Banner Image

روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم؟

امتیاز دهید

آبرسانی بخش مهمی از روتین روزانه مراقبت از پوست اکثر افراد به شمار می‌رود. محصولات آبرسان، با آبرسانی به بیرونی‌ترین لایه‌های پوست، پوست شما را جوان‌تر و سالم‌تر نگه می‌دارند؛ اما آیا می‌دانستید این مرحله تنها شامل مالیدن کرم روی کل صورتتان نمی‌شود؟ آبرسانی صحیح، آداب و اصولی دارد که باید رعایت کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که روش صحیح استفاده از کرم آبرسان چیست و روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم.

چرا استفاده روزانه از کرم آبرسان مهم است؟

پوست، بزرگ‌ترین اندام ماست و به عنوان یک سپر محافظ در برابر محیط بیرون عمل می‌کند. سه لایه پوست یعنی اپیدرم (لایه بالایی)، درم (لایه میانی) و هیپودرم (لایه پایینی) با هم کار می‌کنند تا میکروب‌ها را از بین ببرند، سلول‌های جدید پوست را بسازند، کلاژن، الاستین، روغن و عرق تولید کرده، حرکت روان عضلات و استخوان‌ها را تضمین و دمای بدن را تنظیم کنند.

در نتیجه، می‌توانید درک کنید که پوست ما وظایف بسیار مهمی دارد. به همین دلیل، بسیار مهم است که به هر طریقی که می‌توانیم به آن کمک کنیم تا وظایف خود را بهتر انجام دهد. یکی از کارهایی که ما می‌توانیم برای کمک به پوستمان در روتین روزانه خود بگنجانیم، آبرسانی است.

آبرسانی مناسب از پوست در برابر از دست دادن آب و خشکی بیش از حد محافظت می‌کند. آبرسانی یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به حفظ رطوبت در پوست است.

روش صحیح استفاده از کرم آبرسان چیست؟

استفاده از کرم آبرسان ساده به نظر می‌رسد: تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری لوسیون را در دستان خود بریزید و آن را به صورت خود بمالید، درست است؟ خیر! اینکه چقدر خوب به صورتتان آبرسانی می‌کنید، اغلب به نحوه استفاده از کرم آبرسان بستگی دارد.

لوسیون روی دست

مقداری لوسیون را در دستان خود بریزید و آن را به صورت خود بمالید

پیش از پرداختن به اینکه روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم، در ادامه چند نکته آورده‌ایم که دفعه بعد هنگام استفاده از کرم آبرسان باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید:

  • دست و صورت خود را بشویید. قبل از اعمال کرم آبرسان پوستتان را تمیز کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید و از یک شوینده ملایم برای از بین بردن کثیفی آن استفاده کنید.
  • آبرسان را روی پوست مرطوب بمالید. استفاده از کرم آبرسان روی پوست مرطوب، به افزایش جذب و نگه‌داشتن آب در پوست کمک می‌کند.
  • از نوک انگشتانتان برای ماساژ دادن آبرسان روی پوست استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد که کرم آبرسان را به قسمت‌هایی که سخت قابل دستیابی هستند مانند اطراف بینی و چشم‌ها برسانید.
مالیدن لوسیون روی پوست با انگشت

از نوک انگشتانتان برای ماساژ دادن آبرسان روی پوست استفاده کنید

  • بعد از شستشو و قبل از ضد آفتاب از کرم آبرسان استفاده کنید. اگر به آبرسانی نیاز دارید، کرم آبرسان شما باید بین شستشوی صورت و استفاده از کرم ضد آفتاب استفاده شود. مدت زمانی که باید به پوستتان اجازه دهید آبرسان را جذب کند و سپس روی آن ضد آفتاب بمالید، به زمان خروج از خانه بستگی دارد. کرم ضدآفتاب قبل از بیرون رفتن به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا یک لایه محافظ تشکیل دهد. کرم آبرسان شما باید حداقل دارای SPF 30 باشد؛ در غیر این صورت حتماً بعد از استفاده از آبرسان، ضد آفتاب نیز به پوست خود بمالید.
  • آبرسان باید بعد از داروهای درمانی اعمال شود. در شب، کرم آبرسان باید آخرین چیزی باشد که روی صورتتان اعمال می‌شود. اگر از داروهای موضعی مانند کرم آکنه، تونر یا سرم استفاده می‌کنید، ابتدا آن‌ها را روی صورتتان که از قبل شسته‌اید بمالید. اگر پوست شما هنگام استفاده از هر ماده موضعی تحریک می‌شود، می‌توانید قبل از درمان موضعی از کرم آبرسان استفاده کنید تا سوزش را به حداقل برسانید.
  • از مقدار مناسب استفاده کنید. با مالیدن حجم زیاد کرم آبرسان به پوستتان، فواید آن را دوچندان نخواهید کرد. احتمالاً فقط محصول را هدر می‌دهید و مناطق براق پوستتان را براق‌تر می‌کنید. پوست شما قادر به جذب مقدار محدودی از محصول است، بنابراین دستورالعمل‌های روی آن را مورد توجه قرار دهید.
  • کرم آبرسان را روی گردن خود نیز بمالید. گردن را به عنوان بخشی از صورت خود در نظر بگیرید؛ حداقل از نظر پاکسازی، آبرسانی و درمان. نحوه استفاده از کرم آبرسان روی گردن تا حد زیادی به شما بستگی دارد اما باید حتماً بعد از شستشو انجام شود.

روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم؟

اکنون که روش صحیح استفاده از کرم آبرسان را می‌دانیم مهم است بررسی کنیم که باید روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم. از آنجا که شما باید پیش از هر بار استفاده از کرم آبرسان صورت خود را بشویید، استفاده از این محصول بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود؛ زیرا با شستن صورتتان بیش از دو بار در یک روز، چربی‌های مفید موجود در سطح آن را از بین می‌برید.

چه زمانی از کرم آبرسان استفاده کنیم؟

بسته به حساسیت پوستتان، می‌توانید صبح، عصر یا در هر دو زمان بعد از شستن صورت و قبل از خشک شدن کامل آن یا بعد از درمان، از کرم آبرسان استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید در طول روز پوست خود را هیدراته نگه دارید؛ اما در برخی موارد خاص ممکن است پوست شما نیاز به آبرسانی بیشتری داشته باشد:

  • صبح: فقط به این دلیل که شب قبل به پوستتان آبرسانی کرده‌اید به این معنی نیست که صبح نباید این کار را انجام دهید. در واقع پاکسازی و آبرسانی باید بخشی از برنامه روزانه صبح و شب شما باشد. البته استثناهایی نیز وجود دارد، مانند افرادی که پوستشان به شدت چرب است؛ اما حتی انواع پوست‌های چرب نیز می‌توانند از یک کرم آبرسان خوب بهره‌مند شوند.
آبرسانی پوست

پاکسازی و آبرسانی باید بخشی از برنامه روزانه صبح و شب شما باشد

  • بعدازظهر: قبل از خواب، کرم آبرسان را روی پوست خود بمالید تا بتواند در هنگام خواب تأثیر خود را بگذارد. در شب، پاکسازی، درمان و آبرسانی را انجام دهید (مگر اینکه پوست شما تحریک شده باشد، در این صورت ابتدا آبرسانی کنید و سپس هر گونه درمانی را انجام دهید). پوست شما بیشتر کارهای ترمیمی را در هنگام خواب انجام می‌دهد، بنابراین انرژی لازم را به آن برسانید تا قادر به انجام این کارها باشد.
  • در شرایط خشک: اگر در آب و هوای سرد، بادخیز یا گرم و خشک زندگی می‌کنید، ممکن است نیاز به آبرسانی بیشتری داشته باشید. همین امر می‌تواند برای شرایط خشک مانند پرواز در هواپیما یا کار در یک دفتر با سیستم گرمایش داخلی یا تهویه صادق باشد.
  • هنگام بروز جوش و آکنه: ممکن است هنگام بروز آکنه و جوش به هیدراته نگه‌داشتن پوست خود فکر نکنیم؛ اما پوست خشک می‌تواند آکنه را بدتر کند. کرم آبرسان پوست تحریک‌شده را تسکین داده و از دست دادن آب را کاهش می‌دهد.

۷ نکته که هنگام استفاده از کرم آبرسان باید رعایت کنید

بسیاری از افراد دوست دارند از کرم آبرسان استفاده کنند زیرا این کار نتایج فوری را به دنبال دارد: پوست شما بلافاصله احساس بهتری پیدا می‌کند؛ اما علاوه‌بر اینکه روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم، باید بدانید که چگونه کرم آبرسان را به درستی مورد استفاده قرار دهید تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. در ادامه بهترین نکات آبرسانی به پوست را آورده‌ایم:

  • آبرسان مناسب را انتخاب کنید: همه آبرسان‌ها دارای یک فرمول نیستند، بنابراین بهتر است یک کرم آبرسان متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. این می‌تواند به معنای انتخاب یک کرم آبرسان برای پوست حساس یا پوست مستعد آکنه باشد (هر نوع پوست دیگری که دارید).
انواع آبرسان

همه آبرسان‌ها دارای یک فرمول نیستند، بنابراین بهتر است یک کرم آبرسان متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید

  • با پوست خود ملایم رفتار کنید: هنگام استفاده از لوسیون یا کرم از مالش یا کشیدن پوست خود اجتناب کنید. اگر پوستتان احساس کشش دارد، می‌توانید کمی کرم بیشتر روی آن بمالید.
  • هر روز از آبرسان استفاده کنید: معمولاً استفاده از کرم آبرسان با ۳-۴ روز فاصله کمکی به پوست نمی‌کند. برخی افراد به غلط فکر می‌کنند که اگر روزی پوستشان چرب است، به آبرسان نیازی ندارند؛ اما همیشه اینطور نیست. قبل از آبرسانی، به طور کامل پوستتان را تمیز کنید تا چربی اضافی و تجمع آن را از بین ببرید.
  • مقدار مناسبی از آبرسان را استفاده کنید: اگر مقدار بسیار کمی از آبرسان را مورد استفاده قرار دهید، از مزایای کامل محصول بهره نخواهید برد. برعکس، اگر کرم زیادی به صورتتان بمالید، محصول را هدر خواهید داد. مقدار مناسب معمولاً به اندازه یک سکه است.
  • از کرم مناسب در زمان مناسب استفاده کنید: برخی از محصولات (مانند ضد آفتاب آبرسان) در طول روز عالی هستند، در حالی که برخی دیگر (مانند محصولات دارای AHA یا رتینول) باید در شب استفاده شوند.
  • گردن را فراموش نکنید: گردن شما هم به آبرسان نیاز دارد. برای گردن خود از یک لوسیون آبرسان مناسب استفاده کنید.
  • صورت خود را ماساژ دهید: یک ماساژ ملایم علائم پیری را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند سیستم لنفاوی شما را تقویت و به کاهش پف کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از روغن نارگیل برای مو استفاده کنیم؟

چگونه آبرسان مناسب پوستمان را انتخاب کنیم؟

اکنون که می‌دانیم باید روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم و چگونه آن را مورد استفاده قرار دهیم، وقت آن رسیده که به نحوه انتخاب آبرسان مناسب برای پوستمان بپردازیم. به عنوان مثال، حتی با اینکه آبرسانی برای انواع پوست (حتی پوست چرب) ضروری است، اگر پوست شما چربی را بیشتر حفظ می‌کند ممکن است ژل برایتان مناسب‌تر باشد. با استفاده از نکات زیر می‌توانید آبرسان متناسب با پوست خود را تهیه کنید:

  • نوع پوست خود را بشناسید: هنگامی که نوع پوست خود را بشناسید، می‌توانید هنگام انتخاب آبرسان انتخابی آگاهانه داشته باشید. برای شناخت نوع پوستتان، صورت خود را به آرامی بشویید، یک ساعت صبر کنید و سپس پوستتان را در آینه مورد بررسی قرار دهید. با مشاهده ویژگی‌های زیر می‌توانید دریابید که پوستتان چه نوعی است:
  • معمولی: صاف، بدون قسمت‌های خشک یا روغن براق
  • چرب: صاف و براق، منافذ بزرگ‌تر
  • خشک: قسمت‌های خشک، احساس سفتی
  • ترکیبی: ناحیه T چرب، با پوست معمولی تا خشک در نواحی دیگر
نوع پوست

هنگامی که نوع پوست خود را بشناسید، می‌توانید هنگام انتخاب آبرسان انتخابی آگاهانه داشته باشید

  • مواد تشکیل‌دهنده مناسب را انتخاب کنید: صرف نظر از نوع پوست، شما باید به دنبال مواد مرطوب‌کننده مانند اسید هیالورونیک و سرامید باشید. این مواد رطوبت را در پوستتان حفظ می‌کنند. همچنین می‌توانید محصولی حاوی ویتامین C را به دلیل اثرات ضد پیری آن در نظر بگیرید.
  • از مواد نامناسب اجتناب کنید. موادی مانند الکل ممکن است منجر به تحریک و از دست دادن آب از پوست شوند. به حسی که پوستتان بلافاصله پس از استفاده از محصول دارد، توجه کنید. آیا احساس خشکی و سفت شدن دارد؟ اگر چنین است، آبرسان خود را عوض کنید.

تفاوت بین کرم آبرسان شب و کرم آبرسان روز چیست؟

اکنون می‌دانیم باید روزی چند بار از کرم آبرسان استفاده کنیم (حداکثر دو بار)، اما آیا باید برای شب و روز کرم آبرسان متفاوتی تهیه شود؟ تفاوت خاصی بین کرم آبرسان روز و شب وجود ندارد. در بیشتر موارد، می‌توانید از یک آبرسان خوب برای هر دو استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید از محصول مورد نظر بهره بیشتری ببرید، می‌توانید یک آبرسان مناسب شب و یک آبرسان مناسب روز را تهیه فرمایید.

کرم آبرسان روز و شب

تفاوت خاصی بین کرم آبرسان روز و شب وجود ندارد. در بیشتر موارد، می‌توانید از یک آبرسان خوب برای هر دو استفاده کنید

آبرسان‌های دارای SPF برای استفاده در روز مناسب‌تر هستند. برعکس، کرم‌های حاوی رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) به عنوان کرم آبرسان شب گزینه بهتری به شمار می‌روند. در واقع، آن‌ها نباید در طول روز استفاده شوند. رتینوئیدها و AHAها می‌توانند پوست شما را نسبت به خورشید حساس‌تر کنند؛ اما استفاده از آن‌ها در شب، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر جوان‌سازی پوست می‌گذارد.

سخن پایانی

هم آقایان و هم بانوان می‌توانند با استفاده روزانه از کرم آبرسان صورت از فواید زیادی بهره‌مند شوند. مرطوب کردن صورت به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید، پوست نرم‌تری خواهید داشت و پوست شما هیدراته می‌ماند. اگر می‌خواهید در سال‌های آینده تا جای ممکن جوان به نظر برسید، همه این موارد مهم هستند؛ اما حتی با اینکه استفاده از آبرسان آسان به نظر می‌رسد، برخی نکات مهم وجود دارند که باید در نظر داشته باشید. از جمله این نکات، تعداد بارهای استفاده از آبرسان در روز است که در این مقاله به آن پرداختیم. با استفاده از نکات ذکرشده در این مقاله، می‌توانید همیشه پوست خود را هیدراته و جوان نگه دارید.

 

سوالات متداول

  • انواع آبرسان پوست چیست؟

آبرسان پوست در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شود که عبارتند از ژل، کرم، لوسیون و ماسک آبرسان.

  • آیا کرم آبرسان باعث جوش زدن صورت می‌شود؟

خیر؛ کرم‌های آبرسان مانع از ترشح چربی اضافی توسط پوست می‌شوند و بدین شکل از ایجاد جوش جلوگیری می‌کنند.

  • علاوه بر استفاده از کرم آبرسان، برای سالم نگه‌داشتن پوست چه کار کنیم؟

شما باید علاوه بر استفاده از کرم آبرسان (یک بار در صبح و یک بار در شب)، روزانه حداقل ۶ لیوان آب بنوشید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از مصرف دخانیات دوری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =