به بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند، بنابراین این دو را از یکدیگر جدا نگهداری کنید.
  • قبل از ورود به سالن،‌ دست‌ها و چکمه‌های خود را کاملا ضدعفونی کنید.
  • بعد از یک دوره تخم‌گذاری، کف سالن را به طور کامل بشورید و تمامی فضولات را جمع و محل را مورد ضدعفونی قرار دهید.
  • بلدرچین‌های مرده را از سالن خارج کنید و در صورت امکان لاشه آن‌ها را بسوزانید.

جمع بندی

یکی از شغل‌هایی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته،‌ پرورش بلدرچین تخمگذار است. نگهداری از این پرنده زیبا و کوچک نسبت به دام و طیور دیگر به دردسر کمتری نیاز دارد و درآمد خوبی را نیز نصیب پرورش‌دهندگان خود می‌کند. بلدرچین‌ها به فضای زیادی برای زندگی نیاز ندارند و شما می‌توانید در حیاط منزل هم پرورش بلدرچین را انجام دهید، اما باید مکان مناسبی برای نگهداری از آن‌ها تهیه کنید. برای شروع پرورش بلدرچین می‌توانید از سه طریق خرید تخم نطفه‌دار،‌ خرید جوجه بلدرچین و خرید بلدرچین‌های بالغ اقدام کنید. بلدرچین‌ها در یک دوره شش تا هشت هفته‌ای به بلوغ می‌رسند و روزانه یک تخم می گذارند که از طریق فروش آن به درآمد خوبی خواهید رسید.

سوالات متداول

·       بلدرچین‌ها در یک سال چقدر تخم می‌گذارند؟

اغلب بلدرچین‌های تخمگذار در روز یک تخم می‌گذارند و به طور میانگین یک بلدرچین در طول سال ۳۰۰ تخم می‌گذارد.

·       برای پرورش بلدرچین تخمگذار به چه میزان سرمایه نیاز داریم؟

پرورش بلدرچین به مکان مناسب، خرید تخم نطفه‌دار یا جوجه و تغدیه مناسب نیاز دارد. هزینه هریک از این موارد‌ نسبت به اندازه مکان و تعداد بلدرچین‌های پرورشی متفاوت خواهد بود.

·       بلدرچین تا چند سالگی تخم می‌گذارد؟

بلدرچین‌ها تا دو سالگی به خوبی تخم می‌گذارند و بعد از دو سالگی قدرت تخمگذاری آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =