Banner Image

مقایسه شاهین با تارا (کدام ارزش بیشتری دارد؟)

5/5 - (1 امتیاز)

خودروسازان ایرانی موفق شدند تا در سال 1400، شوک ناشی از تحریم‌های بین‌المللی را پشت سر بگذارند و نوسازی سبد محصولات خود را آغاز کنند. ایران خودرو نسخه وطنی پژو 301 را با نام تارا روانه بازار کرد، در حالی که سایپا پروژه طولانی رهام را در نهایت با نام شاهین به مرحله اجرا رساند. از همان روزهای نخست عرضه این دو خودرو، مقایسه شاهین با تارا شکل گرفت و تا به امروز نیز ادامه یافته است.

سایپا شاهین و ایکو تارا به عنوان جدیدترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین محصولات داخلی بازار شناخته می‌شوند و هرکدام از آن‌ها طرفداران خود را دارند. برخلاف سایر خودروهای ایرانی که تنها در ظاهر تفاوت داشتند، شاهین و تارا دو خودرو با ذات کاملا متفاوت هستند که بر اساس روش‌های مختلفی توسعه یافته‌اند. به همین دلیل است که مقایسه شاهین با تارا برای فعالان بازار و همچنین مشتریان بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

مقایسه شاهین با تارا از نظر مشخصات فنی

نخستین بخش از مقایسه شاهین با تارا به مشخصات فنی آن‌ها اختصاص دارد. ذات متفاوت دو خودرو در این بخش خودش را نشان می‌دهد. سایپا شاهین سعی کرده است یک سدان اسپرت و جذاب باشد، در حالی تارا براساس دوام و سواری راحت توسعه یافته است.

ماشین تارا

سایپا برای شاهین از نسخه توربوشارژر پیشرانه معروف خود یعنی M15 استفاده کرده است. این موتور هشت سوپاپ به واسطه تنفس مصنوعی قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و قادر است تا با محصول ایران خودرو رقابت کند. در سوی دیگر ایران خودرو نسخه ایرانیزه موتور EC5 را با نام TU5 پلاس برای تارا در نظر گرفته است. این پیشرانه از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد و راندمان آن اندکی از موتور TU5 بیشتر است.

تارا در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روانه بازار شده است اما شاهین تنها با گیربکس پنج سرعته دستی به تولید می‌رسد و هنوز خبری از عرضه نسخه اتوماتیک آن نیست. به همین دلیل در این مقایسه تیپ‌های دنده‌ای هر دو خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جدول مقایسه شاهین با تارا از نظر مشخصات فنی

خودرو ایکو تارا سایپا شاهین
موتور TU5 پلاس تنفس طبیعی M15TC توربوشارژ
حجم پیشرانه 1.6 لیتر 1.5 لیتر
حداکثر قدرت 113 اسب بخار 110 اسب بخار
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر 178 نیوتن متر
جعبه دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی

بیشتر بخوانید: بررسی شاهین سایپا از همه نظر

مقایسه شاهین با تارا از نظر عملکرد فنی

در قسمت قبل از مقایسه شاهین با تارا دیدیم که موتور تنفس طبیعی تارا قدرت بیشتری تولید می‌کند اما در سوی مقابل گشتاور پیشرانه شاهین بیشتر است. وزن تارا 1170 کیلوگرم و وزن شاهین 1260 کیلوگرم است و بنابراین شاهین حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر است. با این حال در مسابقات درگ تفاوت خاصی میان عملکرد شاهین و تارا وجود ندارد. در دنیای واقعی نیز ارقام این خودروها چندان متفاوت نیستند.

عملکرد فنی تارا

حتی حداکثر سرعت شاهین و تارا نیز یکسان است و این دو خودرو قادر هستند تا رکورد 190 کیلومتر بر ساعت را ثبت کنند. شتاب رسمی شاهین و تارا نیز کمتر از یک ثانیه اختلاف دارد و تارا به دلیل وزن سبک‌تر خود حدود 0.7 ثانیه سریع‌تر است. با این حال یک اختلاف بزرگ میان عملکرد شاهین و تارا در تست‌های بلندمدت قابل احساس است. شاهین به دلیل بهره‌مندی از توربوشارژر، در دورهای پایین و رانندگی شهری شتاب و کشش مناسبی را تقدیم راننده می‌کند. در سوی دیگر تارا قادر است تا در مسیرهای بلند شتاب ثانویه بهتری را ثبت کند.

مقایسه شاهین با تارا از نظر ابعاد

مقایسه شاهین با تارا در بحث ابعاد و وزن نیز ما را به نتایج مشابهی می‌رساند، هرچند ممکن است که برخی اختلاف‌های اندک میان این دو خودرو مشاهده شود. هر دو خودرو این مقایسه در بخش سدان‌های جمع‌وجور طبقه‌بندی می‌شوند. خودروهای مشهور این سگمنت در بازار جهانی محصولاتی نظیر هوندا سیویک، مزدا 3 و تویوتا کرولا هستند. در ادامه ابعاد شاهین و تارا در قالب یک جدول مقایسه شده‌اند.

خودرو ایکو تارا سایپا شاهین
طول 4519 میلی‌متر 4446 میلی‌متر
عرض 1953 میلی‌متر 1771 میلی‌متر
ارتفاع 1466 میلی‌متر 1490 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2652 میلی‌متر 2650 میلی‌متر
وزن 1170 کیلوگرم 1260 کیلوگرم
حجم صندوق 640 لیتر 420 لیتر
سایز رینگ 15 اینچ 15 اینچ

 

همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌کنید، اکثر پارامترهای ابعاد و وزن بین شاهین و تارا مشابه هستند. با این حال تارا اندکی سبک‌تر است و به دلیل طراحی خاص خود، 220 لیتر فضای صندوق بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حال نمی‌توان این پارامتر را یک برتری برای تارا حساب کرد، چرا که پر کردن بیش از حد صندوق عقب به توزیع وزن و مرکز ثقل خودرو ضربه می‌زند. از این رو است که صندوق بار در بسیاری از سدان‌های جمع‌وجور بازار جهانی حدود 400 لیتر حجم دارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوییک و ساینا

امکانات و آپشن ها

ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفته‌اند تا نسخه‌های دنده‌ای شاهین و تارا را با امکانات متوسط روانه بازار کنند و سایر تجهیزات را در نسخه‌های گران‌تر اتوماتیک ارائه دهند. مشابهت‌های مقایسه شاهین با تارا در بخش امکانات رفاهی نیز قابل لمس است اما تفاوت‌ها در این بخش بیشتر مشاهده می‌شود.

جدول مقایسه شاهین با تارا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی

خودرو ایکو تارا سایپا شاهین
امکانات ایمنی کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، دو کیسه هوا سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، دو کیسه هوا
امکانات رفاهی دی‌لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو و نمایشگر 7 اینچی، سیستم تهویه دیجیتال با تنظیم دستی، آینه جانبی تنظیم شونده برقی دی‌لایت و اتولایت، رینگ آلیاژی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، تریم چرمی کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر 7 اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف

 

همان‌طور که از جدول مشاهده می‌شود، تارا در بخش امکانات ایمنی به راحتی مقایسه را برنده می‌شود اما در بخش امکانات رفاهی کمبودهایی در این خودرو وجود دارد. با این حال مشتریان بازار اقبال بیشتری نسبت به تارا داشته‌اند و بنابراین می‌توان گفت که در مجموع تارا موفق شده است تا نظر مخاطبان بیشتری را نسبت به خود جلب کند.

مقایسه شاهین با تارا از نظر طراحی ظاهری

در بخش مقایسه شاهین و تارا از نظر طراحی ظاهر خارجی، می‌توان امتیاز برد را به شاهین داد. این خودرو یکی از بهترین و هماهنگ‌ترین طراحی‌های چند سال اخیر را به مشتریان عرضه می‌کند و می‌توان تا حد زیادی ظاهر آن را کم نقص دانست. قسمت‌های مختلف این خودرو به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و همین مسئله موجب شده است تا یک ظاهر موزون را در سراسر خودرو شاهد باشیم. خوشبختانه سایپا رینگ آلیاژی را از لیست آپشن‌های شاهین حذف نکرده است تا لطمه‌ای به زیبایی شاهین وارد نشود.

طراحی ظاهری تارا

در سوی دیگر تارا از فرم بدنه جعبه‌ای بهره می‌برد و همچنان مشکل عدم تناسب نمای جلو و عقب محصولات ایران خودرو را در آن می‌بینیم. این خودرو در قسمت جلو طراحی خشن و تهاجمی دارد اما در قسمت عقب ظاهری ساده و به دور از هیجان را به نمایش می‌گذارد. یکی از بزرگترین مشکلات تارا نیز طراحی چراغ‌های عقب آن است که ایران خودرو را وادار کرد تا نسخه‌های بهینه شده از چراغ عقب این خودرو را روانه بازار کند.

مقایسه شاهین با تارا از نظر طراحی داخلی

فضای کابین هر دو خودرو شاهین و تارا شبیه به دیگر سدان‌های جمع‌وجور بازار طراحی شده است، با این تفاوت که هر دو خودروساز روش متفاوتی را برای انجام این کار انتخاب کرده‌اند. کابین تارا یک نمونه کامل از پژو 301 است. تمامی قطعات به صورت منظم و بدون پیچیدگی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا یک داشبورد صاف و ساده شکل بگیرد. نقطه قوت تارا فرمان بزرگ و نسبتا حجیم آن است که به سبک خودروهای پژو طراحی شده است و دکمه‌های کنترل متعددی روی آن قرار گرفته‌اند.

طراحی داخلی شاهین

در سوی مقابل طراحان سایپا روش آسیایی‌ها را برای خلق کابین در پیش گرفته‌اند. کابین این خودرو شباهت بسیار زیادی به نسل‌های پیشین کیا سراتو یا هیوندای الانترا دارد. این کابین ساده با خطوط منحنی و یک نوار نقره‌ای رنگ از سادگی افراطی گریخته است. این تریم دو رنگ روی فرمان شاهین نیز مشاهده می‌شود تا در مجموع کابین جذاب‌تری را نسبت به تارا شاهد باشیم. با این حال حذف دکمه‌های مربوط به کروز کنترل از روی فرمان شاهین، به تناسب فضای داخلی این خودرو لطمه زده است. همچنین در مقایسه شاهین با تارا باید در نظر داشته باشید که فضای داخلی هر دو خودرو از پلاستیک خشک شکل گرفته است؛ بنابراین لازم است تا مالکان دقت لازم را برای نگهداری از فضای داخلی این خودروها داشته باشند.

مقایسه شاهین با تارا از نظر مصرف سوخت

مصرف سوخت ترکیبی تارا دنده‌ای به ازای هر صد کیلومتر پیمایش معادل 7.1 لیتر اعلام شده است. باک این خودرو نیز 50 لیتر حجم دارد و بنابراین عملکرد آن بسیار شبیه به پژو 206 صندوقدار یا رانا خواهد بود. در سوی مقابل شاهین نیز رکورد مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر به ازای صد کیلومتر را ثبت می‌کند و حجم باک آن نیز 47 لیتر است؛ بنابراین عملکرد هر دو خودرو در دنیای واقعی بسیار شبیه خواهد بود.

مقایسه شاهین با تارا از نظر ایمنی

هر دو شرکت خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا ادعا کرده‌اند که محصولات آن‌ها در تست تصادف موسسات مختلف نتایج موفقی را کسب کرده است. با این حال تاکنون نتایج تست‌های تصادف تارا منتشر نشده‌اند. در سوی مقابل سایپا نتایج تست تصادف جلو و جانبی شاهین را برای دریافت استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا منتشر کرده است.

ایمنی تارا

اگر بخواهیم روی کاغذ در مورد ایمنی خودروها نظر نهایی را صادر کنیم، باید گفت که تارا خودرو ایمن‌تری نسبت به شاهین است. تارا به سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز است که حضور آن‌ها در بسیاری از خودروهای بازار جهانی اجباری شده است. این سیستم‌ها نقش پررنگی در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارند. با این حال شاهین تست‌های تصادف ناحیه جلو و جانبی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و بنابراین در برخوردها اطمینان خاطر بیشتری به کاربران می‌دهد.

نتیجه‌گیری نهایی در بخش ایمنی مقایسه شاهین با تارا کار دشواری است. شاهین فاقد سیستم‌های هوشمند ایمنی است و در مورد تارا نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت که هر دو خودرو از این نظر عملکرد متوسطی دارند. در صورتی که شاهین به سیستم‌های ایمنی مدرن مجهز شود یا تارا تست‌های تصادف را با موفقیت پشت سر بگذارد، برنده قطعی این رقابت مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مقایسه تیبا و ساینا

جمع بندی

در بخش انتهایی مقایسه شاهین با تارا لازم است تا به مهم‌ترین مشخصه برای مشتریان یعنی قیمت اشاره کنیم. قیمت یک خودرو در حال حاضر بزرگترین تصمیم را برای خرید یا عدم خرید یک خودرو مشخص می‌کند؛ بنابراین مهم‌ نیست تا یک خودرو چقدر خوب یا ایمن باشد، اگر مشتریان قادر به خرید آن نباشند این خودرو در بازار ایران شکست خواهد خورد.

اگر قیمت کارخانه را مبنای مقایسه شاهین با تارا قرار دهیم، باید گفت که تارا در این بخش برنده است. قیمت کارخانه‌ای تارا حدود 50 میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت شاهین است. البته نباید از یاد برد که در شرایط فعلی بازار مشتریان شانس خرید خودرو به صورت مستقیم از کارخانه را ندارند و باید آن‌ها را از بورس کالا یا بازار آزاد خریداری کنند؛ بنابراین اگر قیمت‌های بازار آزاد را مبنای مقایسه قرار دهیم، ورق به نفع شاهین باز می‌گردد. این خودرو در بازار آزاد حدود 100 میلیون تومان ارزان‌تر از تارا معامله می‌شود و بنابراین گزینه بهتری برای خرید خواهد بود.

البته در کنار قیمت، مشخصه وابسته آن یعنی بازار خرید و فروش نیز در تصمیم خریداران تأثیرگذار است. تارا همانند بسیاری دیگر از محصولات ایران خودرو بازار خرید و فروش پررونقی دارد در حالی که شاهین چندان مقبول مشتریان واقع نشده است؛ بنابراین افرادی که با قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار خودرو می‌شوند، تارا را به عنوان گزینه مطلوب انتخاب خواهند کرد. با این حال برای مصرف‌کنندگانی که به سختی بودجه مورد نیاز برای خرید خودرو را فراهم می‌کنند، شاهین گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

 

سوالات متداول

  • کیفیت ساخت شاهین بالاتر است یا تارا؟

هر دو خودرو این مقایسه یعنی شاهین و تارا از مواد مشابهی بهره می‌برند و در ساخت آن‌ها از روش‌های ثابتی استفاده شده است. به همین دلیل کیفیت هر دو خودرو در یک سطح ارزیابی می‌شود. هر دو خودرو نیز از ابتدای عرضه تا به امروز، شاهد برخی مشکلات مونتاژی کوچک و بزرگ بوده‌اند.

  • آیا پیشرانه شاهین به نگهداری دقیق‌تری نیاز دارد؟

بله پیشرانه شاهین از نوع توربوشارژر است و به دقت بیشتری برای نگهداری نیاز دارد. موتورهای توربوشارژر در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی نسبت به کیفیت سوخت و همچنین انجام سرویس‌های دوره‌ای حساسیت بیشتری دارند.

  • آیا تارا یک خودرو واقعا جدید به حساب می‌آید؟

تارا یکی از معدود محصولات ایران خودرو است که براساس یک پلتفرم جدید شکل گرفته است و می‌توان تا حدودی آن را خودرویی جدید نامید. با این وجود به دلیل مشابهت‌های فنی میان تارا و دیگر محصولات ایران خودرو، حس و حال سواری با آن چندان متفاوت نیست.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =