Banner Image

بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر

امتیاز دهید

در اختیار داشتن برنامه‌ای که بتواند هر فایل ویدیویی را برای کاربر نمایش دهد، یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها از گذشته تا به حال بوده است. فایل‌های ویدیویی در فرمت‌های مختلفی تولید می‌شوند، از این رو یافتن بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر همواره در نظر کاربران اهمیت خاصی داشته است.

امروزه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار، یک پخش کننده فیلم برای ویندوز یا مک را ارائه کرده‌اند. از این رو رقابت بین آن‌ها جهت دستیابی به عنوان بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر بسیار بالا است. در مقاله پیش رو، نگاهی به انواع برنامه‌های پخش فیلم در کامپیوتر خواهیم داشت. با توجه به مزایا، معایب و کاربری‌های هر برنامه، در نهایت می‌توان تعیین کرد کدام یک عملکرد بهتری برای پخش فایل‌های ویدیویی شما خواهد داشت.

نگاهی به پخش‌کننده‌های مرسوم فیلم برای کامپیوتر

امروزه اگر برای خرید نرم‌افزار به فروشگاه‌های مجازی یا حقیقی مراجعه کنید، لیستی از انواع پخش‌کننده‌ها برای کامپیوتر را خواهید دید. بسیاری از این نرم‌افزارها به صورت رایگان از وب‌سایت‌های ارائه نرم‌افزار نیز قابل دانلود هستند.

همان‌گونه که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، تنوع نرم‌افزارهای پخش محتوای ویدیویی بسیار زیاد است، اما در این بین تعدادی از آن‌ها شهرت مناسبی را برای خود فراهم کرده‌اند. در این بخش نگاهی کوتاه به تمامی نرم‌افزارهای پخش محتوای ویدیویی خواهیم داشت تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها عنوان بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر را به خود اختصاص می‌دهد.

VLC

VLC media player که در بیان کوتاه VLC نامیده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای پخش فایل‌های ویدیویی است. این نرم افزار از سال 2001 تاکنون در دسترس کاربران قرار دارد که نماد آن یک مخروط ترافیکی نارنجی رنگ است. نرم افزار VLC هم‌اکنون برای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و IOS قابل دسترسی است.

پشتیبانی گسترده از انواع فرمت‌های فیلم، مزیت اصلی نرم‌افزار VLC محسوب می‌شود. همچنین برخی نسخه‌های این نرم افزار قابلیت تبدیل فرمت فایل‌های ویدیویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. VLC از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و علاوه بر آن می‌توانید با استفاده از پوسته‌های مختلف، محیط آن را به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.

VLC media player که در بیان کوتاه VLC نامیده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای پخش فایل‌های ویدیویی است.

Pot Player

اگر به دنبال بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر می‌گردید که به طور هم‌زمان سبک، رایگان و همه‌کاره باشد، گزینه‌ای بهتر از Pot Player نخواهید یافت. این پلیر رایگان توسط یک برنامه‌نویس کره‌ای توسعه داده شده است و سابقه چندانی ندارد. با این حال طی مدتی کوتاه، Pot Player توانست تا به یکی از رقبای اصلی نرم‌افزارهای قدیمی این حوزه تبدیل شود.

Pot Player نرم افزاری کم حجم است که قابلیت پخش انواع فرمت‌های ویدیویی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین طی بازه‌های زمانی مختلف، به‌روز رسانی‌ برای Pot Player منتشر می‌شود که قابلیت‌های آن را افزایش می‌دهد. تنها نقطه ضعف این نرم‌افزار، پشتیبانی محدود آن است. Pot Player تنها قابلیت استفاده در ویندوز را دارد و کاربران سایر سیستم عامل‌ها قادر به بهره‌مندی از آن نیستند.

اگر به دنبال بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر می‌گردید که به طور هم‌زمان سبک، رایگان و همه‌کاره باشد، گزینه‌ای بهتر از Pot Player نخواهید یافت.

KMPlayer

اگر از کاربران قدیمی کامپیوتر در ایران بخواهید تا بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر را به شما معرفی کنند، پاسخ احتمالی آن‌ها KMPlayer خواهد بود. این نرم‌افزار نوستالژیک از سال 2002 در بازار حضور دارد و طی این مدت، هزاران ساعت فیلم و سریال برای کاربران خود پخش کرده است.

حجم پایین KMPlayer به همراه قابلیت پشتیبانی از اکثر فرمت‌های ویدیویی، دو مزیت عمده این نرم افزار به حساب می‌آیند. نشان KMPlayer در طول دو دهه فعالیت بارها تغییر کرده است، از این رو امکان دارد کاربران قدیمی اکنون این نرم افزار را به خوبی تشخیص ندهند. KMPlayer هم‌اکنون برای ویندوز، مک، اندروید و IOS در دسترس است.

این نرم‌افزار نوستالژیک از سال 2002 در بازار حضور دارد و طی این مدت، هزاران ساعت فیلم و سریال برای کاربران خود پخش کرده است.

Media Player Classic

مدیا پلیر استاندارد ویندوز برای سال‌ها انتخاب نخست کاربران جهت پخش انواع فیلم و ویدیو بود. با این حال زمانی که قابلیت‌های این نرم‌افزار کاهش یافتند، کاربران به دنبال نرم‌افزاری مشابه با قابلیت‌های مدیا پلیر قدیمی بودند. پاسخ ناشر نرم افزار Gabest به این تقاضا، عرضه Media Player Classic بود.

Media Player Classic با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است و از این رو یک نرم افزار ساده و کاربردی محسوب می‌شود. مزیت اصلی این نرم‌افزار، حجم وسیعی از کدک‌ها است که به صورت پیش‌فرض در اختیار دارد؛ بنابراین برای پخش فرمت‌های ویدیویی مختلف، نیازی به دانلود کدک‌های جدید نخواهید داشت. محیط کاربری ساده این نرم افزار که حس مدیا پلیرهای قدیمی ویندوز XP و 98 را برای کاربران تداعی می‌کند، یکی از مزایای دیگر آن است.

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم گرافیک کامپیوتر چند است؟

ACG Player

ACG Media Player یک پخش‌کننده چند منظوره است که قابلیت نمایش انواع فایل‌های محتوای تصویری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ACG Media Player نیز همچون مدیا پلیر کلاسیک، با زبان برنامه‌نویسی C++ توسعه یافته است. با این حال نزدیکی ACG Media Player و پلتفرم‌های مایکروسافت بیش از سایر پخش‌کننده‌های ویدیو در بازار است.

ACG Media Player ابزار حرفه‌ای پخش انواع فیلم و ویدیو برای ویندوز به حساب می‌آید. حتی کاربران ویندوز می‌توانند ACG Media Player را از استور مایکروسافت دریافت کنند؛ بنابراین اگر از طرفداران مایکروسافت و پلتفرم ویندوز هستید، گزینه‌ای بهتر از ACG Media Player را برای پخش محتوای چند رسانه‌ای پیدا نخواهید کرد.

ACG Media Player نیز همچون مدیا پلیر کلاسیک، با زبان برنامه‌نویسی C++ توسعه یافته است.

GOM Player

GOM Player نیز یکی از ابزارهای محبوب پخش ویدیو بین کاربران ایرانی است. GOM Player نیز همانند پات پلیر، توسط برنامه نویسان کره‌ای توسعه داده شده است. این نرم افزار از سال 2003 در دسترس کاربران قرار دارد و به واسطه لوگو نارنجی رنگ خود که شبیه پای انسان است، به راحتی توسط کاربران تشخیص داده می‌شود.

یکی از مزیت‌های جدید اضافه شده به GOM Player، قابلیت پشتیبانی از واقعیت افزوده یا VR‌ است. همچنین با استفاده از آن می‌توانید ویدیوهای 360 درجه را نیز مشاهده کنید. این نرم‌افزار محبوب برای ویندوز، اندروید و IOS‌ در دسترس است.

DivX Player

ابداع فرمت فیلم‌برداری DivX باعث شد تا بسیاری از فیلم‌ها و ویدیو‌های باکیفیت با این فرمت روانه بازار شوند. از این رو نیاز کاربران برای نرم‌افزاری که بتواند این فرمت را با بالاترین کیفیت نمایش دهد، افزایش یافت. توسعه دهندگان نرم‌افزار نیز با ارائه DivX Player به این تقاضا پاسخ داده‌اند.

DivX Player در قالب یک پکیج نرم‌افزاری ارائه می‌شود که کاربر می‌تواند بخشی از آن یا تمامی آن را دانلود و نصب کند. بخشی از این نرم افزار تنها برای پخش ویدیو قابل استفاده است، اما با دانلود سایر بخش‌های آن، می‌توانید عملیات ویرایش را روی ویدیو نیز انجام دهید. این نرم‌افزار امکان پخش محتوای چندرسانه‌ای روی وب را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از این رو نیاز کاربران برای نرم‌افزاری که بتواند این فرمت را با بالاترین کیفیت نمایش دهد، افزایش یافت.

Kodi

توسعه پلتفرم‌های آنلاین اشتراک محتوا، باعث شده است تا نیاز کاربران به یک پخش‌کننده محتوای چندرسانه‌ای با قابلیت استریم ویدیو افزایش یابد. در این زمینه نرم افزار Kodi حرف اول را می‌زند. این نرم‌افزار به صورت متن باز طراحی شده و مزیت اصلی آن، قابلیت استریم محتوا یا پخش ویدیو به صورت آنلاین است. این نرم‌افزار قابلیت اجرا روی تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید را نیز دارد.

Kodi در حال حاضر برای سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و اندروید در دسترس است. Kodi علاوه بر نمایش انواع فرمت‌های ویدیویی، برای تماشای عکس نیز ابزاری کارآمد به حساب می‌آید؛ بنابراین نرم‌افزار کودی به جای بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر، سعی دارد تا بهترین پخش کننده فیلم برای تلویزیون‌های اندرویدی باشد.

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم کامپیوتر چند بیتی است؟

Plex

به گفته سازندگان Plex Media Player، این نرم افزار می‌تواند کامپیوتر شما را به یک پخش کننده حرفه‌ای ویدیو تبدیل کند. ادعای بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر بودن، ادعای بزرگی است. با این حال Plex قابلیت‌های منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می‌دهد. برای مثال Plex Media Player قابلیت پشتیبانی از محتوای بی‌سیم را برای کاربران فراهم می‌کند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند از طریق کامپیوتر خود به سایر دستگاه‌هایی که به صورت بی‌سیم متصل هستند، دسترسی داشته باشند. همچنین Plex Media Player با نسخه‌های مختلف ویندوز سازگار است و کاربر نیازی ندارد تا برای پخش محتوا، سیستم عامل خود را به‌روز کند.

بنابراین آن‌ها می‌توانند از طریق کامپیوتر خود به سایر دستگاه‌هایی که به صورت بی‌سیم متصل هستند، دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:کارت گرافیک اکسترنال چیست؟ + معرفی کامل

5kplayer

5kplayer نیز یکی دیگر از نرم‌افزارهای چندکاره پخش محتوا در کامپیوتر است. این نرم‌افزار به طور هم‌زمان می‌تواند انواع فرمت‌های ویدیویی و صوتی را برای کاربران پخش کند. قابلیت استریم محتوا نیز یکی دیگر از مزیت‌های 5kplayer به حساب می‌آید. ویژگی ممتاز 5kplayer، امکان پخش محتوای آی‌پاد، آی‌پد و آیفون شما روی کامپیوتر است؛ بنابراین برای مالکان تلفن‌های همراه و ابزارهای دیجیتال اپل، 5kplayer بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر به حساب می‌آید.

MPV

فرمت MPV، یکی از قالب‌های مرسوم محتوای ویدیویی است؛ بنابراین جای تعجب ندارد که یک توسعه‌ دهنده نرم‌افزار این نام را برای محصول خود انتخاب کرده باشد. mpv player ابزاری ساده، رایگان و متن باز است که می‌توانید از آن برای پخش انواع مختلف محتوای ویدیویی و صوتی استفاده کنید. این نرم افزار یک نسخه مخصوص برای سیستم عامل اندروید نیز دارد که MPV Android‌ نامیده می‌شود.

در دنیایی که ده‌ها پلیر قدرتمند و مشهور وجود دارند، mpv player نمی‌تواند عنوان بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر را کسب کند. با این حال محیط کاربری این نرم افزار مورد پسند افراد خاصی قرار می‌گیرد. از این رو افرادی که سلیقه آن‌ها با MPV Player هماهنگ است، این نرم افزار را ابزاری کارآمد برای پخش انواع فیلم می‌دانند.

فرمت MPV، یکی از قالب‌های مرسوم محتوای ویدیویی است

SM Player

SM Player ابزاری ساده اما حرفه‌ای برای پخش انواع فرمت‌های ویدیویی است. قدرت اصلی این نرم‌افزار در پشتیبانی از فرمت MPV‌ است که به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی اختصاص دارد. SM Player نیز همانند مدیا پلیر کلاسیک با زبان برنامه‌نویسی C++ توسعه یافته است و ظاهری همانند آن نرم افزار دارد.

SM Player از سال 2006 تاکنون در دسترس کاربران قرار دارد. واسط کاربری ساده، بزرگ‌ترین مزیت SM Player محسوب می‌شود. این نرم‌افزار قابل استفاده در سیستم عامل ویندوز و لینوکس است. اس ام پلیر را می‌توان بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر دانست، به شرط آن‌که کامپیوتر شما از توزیع‌های لینوکس تحت عنوان سیستم عامل بهره ببرد.

SM Player ابزاری ساده اما حرفه‌ای برای پخش انواع فرمت‌های ویدیویی است.

Media Monkey

نرم افزار پخش محتوای چند‌رسانه‌ای Media Monkey Gold که به صورت کوتاه مدیا مانکی نامیده می‌شود، بازیگری جوان در رقابت بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر است. مدیا مانکی وارد رقابتی دشوار شده است و به همین دلیل یک مزیت خاص را برای کاربران خود ارائه می‌کند.

کاربران مدیا مانکی قادر هستند تا هر محتوایی که در سیستم خود دارند را با این نرم‌افزار برچسب‌گذاری کنند؛ بنابراین هنگامی که به دنبال یک فایل خاص ویدیویی یا صوتی باشید، به راحتی با مدیا مانکی به آن دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این قابلیت، مدیا مانکی از پلاگین‌های نرم افزار محبوب Winamp نیز پشتیبانی می‌کند.

کلام آخر

اگر بررسی و نگاه اجمالی به پلیرهای محبوب را به دقت مطالعه کرده باشید، اکنون می‌دانید که انتخاب بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر تا حد زیادی به سلیقه کاربران بستگی دارد. هرکدام از این پخش‌کننده‌ها محیط کاربری منحصر به فردی دارند که مورد پسند گروه خاصی از کاربران است. در نتیجه هر کاربر به یک پلیر خاص علاقه‌مند می‌شود.

علاوه بر آن برخی قابلیت‌های منحصر به فرد که در برخی نرم‌افزارها ارائه شده‌اند، باعث می‌شوند تا برخی کاربران آن نرم افزار را برای استفاده انتخاب کنند. با این حال چهار نرم افزاری که در ابتدای لیست بهترین پخش کننده فیلم برای کامپیوتر قرار دارند، نزد کاربران از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند.

سوالات متداول

  • کدک چیست؟

کدک‌ها در واقع قطعه کدهای نرم‌افزاری هستند که نحوه رمزگذاری فایل‌های صوتی یا تصویری را مشخص می‌کنند. برخی پلیرها از قابلیت نصب کدک پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین با دانلود و نصب کدک‌ها، می‌توانید فایل‌های متنوع‌تری را مشاهده کنید.

  • قالب‌های محبوب محتوای ویدیویی چه هستند؟

فرمت‌های رایج برای فایل‌های ویدیویی، در حال حاضر به این شرح هستند: MP4، AVI، WEBM، FLV، MOV و MKV.

  • آیا امکان تبدیل فرمت ویدیو به سایر قالب‌ها وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد. برخی پلیرها قابلیت تبدیل فرمت ویدیو را در اختیار شما قرار می‌دهند. با این حال بهتر است تا برای تبدیل قالب‌های ویدیو، از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 1 =