Banner Image

چطور لاک را بدون استون پاک کنیم؟

5/5 - (3 امتیاز)

لاک ناخن، یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی برای خانم‌ها به حساب می‌آید که از آن برای زیبایی ناخن‌های دست یا پا استفاده می‌شود. البته لاک، یک لایه محافظتی نیز روی ناخن‌ها به وجود می‌آورد. ولی با گذشت زمان، به هر دلیلی فرد ممکن است بخواهد لاک را از روی ناخن‌های خود پاک کند. اکثر افراد معمولاً از پاک‌کننده‌های ناخن بر پایه استون استفاده می‌کنند، ولی این ماده تا حدی خطرناک بوده و مضرات متعددی برای سلامتی دارد. اگر بخواهیم روی ترکیبات استونی خط بکشیم، پس چطور لاک را پاک کنیم به نحوی که اثری از آن روی ناخن باقی نماند؟

پاک کردن لاک بدون استون برای حفظ سلامت شخصی نیز توصیه می‌شود. تا زمانی که روش‌های امن برای پاک‌ کردن لاک از روی ناخن وجود دارد، چرا از مواد مضری مثل استون استفاده کنیم؟ شیوه‌های متعددی برای برداشتن لاک از روی ناخن‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی سالم‌ترین، امن‌ترین و موثرترین آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه لاک را بدون لاک پاک کن پاک کنیم؟

بدون وجود ترکیبات مضری همچون استون نیز به راحتی می‌توان اثر لاک را از روی ناخن‌ها برداشت. اگر کنجکاو هستید بدانید با حذف استون چطور لاک را پا کنیم، نگاهی به راهکارهای زیر بیندازید.

پاک کردن لاک ناخن

پاک کردن لاک با خمیردندان

شاید عجیب به نظر برسد که برای سوال چطور لاک را پاک کنیم پاسخی همچون خمیردندان وجود داشته باشد، ولی اثربخشی این ماده شوینده در کاهش اثر لاک روی ناخن‌ها ثابت شده است. خمیردندان مخصوصاً از نوع سفیدکننده به شیوه موثر می‌تواند به عنوان پاک‌کننده لاک ناخن مورد استفاده قرار گیرد.

پاک کردن لاک با خمیردندان

خمیردندان مخصوصاً از نوع سفیدکننده به شیوه موثر می‌تواند به عنوان پاک‌کننده لاک ناخن مورد استفاده قرار گیرد.

برای پاک کردن لاک بدون استون و با کمک خمیردندان، ابتدا آب گرم و صابون را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کرده و سپس ناخن‌های خود را به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه درون این مخلوط قرار دهید. بعد مقداری خمیردندان روی پنبه یا دستمال بمالید، ناخن‌ها را از کاسه بیرون آورده و پنبه یا دستمال آغشته به خمیردندان را روی ناخن‌ بکشید. اثر لاک با حرکت دایره‌وار دستمال روی ناخن به تدریج محو می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه خط چشم قرینه بکشیم؟

پاک کردن لاک با آبلیمو

بدون استفاده از استون و پاک‌کننده‌های فاقد استون، چطور لاک را پاک کنیم و در عین حال باعث تقویت ناخن‌ها شویم؟ با استفاده از برش‌های لیموترش یا آبلیمو. آبلیمو یک ماده اسیدی است که ترکیب لاک را حل کرده و از روی ناخن برمی‌دارد. از طرف دیگر، آبلیمو طبیعی دارای ویتامین سی است که موجب تقویت، استحکام و رشد ناخن‌ها و همین‌طور لکه‌زدایی و درخشندگی آن‌ها می‌شود.

پاک کردن لاک با آبلیمو شبیه به روش استفاده از خمیردندان است. پس ابتدا مخلوطی از آب گرم و صابون را تهیه کرده و ناخن‌های خود را به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه درون مخلوط قرار دهید. سپس پد پنبه‌ای را به آبلیمو آغشته کرده، ناخن را از مخلوط آب و صابون بیرون آورده و پد آغشته به آبلیمو را روی آن‌ها بکشید تا لایه لاک به تدریج از روی ناخن برداشته شود. همچنین می‌توانید به جای آبلیمو، از برش لیموترش برای پاک کردن لاک استفاده کنید. بدین ترتیب پس از خروج از مخلوط آب و صابون، یک برش لیموترش را روی ناخن‌ها بکشید تا به مرور رنگ لاک محو شود.

پاک کردن لاک با لیمو

با استفاده از برش‌های لیموترش یا آبلیمو. آبلیمو یک ماده اسیدی است که ترکیب لاک را حل کرده و از روی ناخن برمی‌دارد.

ولی یک نکته مهم در هنگام استفاده از آب‌لیمو یا برش لیمو جهت پاک کردن لاک ناخن وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. پس از پاک کردن لاک، دستان خود را شسته و آب‌رسانی کنید، چرا که اسید لیمو در طولانی ‌مدت باعث خشکی ناخن و پوست اطراف آن می‌شود.

پاک کردن لاک با عطر

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لاک بدون استون، استفاده از عطر است. اگر دوست یا آشنایی برای شما عطر آورده ولی بوی آن را دوست ندارید، به جای دور انداختن یا کادو دادن به فرد دیگر، از آن به عنوان لاک پاک کن استفاده کنید. تمام عطرها دارای مقداری الکل هستند و الکل همانند استون، دشمن لاک است. البته عطر یک ماده فرار بوده و در هنگام استعمال آن برای پاک کردن لاک از روی ناخن باید کمی سرعت عمل به خرج دهید.

پاک کردن لاک با عطر

تمام عطرها دارای مقداری الکل هستند و الکل همانند استون، دشمن لاک است

اما با کمک عطر یا اسپری بدن چطور لاک را پاک کنیم و به نتیجه رضایت‌بخش برسیم؟ پاسخ ساده است. مقداری عطر را روی یک پد پنبه‌ای ریخته و فوراً روی ناخن بکشید. مشاهده خواهید کرد که رنگ لاک به تدریج از روی ناخن به پد پنبه‌ای انتقال می‌یابد.

بیشتر بخوانید: تینت مژه چیست؟ در مورد تینت مژه چه می‌دانید؟

پاک کردن لاک با لاک یا براق‌کننده

لاک به سبب داشتن استون در فرمولاسیون خود به راحتی می‌تواند لاک را پاک کند. این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های پاک کردن لاک بدون استون است، مخصوصاً اگر در هنگام لاک زدن به هر دلیلی مثل چسبیدن پرز یا مو به لاک، تصمیم گرفتید آن را پاک کنید. برای این کار کافی است یک لایه نسبتاً ضخیم از لاک معمولی یا لاک براق‌کننده را روی ناخن کشیده و چند ثانیه بعد، آن را با دستمال خشک تمیز کنید. طبیعتاً این روش باعث هدر رفتن لاک شده و تنها در صورتی قابل قبول است که روی یک یا دو ناخن اعمال شود.

چگونه لاک را از روی لباس پاک کنیم؟

لاک زدن و زیبایی ناخن‌ها بدون تردید حس خوبی به خانم‌ها می‌دهد، به شرطی که لاک پیش از خشک شدن با هیچ‌چیز دیگری تماس پیدا نکند. اگر به طور اتفاقی پیش از خشک شدن لاک ناخن‌ها، لباس شما با انگشت‌ها تماس پیدا کرد و ضمن خراب کردن لاک، رنگ آن را به خود گرفت، آرامش خود را حفظ کرده و به اعصاب خود مسلط باشید. چون هم می‌توانید بار دیگر ناخن خود را لاک بزنید و هم روش ساده و بدون دردسری برای پاک کردن لاک از روی پارچه لباس وجود دارد.

پاک کردن لاک از روی لباس

یک سر گوش پاک کن را به ماده پاک‌کننده آغشته کرده و به گوشه‌ای از لباس بکشید

از روی لباس چطور لاک را پاک کنیم تا اثری از آن باقی نماند؟ مواد لازم برای پاک کردن لاک از روی لباس سفید یا رنگی شامل چند عدد گوش پاک کن، دستمال کاغذی حوله‌ای و شیشه‌ای حاوی استون می‌شود.

  • پیش از شروع، بهتر است ابتدا تأثیر استون روی لباس خود را بررسی کنید. یک سر گوش پاک کن را به ماده پاک‌کننده آغشته کرده و به گوشه‌ای از لباس بکشید. اگر رنگ لباس تغییر نکرد، با خیال راحت عملیات پاک‌سازی لاک از روی لباس را آغاز کنید.
  • دستمال حوله‌ای را زیر لکه قرار داده و سپس گوش پاک کن را به استون آغشته کنید. بعد گوش پاک کن را از گوشه لکه به سمت داخل بکشید تا بدین شیوه رنگ لاک پخش نشود. در صورت تشخیص، دستمال زیر لکه را عوض کنید تا رنگ لاک مجدداً به داخل الیاف پارچه لباس نفوذ نکند.
  • برای لباس‌های مشکی، روش کار کمی متفاوت است، هرچند به لوازم مشابه یعنی استون، گوش پاک کن و مقداری پنبه احتیاج دارید. رنگ لباس مشکی نیز ممکن است در صورت تماس با استون پاک شود؛ بنابراین در ابتدا گوش پاک کن را به استون آغشته کرده و روی یک نقطه مخفی از لباس قرار دهید. اگر رنگ لباس تغییری نکرد، با خیال راحت به سراغ لکه لاک بروید.
  • از آنجا که بسیاری از لباس‌های مشکی معمولاً رنگ پس می‌دهند، روش کار پاک کردن لاک از روی این نوع لباس‌ها متفاوت با البسه سفید و رنگی است. گوش پاک کن را تنها برای امتحان ثبات رنگ لباس مشکی در برابر استون مورد استفاده قرار می‌دهیم. به منظور پاک کردن لاک از روی لباس، مقداری پنبه را به استون آغشته کرده و آن را روی لکه قرار دهید و فوراً بردارید. به بیان بهتر، پنبه آغشته به استون را به صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید تا به تدریج اثر آن محو شود.

توجه داشته باشید که استون می‌تواند الیاف پارچه‌های نازک مثل ساتن یا حریر را از بین ببرد. در این صورت بهتر است به جای استفاده از روش‌های خانگی، زحمت پاک کردن لکه لاک از روی لباس را به خشک‌شویی‌ها بسپارید.

کلام آخر

لاک باعث زیبایی ناخن‌ها می‌شود و عمومی‌ترین حلال آن استون است؛ ولی استعمال استون برای مدت طولانی باعث آسیب به ناخن‌ها و پوست دور آن‌ها می‌شود. از این رو توصیه می‌شود به جای استون، از مواد دیگری برای پاک کردن لاک ناخن‌ها استفاده کنید. در مقاله چطور لاک را پاک کنیم بررسی کردیم که خمیردندان، ‌آبلیمو یا برش لیموترش سالم‌ترین و امن‌ترین موادی هستند که در هر خانه‌ای یافت شده و به راحتی می‌توانند اثر لاک روی ناخن را از بین ببرند. مواد الکل دار مثل عطر و اسپری بدن نیز گزینه‌های بعدی برای پاک کردن لاک ناخن هستند. با دوری از مواد شیمیایی، در حفظ سلامت پوست و ناخن‌های خود بکوشید.

پرسش‌های متداول

  • لاک ناخن از چه ترکیبات شیمیایی ساخته شده است؟

بسته به فرمولاسیون کاربردی، لاک ناخن از ترکیباتی مختلف شامل بوتیل استئارات، نیترو سلولز، استون، آمیل استات، صمغ استری، تری فنیل فسفات، فرمالدئید و همین‌طور عطر و رنگ ساخته شده است.

  • چرا نباید از استون برای پاک کردن لاک از روی ناخن‌ها استفاده کرد؟

استون و پاک‌کننده‌های مبتنی بر استون، مواد مضر و خطرناکی هستند که در صورت استفاده دائمی، اثرات ناخوشایندی روی ناخن، پوست و به طور کلی سلامت شما می‌گذارند.

  • پاک‌کننده طبیعی لاک ناخن چیست؟

برش لیموترش به عنوان طبیعی‌ترین پاک‌کننده لاک از روی ناخن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین سی موجود در لیموترش یا آبلیمو نقش موثری در تقویت ناخن‌ها دارد.

  • مواد جایگزین استون برای پاک کردن لاک ناخن کدامند؟

خمیردندان، آبلیمو یا برش لیموترش، سرکه، لاک، عطر، دئودورانت، پاک‌کننده‌های لاک فاقد استون، اسپری بدن و هر ترکیب الکل دار، می‌تواند برای پاک کردن لاک مورد استفاده قرار گیرد.

  • چگونه باید لکه لاک را از روی لباس پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه لاک از روی لباس باید از استون استفاده کرد، به شرطی که رنگ لباس در برابر استون ثابت بماند و الیاف لباس به خاطر استفاده از این ماده شیمیایی خراب نشود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =