Banner Image
بررسی خودرو شاهین

بررسی کامل شاهین سایپا از نظر مکانیک‌ها

4.9/5 - (19 امتیاز)

شاهین سایپا یکی از جدیدترین خودروهای داخلی است که در ماه‌های اخیر موفق شده خریداران بیش‌تری را به سمت خود جلب کند. در خصوص مشخصات فنی، نقاط قوت و نقاط ضعف شاهین همیشه حواشی و بحث‌های ضد و نقیضی وجود داشته است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این مطلب از سایت پیندو را به بررسی شاهین سایپا اختصاص دهیم و با دیدی واقع‌بینانه، این خودرو ملی سایپا را کالبدشکافی کنیم. اگر شما هم تمایل دارید شاهین سایپا را بهتر بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری

بررسی شاهین سایپا را با نگاهی به طراحی ظاهری آن شروع می‌کنیم. بدون هیچ تعصبی باید بگوییم که طراحی ظاهری شاهین نسبت به تمامی خودروهای ایرانی فعلی، یک سروگردن بالاتر است. در ظاهر شاهین خطوط برجسته و اغراق‌آمیز زیادی را نمی‌بینیم اما همین خطوط کم تعداد، با نهایت تناسب کنار هم قرار گرفته و چهره‌ای هماهنگ را برای این خودرو ایجاد کرده‌اند.

بررسی شاهین

در ضمن نحوه طراحی المان‌هایی مثل سپرها، گرافیک چراغ‌های عقب و خط شانه (کاراکتر لاین) در شاهین نسبت به دیگر خودروهای داخلی به‌روزتر است. تنها نکته انتقاد برانگیز در ظاهر شاهین، سایز رینگ و لاستیک‌های آن است که نسبت به جثه کلی خودرو کوچک به نظر می‌رسد.

در یک کلام برای بررسی شاهین سایپا از نظر طراحی ظاهری باید بگوییم که هرچند ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا، ساده و معمولی به نظر می‌رسد اما برای بازار کشور ما و این محدوده قیمتی، جذاب است. به همین دلیل می‌بینیم که اکثر افراد جامعه، شاهین را خودرویی زیبا می‌دانند و نسبت به طراحی ظاهری آن انتقاد چندانی ندارند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی شاهین سایپا هم مثل طراحی ظاهری آن وضعیت قابل قبولی دارد و به لطف المان‌هایی مثل مانیتور قرارگرفته در بخش میانی داشبورد، نمایشگر مستقل سیستم تهویه مطبوع و صفحه کیلومتر اسپرت، به‌روز به نظر می‌رسد؛

طراحی داخلی شاهین

اما از طرف دیگر، اکثر قسمت‌های داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و فاقد رنگ و لعاب کافی هستند. به همین دلیل، کیفیت بصری داشبورد شاهین در مقایسه با رقیبی مثل دنا پلاس، پایین‌تر است.

بررسی ابعاد

طول، عرض و ارتفاع شاهین به ترتیب برابر با 4446، 1771 و 1490 میلی‌متر است. برای درک بهتر این اعداد، بهتر است ابعاد شاهین را با یک سدان پرفروش داخلی دیگر مثل پژو پارس مقایسه کنیم. شاهین طول کم‌تری نسبت به پژو پارس دارد اما عریض‌تر و مرتفع‌تر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر 2650 میلی‌متر و تقریباً 2 سانتی‌متر کوتاه‌تر از پژو پارس است.

فضاسازی داخل کابین سایپا شاهین خیلی خوب انجام شده است و اگر از نقاط ضعفی مثل عدم وجود زیر آرنجی در قسمت میانی صندلی عقب بگذریم؛ راحتی صندلی‌ها و فضای کافی برای همه سرنشینان، رضایت‌بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه تیبا و ساینا 

بررسی فنی

به یکی از بخش‌های مهم بررسی شاهین سایپا یعنی بخش بررسی فنی رسیدیم. شاهین در ابتدا قرار بود با پیشرانه 1.65 لیتری تنفس طبیعی برلیانس به بازار بیاید اما با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان، دست سایپا از این پیشرانه کوتاه شد و پروژه شاهین برای مدتی بلاتکلیف ماند.

موتور شاهین

پس از مدتی مهندسان ارشد سایپا تصمیم گرفتند با استفاده از توان داخلی، پیشرانه‌ای جدید برای شاهین طراحی کنند و برای این کار به سراغ پیشرانه 1.5 لیتری M15 معروف به موتور تیبا رفتند. در نهایت، موتور فعلی شاهین با اضافه شدن توربو به موتور تیبا و تغییر در بخش‌هایی مثل سرسیلندر، بالانسر، پیستون‌ها و سیستم برق‌رسانی ساخته شد و M15 TC نام گرفت.

این پیشرانه 1.5 لیتری توربو حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به سمت محور جلو شاهین می‌فرستد. سایپا شاهین در حال حاضر تنها با این مشخصات فنی عرضه می‌شود اما در آینده‌ای نه‌چندان دور نسخه‌های اتوماتیک CVT و شاهین پلاس (موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی + گیربکس 6 سرعته اتوماتیک) هم به جمع خانواده این خودرو اضافه خواهند شد.

برای آشنایی بیش‌تر با مشخصات فنی شاهین سایپا می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

جدول مشخصات فنی شاهین سایپا

مدل خودرو سایپا شاهین
پیشرانه چهار سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) 1497
حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5000 دور
حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در 2500 دور
گیربکس 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.5 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (S) 13.2
حداکثر سرعت (Km/h) 190
حجم مخزن سوخت (L) 47
حجم صندوق بار (L) 420
ابعاد لاستیک‌ها 185/65R15
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
وزن خالص (Kg) 1278

عملکرد فنی

بعد از بررسی شاهین سایپا از نظر مشخصات فنی، بهتر است نگاهی هم به عملکرد فنی این خودرو داشته باشیم و ببینیم شاهین در شرایط واقعی تا چه حد می‌تواند به توقع‌های ما پاسخ بدهد. شاهین مثل دیگر خودروهای مجهز به پیشرانه توربو، در آغاز حرکت مقداری تأخیر دارد اما بعد از دورگرفتن پیشرانه و در شتاب‌گیری‌های ثانویه این تأخیر را جبران می‌کند که دلیل آن ارائه حداکثر گشتاور در دور نسبتاً پایین است.

عملکرد فنی شاهین

در مجموع عملکرد فنی شاهین بسیار شبیه به رقبایی مثل رنو تندر 90 یا پژو پارس TU5 است و هرچند نمی‌توانیم آن را خودرویی تند و تیز محسوب کنیم اما شتاب‌گیری قابل قبول و رضایت‌بخشی دارد. به خصوص که استفاده از پیشرانه توربو باعث می‌شود در سربالایی‌ها، افت توان کم‌تر و کشش بهتری را از این خودرو در مقایسه با رقبای تنفس طبیعی شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوییک و ساینا

مصرف سوخت

طبق اعلام رسمی شرکت سایپا، مصرف سوخت شهری، جاده‌ای و ترکیبی شاهین به ترتیب برابر با 10.04 // 6.04 و 7.52 لیتر در صد کیلومتر است. البته همه می‌دانیم که شرکت‌های خودروساز، تست‌های مربوط به مصرف سوخت محصولات خود را در شرایط ایده‌آل انجام می‌دهند و در عمل، رسیدن به این اعداد بسیار دشوار است.

اما در شرایط واقعی و با یک رانندگی منطقی، برای طی هر صد کیلومتر مسافت با خودرو شاهین در سیکل ترکیبی، به حدود 8 تا 8.5 لیتر سوخت نیاز داریم که با خودروهای هم‌رده در سطح جهانی فاصله دارد اما نسبت به رقبای داخلی، عددی معقول و قابل قبول است.

امکانات و آپشن ها

سایپا شاهین از نظر آپشن در سطح خوبی قرار دارد و با تجهیز به امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، دی لایت، مه شکن جلو و عقب، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، ترمزهای دیسکی در هر دو محور و مجهز به سیستم‌های ABS و EBD، 2 ایربگ و… می‌تواند رضایت خریداران را جلب کند.

امکانات و آپشن های شاهین

ایمنی

هرچند شاهین به حداقل امکانات ایمنی بر اساس استانداردهای کشور مجهز است و خبری از مواردی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) یا ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای در آن نیست اما با توجه به به‌روز بودن نسبی پلت فرم این خودرو و هم‌چنین ویدیوهایی که سایپا از تست‌های ایمنی آن در مراکز اروپایی منتشر کرده است؛ می‌توانیم نمره خوبی به وضعیت ایمنی شاهین بدهیم و آن را جزو ایمن‌ترین خودروهای داخلی محسوب کنیم.

تجربه رانندگی و میزان رضایتمندی از خودرو شاهین

وقتی با خودرو شاهین رانندگی می‌کنیم در نگاه اول، نرمی سیستم تعلیق و راحتی نسبی صندلی‌ها توجهمان را به خود جلب می‌کند. عملکرد فرمان، مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو هم نرم است و باعث می‌شود تا رانندگی با شاهین سایپا در ترافیک شهری چندان سخت نباشد.

وضعیت هندلینگ سایپا شاهین هم قابل قبول است اما این نکته نباید به شما اعتماد به نفس کاذب بدهد. چرا که در هر صورت، با خودرویی دیفرانسیل جلو با ساختار ساده تعلیق عقب و فاقد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی روبه‌رو هستید و بی احتیاطی در پیمودن پیچ‌ها می‌تواند کار دستتان بدهد.

تجربه رانندگی شاهین سایپا

بارزترین نکته منفی در تجربه رانندگی با سایپا شاهین، نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین در دورهای میانی و بالا است که می‌تواند آزاردهنده باشد. البته سایپا در سری‌های جدید شاهین، این ایراد را تا حد زیادی برطرف کرده است.

میزان رضایتمندی از خودرو شاهین هم نسبی است و با توجه به متغیر بودن کیفیت در خودروهای داخلی، برخی مالکان کاملاً از این خودرو راضی و برخی دیگر کاملاً ناراضی هستند؛ اما در مجموع، بیش‌تر مالکان شاهین از این خودرو رضایت دارند و آن را به محصولات هم‌رده ترجیح می‌دهند. عمده نارضایتی مالکان شاهین هم به ایرادات مونتاژی و برقی ابتدای تحویل خودرو برمی‌گردد که معمولاً پس از چند بار رفت و آمد به نمایندگی حل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی تیبا 2

نظر مکانیک‌ها در مورد خودرو شاهین

نظر مکانیک ها در مورد خودرو شاهین به طور کلی مثبت است و اکثر نمونه‌های این خودرو تاکنون با عیب مکانیکی عجیب و غریبی روبه‌رو نشده‌اند. البته با توجه به مجهز بودن پیشرانه شاهین به توربوشارژر، مکانیک‌ها و افراد اهل فن در خصوص نگهداری از این خودرو توصیه‌هایی دارند که شامل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، استفاده از روغن موتور توصیه شده توسط سایپا، پرهیز از فشارآوردن به موتور در هنگام سردبودن آن، عدم خاموش کردن موتور بلافاصله بعد از رانندگی پرفشار و… می‌شود.

نظر مکانیک‌ها در مورد خودرو شاهین

بعضی از مکانیک‌ها و هم‌چنین مالکین خودرو شاهین هم نسبت به کیفیت شمع‌های فابریک این خودرو انتقاد می‌کنند و معتقد هستند که بلافاصله بعد از خریدن سایپا شاهین، بهتر است شمع‌های آن را با نمونه‌های باکیفیت‌تر تعویض کنید.

نقاط ضعف و قوت

در بخش‌های پایانی بررسی شاهین سایپا با توجه به آنچه که گفتیم؛ می‌توانیم نقاط قوت و ضعف این خودرو را به شرح زیر بیان کنیم:

نقاط قوت شاهین سایپا

  • طراحی زیبا و جذاب
  • سواری نرم
  • امکانات رفاهی قابل قبول
  • ایمنی مناسب در قیاس با رقبا
  • قیمت معقول‌تر نسبت به برخی خودروهای هم‌رده

نقاط ضعف شاهین سایپا

  • کیفیت نه چندان مناسب داشبورد
  • نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل کابین
  • حساسیت‌های نگهداری از پیشرانه توربو
  • ساختار قدیمی و 8 سوپاپ موتور
  • بازار دست دوم ضعیف‌تر نسبت به برخی رقبا

کلام پایانی

در پایان بررسی شاهین سایپا و به عنوان جمع‌بندی مطالب می‌توانیم بگوییم که هرچند انتقاداتی به این خودرو وارد است و سایپا می‌توانست با کمی دقت، خودرویی بهتر و باکیفیت‌تر را تولید کند اما نبایستی فراموش کنیم که شاهین در سخت‌ترین شرایط تحریمی روی خط تولید آمد و سایپا برای تأمین برخی قطعات فنی و آپشنی با سختی‌های زیادی روبه‌رو شد.

بنابراین بایستی تولید سایپا شاهین را به فال نیک بگیریم و امیدوار باشیم که سایپا کماکان برای بهبود این خودرو تلاش کند؛ اما حتی همین نسخه فعلی شاهین هم در شرایط فعلی بازار کشور ما ارزش خرید بالایی دارد و اگر در فکر خرید یک سدان خانوادگی زیبا و متمایز هستید که قیمت چندان بالایی هم نداشته باشد؛ قطعاً از خرید شاهین سایپا پشیمان نخواهید شد.

سؤالات متداول:

شاهین سایپا چه مشخصات فنی دارد؟

شاهین سایپا از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر، در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این خودرو هم به ترتیب برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر و 13.2 ثانیه است.

شاهین سایپا چند تیپ دارد؟

در حال حاضر شاهین سایپا تنها یک تیپ دارد که با نام تیپ G شناخته می‌شود؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور تیپ‌های جدیدتری از این خودرو هم وارد بازار خواهند شد که علاوه بر تجهیز به گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های بیش‌تری نیز دارند.

وضعیت ایمنی شاهین سایپا چگونه است؟

جالب است بدانید که شاهین سایپا جزو معدود خودروهای داخلی است که شرکت سازنده، ویدیوهای مربوط به تست‌های ایمنی آن را منتشر کرده است. با توجه به نتایج این تست‌ها، می‌توانیم بگوییم که شاهین ایمنی مناسبی دارد و جزو ایمن‌ترین خودروهای داخلی است. هرچند که آپشن‌های ایمنی این خودرو در حداقل ممکن قرار دارد و جای خالی سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) در آن احساس می‌شود.

شاهین سایپا چه آپشن‌هایی دارد؟

شاهین سایپا لیست قابل قبولی از آپشن‌ها را به همراه دارد که از جمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کی‌لس استارتر، سانروف، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، دی لایت، مه شکن جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، ترمزهای دیسکی در هر دو محور و مجهز به ABS + EBD، 2 ایربگ

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. طاها حاج حسینی پاسخ

    درود
    تنها نقطه قوت این خودرو طراحی ظاهری متفاوت با بقیه ماشینهای ایرانیست.
    خدمات فوق العاده ضعیف. قطعات گیر نمی آید.
    عیب یانی در نمایندگیها در حد صفر. خودشان عیوب ماشین تولیدی شان را نمی توانند تشخیص دهند.
    برای هر عیبی که مراجعه کنید باید ماشین را بخوابانند یکی یکی قطعات را تعویض کنند تا عیب رفع شود.
    اگر هم به قطه نیاز باشد که روند کار بسیار طولانی خواهد بود. نمایندگیها قطعه ندارند. هر قطعه ای را از تهران درخواست می کنند. چند روز طول می کشد تا قطعه بیاید. بعد عوض کنند ببینند عیب رفع می شود یا خیر.
    من 4 ماه است درگیر این مسیله هستم. هیچکدام از نمایندگیهای اصفهان نتوانسته اند عیب را تشخیص و رفع نمایند.
    برای اینکه حقوق ندهند از مکانیکهای مجرب استفاده نمی کنند. مکانیکهای تازه کار هم بیشتر ماشینها را خراب می کنند تا درست.
    خلاصه اگر اعصاب و پول اضافه دارید شاهین بخرید.

    1. امیر علی لطفی پاسخ

      در پاسخ به جناب طاها حاج حسینی فعلی ،! نمیدانم چه دشمنی با شاهین داری ؟! شما با انواع اسامی در سایتها بر علیه شاهین پست میزاری ! لااقل کنی تغییر در متن بده ، چرا دروغ میگی؟ کدام قطعه شاهین گیر نمیاد؟ از کوچکترین پیچ بدنه تا شاسی و موتور و‌‌ اتاق کامل شاهین در نمایندگیهای مجاز و فروشگاه‌های سطح همه شهرهای کشور به راحتی گیر میاد. حیف که تبلیغ میشه وگرنه شماره تماس میزاشتن تا هر قطعه که لازم داشته باشید را به قیمت کارخانه درب منزل تحویل بگیرید.‌ اتفاقا تمام قطعات یدکی شاهین بخاطر محدودیت تعداد تولید، برای قطعه سازان متفرقه صرف نمیکنه بسازن و تقلبی نداره، خوشبختانه سایپا با این محصول تحولی در بخش طراحی خودروسازان ایجاد خواهد کرد.
      شما هم کمتر به دروغ پشت این شاهکار سایپا متن بزار. کسی که میخواد چند صد میلیون بابت خودرو پول بده، زیر و بم آنرا در میاره تا بهترین انتخاب رو بکنه. شاهین فعلا تنها خودروی ایرانی هست که از تست تصادف سربلند بیرون آمده و از نظر ایمنی بالاترین نمره ها رو گرفته . از نظر فنی هم همین بس که تونسته گواهی یورو پنج رو بگیره.

      1. ابوالفضل پاسخ

        اینکه می فرمایید کسی که می خواهد چند صد میلیون خودرو بخرد، زیر و بمش را در می آورد کاملا درست است و من که شاهین خریده ام، انتظار عملکرد تویوتا را از شاهین ندارم، اما انتظار آنرا هم ندارم که پشت سرهم قطعات آن خراب بشود.

  2. Iman پاسخ

    باسلام خدمت دوستان گرامی بهتون اکیدا توصیه میکنم قبل ازخریدن این ماشین حتمااین مطالب روبخوانیدبنده۱۴۰۱/۹/۱۷خودروشاهین ازنمایندگی اصفهان تحویل گرفتم بنده هم مثل همین دوستانی که نظرات شون مثبت بوداهمیت به نظرات کسانی که قبلاخریده بودن واساتیدی که بهشون درباره فنی این ماشین صحبت کرده بودم ندادم وفریب ظاهرجذاب وقیمت پایین اش روخوردم ازاول سروصدای زیادتوی ماشین خصوصاموقعی که توربوشارژکارمیکردکاملا شنیده میشدکه باروشن کردن ضبط وبردن ولم صدامیشدباهاش کناراومد این که کوچکترین ضعف اش بود واماشمامیتونیدصبح بامراجعه به نمایندگی سایپاازکسانی که خریدن مطمئن بشید، برسیم به بقیه ویژگی های باحالش که سرتون دردنیارم موردی میگم:درست کارنکردن کیلس استارت وخاموش شدن بعضی مواقع درحرکت ،درست عمل نکردن قفل مرکزی وآینه های برقی که هنگام جمع شدن به بدنه میخودن وعامل اصلی خرابیشه،تاخیروپریدنgpsثبت شده ،همچنین بلوتوث ضعیف اش،عدم استفاده ازباندوباکس به خاطرطراحی اش،گشتاورضعیف موقع حرکت اولیه خصوصادرسربالایی،خراب شدن کلیدشیشه بالابرعقب،خراب شدن قفل درب عقبی،مصرف جاده صدی ۹،۵لیتربه خاطرتوربوش،فن ضعیف۱پروانه باتوجه به توربوشارژش که موقع ترافیک نمیتونه موتورخنک کنه وجوش میاره،خصوصاوقتی کولرمیزنی چ برسه ماشین ساکن باشه آمپرمیکشه بالا، همچنین درمراجعه به نمایندگی به من گفتندپروانه واترپمپ اش پلاستیکی هست که فراخوان میدن تادوسال دیگه عوض کنید، موقع ایستادن درهای جلوکه بازمیکنی هوای گرم میخوره توصورتت انگاری مشعل روشن کردن،به عنوان یه خریدار ایرانی که قبلا۴۰۵،پرایدو۲۰۶sdوrdداشتم وسوارشدم خداوکیلی به این ماشین ازبابت موتور وعملکرد ضعیف اش نسبت به پیکانrdنمره۱۰ هم نمیدم چراکه درمسافرتی که به مشهداواخربرج۲داشتم این ماشین جاده گرمسارساعت ۳ظهرجوش اوردوتامشهدبلایی به سرماآوردکه به همان امام رضایی که رفتم شیری که ازمادرم خورده بودم پس دادم.ونه امدادخودروجوابگوبودنه خودمشهدتابه دردسربردم نمایندگی اونجاو تا۳روزبعدکه تماس گرفتن ومراجعه کردم مجموعه فن ورادیات کامل عوض شده بود واونجاماشین های زیادی بودکه حتی بعضی هاشون تا۱۰روزهم خوابیده بودن توی نمایندگی..توصیه من به مردم عزیزقبل ازخریدحتمادرباره این مواردتحقیق کنید…یکی ازبزرگترین اشتباهاتم خریداین خود وبود..یاحق

  3. تهرانی پاسخ

    شتاب اولیه شاهین را خیلی جاها ۱۳ عنوان شده، من خودم بارها امتحان کردم و همیشه کمتر بوده. در هر حال یکی دو ثانیه کمتر و بیشتر تفاوت چندانی برایم ندارن. مهم کل خودرو هست که حقیقتا عالیه.

    1. ابوالفضل حلوایی پاسخ

      من بهمن ۱۴۰۱ یک شاهین تحویل گرفتم و تقریبا هر ماه برای رفع عیوب آن به تعمیرگاه و نمایندگی مجاز سایپا می روم. عیبهایی که با کارکرد ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا بحال داشته است و مجبور به تعویض قطعه شده ام:
      ۱- سوختگی واشر منیفولد توربو برای دو بار
      ۲- سوختگی واشر اگزوز
      ۳- خرابی پدال گاز
      ۴- خرابی پدال کلاج
      ۵- خرابی دریچه هوای کولر
      ۶- نشتی روغن از گیربکس که هنوز رفع نشده
      ۷- گازخوری بیجا و افزایش دور موتور به نزدیکی ۳۰۰۰ در هنگام گرفتن پدال کلاج برای کاهش دنده از ۲ به ۱ که این مورد علیرغم مراجعه بیش از ۱۰ بار به نمایندگی هنوز رفع نشده است.
      البته نمایندگی سایپا که من در شهر آران می روم، انصافا متعهد به تعمیر و تعویض بوده و هست. اما قطعات باید سفارش داده بشوند تا از تهران بیاید و ممکن است حتی تا چند هفته هم طول بکشد. در برخی موارد خودرو ۲ تا ۳ روز در نمایندگی باید بخوابد تا تعمیر بشود.
      برخی افراد دیگر که شاهین داشته اند، همه مشکلات من را نداشته اند و شاید شانس بد ما بوده که خودروی تحویلی اینطور شده، به نحوی که از خرید آن پشیمان شدم، هرچند گزینه دیگری برای انتخاب نداشتم.
      بهرصورت اگر کسی مشکل ۷ را برای شاهین خود داشته است و توانسته رفع کند، راهنمایی کند تا از شر این مشکل خلاص بشویم چون در ترافیک واقعا آزاردهنده می شود.
      بویژه اگر از دست اندرکاران یا نمایندگی ها یا تعمیرکاران سایپا، پُست من را خواند، راهنمایی بفرمایند.

  4. تهرانی پاسخ

    آقای ایمان، شما در چند سایت دیگر در باره شاهین ایراداتی را ذکر کردید، هر کسی شاهین داشته باشد با خواندن مطالب شما متوجه میشود شما کوچکترین آشنایی با مختصات فنی این ماشین ندارید. حالا چه پدر کشتگی با این ماشین دارید الله اعلم.
    این ایراداتی که شما گفتید با مختصات فنی خودرو همخوانی ندارد. قطعا کوچکترین آشنایی با سیستم توربو شارژ و وظیفه آن را ندارید.
    اولین کسی هستید که از داغ کردن خودرو در ترافیک میگویید یا کمبود وسایل یدکی و…! در هر صورت خودتان بهتر میدانید اینها زائده فکر شما هست و حتی یکی از اینها واقعیت ندارد.
    اگر از محصولات شرکتی دیگر خریدهای. مبارکتان، ولی خواهشاً با دادن اطلاعات غلط مردم را فریب ندهید. امیدوارم روزی شما هم یک شاهین مدل بالا بخرید و از سواری آن به مانند ما لذت ببرید. خوشبختانه درست اوایل تیرماه یک شاهین صفر خریدم و در مرداد وقتی آب بندی شد به مشهد. سوال . کرمانشاه و اصفهان سفر کردم و چند روز بعد به اردبیل و سرعین و زنجان خواهم رفت. کل این مسیرها با چهار سرنشین و کولر روشن در ایام شلوغی و ترافیک جاده‌ها بخاطر فصل سفر بود، کوچکترین مشکلی پیش نیامد . ماشین گرم‌ نکرد.
    ماشینهای کنار جاده که بخاطر گرم‌کردن بیس از حد ماشین در سربالایی جاده‌های کوهستانی توقف کرده بودند اکثرا از نوع پژو پارس. تارا و بخصوص دنا پلاس و پرایدهای مدل قدیمی بودند .
    خواهشاً بدون غرض و درست نظر دهید و خریداران را فریب ندهید.

    1. محمدساسانی پاسخ

      سلام اتفاقا من هم مد1400دارم تو5000تایی جلوبندی صدازیادمداد بعدصدای زیادگیربکس که نمایندگی میگفتن صدای توربو هست بعد خودگیربکس ازکارافتاد در25هزارتایی گیربکس کامل عوض شد بعداز مدتی اب وروغن قاطی شد اویل ماژور سوخته بود که این هم عوض شد وهفته گذشته هم جلوبندی خرجی گذاشت رودستمون وروهم رفته چون گارانتی شامل مانشد بالای صدمیلیون خرج برداشت

  5. سام لطفی پاسخ

    خرداد ماه یک شاهین صفر خریدم.
    از روزی که تعویض پلاک کردم تا این لحظه در سفر بودم. یک سمند مدل ۹۰ و یک شاهین هر کدام با چهار سرنشین دور ایران را چرخیدیم و خدا را شکر هیچ کدام به مشگل نخوردیم. سر بالایی گردنه های با شیب بالا و‌ جاده های کفی، و… عالی عمل کرده. دست سازنده درد نکنه. باور کنید چیزی از خودروهای ساخت کره کم نداره. از خودروهای درجه سوم چینی که داشتم خیلی خیلی بهتره.

  6. رمضانی پاسخ

    آقای ایمان با نامهای مختلف داره تو سایتها نظر مخالف رو‌کپی می‌کنه! برادر من شما که شاهین نداری و از مشخصات فنی آن کوچکترین آگاهی نداری چرا به دروغ مردم را فریب میدی؟ مگه شاهین چه کار زشتی باهات کرده که داری انتقام میکیری؟ خودت که محصول دیگری داری خوست میاد پست سر پژو پارس یا تارا یا دنا بد بگیم ؟ سوار ماشین خودت بشو و بزار شاهین سواران نظر بدن. امیدوارم قسمت شما هم بشه .

  7. خوشنویس پاسخ

    سلام من شاهین ۴۰۲ دارم همه جوره راضیم جدیدا از پیچ پشت دینام که به موتور وصله روغن ریزی داره حالا مطمئن نیستم از این پیچه یا از قسمت بالای اون که سرسیلنذر هست لطفا اگر کسی بااین مشکل سروکارداشته راهنماییم کنه ممنون

  8. محمد دهستانی پاسخ

    به نسبت ماشینهای ایرانی از لحاظ ایمنی و اپشن و لذت رانندگی بهتره ولی از لحاظ قطعات فوق العاده ضعیف هستند بطوریکه بنده مدام نگران خرابی قطعاتی چون کمک ها و استارت و سانروف و…هستم و مورد دیگه کیفیت پایین متریال داخلی از جمله داشبورد هست ولی در کل کسی که میخواد این ماشین را به قیمت کارخانه بخره عالیه مثلا 400بدی صفر از خود نمایندگی بگیری خوبه ولی قیمت 670حال حاضر دنده ای بازار ازاد توجیه نداره و با این مبلغ میشه دست دوم خارجی همچون اوانته و برلیانس و از این قبیل خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =