Banner Image

مقایسه تیبا و ساینا به همراه جدول مقایسه فنی

امتیاز دهید

تیبا به عنوان نخستین محصول با برند بومی سایپا، اولین بار در سال 1389 معرفی و به بازار عرضه شد. سایپا با عرضه تیبا قصد داشت خلأ بین پراید و محصولات اقتصادی ایران خودرو مثل پژو 405 و سمند را پر کند که تا حدودی در این کار موفق بود. تیبا علی‌رغم تمام انتقاداتی که به آن وارد بود، توانست نظر خریدارانی با بودجه محدود که پراید راضی‌شان نمی‌کرد را به خود جلب و آمار فروش قابل قبولی را ثبت کند. در طرف دیگر ساینا را داریم که در واقع همان تیبا اما با لباسی جدید است! قضیه از آن‌ جایی شروع شد که بسیاری از افراد جامعه نسبت به طراحی تیبا انتقاد داشتند و سایپا تصمیم گرفت پس از یک فیس‌لیفت سنگین، تیبا را با نامی متفاوت روانه بازار کند. نتیجه این کار، ساینا بود که سال 1395 معرفی و به بازار عرضه شد. از آن جایی که بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا به مقایسه تیبا و ساینا بپردازند و بدانند که کدامیک، گزینه بهتری محسوب می‌شود، در این مقاله به سراغ مقایسه ساینا و تیبا رفته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این دو فرزند ارزان قیمت سایپا، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باهم دارند.

مقایسه تیبا و ساینا از نظر طراحی ظاهری

ظاهر تیبا حتی در ابتدای عرضه به بازار یعنی اواخر دهه 80 شمسی هم چندان به‌روز و چشم‌گیر نبود. در واقع سبک طراحی مواردی مثل سپرها، دستگیره درب‌ها، آینه‌های جانبی و ستون‌ها، در کنار ابعاد کوچک المان‌هایی مثل لاستیک‌ها یا جلوپنجره، چهره‌ای نه چندان هماهنگ و شبیه به سبک ابتدای دهه 90 میلادی را برای این خودرو ایجاد کرده است.

تیبا

ظاهر تیبا حتی در ابتدای عرضه به بازار یعنی اواخر دهه 80 شمسی هم چندان به‌روز و چشم‌گیر نبود.

در مقابل ظاهر ساینا هم در بخش جانبی کاملاً مشابه تیبا است، اما ظاهرا طراحان سایپا با دگرگونی کامل نمای جلو و عقب این خودرو، در پی به‌روزتر نشان دادن آن بوده‌اند.

ساینا

در عمل ساینا چهره‌ای به‌روزتر و عامه‌پسندتری از تیبا دارد

در عمل ساینا چهره‌ای به‌روزتر و عامه‌پسندتری از تیبا دارد، اما در بحث هماهنگی بین اجزا نمره بالایی نمی‌گیرد و خطوط تیز نماهای جلو و عقب با خطوط نرم نمای جانبی آن هم‌خوانی ندارد!

مقایسه تیبا و ساینا از نظر طراحی داخلی و ابعاد

با توجه به یکسان بودن پلت فرم تیبا و ساینا، فاصله محوری هر دو خودرو نیز برابر با 2415 میلی‌متر است؛ در نتیجه ابعاد کلی کاملاً مشابهی را در داخل کابین این دو برادر شاهد هستیم که نسبت به ابعاد خارجی آن‌ها قابل قبول است. تنها تفاوت فضای داخلی تیبا و ساینا در بهره‌مندی صندلی‌ عقب ساینا از پشت‌سری خلاصه می‌شود که راحتی سرنشینان عقب این خودرو را اندکی بهبود بخشیده است. از نظر طول و عرض، ساینا کمی بزرگ‌تر از تیبا است که باعث شده است فضای صندوق بار آن به میزان بسیار ناچیزی (دقیقاً 2.5 لیتر) بیشتر باشد. از نظر ارتفاع هم هیچ تفاوتی بین دو خودرو دیده نمی‌شود.

درون کابین تیبا داشبوردی ساده را می‌بینیم که کاملاً از پلاستیک خشک با رنگ‌های خاکستری و مشکی شکل گرفته و تزئینات خاصی ندارد. البته داشبورد تیبا به‌روزتر و ارگونومیک‌تر از داشبورد پراید است اما بایستی بپذیریم که با استانداردهای امروزی هم‌خوانی چندانی ندارد.

کابین تیبا

درون کابین تیبا داشبوردی ساده را می‌بینیم که کاملاً از پلاستیک خشک با رنگ‌های خاکستری و مشکی شکل گرفته و تزئینات خاصی ندارد

درواقع باید گفت که در بحث طراحی و زیبایی فضای داخلی نیز کفه ترازو اندکی به سمت ساینا سنگینی می‌کند، زیرا شرکت سازنده سعی داشته با ایجاد تغییر در بخش مرکزی داشبورد، تغییر طراحی رویه درب‌ها و همینطور افزودن قطعات نقره‌ای رنگ، فضای زیباتر و به‌روزتری را برای این خودرو فراهم کند. به همین دلیل در این بخش نیز می‌توان برنده مقایسه تیبا و ساینا را سایپا ساینا دانست.

بیشتر بخوانید: بررسی تیبا 2

جدول مقایسه تیبا و ساینا از نظر فنی

مقایسه تیبا و ساینا از نظر فنی معنای خاصی ندارد! چرا که هر دو خودرو از قوای محرکه کاملاً مشابهی بهره می‌گیرند. قلب تپنده تیبا و ساینا یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند. یک تفاوت فنی جزئی دیگر بین تیبا و ساینا هم این است که تعداد محدودی ساینا در سال 1397 با گیربکس اتوماتیک CVT تولید شد و قرار است بار دیگر این نسخه اتوماتیک در قالب ساینا S به خط تولید برگردد، اما تیبا هیچ‌ وقت نسخه اتوماتیک نداشته است. در جدول زیر می‌توانید به طور خلاصه با تمامی مشخصات فنی این دو خودرو آشنا شوید:

 

نام خودرو ساینا تیبا
پیشرانه 4 سیلندر خطی M15 4 سیلندر خطی M15
حجم موتور  1503 سی‌سی 1503 سی‌سی
حداکثر قدرت 87  اسب‌ بخار  87  اسب ‌بخار
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر 128 نیوتن متر
شتاب صفرتا صد 12.8  ثانیه 13  ثانیه
حداکثر سرعت 175 km/h 170 km/h
جعبه دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی

جدول مقایسه مشخصات فنی تیبا و ساینا

مقایسه تیبا و ساینا از نظر مصرف سوخت

مصرف سوخت ترکیبی تیبا برابر با 6.95 لیتر در صد کیلومتر بوده، در حالی که این عدد برای ساینا 7.02 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است؛ دلیل این اختلاف جزئی هم به تفاوت میان وزن این دو خودرو برمی‌گردد. در مجموع باید گفت این مقدار از مصرف سوخت برای این خودروهای اقتصادی بسیار پسندیده است، به طوری که می‌توان مصرف سوخت کم را جزو مزایای تیبا و ساینا اعلام کرد. حتی چنین مزیتی باعث شده تا بسیار از افراد از چنین خودروهایی به عنوان خودروی دوم و تنها برای رفت و آمد روزانه استفاده کنند. در نهایت می‌توان گفت گرچه اختلاف زیادی میان مصرف سوخت این دو خودرو وجود ندارد اما در این بخش از مقایسه تیبا و ساینا، نیز باید نام تیبا را به عنوان برنده اعلام کرد.

مقایسه تیبا و ساینا از نظر امکانات و آپشن ها

تیبا در سال‌های ابتدایی تولید، تیپ‌های مختلفی داشت که از نظر آپشنی باهم تفاوت‌های جزئی داشتند اما پس از مدتی این تنوع تیپ کاهش پیدا کرد و فقط تیپ SX روی خط تولید ماند. تیبا SX لیست آپشن محدودی دارد و تنها از مواردی مثل شیشه بالابرهای برقی جلو، تهویه مطبوع دستی، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن جلو و عقب، رادیو پخش با USB، ترمز ABS و 2 ایربگ بهره می‌برد.

آپشن‌های تیبا

آپشن‌های تیبا به شیشه بالابرهای برقی جلو، تهویه مطبوع دستی، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن جلو و عقب، رادیو پخش با USB، ترمز ABS و 2 ایربگ محدود می‌شود

البته سایپا در سال 1400 تعداد بسیار محدودی از تیپ پلاس تیبا را عرضه کرد که به سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، شیشه‌های عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، کفی سه بعدی کابین و صندوق بار، روکش چرمی صندلی‌ها و شیشه‌های دودی عقب هم مجهز بود.

ساینا هم در ابتدا با دو تیپ SX و EX به بازار آمد که تیپ SX تولید محدودی داشت و از نظر آپشن کاملاً مشابه با تیپ SX تیبا بود؛ اما تیپ EX که قسمت عمده تیراژ ساینا را تشکیل می‌دهد؛ علاوه بر امکانات تیپ SX به شیشه بالابر برقی عقب، آینه‌های جانبی برقی، قفل مرکزی با ریموت، سنسور پارک عقب، نمایشگر دمای بیرون کابین و تهویه مطبوع الکتریکی هم مجهز است. ساینا S هم که در حال حاضر جایگزین تیپ EX شده است تنها دی‌لایت و کامپیوتر سفری را بیش‌تر از پدر خود دارد.

امکانات ساینا

امکانات ساینا به شیشه بالابر برقی عقب، آینه‌های جانبی برقی، قفل مرکزی با ریموت، سنسور پارک عقب و … مجهز است

ساینا دو تیپ دیگر هم دارد که به صورت محدود تولید شده‌اند. تیپ پلاس یا همان آپشنال ساینا که در سال‌های 1399 و 1400 تولید شد؛ علاوه بر آپشن‌های تیپ EX به غربیلک فرمان D کات با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، روکش چرمی صندلی‌ها، شیشه‌های عقب دودی و دستگیره‌های درب آسان بازشو هم مجهز است. تیپ اتوماتیک ساینا هم که تنها در سال 1397 تولید شد؛ در مقایسه با تیپ پلاس فاقد مانیتور، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و TPMS است اما در مقابل از کی‌لس استارتر، کروز کنترل و فرمان برقی بهره می‌برد.

در مجموع و با در نظر گرفتن پرتعدادترین نسخه‌های تیبا و ساینا در بازار (تیبا SX و ساینا EX) باید بگوییم که با دو خودرو کاملاً اقتصادی سروکار داریم و نبایستی توقع دست‌ و دل بازی سازنده را در نصب آپشن‌ها داشته باشیم؛ اما با این اوصاف، ساینا چند آپشن بیش‌تر از تیبا دارد و برنده این قسمت از مقایسه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوییک و ساینا

مقایسه تیبا و ساینا از نظر ایمنی

تیبا و ساینا از پلت فرمی یکسان بهره می‌برند که ساختاری قدیمی دارد. به علاوه، محدودیت‌های اقتصادی باعث شده است تا حداقل امکانات ایمنی را در این دو خودرو شاهد باشیم. هیچ تست رسمی ایمنی هم از این دو خودرو وجود ندارد.

اگر مجموعه عوامل بالا را در کنار هم قرار دهیم، نمی‌توانیم چندان به وضعیت ایمنی تیبا و ساینا امیدوار باشیم و تنها بایستی دل‌مان را به ایمنی بیش‌تر این خودروها نسبت به پراید خوش کنیم. البته سایپا ادعا می‌کند که با اصلاح شیب درب موتور ساینا، ایمنی عابران پیاده را در برخورد با این خودرو نسبت به تیبا ارتقا داده است.

تجربه رانندگی هر کدام

با توجه به مشخصات فنی یکسان و برابر بودن توان خروجی و حتی پلتفرم دو خودرو، باید بگوییم از نظر تجربه رانندگی تفاوت خاصی بین تیبا و ساینا وجود ندارد. پشت فرمان هر دو خودرو یک سواری نسبتاً نرم و قابل قبولی را شاهد هستیم که برای خودرویی در این رنج قیمتی قابل قبول به نظر می‌رسد. از مزایای این دو برادر نسبت به سایر محصولات اقتصادی شرکت سایپا نظیر سایپا 111 یا سایپا 132 می‌توان به عایق بندی بهتر کابین، عملکرد نرم‌تر سیستم تعلیق و همینطور ارگونومی بهتر کابین اشاره کرد که با توجه به قیمت بیشتر این دو خودرو نسبت به محصولات یاد شده، انتظاری جز این را هم نباید داشت!

تیبا معمولی

از نظر تجربه رانندگی تفاوت خاصی بین تیبا و ساینا وجود ندارد

از نظر عملکرد فنی نیز می‌توان گفت که شتاب‌گیری این خودرو تقریبا یکسان بوده و تفاوت فاحشی میان آن‌ها دیده نمی‌شود؛ در این بین بهبود جزئی ضرایب گیربکس ساینا باعث شده این خودرو اندکی تند و تیزتر از برادر خود یعنی تیبا باشد. در نهایت نباید انتظار دینامیک رانندگی اسپرتی را از این دو خودرو ارزان قیمت داشته باشید اما هم تیبا و هم ساینا نسبت به سطح قیمتی خود عملکرد فنی معقولی دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کوییک با کوییک r

کلام پایانی

در پایان مقایسه تیبا و ساینا باید بگوییم که این دو خودرو با توجه به پلت فرم و سازنده مشترک، از بسیاری جهات کاملاً شبیه به هم هستند. البته ساینا از نظر طراحی و آپشن کمی بالاتر از تیبا می‌ایستد که قیمت بیشتر آن را توجیه می‌کند. با این اوصاف اگر بودجه محدودی دارید و یک خودرو اقتصادی نسبتاً جادار و کم استهلاک می‌خواهید، هم تیبا و هم ساینا می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. به شرطی که با مشکلات کیفی آن‌ها کنار بیایید.

سؤالات متداول:

تیبا و ساینا از نظر فنی چه تفاوتی باهم دارند؟

تیبا و ساینا از نظر فنی هیچ تفاوتی باهم ندارند و هر دو از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند.

در حال حاضر چه نسخه‌هایی از تیبا و ساینا روی خط تولید قرار دارند؟

در حال حاضر تولید تمامی تیپ‌های تیبا متوقف شده است و از بین تیپ‌های ساینا هم تنها ساینا S روی خط تولید قرار دارد. البته سایپا برنامه دارد تا در آینده نزدیک تیپ‌های جدیدتری از ساینا مثل ساینا S اتوماتیک و ساینا GX را هم عرضه کند.

آپشن‌های تیبا و ساینا چه تفاوتی باهم دارند؟

با توجه به تولید تیپ‌های متنوع از تیبا و ساینا شاید نتوانیم به سؤال بالا پاسخی دقیق بدهیم؛ اما با در نظر گرفتن پرتعدادترین تیپ‌های این دو خودرو در بازار یعنی تیبا SX و ساینا EX می‌توانیم بگوییم که ساینا ریموت کنترل قفل درب‌ها، تهویه مطبوع الکتریکی (دیجیتال)، نمایشگر دمای محیط بیرون کابین، سنسور پارک عقب، شیشه بالابرهای برقی ردیف عقب و تنظیم برقی آینه‌های جانبی را دارد که تیبا فاقد آن‌ها است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 16 =