Banner Image

اورلود کولر گازی چیست و چگونه از آن محافظت می‌کند؟

5/5 - (3 امتیاز)

در روزهای طاقت‌فرسا و گرم تابستانی، تنها چیزی که اکثر افراد می‌خواهند این است که در یک محیط بسته و خنک قرار گیرند. سه ماه تابستان معمولاً زمان اوج استفاده از کولرهای گازی است و این کولرها در منزل یا محل کار اکثر ما به طور دائم کار می‌کنند تا فضا را خنک نگه دارند؛ اما آیا تا به حال برای شما سوال پیش آمده که با وجود روشن بودن دائم کولرهای گازی، چگونه این دستگاه‌ها دچار مشکل نمی‌شوند یا نمی‌سوزند؟ پاسخ ساده است: به دلیل استفاده از اورلود کولر گازی.

اورلود کولر یک قهرمان کمتر شناخته‌شده است که یک وظیفه مهم دارد: اطمینان حاصل می‌کند که کولر به دلیل عبور جریان الکتریسیته بیش از حد، صدمه نمی‌بیند. در ادامه با ما همراه باشید تا این قطعه را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با انواع آن آشنا شویم.

اورلود چیست؟

اورلود کولر گازی یک وسیله الکتریکی است که در کولرها و برخی وسایل دیگر برای محافظت از موتور و کمپرسور در برابر آسیب ناشی از جریان الکتریکی بیش از حد استفاده می‌شود. این قطعه یک مکانیسم ایمنی به شمار می‌رود که از گرم شدن بیش از حد و سوختن کولر جلوگیری می‌کند.

اورلود دارای یک سنسور ویژه است که جریان برق را در موتور و کمپرسور کولر کنترل می‌کند. وقتی به کولر گازی فشار زیادی وارد ‌شود و دستگاه از برق زیادی استفاده ‌کند، سنسور کمی گرم می‌شود. این سنسور دقیقاً می‌داند که در شرایط عادی چقدر باید گرم باشد. اگر خیلی داغ شود، به اورلود این پیغام را می‌رساند که احتمالاً مشکلی وجود دارد. در چنین حالتی، اورلود به سرعت وارد عمل شده و با خاموش کردن کولر، کمی به آن استراحت می‌دهد تا خنک شود. مثل این است که بعد از مدت طولانی دویدن کمی استراحت کنید تا نفستان بالا بیاید. پس از این استراحت کوتاه و هنگامی که همه چیز به حالت عادی بازگشت، اورلود به کولر گازی اجازه می‌دهد تا دوباره شروع به کار کند.

اورلود کولر گازی یک وسیله الکتریکی است که در کولرها و برخی وسایل دیگر برای محافظت از موتور و کمپرسور در برابر آسیب ناشی از جریان الکتریکی بیش از حد استفاده می‌شود.

انواع اورلود کولر گازی

انواع مختلفی از اورلود کولر گازی وجود دارد که در کولرها و سایر وسایل الکتریکی استفاده می‌شوند؛ از جمله اورلود حرارتی، مغناطیسی، اینترنال و اکسترنال. این قطعات همگی هدف یکسانی دارند، اما طراحی و عملکرد آن‌ها متفاوت است. در ادامه آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بیشتر بخوانید:صفر تا صد نشت یابی کولر گازی

اورلود حرارتی

اورلود حرارتی از یک المنت حساس به دما مانند نوار دو فلزه برای تشخیص گرمای بیش از حد موتور یا کمپرسور استفاده می‌کند. هنگام کار کردن موتور یا کمپرسور، گرما تولید می‌شود. اورلود حرارتی با این قطعات در تماس است و با افزایش دمای آن‌ها، المنت حساس به دما نیز گرما را حس می‌کند. هنگامی که دما به نقطه بحرانی رسید، المنت به اورلود پیغام می‌دهد که منبع تغذیه را قطع کند. در نتیجه، برق موتور یا کمپرسور توسط اورلود قطع شده و از آسیب دیدن کولر جلوگیری می‌شود.

اورلود حرارتی از یک المنت حساس به دما مانند نوار دو فلزه برای تشخیص گرمای بیش از حد موتور یا کمپرسور استفاده می‌کند.

اورلود مغناطیسی

این نوع اورلود کولر گازی از یک کویل مغناطیسی برای تشخیص جریان بیش از حد در موتور یا کمپرسور استفاده می‌کند. هنگامی که جریان برق بیش از حد از موتور یا کمپرسور رد می‌شود، کویل یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که اورلود را به کار می‌گیرد. همچنین باعث می‌شود مدار الکتریکی قطع شود و موتور یا کمپرسور برق دریافت نکند.

اورلود اکسترنال

اورلود اکسترنال همان‌طور که از نامش مشخص است، در خارج از کولر نصب می‌شود. این قطعه را به صورت متوالی به مدار موتور یا کمپرسور وصل می‌کنند. در آنجا، جریان برق در حال عبور از مدار به طور دائم توسط سیستم اورلود کنترل شده و اگر این قطعه افزایش غیرعادی جریان را تشخیص دهد، منبع تغذیه را قطع می‌کند تا کولر خاموش شود و آسیب نبیند.

اورلود اینترنال

اورلود اینترنال برعکس مدل اکسترنال، در داخل سیستم کولر گازی نصب می‌شود. البته نحوه کار این دو مشابه است و اورلود اینترنال نیز جریان عبوری از موتور یا کمپرسور را تحت کنترل دارد. هنگامی که جریان بیش از حد افزایش یابد، اورلود کولر گازی برق را قطع و کولر را خاموش مي‌کند.

دلیل اورلود کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، اورلود قطعه‌ای است که در شرایط بحرانی به صورت عمدی کولر را خاموش می‌کند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود؛ اما اورلود کولر گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • دمای محیط بالا: در شرایط آب و هوایی خیلی گرم، کولر برای خنک کردن فضای داخلی باید بیشتر کار کند. افزایش فعالیت کولر باعث می‌شود فشار بیشتری به موتور و کمپرسور وارد شده و جریان الکتریکی بیشتری از مدارها عبور کند.
  • فیلترهای هوای کثیف: هنگامی که فیلترهای هوا با گرد و غبار و کثیفی مسدود می‌شوند، جریان هوای وارده به کولر گازی کاهش می‌یابد. این امر بازده فرآیند خنک‌سازی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کولر برای رسیدن به دمای مورد نظر سخت‌تر کار کند. این کار اضافی می‌تواند منجر به اورلود شود.
  • کویل‌های کندانسور مسدود شده: کویل‌های کندانسور در یونیت خارجی کولر گرما را به محیط اطراف آزاد می‌کنند. اگر این کویل‌‌ها با خاک، برگ یا زباله پوشانده شوند، نمی‌توانند گرما را به طور موثر دفع کنند. در نتیجه، به کمپرسور فشار آمده و اورلود کولر گازی اتفاق می‌افتد.
  • کاهش گاز مبرد: مبرد گازی است که مسئولیت جذب و آزاد سازی گرما در کولرهای گازی را بر عهده دارد. وقتی مبرد کولر بیش از حد کاهش ‌یابد، کولر در خنک کردن هوا دچار مشکل می‌شود منجر به افزایش توان مصرفی و اورلود خواهد شد.
  • مشکلات موتور یا کمپرسور: موتور و کمپرسور معیوب یا فرسوده به جریان الکتریکی بیش از حد معمول نیاز دارند تا بتوانند کار خود را ادامه دهند. این می‌تواند به دلیل فرسایش مکانیکی، مشکلات الکتریکی یا عدم سرویس کردن دوره‌ای کولر باشد.
  • عدم تناسب کولر و فضا: اگر اندازه کولر گازی متناسب با فضایی که در حال خنک شدن است نباشد، کولر برای خنک ‌سازی فضا به مشکل برمی‌خورد و سعی می‌کند این مشکل را با کار بیشتر جبران کند. در این صورت به آن فشار می‌آید و دچار اورلود کولر گازی می‌شود.
  • مشکلات الکتریکی: بروز مشکلاتی در منبع برق، مانند نوسانات ولتاژ یا استفاده از منبع برق ناپایدار، می‌تواند باعث شود که موتور کولر یا کمپرسور نوساناتی را تجربه کند و اورلود اتفاق می‌افتد.
  • دریچه هوای مسدود شده: اگر دریچه هوای داخلی کولر گازی توسط مبلمان یا اشیاء دیگر مسدود شده باشد، کولر ممکن است نتواند هوا را به درستی به گردش درآورد که در این صورت به آن فشار آمده و دچار اورلود می‌شود.

موتور و کمپرسور معیوب یا فرسوده به جریان الکتریکی بیش از حد معمول نیاز دارند تا بتوانند کار خود را ادامه دهند.

چگونه از اورلود کولر گازی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از اورلود کولر گازی و حفظ عملکرد بهینه کولر، سرویس منظم آن بسیار مهم است. تمیز کردن فیلترهای هوا، اطمینان از جریان هوای مناسب و سرویس دوره‌ای می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات احتمالی کمک کرده و از اورلود کولر جلوگیری کند. استفاده از کولر گازی با اندازه متناسب با فضا و منبع برق پایدار نیز نقش مهمی در جلوگیری از اورلود و افزایش طول عمر کولر دارد.

تشخیص اورلود کولر گازی

برای اینکه بفهمید کولر گازی شما دچار اورلود شده است یا خیر، باید علائم آن را بشناسید و به آن‌ها توجه کنید. در ادامه علائم و نشانه‌های رایج اورلود کولر گازی را آورده‌ایم:

  • قطع مکرر مدارشِکن: مدارشکن طوری طراحی شده است که وقتی جریان الکتریکی از حد مجاز فراتر رفت، برق را قطع و از سیستم در برابر آسیب محافظت می‌کند. اگر مدارشکن برق شما مدام قطع می‌شود ممکن است نشانه اورلود باشد.
  • خاموش شدن ناگهانی کولر: اگر کولر شما به طور ناگهانی و بدون هیچ گونه هشدار یا پیام خطایی خاموش می‌شود، ممکن است به دلیل اورلود باشد. در چنین حالتی احتمالاً قطعه اورلود احساس خطر کرده و کولر را خاموش کرده است.
  • صداهای غیرمعمول: اورلود باعث می‌شود که به موتور یا کمپرسور فشار بیاید و صداهای غیرمعمولی مانند صدای وز وز، خرخر و غیره توسط کولر تولید شود. این صداها نشان می‌دهند که سیستم تحت فشار و اورلود است.
  • عدم خنک‌کنندگی: ممکن است متوجه شوید که با وجود روشن بودن کولر، دمای داخل خانه بالاتر از حد معمول باقی می‌ماند یا زمان بیشتری طول می‌کشد تا اتاق به دمای مطلوب برسد.
  • دمیدن هوای داغ: کولری که دچار اورلود شده ممکن است به جای هوای خنک، هوای گرم تولید کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که کمپرسور به دلیل اورلود کولر گازی قادر به حفظ عملکرد بهینه خود نباشد.
  • بوی سوخت: اورلود می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد قطعات الکتریکی شود و در نتیجه بوی سوختگی ایجاد کند. اگر چنین بویی را تشخیص دادید، فوراً کولر را خاموش کنید و از یک متخصص کمک بگیرید.
  • یخ زدن کویل اواپراتور: اورلود ممکن است باعث یخ زدن کویل اواپراتور شود و از خنک کردن هوا به طور موثر جلوگیری کند.

اورلود ممکن است باعث یخ زدن کویل اواپراتور شود و از خنک کردن هوا به طور موثر جلوگیری کند.

رفع اورلود کولر گازی

مقابله با اورلود کولر گازی مستلزم شناسایی علت اصلی مشکل و انجام اقدامات مناسب برای رفع آن است. در ادامه روش‌های مختلف رفع اورلود در کولرهای گازی را آورده‌ایم:

  • کولر را خاموش کنید: اگر فکر می‌کنید کولرتان دچار اورلود شده است، فوراً آن را خاموش کنید. این کار از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند و به سیستم فرصت خنک شدن می‌دهد.
  • فیلترها و دریچه‌های هوا را بررسی کنید: فیلترهای هوای کثیف را بررسی، تمیز یا تعویض کنید. مطمئن شوید که همه دریچه‌های هوا باز شده‌اند تا گردش هوا مناسب باشد.
  • یونیت خارجی کولر را بررسی کنید: یونیت کندانسور خارجی را برای پیدا کردن هر گونه زباله یا انسداد اطراف آن بررسی کنید. برای اطمینان از جریان داشتن هوا، برگ، خاک و سایر کثیفی‌ها را از آن خارج سازید.
  • اتصالات الکتریکی را بررسی کنید: اتصالات الکتریکی شل یا آسیب‌دیده می‌تواند منجر به نوسانات در جریان و اورلود کولر گازی شود. در چنین حالتی بهتر است از یک برق‌کار کمک بگیرید.
  • دمای محیط را در نظر بگیرید: در هوای بسیار گرم، طبیعی است که به کولر فشار بیشتری وارد شود. اگر اورلود در چنین شرایطی رخ دهد، ممکن است تنها یک واکنش طبیعی به دمای بالای محیط باشد و با خاموش کردن کولر بتوانید از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.
  • کولر را به طور منظم سرویس کنید: برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، از یک تکنسین حرفه‌ای بخواهید که به طور منظم کولر را سرویس کند.

بیشتر بخوانید:چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم؟

سخن پایانی

اورلود کولر گازی مانند یک قهرمان گمنام است که کولر ما را سالم نگه می‌دارد و از وارد شدن فشار بیش از حد به آن جلوگیری می‌کند. اگر متوجه علائم اورلود مانند وزش هوای گرم از کولر یا صداهای عجیب شدید، بلافاصله کولر را خاموش کرده و اقدامات لازم برای رفع اورلود را انجام دهید. سرویس منظم و مراقبت مناسب برای خوب کار کردن کولرهای گازی و جلوگیری از مشکلات هزینه‌بر نیز یک امر ضروری به شمار می‌رود که همه افراد باید آن را انجام دهند.

سوالات متداول

  • آیا اورلود کولر قابل تعویض است؟

بله، این قطعه قابل تعویض است، اما برای اطمینان از عملکرد مناسب آن، توصیه می‌شود تعویض اورلود را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

  • چگونه بفهمیم که اورلود کولر نیاز به تعویض دارد؟

اگر کولر گازی شما مکرراً خاموش یا دچار اورلود می‌شود، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که قطعه اورلود معیوب بوده و نیاز به تعویض دارد.

  • اورلود کولر گازی چقدر دوام دارد؟

دوام اورلود بسته به استفاده، عوامل محیطی و کیفیت قطعه می‌تواند متفاوت باشد. به طور متوسط، قطعات اورلود کولر گازی می‌توانند تا چندین سال با نگهداری و مراقبت مناسب دوام بیاورند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 11 =