Banner Image

همه چیز درباره گیتار آکوستیک و تفاوت آن با گیتار کلاسیک

4.9/5 - (14 امتیاز)

گیتار یکی از آشنا‌ترین آلات موسیقی که همه ما با آن آشنا هستیم، اما با این‌ وجود، گیتار آکوستیک چیست، سؤال بسیار خوبی است که نشان می‌دهد می‌توانیم کمی عمیق‌تر در مورد گیتارها تحقیق کنیم. گیتارها انواع مختلفی دارند که یکی از محبوب‌ترینشان، گیتار آکوستیک است. اگر بخواهیم تعریفی خلاصه از گیتار آکوستیک داشته باشیم، باید بگوییم که گیتار آکوستیک به‌ نوعی گیتار گفته می‌شود که کاسه صدای بزرگ و توخالی دارد و به همین دلیل هم نیازی به آمپلی یا تقویت‌کننده‌های صدا ندارد.

از لحاظ ظاهری این ساز، شباهت زیادی به گیتار معمولی دارد، اما باید توجه داشته باشید که صدا و حتی برخی مشخصه‌های مهم این دو ساز با هم متفاوت هستند. میزان تقویت صدا در گیتار آکوستیک بسیار بالا است و ازاین‌رو هیچ نیازی به آمپلی یا تقویت‌کننده‌‌هایی صدا ندارد. برای آشنایی بیش‌تر و پاسخ دقیق به سؤال گیتار آکوستیک باید اطلاعات بیش‌تری داشته باشید. ازاین‌رو در ادامه این مطلب به معرفی کامل این ساز زیبا و البته خوش‌صدا خواهیم پرداخت.

انواع گیتار آکوستیک

پیش‌ از این که به معرفی انواع گیتار آکوستیک بپردازیم، بهتر است بررسی کنیم که از این گیتار برای نواختن چه سبک‌هایی از موسیقی استفاده می‌شود. اگر قصد دارید یک گیتار برای نواختن سبک‌های زیبای کانتری، راک، بلوز یا موسیقی فولک بخرید، بهترین انتخاب برای شما گیتار آکوستیک خواهد بود. باتوجه‌به این موضوع تنها با داشتن یک گیتار آکوستیک می‌توانید 4 سبک زیبا و شنیدنی موسیقی را بنوازید که در نوع خود بی‌نظیر است.

انواع گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک برای نواختن سبک کانتری، راک، بلوز یا موسیقی فولک مناسب است.

گیتارهای آکوستیک را باتوجه‌به نوع سیم‌هایشان و تفاوت‌هایی که در نوع کاسه صدا دارند، می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد که در ادامه هر سه مورد را بررسی خواهیم کرد:

  • گیتار فلامنکو یا نایلونی

این گیتار را با نام اسپانیش هم می‌شناسند و در کل 6 سیم دارد که سه سیم پایینی از جنس نایلون و سه سیم بالایی از جنس فلز هستند. عموماً از این نوع ساز برای نواختن موسیقی‌های فلامنکو، پاپ یا کلاسیک استفاده می‌شود. صدایی که این گیتار تولید می‌کند تا حد زیادی به گیتار کلاسیک شبیه است، اما این صدا کمی رسا‌تر، زنگ‌دارتر و البته قوی‌تر خواهد بود.

  • گیتار آکوستیک با سیم‌های فلزی

هر 6 سیمی که برای این گیتار به کار رفته‌اند از جنس فلز تولید شده‌اند و همین ویژگی باعث شده تا صدای شفاف اما خشنی داشته باشد. به‌ طور کلی این گیتار 14 نیم‌پرده دارد و برای نواختن موسیقی‌های راک، بلوز، کانتری و جاز استفاده می‌شود. تا حدی می‌توان گفت که این نوع گیتار آکوستیک بین هر سه نوع آن شهرت و البته طرفداران بیش‌تری دارد.

  • گیتار آویشن

اولین بار این نسل از گیتارهای آکوستیک در سال 1950 معرفی شدند و از زمان تاکنون عموماً برای کنسرت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. این گیتار دارای کاسه صدایی از جنس PVC است و همین امر باعث شده تا صدای بسیار خاص و البته متفاوتی داشته باشد. می‌توان گفت صدای تولید شده توسط این ساز چیزی بین صدای گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک معمولی است. تفاوت دیگر این ساز با گیتار آکوستیک معمولی ظاهر متفاوت آن و اصلاحاتی است که روی سوراخ‌های صدای آن انجام شده است.

گیتار آکوستیک و گیتار معمولی چه تفاوت‌هایی دارند؟

سؤال گیتار آکوستیک چیست، عموماً در شرایطی ایجاد می‌شود که یک گیتار کلاسیک را در کنار این گیتار قرار دهند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این دو ساز با هم یکسان هستند و شاید کمی تفاوت ظاهری دارند، اما باید توجه کنید که گیتار آکوستیک تفاوت‌های زیادی با یک گیتار معمولی دارد. برای این که این موضوع واضح‌تر شود، این تفاوت‌‌ها را در هر بخش این دو ساز بررسی می‌کنیم.

تفاوت گیتار آکوستیک با معمولی

گیتار آکوستیک و گیتار معمولی در نوع سیم‌ها، شکل ظاهری، نوع صدا و سبک‌های موسیقی با هم متفاوت اند.

  • نوع سیم‌ها

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان این دو گیتار در سیم‌هایشان است. در گیتار آکوستیک 6 سیم وجود دارد که عموماً از جنس فلز هستند. این در حالی است که برای گیتار کلاسیک از 6 سیم استفاده می‌شود که سه سیم آن‌ها از جنس نایلون فشرده هستند و سه سیم دیگر از فلز تنیده شده به دور ابریشم ساخته می‌شوند.

  • شکل ظاهری

شکل ظاهری این دو ساز ممکن است شبیه به نظر برسند، اما تفاوت‌های زیادی دارند. گیتار آکوستیک سردسته و بدنه باریک‌تری دارد. البته توجه داشته باشید که کاسه صدای گیتار آکوستیک با وجود باریک‌تر بودن، بزرگ‌تر از گیتار کلاسیک است و همین موضوع تأثیرات زیادی روی صدای خارج شده از آن خواهد داشت. نکته دیگر این است که سیم‌های گیتار آکوستیک به نسبت گیتار معمولی به هم نزدیک‌تر هستند و می‌توان تکنیک‌های متنوعی را برای نواختن موسیقی در آن به کاربرد.

  • نوع صدا

متفاوت‌بودن نوع سیم‌ها و البته شکل ظاهری این ساز باعث شده تا صداهای کاملاً متفاوتی با هم داشته باشند. صدای خارج شده از گیتار آکوستیک، رساتر، تیزتر و البته خشن‌تر است، درحالی‌که صدای گیتار معمولی بسیار آرام‌تر و دلنشین‌تر است.

سیم های گیتار آکوستیک

متفاوت‌بودن نوع سیم‌ها و شکل ظاهری گیتار آکوستیک باعث شده تا صداهای کاملاً متفاوتی با گیتار معمولی داشته باشند.

  • سبک‌های موسیقی

طبیعتاً همه این تفاوت‌ها در نهایت باعث می‌شوند که سبک‌های متفاوتی با این گیتارها قابل‌اجرا باشد. با استفاده از گیتار معمولی شما تنها می‌توانید سبک موسیقی کلاسیک را بنوازید. این در حالی است که با استفاده از گیتار آکوستیک سبک‌های راک، فولک، کانتری، بلوز و حتی متال قابل‌اجرا خواهند بود.

سخن آخر

شناخت آلات موسیقی متفاوت پیش‌ از این که بخواهید آن‌ها را خرید کنید، موضوع مهمی است. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید حتماً به سؤالاتی مانند گیتار آکوستیک چیست، یا گیتار آکوستیک چه انواعی دارد، پاسخ دهید. گیتار آکوستیک به نسبت گیتار معمولی، ساز جدیدتری به‌حساب می‌آید و تغییراتی که در آن داده شده است، باعث بالارفتن قابلیت‌هایش شده‌اند.

پس از تحقیق در مورد این گیتار خوش‌صدا باید به دنبال فروشگاهی باشید که بتوانید با اعتماد کامل، خرید خود را انجام دهید. پیندو بهترین انتخاب پیش‌روی شما برای این کار است و می‌توانید با بررسی تفاوت‌های گیتار آکوستیک و گیتار معمولی، به سؤال گیتار آکوستیک چیست، پاسخ دهید. از طرفی انواع مختلف گیتار آکوستیک در پیندو در دسترس شما هستند و تنها چند کلیک با خریدشان فاصله دارید.

سؤالات متداول

  1. گیتار آکوستیک یا گیتار معمولی؟ کدام یک را بخریم؟

توجه کنید که انتخاب از میان این دو ساز بسیار به علاقه شما و سبکی که می‌خواهید بنوازید، بستگی دارد.

  1. با استفاده از گیتار آکوستیک چه سبک موسیقی‌های را می‌توان نواخت؟

این گیتار برای سبک‌های راک، جاز، کانتری، بلوز، فولک یا حتی متال مناسب خواهد بود.

  1. چند نوع گیتار آکوستیک وجود دارد؟

به ‌طور کلی سه نوع گیتار آکوستیک تابه‌حال عرضه شده‌اند که با نام‌ها گیتار آکوستیک نایلونی (فلامنکو)، گیتار آکوستیک معمولی یا سیم فلزی و گیتار آکوستیک آویشن آن‌ها را می‌شناسیم.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =