Banner Image
مقایسه شاهین و سورن پلاس

مقایسه شاهین با سورن پلاس [کدام را انتخاب کنیم؟]

امتیاز دهید

در چند وقت اخیر و با توقف تولید خودروهایی مثل پژو 405 و سمند، انتخاب اول و آخر بسیاری از افرادی که خواهان یک سدان اقتصادی جادار هستند به نسخه‌های مختلف پژو پارس ختم می‌شود؛ اما حتی در همین شرایط فعلی و با تمام محدودیت‌های بازار خودرو کشور ما، گزینه‌های متفاوت‌تری هم پیدا می‌شوند که می‌توانند ارزش خرید مناسبی داشته باشند. در این مقاله به سراغ دوتا از همین گزینه‌ها رفته‌ایم و قصد داریم با مقایسه شاهین با سورن پلاس این دو سدان وطنی را به صورت کامل بررسی کنیم و ببینیم هرکدام نسبت به دیگری چه نقاط قوت یا ضعفی دارد.

شاید سورن پلاس و یا شاهین در بازار به خوش فروشی پژو پارس نباشند اما از نظر چهره، آپشن یا حتی مشخصات فنی، ویژگی‌هایی دارند که ارزش خرید آن‌ها را نسبت به این شیر پیر ایران خودرو بالاتر می‌برد. برای آشنایی بیش‌تر با این دو خودرو در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شاهین و سورن پلاس

شرکت سایپا چند سال بعد از معرفی خانواده خودروهای تیبا، ساینا و کوییک، تصمیم گرفت تا سبد محصولات ملی خود را گسترش دهد و رقابتی جدی‌تر را با محصولات ایران خودرو آغاز کند. حاصل این تفکر، خودرو رُهام بود که سال 1397 و در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد و در گام اول، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد.

شاهین

این سدان خانوادگی روی پلت فرم جدید سایپا موسوم به SP100 ساخته شد که خود این پلت فرم هم بر اساس یکی از پلت فرم‌های قدیمی تویوتا یاریس شکل گرفته بود. پس از مدت کوتاهی از معرفی رهام، تحریم‌های جدید علیه صنعت خودرو کشورمان آغاز شد و دست سایپا از پیشرانه و گیربکس درنظر گرفته شده برای این خودرو کوتاه ماند. این مسئله باعث شد تا عرضه رسمی رهام به تعویق بیفتد و در همین حین، نام این خودرو هم بنا به پیشنهاد برخی پژوهشگران و فعالان محیط زیست، به منظور حمایت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، به «شاهین» تغییر کرد.

در هر صورت و پس از کش و قوس‌های فراوان، سایپا موفق شد پیشرانه و گیربکس جدیدی را برای شاهین طراحی کند و در نهایت، اولین سری این خودرو در آخرین روزهای سال 1399 و با مدل 1400 به خریداران تحویل داده شد.

در سمت دیگر، سورن پلاس را داریم که برای بررسی تاریخچه آن باید به سال 1386 برگردیم. در آن سال ایران خودرو یک فیس‌لیفت نسبتا سنگین را روی چهره خودرو سمند اجرا و حاصل کار را به عنوان یک خودرو جدید و با نام سورن روانه بازار کرد. سورن علی‌رغم چهره جدیدتر و داشتن چند آپشن بیش‌تر نسبت به سمند، از نظر فنی و کلیات تریم داخلی با پدر خود یکسان بود و همین مسئله، اضافه پرداخت بابت آن نسبت به سمند LX را برای بسیاری از خریداران توجیه پذیر نمی‌کرد. به همین خاطر ایران خودرو در ادامه، سورن ELX و سورن ELX توربو را عرضه کرد که از نظر فنی و تریم داخلی نسبت به نسخه اولیه سورن بهبود پیدا کرده بودند اما کماکان نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو، آمار فروش بالایی نداشتند.

سورن پلاس

در نتیجه ایران خودرو تصمیم گرفت بار دیگر دستی به سر و گوش این فرزند مظلوم خود بکشد تا بتوانند خریداران بیش‌تری را به سمت آن جلب کند. حاصل این کار، سورن پلاس بود که در سال 1399 وارد بازار شد و به لطف جذابیت ظاهری بیش‌تر، توجه بازار را به خود جلب کرد. در حال حاضر هم با توجه به توقف تولید سمند، سورن پلاس بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و جزو محصولات پرتیراژ ایران خودرو محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه شاهین با تارا

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر طراحی ظاهری

مقایسه شاهین با سورن پلاس را با طراحی ظاهری این دو خودرو شروع می‌کنیم. طراحی ظاهری سورن پلاس به لطف تغییر در بخش‌هایی مثل گرافیک چراغ‌ها و دستگیره درب‌ها، به وضوح به‌روزتر از نسخه قبلی است اما این طراحی در مقایسه با ظاهر شاهین حرف چندانی برای گفتن ندارد.

طراحی ظاهری شاهین

در حقیقت با نگاه کردن به خطوط طراحی هر دو خودرو به سرعت متوجه جوان‌تر بودن و رعایت بهتر تناسب‌ها در چهره شاهین خواهیم شد. از این رو، هرچند چهره سورن پلاس هم با توجه به محدودیت‌های بازار کشور ما قابل قبول است و طرفداران خاص خود را دارد اما اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، بایستی دست شاهین را به عنوان برنده این قسمت از مقایسه بالا ببریم.

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر طراحی داخلی

اختلاف بین طراحی شاهین و سورن پلاس در داخل کابین کم‌تر می‌شود و در هر دو طرحی نسبتا به روز و جذاب را می‌بینیم. در این میان، داشبورد شاهین در بخش‌هایی مثل صفحه نشان دهنده‌ها و خروجی‌های تهویه، کمی به‌روزتر به نظر می‌رسد اما در مقابل، استفاده از پلاستیک نرم و تزیینات مشکی پیانویی در داشبورد سورن پلاس، حسی از کیفیت بالاتر را به سرنشینان القا می‌کند.

طراحی داخلی سورن

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ابعاد

با مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ابعاد متوجه خواهیم شد که سورن پلاس در پارامترهای طول و فاصله بین دو محور، بزرگ‌تر از شاهین است اما در مقابل محصول سایپا عرض و ارتفاع بیش‌تری دارد. شاید با توجه به بیش‌تر بودن فاصله محوری سورن پلاس توقع داشته باشید که این خودرو نسبت به رقیب، کابین دل‌بازتری داشته باشد اما این‌طور نیست و دو خودرو از نظر فضای داخل کابین، تفاوت محسوسی باهم ندارند. خوش‌بختانه فضاسازی کابین شاهین و سورن پلاس بسیار خوب انجام شده است و در هر دو خودرو برای همه سرنشینان فضای مناسبی وجود دارد.

اما طول بیش‌تر سورن پلاس در فضای صندوق بار خودش را نشان می‌دهد و در مسافرت با این محصول ایران خودرو می‌توانید وسایل بیش‌تری را همراه خود ببرید. ناگفته نماند که این توصیف مربوط به نسخه بنزینی سورن پلاس است و نسخه دوگانه سوز این خودرو در مقایسه با شاهین صندوق بار کوچک‌تری دارد. جزئیات مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ابعاد را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

 

نوع خودرو شاهین سورن پلاس بنزینی سورن پلاس دوگانه سوز
طول (mm) 4446 4534 4534
عرض (mm) 1771 1735 1735
ارتفاع (mm) 1490 1460 1460
فاصله بین دو محور (mm) 2650 2671 2671
حجم مخزن سوخت (L) 47 63 60 (بنزین) / 100 (گاز)
حجم صندوق بار (L) 420 500 350

 

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر مشخصات فنی

قلب تپنده سایپا شاهین یک نسخه 1.5 لیتری توربو موسوم به M15 TC است که حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ملی سایپا می‌رسد.

 فنی شاهین

در مقابل، سورن پلاس از پیشرانه مشهور EF7 نیرو می‌گیرد. این پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی، حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این خودرو منتقل می‌کند.

می‌بینیم که اعداد و ارقام مربوط به مشخصات فنی این دو سدان خانوادگی تا حدود زیادی شبیه به هم است اما تفاوت در نوع تنفس پیشرانه باعث شده تا عملکرد فنی شاهین و سورن پلاس مقداری متفاوت باشد که در بخش‌های بعدی مقایسه این تفاوت‌ها را بیش‌تر بررسی خواهیم کرد. مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر فنی را می‌توانید با جزئیات بیش‌تر در جدول زیر ببینید:

نوع خودرو شاهین سورن پلاس بنزینی سورن پلاس دوگانه سوز*
نوع موتور چهار سیلندر 8 سوپاپ توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) 1497 1645 1645
حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5000 دور 113 اسب بخار در 6000 دور 97 اسب بخار در 6000 دور
حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در 2500 دور 153 نیوتن متر در 3500 – 4500 دور 136 نیوتن متر در 3500 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر 7.4 لیتر در صد کیلومتر 9.09 نرمال متر مکعب در صد کیلومتر
شتاب صفر تا صد (S) 13.2 12 13.5
حداکثر سرعت (Km/h) 190 189 178

*پارامترهای مشخصات فنی سورن پلاس دوگانه سوز در حالت استفاده از سوخت CNG نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی شاهین سایپا از همه نظر

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر عملکرد فنی

شاهین و سورن پلاس از نظر عملکرد فنی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند و هر دو در مقام یک سدان خانوادگی نه‌چندان گران قیمت، شتاب‌گیری راضی‌کننده‌ای دارند. البته همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، تفاوت در نوع تنفس پیشرانه‌ها باعث شده است تا رفتار این دو خودرو در عمل کمی باهم متفاوت باشد.

شاهین به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه توربو و تأخیر (لگ) ذاتی این نوع پیشرانه‌ها، در ابتدای حرکت از سورن پلاس عقب می‌افتد اما گشتاور بیش‌تر پیشرانه در کنار ارائه این گشتاور در دور پایین‌تر، در ادامه به دادش می‌رسد و اختلاف موجود را جبران می‌کند. در ضمن پیشرانه توربو باعث می‌شود تا افت کشش شاهین در سربالایی‌ها کم‌تر از سورن پلاس باشد؛ اما در مقابل، پیشرانه تنفس طبیعی سورن پلاس با کیفیت سوخت موجود در کشور بیش‌تر هماهنگ است و حساسیت کم‌تری دارد.

عملکرد فنی سورن پلاس

هر دو خودرو هم از گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند اما مجموعه گیربکس و کلاچ شاهین، عملکرد نرم‌تری نسبت به گیربکس سورن پلاس دارد.

از نظر کیفیت سواری و هندلینگ هم هر دو خودرو به نسبت رده قیمتی خود وضعیت قابل قبولی دارند اما پلت فرم به‌روزتر شاهین در اینجا خود را نشان می‌دهد و عملکرد این خودرو در هر دو پارامتر، کمی بهتر از سورن پلاس است. راحتی صندلی‌های شاهین و سورن پلاس هم در یک سطح است اما صندلی عقب سورن پلاس برخلاف شاهین به زیرآرنجی در قسمت میانی مجهز است که در مسافرت‌های 4 نفره، می‌تواند کارآمد باشد.

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر مصرف سوخت

اعداد اعلامی شرکت‌های سازنده برای مصرف سوخت شاهین و سورن پلاس بسیار نزدیک به هم است. فارغ از این نکته که دستیابی به این اعداد در عمل تقریبا غیرممکن است و شما همیشه مصرف سوختی بالاتر را خواهید داشت؛ مصرف سوخت شاهین و سورن پلاس در یک سطح است و هر دو مصرف قابل قبولی دارند.

در این میان، در رانندگی‌های روزمره و مسیرهای بدون شیب، سورن پلاس اندکی کم اشتها‌تر ظاهر می‌شود اما در مسیرهای کوهستانی، شاهین خودرویی کم مصرف‌تر است.

اعداد دقیق مصرف سوخت شاهین و سورن پلاس را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نوع خودرو شاهین سورن پلاس بنزینی
مصرف سوخت شهری (L/100Km) 10.04 10.34
مصرف سوخت جاده‌ای (L/100Km) 6.04 5.63
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) 7.52 7.36

 

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر امکانات و آپشن ها

شاهین در حال حاضر تنها با تیپ G عرضه می‌شود اما سورن پلاس بنزینی دارای 5 تیپ متفاوت است که تفاوت بین این تیپ‌ها در تجهیز یا عدم تجهیز به مواردی مثل سیستم مالتی مدیا، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی، پاور ویندوز و شیشه بالابرهای ضد مانع (آنتی ترپ) خلاصه می‌شود. در هر صورت از آنجایی که همیشه در بازار ایران فول آپشن‌ها پرطرفدارتر هستند، ما هم فول‌ترین نسخه سورن پلاس را در این بخش مدنظر خواهیم داشت.

آپشن های شاهین

از جمله آپشن‌های مشترک بین شاهین و سورن پلاس فول می‌توانیم به مواردی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی و دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، چراغ بدرقه و کامپیوتر سفری اشاره کنیم.

در این میان سورن پلاس از تنظیم برقی قسمت پشتی صندلی‌های جلو و کروز کنترل بهره‌مند است که در شاهین وجود ندارند اما در مقابل، شاهین با تجهیز به کی‌لس استارتر، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان کمکی برقی، سنسور نور و سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، فول‌تر از رقیب ایران خودرویی خود به چشم می‌آید.

از این رو بایستی نماینده سایپا را به عنوان برنده بخش آپشن ها اعلام کنیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه تیبا و ساینا به همراه جدول مقایسه فنی

مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ایمنی

شاهین و سورن پلاس از نظر آپشن های ایمنی در حداقل ممکن هستند و تنها ترمز ABS+EBD و 2 ایربگ روی آن‌ها نصب شده است. البته ترمزهای عقب در شاهین از نوع دیسکی و در سورن پلاس کاسه‌ای هستند که این نکته یک مزیت برای محصول سایپا محسوب می‌شود.

به علاوه، شاهین پلت فرم به‌روزتری دارد و در هنگام ساخت با استانداردهای ایمنی سخت‌گیرانه‌تری روبه‌رو بوده است. خوش‌بختانه سایپا در حرکتی که معمولا از شرکت‌های خودروساز ایرانی بعید است، ویدیوهای تست تصادف شاهین را منتشر کرده که با تماشای این ویدیوها متوجه عملکرد قابل دفاع این خودرو در تست‌های مذکور خواهیم شد. این در حالی است که هیچ اطلاعات مستندی از تست‌های ایمنی سورن پلاس وجود ندارد.

با این اوصاف، برنده این قسمت از مقایسه هم خودرو شاهین خواهد بود.

کلام پایانی

در پایان مقایسه شاهین با سورن پلاس و با نگاهی مجدد به آن‌چه که در مورد این دو خودرو گفتیم باید سورن پلاس را در پارامترهای فضای صندوق بار، استهلاک و کیفیت کابین برتر از شاهین بدانیم. در مقابل محصول سایپا هم خودرو دست و پا بسته‌ای نیست و در طراحی ظاهری، آپشن و ایمنی دست بالا را دارد. از نظر مصرف سوخت، عملکرد فنی، کیفیت سواری، وضعیت بازار و گستردگی خدمات پس از فروش هم می‌توانیم نمره‌ای تقریبا یکسان به هر دو خودرو بدهیم.

با این اوصاف اگر جوان هستید و حوصله نگهداری از پیشرانه‌های توربو را دارید؛ شاهین انتخابی جذاب‌تر برایتان خواهد بود؛ اما افراد با سن و سال بالاتر و طبیعتا ریسک پذیری کم‌تر، بهتر است به سراغ سورن پلاس بروند.

سؤالات متداول:

  • شاهین چه مشخصات فنی دارد؟

سایپا شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر بهره می‌گیرد که نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد شاهین هم به ترتیب برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر و 13.2 ثانیه است.

  • سورن پلاس چه مشخصات فنی دارد؟

سورن پلاس مجهز به پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی EF7 است. این پیشرانه حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد سورن پلاس هم به ترتیب 7.4 لیتر در صد کیلومتر و 12 ثانیه است.

  • شاهین و سورن پلاس در چند تیپ عرضه می‌شوند؟

شاهین فعلا تنها در یک تیپ که به تیپ G معروف است عرضه می‌شود؛ اما سورن پلاس 6 تیپ متفاوت (شامل یک تیپ دوگانه سوز و 5 تیپ بنزینی) دارد. تفاوت تیپ‌های سورن پلاس در آپشن‌هایی مثل سیستم مالتی مدیا، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی، پاور ویندوز و شیشه بالابرهای آنتی ترپ است؛ اما جالب است بدانید که خریداران سورن پلاس در هنگام خرید از ایران خودرو، هیچ حق انتخابی ندارند و شرکت هر تیپی را که موجود باشد به مشتریان تحویل خواهد داد.

  • آپشن‌های شاهین بیش‌تر است یا سورن پلاس؟

هرچند سورن پلاس به کروز کنترل و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو مجهز است که در شاهین وجود ندارند اما شاهین به لطف امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان کمکی برقی، سنسور نور و سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) از نظر اکثر خریداران خودرویی آپشنال‌تر است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =