Banner Image
فواید سنگ پا (خواص مهم سنگ پا از نظر طب سنتی)

فواید سنگ پا (خواص مهم سنگ پا از نظر طب سنتی)

امتیاز دهید

کمتر حمام ایرانی را می‌توان پیدا کرد که سنگ پا در آن نباشد و از آن استفاده نشود. از این سنگ در پدیکور هم به ‌عنوان بافر طبیعی برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود و فواید سنگ پا باعث شده تا در طول قرن‌ها این ابزار مراقبت از پوست باستانی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ایجاد ظاهری یکنواخت و جوان پوست پا استفاده شود. شاید با آگاهی از فواید استفاده از آن، هر بار که حمام می‌روید وسوسه شوید تا سنگ پا بکشید. هر آنچه باید در مورد این سنگ با اثرات جادویی بدانید را در ادامه مطلب بررسی کرده‌ایم.

سنگ پا چیست؟

سنگ پا یک سنگ متخلخل و ساینده است که برای از بین بردن پوست خشک و مرده استفاده می‌شود. زمانی که گدازه و آب مخلوط ‌شوند این نوع سنگ به وجود می‌آید. با سرد شدن گدازه، بافت بی‌نظیری برای این سنگ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود به یک لایه‌بردار عالی با منافذ طبیعی ناشی از حباب‌های هوا تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:بهترین روتین پوستی

در حقیقت، این سنگ‌ها بیش از 2000 سال است که برای صاف کردن پوست پا استفاده می‌شوند. شما می‌توانید سنگ پا را به‌ صورت آنلاین یا در برخی از فروشگاه‌های محصولات زیبایی خریداری کنید. سنگ پا ایده‌آل برای شما باید به‌ راحتی در دست قرار گیرد و منافذی با اندازه مناسب داشته باشد. سنگی با منافذ بزرگ‌تر برای پوست پینه‌دار یا خیلی ضخیم و زبر بهتر است. همچنین سنگ‌های منافذ کوچک‌تر برای مناطق خشک اما حساس‌تر مانند قوزک پا یا انگشتان پا کاربرد دارند.

سنگ پا چیست؟

سنگ پا یک سنگ متخلخل و ساینده است که برای از بین بردن پوست خشک و مرده استفاده می‌شود

فواید سنگ پا را بیشتر بشناسید

اگر تا همین امروز فکر می‌کردید که حضور سنگ پا در حمام شما لزومی ندارد یا حتی یک‌بار به فکر استفاده از آن نیفتاده بودید، بهتر است با مزایا و فواید آن آشنا شوید. بدون شک با خواندن موارد زیر در اولین فرصت یک سنگ پا می‌خرید یا از سنگ پای موجود در حمام استفاده می‌کنید.

1.     لایه‌برداری پوست

یکی از فواید سنگ پا برای از بین بردن بافت هایپرکراتوز است. بافت هایپرکراتوز به پوست اضافی یا ضخیم شدن لایه بیرونی پوست گفته می‌شود. هنگامی که برای اسکراب پوست سنگ پا می‌کشید، اگر پوست مرطوب و حتی صابون زده باشد، به‌طور موثری لایه‌برداری انجام شده و پوست مرده یا پینه بسته از بین می‌رود.

2.     از بین بردن میخچه‌های پوستی و زگیل کف پا

از دیگر فواید سنگ پا برای میخچه‌های پوستی و زگیل کف پا است. البته برای مناطق با پوست ضخیم‌تر و دارای مشکل جدی چون میخچه از یک سنگ پا با منافذی بزرگ‌تر استفاده کنید تا اثربخشی بیشتر برای شما داشته باشد.

از بین بردن میخچه‌های پوستی و زگیل کف پا

از دیگر فواید سنگ پا برای میخچه‌های پوستی و زگیل کف پا است

3.     از بین بردن لکه‌های سخت و کثیفی پوست

استفاده از سنگ پا راهی عالی برای از بین بردن لکه‌ها بدون نیاز به مواد شیمیایی خشن است. اگر نقاش هستید یا شغلی دارید که پا و دستتان مدام لک و کثیف می‌شود، استفاده از سنگ پا می‌تواند به حذف طبیعی این لکه‌ها و آلودگی‌ها کمک کند.

4.     درمان ترک پاشنه پا

ترک خوردن پاشنه پا یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. این امر ممکن است به دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی یا کم‌آبی بدن رخ دهد و باعث درد، خونریزی یا مشکلاتی در هنگام راه رفتن شود. یکی از فواید سنگ پا این است که ضمن لایه‌برداری و از بین بردن پوست ضخیم شده پا، باعث درمان ترک پاشنه پا خواهد شد.

5.     از بین بردن موهای زائد

از سنگ پا می‌توان برای از بین بردن موهای زائد استفاده کرد. البته استفاده از آن برای مناطق حساس ایده‌آل نیست؛ اما برای از بین بردن موهای ساعد، ساق پا و سایر نواحی با پوست ضخیم‌تر کاربرد دارد. برای این کار از سنگی استفاده کنید که سوراخ‌های کوچک‌تری دارد و قبل از استفاده از سنگ، محل مورد نظر را حدود پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید.

از بین بردن موهای زائد

برای این کار از سنگی استفاده کنید که سوراخ‌های کوچک‌تری دارد و قبل از استفاده از سنگ، محل مورد نظر را حدود پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید

6.     رفع تیرگی زیر بغل

پوست زیر بغل به دلایل زیادی از جمله استفاده مکرر از ژیلت، کرم موبر یا اپیلاسیون یا حتی استفاده از ضد تعریق‌ها تیره می‌شود. یکی از فواید سنگ پا کمک به شما برای خلاص شدن از شر پوست تیره زیر بغل و جلوگیری از مات و خشن شدن آن است. سنگ پا پوست زیر بغل را سفید نخواهد کرد، بلکه به دلیل لایه‌برداری از پوست تیره و کمک به بازسازی سلولی پوست جدید به روشن شدن رنگ آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:جلوگیری از عرق زیر بغل

فواید و خواص سنگ پا از نظر متخصصان طب سنتی

علاوه بر مواردی که از نظر علمی گفته شد، در طب سنتی نیز سنگ پا کشیدن دارای فواید زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • از نظر طب سنتی یکی از مهم‌ترین فواید این سنگ درمان بیماری‌های مربوط به مغز و سردردها است. برای این کار باید از سنگ پای خشن و برای مدت طولانی استفاده کرد.
  • یکی دیگر از فواید سنگ پا از بین بردن پوست‌های کهنه و مرده پا است که باعث افزایش گردش خون و جوانی پوست پا خواهد شد.
  • دیگر خواص آن انتقال حس خوب به بدن و حل مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، فکر و خیال زیاد و بی‌خوابی به شمار می‌رود، به‌ویژه اگر مرتب و طولانی ‌مدت انجام شود.

نحوه صحیح استفاده از سنگ پا

اگر با پوست خشک، ضخیم یا پینه‌دار سروکار دارید، در اینجا راهنمای گام به گام استفاده از سنگ پا برای داشتن پوستی صاف‌تر آورده شده تا به بهترین شکل فواید آن برای شما آشکار شود.

1.     منطقه را خیس کنید

برای اینکه به فواید سنگ پا چون لایه‌برداری پوست دست پیدا کنید، باید در گام اول سنگ پا را روی پوست مرطوب و حتی صابونی به ‌خوبی بکشید. برای آماده‌سازی ناحیه، آن را به مدت سه تا پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست راحت‌تر از بین بروند و حتی در هنگام استفاده از سنگ نفوذ آن را افزایش می‌دهند. برای نواحی واقعاً ناهموار، قبل از استفاده از سنگ، یک صابون ملایم به آن ناحیه بزنید. این کار را می‌توان هنگام دوش گرفتن یا در حمام نیز انجام داد.

2.     به آرامی لایه‌برداری کنید

اکنون که پوست با مقداری آب گرم و مقداری صابون آماده شده است، نوبت به لایه‌برداری با سنگ پا می‌رسد. سنگ را به شکل دایره‌ای روی پوست حرکت دهید، با فشار کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا زمانی که ببینید پوست اضافی را از بین می‌برد. در کمترین زمان متوجه خواهید شد که سلول‌های مرده پوست در واقع بر روی سنگ جمع شده که از ناحیه مدنظر جدا می‌شوند. هنگامی که به نرمی دلخواه پوست خود رسیدید، می‌توانید لایه‌برداری را متوقف کنید. این کار معمولاً چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

به آرامی لایه‌برداری کنید

سنگ را به شکل دایره‌ای روی پوست حرکت دهید، با فشار کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا زمانی که ببینید پوست اضافی را از بین می‌برد

3.     منطقه مورد نظر را خشک و مرطوب کنید

ممکن است واضح به نظر برسد، اما پس از لایه‌برداری، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید. با این ناحیه خیلی خشن برخورد نکنید؛ زیرا ممکن است پس از لایه‌برداری حساس باشد. همچنین برای به حداکثر رسیدن فواید سنگ پا پس از خشک شدن پوست، یک لایه ضخیم از مرطوب‌کننده روی محل مورد نظر بمالید. این مرطوب‌کننده می‌تواند یک لوسیون یا کرم بدون مواد شیمیایی یا یک روغن طبیعی مانند نارگیل یا جوجوبا باشد.

بیشتر بخوانید:بهترین کرم مرطوب کننده صورت برای انواع پوست

4.     سنگ را تمیز کنید

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها در داخل سنگ، پس از هر بار استفاده باید آن را تمیز کنید. آن را با آب و صابون تمیز کرده و از یک برس پرزدار استفاده کنید. سپس بگذارید کاملاً خشک شود. تا استفاده بعدی آن را در مکانی تمیز نگهداری کنید.

برای تمیز کردن عمیق و بهره‌مندی از فواید سنگ پا می‌توان آن را 5 دقیقه در آب داغ جوشانده و بعد در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به ‌صورت کامل خشک شود و باکتری‌های آن از بین برود. همچنین باید توجه داشته باشید که سنگ پا به مرور فرسوده و صاف می‌شود. این امر باعث می‌شود تا خاصیت لایه‌برداری خود را از دست بدهد، برای همین باید یک سنگ نو تهیه کنید.

سنگ را تمیز کنید

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها در داخل سنگ، پس از هر بار استفاده باید آن را تمیز کنید

سخن پایانی

حال که می‌دانید فواید سنگ پا چیست، بهتر است دیگر یک عضو مهجور و فراموش ‌شده در حمام نباشد و هرازگاهی برای حل مشکلاتی چون ترک پاشنه پا، لایه‌برداری از پوست، تمیز کردن پوست و … از آن استفاده کنید. همچنین بهتر است اگر عادت به استفاده از آن در حمام دارید بعد از شستن و تمیز کردن آن را از حمام بیرون بیاورید تا در محیط مرطوب نماند و خود تبدیل به محل تجمع انواع باکتری و آلودگی نشود. اگر هم تجربه استفاده مکرر و بهره‌مندی از فواید ارزشمند سنگ پا را داشته‌اید، نظرات خود را در مورد این معجزه طبیعت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • فواید استفاده از سنگ پا چیست؟

سنگ پا اغلب برای لایه‌برداری پوست، از بین بردن پوست خشک، پینه و میخچه استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای از بین بردن پوست ضخیم و ترک‌خورده پاشنه پا استفاده کرد.

  • آیا می‌توانم هر روز از سنگ پا استفاده کنم؟

بله، اما در صورت داشتن پوستی حساس و مشاهده علائمی چون قرمزی و التهاب توصیه می‌شود که دفعات استفاده از آن را کمتر کنید.

  • آیا می‌توان از سنگ پا برای صورت استفاده کرد؟

سنگ پا برای لایه‌برداری پوست صورت شما نیز کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تیرگی پوست و جوش‌های سرسیاه و سفید را از بین ببرید. بهتر است سنگی با منافذ کمتر استفاده کنید و در صورت بروز حساسیت دیگر روی پوست صورت نکشید.

  • آیا باید از سنگ پا روی پوست مرطوب استفاده کرد یا خشک؟

قبل از لایه‌برداری پوست یا بهره‌مندی از دیگر فواید سنگ پا به بهترین شکل، مهم است که محل مورد نظر و خود سنگ پا را کاملاً خیس کنید.

  • سنگ پا از چه چیزی ساخته شده است؟

سنگ پا نوعی سنگ آتشفشانی بیرونی است که هنگام خروج گدازه‌ با محتوای بسیار زیاد آب و گاز از یک آتشفشان تولید می‌شود. وقتی این گدازه سرد و سخت می‌شود، یک ماده سنگی بسیار سبک با حباب‌های ریز به دست می‌آید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =