Banner Image

راهنمای کامل تمیز کردن قاب گوشی

امتیاز دهید

معمولاً وقتی یک قاب تازه می‌خریم و گوشی را درون آن قرار می‌دهیم، ماه‌ها طول می‌کشد تا به این فکر بیفتیم که قاب کثیف شده و نیاز به تمیز کردن دارد. وقتی گوشی را از قاب درمی‌آوریم، می‌بینیم که چقدر گرد و غبار در حاشیه‌های آن جمع شده، تازه اگر چربی و سایر آلودگی‌ها را فاکتور بگیریم! در چنین مواقعی شما چه کار می‌کنید؟ احتمالاً یا با الکل به جان قاب گوشی می‌افتید یا از گوگل کمک می‌گیرید تا بپرسید چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و روش تمیز کردن انواع مختلف قاب گوشی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:ارزان ترین سایت خرید گوشی در ایران

مراحل تمیز کردن قاب گوشی

اگر به طور موثر هر از گاهی قاب گوشی خود را تمیز کنید، نه تنها به ظاهر آن جذابیت بیشتری می‌بخشید، بلکه گوشی را از لحاظ بهداشتی تمیزتر نگه می‌دارید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم:

مرحله اول: جمع‌آوری تجهیزات لازم

قبل از شروع، مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن قاب گوشی را دارید. از جمله این لوازم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی
  • آب
  • پارچه میکروفیبر نرم یا اسفنج
  • مسواک نرم (اختیاری)
  • ایزوپروپیل الکل
  • یک تکه پنبه
  • گوش پاک‌کن یا یک برس کوچک
  • دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده (از دستمال‌های حاوی سفیدکننده یا مواد شیمیایی استفاده نکنید)

قبل از شروع، مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن قاب گوشی را دارید

مرحله دوم: درآوردن گوشی از قاب

گوشی خود را از قاب خارج کرده و کنار بگذارید. این به شما امکان می‌دهد که بدون آسیب رساندن به گوشی، قاب را کاملاً تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:3 روش ساده برای اتصال ساعت هوشمند به گوشی!

مرحله سوم: حذف گرد و غبار و آلودگی

اما چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم؟ برای این کار، قاب گوشی را به آرامی تکان دهید تا گرد و غبار آن جدا شود.

بیشتر بخوانید:آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی سامسونگ

مرحله چهارم: آماده‌سازی محلول تمیزکننده

مقدار کمی مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی را با آب ولرم مخلوط کنید. محلول نباید بیش از حد غلیظ باشد. مایع دستشویی یا ظرفشویی را بیش از حد استفاده نکنید، زیرا اثر آن روی قاب باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: نقاشی روی قاب گوشی + تزیین قاب موبایل

مرحله پنجم: پاک کردن قاب گوشی

یک پارچه میکروفیبر نرم یا اسفنج را به محلول آب و صابون آغشته سازید. تمام سطح قاب گوشی را پاک کرده و به نواحی لکه‌دار یا کثیف بیشتر بپردازید. برای جلوگیری از آسیب به ساختار قاب، برس را با ملایمت روی آن بکشید.

یک پارچه میکروفیبر نرم یا اسفنج را به محلول آب و صابون آغشته سازید

مرحله ششم: پاک کردن لکه‌هایی که از بین نمی‌روند

اکنون می‌دانیم چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم، اما برخی لکه‌ها که پاک نمی‌شوند را چه کار باید کرد؟

این به ویژه برای از بین بردن جوهر، مواد آرایشی یا سایر لکه‌ها موثر است. همیشه ابتدا الکل را روی یک ناحیه کوچک قاب که در دیدرس نیست، آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن آسیب نمی‌رساند.

بیشتر بخوانید:کدام گوشی بهترین دوربین را دارد؟

مرحله هفتم: ضد عفونی کردن قاب

برای ضدعفونی کردن قاب گوشی، می‌توانید از دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. مطمئن شوید که دستمال مرطوب حاوی مواد شیمیایی قوی نیست تا به قاب آسیب نرساند. کل قاب را با دستمال ضدعفونی‌کننده پاک کرده و به قسمت‌هایی که با دست تماس بیشتری دارند، بیشتر بپردازید.

مرحله هشتم: آبکشی و خشک کردن قاب

تا باقی‌مانده مایع تمیزکننده پاک شود. قاب را به آرامی با یک پارچه میکروفیبر تمیز، خشک کنید تا نم اضافی آن از بین برود. قبل از قرار دادن مجدد گوشی داخل قاب، اجازه دهید قاب به طور کامل خشک شود.

پس از تمیز و ضد عفونی کردن، قاب گوشی را کاملاً با آب تمیز بشویید

تمیز کردن قاب ژله ای

قاب ژله‌ای یکی از پرطرفدارترین انواع قاب گوشی به شمار می‌رود و اگر قاب گوشی‌تان ژله‌ای است، احتمالاً همچنان از خود می‌پرسید چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم زیرا این قاب‌ها به سرعت تغییر رنگ می‌دهند. بخصوص افرادی که گوشی شیائومی دارند زیاد با این مشکل مواجه می‌شوند زیرا شیائومی یک کاور شفاف TPU داخل پک بسته‌بندی گوشی‌های خود ارائه می‌کند. از جمله دلایل زرد شدن قاب ژله‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تابش اشعه فرابنفش: ماده اصلی این قاب‌ها که پلیمر سیلیکون است وقتی در معرض تابش مستقیم نور قرار می‌گیرد، دچار واکنش شیمیایی شده و تغییر رنگ می‌دهند.
  • قرار گرفتن در معرض حرارت:‌ گرمای ساطع ‌شده از گوشی موبایل (هنگامی که با آن بازی می‌کنیم یا وقتی در شارژ است) نیز می‌تواند باعث زرد شدن قاب ژله‌ای شود.
  • جذب چربی و آلودگی: چربی، آلودگی و عرق دست به سرعت توسط پلیمر سیلیکون جذب شده و تغییر رنگ می‌دهد. ریختن آبمیوه یا مایعات اسیدی روی قاب نیز باعث اکسیداسیون و تغییر رنگ قاب می‌شود.

اگر تازه قاب ژله‌ای خود را خریده‌اید و دلتان نمی‌آید آن را عوض کنید، نگران نباشید؛ زیرا چند راه‌حل برای سفید کردن این نوع قاب وجود دارد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم:

  • ترکیب آب و صابون: اگر زردی ایجاد شده ناشی از چربی و آلودگی باشد، با این روش به راحتی پاک خواهد شد. کافی است قاب ژله‌ای را از گوشی جدا کرده و با آب و صابون بشویید. اگر این کار را هر چند وقت یک‌بار با قاب تازه انجام دهید سرعت زرد شدن آن کمتر می‌شود.
  • سفیدکننده: اگر کدری و زردی قاب زیاد شده، این روش می‌تواند موثر باشد. کافی است قاب را از گوشی جدا کرده و داخل محلول آب و سفیدکننده قرار دهید. بگذارید برای چند دقیقه داخل محلول بماند و سپس آن را بشویید و خشک کنید. لازم به ذکر است که لکه‌های ناشی از اکسید شدن با این روش پاک نمی‌شوند.
  • خمیر دندان: خمیردندان به دلیل داشتن ترکیبات فلوراید، خاصیت سفیدکنندگی دارد و می‌تواند به شما در پاک کردن لکه‌های ماندگار روی قاب کمک کند. می‌توانید برای تمیز کردن قاب با خمیردندان از یک مسواک نرم کمک بگیرید.
  • الکل: برای این روش باید قاب را به مدت ۱۰ دقیقه داخل یک ظرف آب غوطه‌ور کنید. سپس با دستمالی که به الکل ۷۵ درصد آغشته شده آن را پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.
  • جوش شیرین: این ماده در ترکیب با آب خاصیت اسیدی و بازی پیدا می‌کند، به همین دلیل پاک‌کننده خوبی برای سطوح به شمار می‌رود. برای این روش کافی است مقداری پودر جوش شیرین را روی قاب بپاشید، مسواک یا برس کوچکی را به آب آغشته کرده و سطح قاب را با آن تمیز کنید.

گرمای ساطع ‌شده از گوشی موبایل (هنگامی که با آن بازی می‌کنیم یا وقتی در شارژ است) نیز می‌تواند باعث زرد شدن قاب ژله‌ای شود.

تمیز کردن قاب سیلیکونی

قاب سیلیکونی نیز یکی از انواع محبوب قاب موبایل به شمار می‌رود که در انواع رنگ‌ها قابل خریداری است. برای تمیز نگه داشتن قاب سیلیکونی توصیه می‌شود هر ماه یک‌بار این کار را انجام دهید، زیرا برخی لکه‌ها اگر به مدت طولانی روی قاب بمانند ماندگار می‌شوند و دیگر قابل تمیز کردن نیستند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا گوشی را از قاب درآورید. در یک فنجان آب گرم، یک یا دو قطره مایع ظرفشویی را حل کرده و هم بزنید تا کامل مخلوط شود. اگر قاب خیلی سیاه شده می‌توانید مقدار بیشتری مایع ظرفشویی در آب بریزید. یک مسواک نرم را به محلول آغشته کرده و روی قاب (بخصوص قسمت‌های سیاه و کدر آن)‌ بکشید. سپس، مقداری جوش شیرین روی سطح قاب ریخته و دوباره با مسواک آن را اسکراب کنید. این باعث می‌شود چربی‌هایی که در زیر لایه‌های قاب مخفی شده‌اند نیز تمیز شوند. در نهایت، قاب را با آب گرم بشویید و قبل از استفاده دوباره، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

هنگام تمیز کردن قاب سیلیکونی از به کار بردن شوینده‌های خانگی نظیر وایتکس، شیشه پاک کن، شوینده‌های حاوی آمونیاک یا هیدروژن پروکسید، اسپری‌ها و مواد حلال خودداری کنید.

هنگام تمیز کردن قاب سیلیکونی از به کار بردن شوینده‌های خانگی نظیر وایتکس، شیشه پاک کن، شوینده‌های حاوی آمونیاک یا هیدروژن پروکسید، اسپری‌ها و مواد حلال خودداری کنید.

تمیز کردن قاب گوشی سفید و صورتی

تمیز کردن قاب گوشی صورتی و سفید نیاز به ملایمت کافی برای حفظ رنگ‌ها و از بین بردن موثر لکه‌ها دارد. برای اینکه بدانید چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم، کافی است قاب را کمی تکان دهید و داخل آن فوت کنید تا گرد و غبار از آن جدا شود. سپس، یک مخلوط آب و صابون ایجاد کرده و با استفاده از یک پارچه میکروفیبر نرم، قاب را پاک کنید. لکه‌هایی که سخت پاک می‌شوند را با پنبه یا گوش پاک‌کن آغشته به الکل از بین ببرید. قبل از ضدعفونی کردن، کیس را کاملاً بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن قاب گوشی صورتی و سفید نیاز به ملایمت کافی برای حفظ رنگ‌ها و از بین بردن موثر لکه‌ها دارد

تمیز کردن قاب گوشی شفاف

قاب‌های شفاف نیز مانند قاب‌های ژله‌ای نسبتاً زود کثیف می‌شوند و رنگ می‌گیرند. برای تمیز کردن این قاب‌ها چند روش وجود دارد که بسته به میزان کثیفی قاب، می‌توانید یکی از روش‌ها را انتخاب کنید:

  • مایع ظرفشویی: این ماده به دلیل قدرت پاک‌کنندگی جای انگشت، لکه روغن و چربی و … مناسب است. برای این روش کافی است مانند مثال‌های بالا، یک مسواک نرم را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کرده و سطح قاب را با آن بشویید.
  • جوش شیرین: در این روش باید جوش شیرین را روی سطح قاب ریخته و با یک مسواک مرطوب اسکراب کنید تا قاب تمیز شود.
  • سرکه: برای این روش، باید داخل یک کاسه، محلولی از آب و سرکه سفید آماده کنید. قاب را داخل محلول بگذارید تا چند ساعت خیس بخورد، سپس آن را با آب گرم شسته و با دستمال خشک کنید.
  • الکل: همچنین می‌توانید مقداری الکل را روی پارچه میکروفیبر بریزید یا با استفاده از دستمال مرطوب الکلی، قاب را تمیز کنید. این روش ممکن است به چند بار تکرار نیاز داشته باشد.

قاب‌های شفاف نیز مانند قاب‌های ژله‌ای نسبتاً زود کثیف می‌شوند و رنگ می‌گیرند

تمیز کردن قاب گوشی رنگی

اکنون که می‌دانیم چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم، وقت آن رسیده که نکاتی در رابطه با تمیز کردن قاب گوشی رنگی را بازگو کنیم. با استفاده از تمامی روش‌هایی که در بالا گفته شد (الکل، جوش شیرین، سرکه، مایع ظرفشویی و غیره)، می‌توانید قاب رنگی را تمیز کنید اما بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:‌

  • از به کار بردن مواد شیمیایی قوی که می‌توانند رنگ را از بین ببرند، خودداری کنید.
  • قبل از استفاده، ابتدا محلول را روی قسمتی از قاب که در دیدرس نیست تست کنید.
  • برای خشک کردن قاب از یک دستمال نرم یا میکروفیبر کمک بگیرید.
  • از آب بیش از حد استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به داخل قاب نفوذ کرده و به آن آسیب برساند.
  • قاب رنگی را از نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد دور نگه دارید، زیرا این عوامل می‌توانند به مرور زمان باعث کدر شدن رنگ‌ها شوند.

قاب‌های شفاف نیز مانند قاب‌های ژله‌ای نسبتاً زود کثیف می‌شوند و رنگ می‌گیرند.

سخن پایانی

گوشی‌های هوشمند یکی از ضروری‌ترین لوازممان به شمار می‌روند که با داشتن قاب، تکمیل می‌شوند. قاب‌ها از گوشی‌های ما محافظت می‌کنند و استایل یا سلیقه شخصی‌مان را به دیگران نشان می‌دهند؛ اما چون زیاد از گوشی استفاده می‌کنیم معمولاً قاب آن سریع لک و کثیف می‌شود. به همین دلیل، مهم است یاد بگیرید که چگونه قاب گوشی را تمیز کنیم. با استفاده از روش‌های ذکر شده در این مقاله می‌توانید تا جای ممکن زردی، آلودگی و لکه‌های موجود روی سطح قاب خود را از بین ببرید، اما اگر موفق نشدید بهتر است به فکر خرید یک قاب جدید باشید.

سوالات متداول

  • هر چند وقت یک‌بار باید قاب گوشی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن قاب گوشی هر چند هفته یک‌بار برای جلوگیری از تجمع کثیفی توصیه می‌شود. با این حال، اگر زودتر متوجه لکه یا کثیفی شدید، بهتر است همان موقع آن را تمیز کنید.

  • آیا می‌توانم قاب گوشی را داخل ماشین لباسشویی بیندازم؟‌

به طور کلی شستن قاب گوشی با ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود، به‌خصوص آن‌هایی که از پارچه ساخته شده‌اند، زیرا ممکن است به قاب آسیب برساند و بر شکل کلی آن تأثیر بگذارد.

  • چگونه می‌توان از محو شدن رنگ قاب گوشی رنگی جلوگیری کرد؟

از قرار دادن قاب گوشی در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد خودداری کنید، زیرا این عوامل به مرور زمان باعث محو شدن رنگ‌ها می‌شوند.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =