Banner Image
شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

آموزش شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

امتیاز دهید

سیستم خنک کننده خودرو که اغلب افراد آن را با نام رادیاتور خودرو می‌شناسند، یکی از بخش‌های مهم در خودروهای درون‌سوز است. رادیاتور وظیفه کنترل دمای پیشرانه را بر عهده دارد و در صورتی که کاربر اقدام به روشن کردن بخاری خودرو کند، آب گرم را در لوله‌های بخاری به گردش در می‌آورد. همانند یک سیستم شوفاژ عادی، رادیاتور خودرو نیز به رسوب‌گیری نیاز دارد که یکی از راه‌های آن شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک است. در این مقاله از مجله پیندو به بررسی راهکارها و چگونگی شستشوی رادیاتور خودرو خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

وظیفه رادیاتور در خودرو چیست؟

رادیاتور یک کلمه انگلیسی است که معنای تحت ‌اللفظی آن، ساطع کننده حرارت است. در واقع رادیاتور خودرو وظیفه دارد تا حرارت را از موتور خودرو بگیرد و آن را به بیرون انتقال دهد. اکثر موتورهای درون‌سوز از نوع آب خنک هستند و بنابراین برای کاهش حرارت به آب نیاز دارند.

وظیفه رادیاتور ماشین چیست

رادیاتور خودرو وظیفه دارد تا حرارت را از موتور خودرو بگیرد و آن را به بیرون انتقال دهد

به طور معمول قسمت خارجی محفظه موتورهای درون‌سوز با آب یا مایع خنک کننده پر می‌شود. این آب درون موتور می‌چرخد و حرارت را از آن جذب می‌کند. در صورتی که حرارت آب به محدوده مشخصی افزایش یابد، ترموستات راه ورود و خروج آب را باز می‌کند تا مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور جابجا شود.

در این هنگام رادیاتور مایع خنک کننده تازه را با مایع استفاده شده جایگزین می‌کند. سطح رادیاتور از شبکه‌های کوچکی تشکیل شده است که هوای خنک بیرون را جذب می‌کنند تا سطح دمای مایع کاهش یابد. در صورتی که رادیاتور به تنهایی نتواند دمای مایع خنک کننده را کاهش دهد، فن‌های خنک کننده روشن می‌شوند تا سطح دمای مایع کاهش یابد. فرآیند جابجایی مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور نیز با استفاده از شلنگ‌های پلاستیکی انجام می‌شود.

نحوه شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

رادیاتور قلب سیستم خنک کننده در خودروهای درون‌سوز را تشکیل می‌دهد. به طور معمول توصیه می‌شود تا از ضد یخ مرغوب یا آب مقطر برای رادیاتور استفاده کنید، با این حال اکثر رانندگان توجهی به این مسئله ندارند. به همین دلیل است که شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک راهی کارآمد برای افزایش دوره عمر رادیاتور و پاکسازی مجراهای داخلی سیستم خنک کننده است.

باز کردن در رادیاتور ماشین برای شستشو

شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک راهی کارآمد برای افزایش دوره عمر رادیاتور

برای شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک، لازم است تا ابتدا محلول جوهر نمک را با آب رقیق کنید. جوهر نمک یک اسید قوی است و استفاده از آن در حالت عادی به اتصالات پلاستیکی سیستم خنک کننده ضربه می‌زند؛ بنابراین لازم است تا به ازای هر یک واحد جوهر نمک، سه واحد آب اضافه کنید.

حجم کافی از مخلوط آب و جوهر نمک را تهیه کنید و آن را به آرامی درون رادیاتور خودرو بریزید. پیچ هواگیری رادیاتور را نیز باز کنید تا محلول پس از چرخش به راحتی خارج شود. پیشنهاد می‌شود تا یک ظرف را زیر خودرو قرار دهید تا محلول پس از خروج در آن بریزد.

پس از ریختن مقدار کافی محلول جوهر نمک و آب، موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا واترپمپ عملیات چرخش آب رادیاتور را انجام دهد. محلول را به طور مکرر درون رادیاتور بریزید تا تمام شود. سپس میزان کافی از آب را به رادیاتور تزریق کنید و اجازه دهید تا بقایای جوهر نمک از داخل کانال‌های سیستم خنک کننده شسته شوند. در نهایت پیچ هواگیری را ببندید، موتور را خاموش کنید و مجددا رادیاتور را با ضد یخ با آب مقطر پر نمایید. عملیات هواگیری را یکبار دیگر تکرار کنید.

معایب شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، جوهرنمک یک اسید قوی است و شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک موجب خواهد شد تا سیستم خنک کننده اتومبیل شما دچار خوردگی و پوسیدگی شود؛ بنابراین لازم است تا جوهرنمک را بر اساس نسبت 3 به 1 رقیق کنید، یعنی به ازای هر واحد جوهر نمک سه واحد آب به محلول شستشو اضافه کنید.

خوردگی رادیاتور خودرو توسط شستشو با جوهر نمک

بعد از شستشوی رایاتور با جوهر نمک، حتما آن را چندبار شستشو دهید تا دچار پوسیدگی نشود

پس از آن‌که رادیاتور خودرو را با محلول آب و جوهر نمک مورد شستشو قرار دادید، بایستی آن را با آب برای چند بار شستشو دهید. به این منظور لازم است تا درب رادیاتور و پیچ هواگیری آن باز باشند. موتور خودرو را روشن کنید تا پمپ آب نیز فعال باشد و آب درون خودرو به چرخش درآید. مقدار کافی از آب را درون رادیاتور بریزید و اجازه دهید تا درون سیستم خنک کننده به چرخش درآید. این کار را برای مدتی تکرار کنید تا مطمئن شوید که تمامی جوهر نمک موجود در سیستم خنک کننده از آن خارج شده است. جوهرنمک یک اسید قوی است و حتی نسخه رقیق شده آن نیز برای اتصالات پلاستیکی و فلزی سیستم خنک کننده خطرناک خواهد بود.

بهترین روش برای شستشوی رادیاتور خودرو کدام است؟

راه‌های بسیاری برای شستشوی رادیاتور خودرو وجود دارد و شما می‌توانید علاوه بر جوهر نمک، از جوش شیرین یا نوشابه نیز برای شستشوی سیستم خنک کننده استفاده کنید. در این قسمت نگاهی به دو راه برای شستشوی رادیاتور در منزل خواهیم داشت و در نهایت به شما خواهیم گفت که کدام روش برای شستشوی رادیاتور بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده؛ محاسبه و تخمین قیمت خودرو.

شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با نوشابه

شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک یک راهکار کارآمد است اما مواد اسیدی دیگری نیز برای نظافت سیستم خنک کننده در دسترس عموم کاربران قرار دارند. یکی از این مواد نوشابه است. نوشابه نیز یک ماده اسیدی محسوب می‌شود، با این حال میزان اثربخشی آن از جوهر نمک کمتر است و نیازی به رقیق‌سازی ندارد.

برای شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با نوشابه، مقدار کافی از این ماده را درون رادیاتور خودرو بریزید و خودرو را برای لحظاتی روشن کنید. این کار به نوشابه اجازه می‌دهد تا وارد سیستم خنک کننده اتومبیل شما شود. سپس خودرو را خاموش کنید و به نوشابه اجازه دهید تا رسوبات درون سیستم خنک کننده را در خود حل کند. سپس خودرو را روشن کنید، پیچ هواگیری را باز کنید و رادیاتور خودرو را با آب شستشو دهید. این کار را برای لحظاتی تکرار کنید تا تمامی نوشابه از سیستم خنک کننده خودرو خارج شود.

جرم گیری رادیاتور ماشین

در صورت نداشتن جوهر نمک، می‌توانید از نوشابه برای پاکسازی و جرم‌گیری رادیاتور خودرو استفاده کنید

جوش شیرین یک پاک کننده قوی است و مصارف بسیاری در عملیات نظافت دارد. این ماده برای پاکسازی رادیاتور خودرو نیز کارآمد است و می‌توانید به جای شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک یا نوشابه، از جوش شیرین استفاده کنید.

برای شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوش شیرین، لازم است تا پودر جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. همانند شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با نوشابه، این پودر را درون رادیاتور بریزید و خودرو را برای لحظاتی روشن کنید. سپس مدتی زمانی را منتظر بمانید و در نهایت رادیاتور را با آب کافی شستشو دهید.

شستشوی رادیاتور خودرو با دستگاه

امروزه ماشین آلات مختلفی به یاری تعمیرکاران آمده‌اند تا عملیات گوناگون شستشو همچون شستشوی انژکتور یا شستشوی رادیاتور را با استفاده از آن‌ها انجام دهند. شستشوی رادیاتور با دستگاه، راه حلی کارآمد و مناسب برای خلاص شدن از شر رسوبات موجود در سیستم خنک کننده اتومبیل شما است. این دستگاه با استفاده از یک محلول شیمیایی خاص، رادیاتور خودرو را مورد شستشو قرار می‌دهد و همچنین مجراهای سیستم خنک کننده را نسبت به قبل باز تر می‌کند تا مایع خنک کننده با شدت و سرعت بیشتری در آن به چرخش درآید. شستشوی رادیاتور خودرو با دستگاه، بهترین و کارآمدترین راه ممکن برای نظافت سیستم خنک کننده خودرو است.

جمع‌بندی

رادیاتور نقش حیاتی در فعالیت خودرو دارد و در صورتی که این قطعه کارکرد مناسبی نداشته باشد، موتور خودرو قابلیت فعالیت نخواهد داشت. رادیاتور به همراه پمپ آب و اتصالات سیستم خنک کننده، همواره باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند تا هرگونه ایراد در آن‌ها به سرعت رفع شود.

همراه با افزایش قیمت قطعات خودرو، قیمت رادیاتور خودرو نیز به شدت افزایش یافته است. در نتیجه لازم است تا مالکان خودروها در حفظ سلامت این قطعه کوشا باشند. توصیه می‌شود تا همواره از ضد یخ مرغوب یا آب مقطر برای سیستم خنک کاری اتومبیل خود استفاده کنید و هر شش ماه یکبار مایع خنک کننده را با توجه به فصل تعویض نمایید. در صورتی که احساس می‌کنید رادیاتور اتومبیل شما کارایی لازم را ندارد، می‌توانید نسبت شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک، نوشابه یا جوش شیرین اقدام کنید تا این قطعه برای مدت زمان بیشتری در خدمت اتومبیل شما باقی بماند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =