Banner Image
بررسی تیبا 2

بررسی تیبا 2، مزایا و معایب تیبا هاچ بک

5/5 - (1 امتیاز)

وقتی تیبا به عنوان اولین خودرو ملی سایپا به بازار آمد، خیلی‌ها چهره آن را دوست نداشتند و این خودرو علی‌رغم پیشرفت‌های قابل توجه نسبت به پراید، نتوانست به اندازه برادر کوچک‌ترش موفق باشد؛ اما مثل این‌که مشکل تیبا نگون بخت فقط در وجود صندوق عقب خلاصه می‌شد! چراکه چند سال بعد و با معرفی نسخه هاچ‌بک تیبا به نام تیبا 2 ناگهان ورق برگشت و این هاچ‌بک ارزان‌قیمت به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار تبدیل شد و ناکامی‌های تیبا صندوق دار را جبران کرد. تولید تیبا 2 اخیراً متوقف شده است اما این خودرو کماکان می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای خرید باشد. به همین بهانه امروز به سراغ بررسی تیبا 2 آمده‌ و سیر تا پیاز این کوچولوی سایپایی را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم. اگر دختر یا پسری جوان هستید و قصد خرید یک خودرو جمع‌وجور ارزان قیمت را دارید تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی تیبا 2

از ابتدای دهه 80 شمسی برای بیش از یک دهه، بخش هاچ‌بک‌های اقتصادی بازار ایران تقریباً به صورت کامل در دست خانواده پژو 206 بود تا این‌که سایپا تصمیم گرفت از پتانسیل بالا این بخش از بازار استفاده کند و با ارائه یک هاچ‌بک رده بالاتر از سایپا 111، بخشی از مشتریان بالقوه پژو 206 را به سمت آن بکشاند. به دلیل کاهش هزینه‌ها و حفظ قیمت رقابتی، مهندسان سایپا تصمیم گرفتند از پلت فرم تیبا (موسوم به X200) استفاده کنند و به این ترتیب تیبا 2 یا همان تیبا هاچ‌بک در سال 1393 متولد شد.

تیبا 2

تیبا 2 به دلیل ظاهر جذاب‌تر نسبت به تیبا صندوق دار و قیمت ارزان‌تر نسبت به پژو 206 تیپ 2 با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد

تیبا 2 به دلیل ظاهر جذاب‌تر نسبت به تیبا صندوق دار و هم‌چنین قیمت ارزان‌تر نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی پژو 206 تیپ 2 با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و برای مدتی طولانی، پرتیراژترین محصول سایپا بود. در نهایت تولید تیبا 2 به دلیل فشار برخی نهادهای نظارتی، از اواسط سال 1401 متوقف شد اما هنوز هم تعداد زیادی از نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو در بازار منتظر خریدار هستند. ناگفته نماند که سایپا در سال 1400 تعداد نسبتاً محدودی تیبا 2 را با برخی تفاوت‌ها و نام تیبا 2 پلاس عرضه کرد که در جای خود به تفاوت تیبا 2 و تیبا 2 پلاس اشاره خواهیم کرد.

بررسی تیبا 2 از نظر ظاهری

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ تیبا حتی در ابتدای معرفی هم ظاهر چندان جذابی نداشت. تیبا 2 هم در نمای جلو و نمای جانبی از گلگیر جلو تا انتهای درب عقب کاملاً با برادر سدان خود یکسان است و طبیعتاً چهره‌اش در این بخش‌ها چنگی به دل نمی‌زند؛ اما خوشبختانه نمای عقب این خودرو در مقیاس قیمتی خودش جذاب از کار درآمده است.

ظاهر تیبا2

تیبا2 چهره‌ای هماهنگ‌تر و متناسب‌تر از برادر سدانش ارائه می‌کند و با توجه به قیمت اقتصادی می‌تواند جذابیت‌هایی حداقلی داشته باشد.

در مجموع استفاده از کلمه «زیبا» برای توصیف ظاهر تیبا 2، اغراق‌آمیز است اما این خودرو چهره‌ای به مراتب هماهنگ‌تر و متناسب‌تر از برادر سدانش را ارائه می‌کند و با توجه به قیمت اقتصادی و بازار محدود کشور ما، می‌تواند جذابیت‌هایی حداقلی داشته باشد.

طراحی داخلی تیبا 2 هم کاملاً با تیبا صندوق دار یکسان است و در آن شاهد داشبوردی بسیار ساده هستیم که کاملاً از پلاستیک خشک خاکستری رنگ شکل گرفته است و حسی از بی‌کیفیتی را به بیننده منتقل می‌کند. البته برای خودرویی با این قیمت توقع داشبورد چوب و چرم نداریم اما بهتر بود سایپا به برخی از اجزای داشبورد رنگ و لعاب بیش‌تری می‌داد. یک نکته عجیب هم در خصوص داشبورد تیبا 2 این است که هیچ‌کدام از دریچه‌های تهویه مطبوع آن قابلیت بسته شدن ندارند!

پشت تیبا 2

در ادامه بررسی تیبا 2 از نظر ظاهری بهتر است تفاوت‌های ظاهری تیبا 2 و تیبا 2 پلاس را هم مرور کنیم. تیبا 2 پلاس که با نام تیبا 2 آپشنال هم شناخته می‌شود؛ در ظاهر با وجود قالپاق‌های متفاوت، آینه‌های جانبی مشابه ساینا و کوییک، ریل‌های سقفی (Roof Rack)، زه کرومی اطراف جلوپنجره، رنگ مشکی قسمت‌های پایینی سپرهای جلو و عقب، برچسب Tiba 2 Plus روی درب‌های جلو و هم‌چنین عدم وجود زه‌های ضربه‌گیر روی درب‌ها، به راحتی از نسخه معمولی قابل تشخیص است.

ابعاد و فضای داخلی تیبا 2

در ادامه بررسی تیبا 2 نگاهی به ابعاد و فضای داخلی این خودرو خواهیم داشت. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور تیبا 2 به ترتیب برابر با 3925، 1642، 1484 و 2410 میلی‌متر است. اگر بخواهیم این ابعاد را با نزدیک‌ترین رقیبش یعنی پژو 206 هاچ‌بک مقایسه کنیم باید بگوییم تیبا 2 طول و ارتفاع بیش‌تری نسبت به پژو 206 دارد اما در عرض و فاصله بین دو محور برتری با محصول ایران خودرو است.

فضای داخلی تیبا دو

تیبا 2 طول و ارتفاع بیش‌تری نسبت به پژو 206 دارد اما در عرض و فاصله بین دو محور برتری با محصول ایران خودرو است.

فضای داخلی تیبا 2 هم در کلاس خود قابل قبول است و چهار نفر سرنشین بزرگسال می‌توانند با این خودرو سفر نسبتاً راحتی را تجربه کنند. جالب اینجا است که تیبا 2 علی‌رغم فاصله محوری کم‌تر نسبت به پژو 206، فضاسازی کابین بهتری دارد و به خصوص در بخش فضای پای سرنشینان عقب برتر از رقیب خود ظاهر می‌شود. البته فضای سر قسمت عقب تیبا 2 چندان مناسب نیست و سرنشینانی با قد بیش از 180 سانتی‌متر را آزار خواهد داد.

بررسی تیبا 2 از نظر فنی

تیبا 2 هم مثل بقیه اعضا پلتفرم X200 سایپا (شامل خانواده تیبا، ساینا و کوییک) از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره‌ می‌برد. این پیشرانه که با کد M15 شناخته می‌شود، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو می‌فرستد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد تیبا 2 هم به ترتیب برابر با 6.5 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه است.

موتور تیبا2

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد تیبا 2 هم به ترتیب برابر با 6.5 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه است.

پیشرانه تیبا 2 چندان قدرتمند نیست و از ساختار قدیمی 8 سوپاپ بهره می‌برد اما از عهده وزن نسبتاً پایین این خودرو (1040 کیلوگرم) برمی‌آید و اگر توقع خود را در حد معقولی نگه دارید، از توانایی‌های حرکتی آن راضی خواهید بود. در مقام مقایسه، تیبا 2 چابک‌تر از پژو 206 تیپ 2 است اما به پای 206 تیپ 5 نمی‌رسد.

خلاصه مشخصات فنی تیبا 2 را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

مدل خودرو سایپا تیبا 2 (1393 1401)
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) 1503
حداکثر قدرت 87 اسب بخار در 5300 دور
حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.53 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (S) 13
حداکثر سرعت (Km/h) 170
حجم مخزن سوخت (L) 41
حجم صندوق بار (L) 223.6
ابعاد لاستیک‌ها 175/70R13
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی (Torsion Beam)
وزن خالص (Kg) 1040
طول×عرض×ارتفاع (mm) 3925 × 1642 × 1484
فاصله بین دو محور (mm) 2410

 

بررسی تیبا 2 از نظر آپشن

تیبا 2 در ابتدا با دو تیپ SX و EX عرضه می‌شد که تیپ SX تنها تا سال 1395 تولید شد و از آن به بعد همه تیبا 2 ها (به استثنا تعداد محدودی نسخه پلاس) از تیپ EX بودند. شیشه‌های برقی جلو، فرمان هیدرولیک، مه ‌شکن جلو و عقب، رادیو پخش با USB، تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی، ترمز ABS و 2 ایربگ آپشن‌های تیپ پایه (SX) هستند که در بقیه تیپ‌ها هم وجود دارند.

آپشن های تیبا 2

در تیپ EX شیشه‌های برقی ردیف عقب و تنظیم برقی آینه‌های جانبی هم به لیست آپشن‌های فوق اضافه می‌شوند

در تیپ EX شیشه‌های برقی ردیف عقب و تنظیم برقی آینه‌های جانبی هم به لیست آپشن‌های فوق اضافه می‌شوند. در نهایت تیپ پلاس به عنوان نسخه آپشنال تیبا 2، علاوه بر آپشن‌های تیپ EX به روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کف‌پوش سه بعدی کابین و صندوق بار، تریم داخلی مشکی و شیشه‌های دودی عقب هم مجهز است.

مزایا و معایب تیبا 2

در این قسمت به مزایا و معایب تیبا 2 اشاره خواهیم کرد تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این خودرو آشنا شویم.

مزایای تیبا 2

  • مصرف سوخت و استهلاک پایین
  • کابین جادار در مقیاس یک هاچ‌بک شهری
  • توانایی‌های حرکتی معقول نسبت به رده قیمتی خود
  • ایمنی ارتقا یافته نسبت به پراید
  • خدمات پس از فروش گسترده و تعمیرات آسان
  • بازار خرید و فروش داغ

معایب تیبا 2

  • کیفیت پایین اجزای کابین
  • فضای بسیار کوچک صندوق بار
  • عایق بندی نامناسب کابین

کلام پایانی

در پایان بررسی تیبا 2 می‌توانیم بگوییم که هرچند این خودرو با استانداردهای روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارد اما در شرایطی که قیمت‌ها به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده‌اند و به خودروهای روز دنیا دسترسی نداریم؛ تیبا 2 می‌تواند در نوع خود انتخاب مناسبی برای ترددهای روزمره شهری باشد؛ بنابراین اگر به دنبال یک خودرو جمع‌وجور اقتصادی هستید، خرید تیبا 2 می‌تواند تجربه بهتری نسبت به سایپا 111 با قیمت مشابه باشد.

سؤالات متداول:

تیبا 2 چه مشخصات فنی دارد؟

تیبا 2 مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر است که نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی این خودرو هم به ترتیب 6.5 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه است.

تیبا 2 در چه تیپ‌ و مدل‌هایی تولید شده است؟

تیبا 2 بین سال‌های 1393 تا 1401 روی خط تولید سایپا بود و در این بازه زمانی، سه تیپ SX (1393 – 1395)، EX (1393 – 1401) و پلاس (1400) از آن تولید شد. اکثر آمار تولید تیبا 2 مربوط به تیپ EX است و دو تیپ دیگر آمار تولید بسیار محدودتری داشتند.

تیپ‌های مختلف تیبا 2 چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

تیپ‌های تیبا 2 از نظر فنی کاملاً یکسان هستند و تفاوت‌ آن‌ها بیش‌تر در بخش آپشن‌ها است. تیپ SX کم آپشن‌ترین تیپ است. تیپ EX شیشه‌های برقی ردیف عقب و آینه‌های جانبی برقی را بیش‌تر از تیپ SX دارد. در نهایت، تیپ پلاس به عنوان نسخه فول آپشن تیبا 2، از امکاناتی مثل مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، کف‌پوش سه بعدی کابین و صندوق بار و یک‌سری موارد جزئی دیگر نیز برخوردار است.

تیپ‌های SX و EX تیبا 2 از نظر ظاهری کاملاً یکسان هستند اما تیپ پلاس در جزئیاتی مثل وجود ریل سقفی (روف رک)، حذف زه‌های ضربه‌گیر روی درب‌ها، سپرهای دورنگ، آینه‌های جانبی مشابه کوییک و زه کرومی اطراف جلوپنجره از دو تیپ دیگر متمایز می‌شود.

ایمنی تیبا 2 چگونه است؟

تیبا 2 به حداقل امکانات ایمنی برطبق استانداردهای کشور مجهز است که شامل ترمز ABS و 2 ایربگ می‌شود. ساختار نسبتاً قدیمی پلت‌فرم این خودرو هم باعث می‌شود تا بر اساس استانداردهای روز دنیا، ایمنی چندان مناسبی نداشته باشد؛ اما از طرف دیگر، ضخامت بیش‌تر ورق‌های بدنه و ستون‌های دوجداره باعث شده است تا تیبا 2 ایمنی بالاتری نسبت به پراید داشته باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 17 =