Banner Image
مضرات کرسی برقی:آیا کرسی ضرر دارد؟

مضرات کرسی برقی:آیا کرسی ضرر دارد؟

امتیاز دهید

کرسی جزو تجهیزات گرمایشی به شمار می‌رود که استفاده از آن برای زمستان‌های سرد مفید خواهد بود. یک لحاف را روی میز قرار داده و پاهای خود را زیر میز قرار می‌دهید تا گرم شود. قبلاً کرسی‌ها با زغال گرم می‌شد اما امروزه از هیترهای برقی برای این کار استفاده می‌شود. شاید از خود بپرسید که مزایا و مضرات کرسی برقی چیست و چرا باید چنین وسیله‌ای را در خانه داشت. در ادامه این مطلب به تمام سوال‌های شما در مورد کرسی برقی پاسخ می‌دهیم.

کرسی برقی و تاریخچه به وجود آمدن آن

گفته می‌شود که ساخت و استفاده از کرسی مربوط به ملت ژاپن است و با نام کوتاتسو شناخته می‌شود؛ اما در ایران نیز از دیرباز این وسیله گرمایشی در هر خانه‌ای پیدا می‌شد. از آنجایی ‌که در گذشته برق و گاز برای گرمایش نبود، از چوب زغال تهیه می‌کردند و در یک مجمع یا ظرف فلزی ریخته و زیر یک میز چوبی می‌گذاشتند. روی میز هم با یک لحاف بلند و بزرگ پوشانده می‌شد. با اختراع گاز استفاده از بخاری و شوفاژ متداول شد و دیگر در کمتر خانه‌ای می‌توانستید کرسی را ببینید. تا اینکه هتیرهای برقی به وجود آمدند و شاهد استفاده مجدد از کرسی و گرمایش آن با هیترها هستیم.

کرسی برقی چیست؟

قبل از پرداختن به مضرات کرسی برقی بد نیست راجع به این محصول و اجزای اصلی آن اطلاعاتی داشته باشد. در کل کرسی برقی یک لوازم جانبی گرمایشی به شمار می‌رود که با سه عنصر مهم تولید می‌شود. این سه عنصر مهم و اصلی عبارت‌اند از:

  • میز چوبی
  • پتو یا لحاف
  • بخاری برقی یا المنت

بیشتر بخوانید:تبدیل بخاری نفتی به گازی

میز کرسی برقی در اشکال مختلف چون مربع، دایره و مستطیل و در ابعاد متنوع برای پاسخگویی به نیازهای مختلف تولید می‌شود. بخاری برقی آن هم قابلیت ایجاد گرما با سیستم گرمایش پیشرفته را دارد و پتو این گرما را در محدوده مورد نظر شما حفظ می‌کند.

کرسی برقی چیست؟

در کل کرسی برقی یک لوازم جانبی گرمایشی به شمار می‌رود که با سه عنصر مهم تولید می‌شود

مزایای کرسی برقی

مزایا و معایب هر وسیله‌ای را باید در کنار هم بررسی کرد، برای همین قبل آنکه به سراغ مضرات کرسی برقی برویم نگاهی به مزایای استفاده از آن می‌اندازیم که به‌ صورت خلاصه عبارت‌اند از:

  • روشی عالی برای گرم نگه‌ داشتن بدن در فصل زمستان، به ‌ویژه برای غلبه بر احساس سرما در شرایط آب و هوایی سرد و مناطق سرد کشور است.
  • به ‌راحتی هوای مطبوعی را برای شما فراهم کرده و به شما این امکان را می‌دهد که در تمام ساعات شبانه‌روز گرم بمانید.
  • دستگاه گرمایشی با ارزش و در عین ‌حال بسیار آسان است.
  • فضای کمی را اشغال می‌کند.
  • وسیله قابل حملی به شمار می‌رود که به‌ راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.
  • صدای خاصی ندارد و آرامش محیط را به هم نمی‌ریزد.
  • سبک وزن و بادوام است.
  • در فروشگاه‌ها و سایت‌های خرید مختلف موجود است و به ‌راحتی برای خرید آن می‌توان اقدام کرد.
  • در ابعاد، اشکال و ارتفاع‌های متعدد عرضه می‌شود.
  • شاید گرما در زیر پتو تولید شود؛ اما احساس گرما را در سراسر بدن ایجاد می‌کند.
  • سازگار با محیط‌زیست بوده و گرمایش الکتریکی آن برخلاف روش‌های دیگر، انتشار دی‌اکسید کربن صفر دارد.
مزایای کرسی برقی

• روشی عالی برای گرم نگه‌ داشتن بدن در فصل زمستان، به ‌ویژه برای غلبه بر احساس سرما در شرایط آب و هوایی سرد و مناطق سرد کشور است

مضرات کرسی برقی

کرسی برقی هم مانند هر وسیله گرمایشی مضرات و معایب خاص خود را دارد. خرید از برندهای معتبر، توجه به نکات مهم مراقبتی و رعایت اقدامات این مضرات را کم خواهد کرد. در کل مضرات چنین محصولی را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

1.     خطر اتصال برق و آتش‌سوزی

هر وسیله برقی که در خانه دارید از یک سه‌راهی ساده گرفته تا اتو و بخاری برقی خطر اتصال و آتش‌سوزی را در پی دارد. یکی از مضرات کرسی برقی هم همین مورد خاص است. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید علاوه بر خرید محصول باکیفیت، اتصالات محصول و سلامت سیم‌کشی خانه را هم بررسی کرده و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل کرسی برقی خود را خاموش کنید. علاوه بر این در صورت خرابی شخصاً برای تعمیر آن اقدام نکنید و از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:بخاری برقی چقدر برق مصرف میکند

همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که کرسی برقی با چوب، لحاف و پتو محصور شده است. بهتر است محصولی با قابلیت تنظیم دما یا سیستم قطع کن خودکار بخرید. در غیر این صورت ممکن است که دما به حدی بالا برود که لحاف یا چوب میز آن آتش بگیرد و به سلامت شما یا وسایل دیگر در خانه نیز آسیب جدی برساند.

2.     افزایش خطر سوختگی

یکی دیگر از مضرات کرسی برقی که باید به آن اشاره کرد، احتمال سوختگی پا و دیگر اعضای بدن است. این وسیله گرمایش زیادی از خود تولید می‌کند و ممکن است در حین خواب که حرکات بدن در اختیار و اراده فرد نیست، باعث سوختگی شود.

علاوه بر این باید اشاره کرد که استفاده از چنین وسایل گرمایشی به افراد دارای بیماری‌های خاص چون دیابت و فلج عضلانی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است پا با هیتر برقی آن برخورد کرده و فرد سوختگی را به ‌موقع حس نکند. این امر باعث آسیب‌ها و سوختگی شدید برای فرد خواهد شد.

افزایش خطر سوختگی

استفاده از چنین وسایل گرمایشی به افراد دارای بیماری‌های خاص چون دیابت و فلج عضلانی توصیه نمی‌شود

3.     ایجاد گرمایش به ‌صورت منطقه‌ای

شاید کرسی برقی به‌ صورت محیطی و محدود دمای خوبی را فراهم کند و بدن شما را هم مادامی که زیر لحاف هستید، گرم نگه دارد؛ اما از مضرات کرسی برقی همین گرمای محدود به یک منطقه است. این نکته یک عیب بزرگ برای کسانی است که باید کارهای خانه را انجام دهند و نمی‌توانند به‌ صورت مداوم زیر لحاف کرسی بنشینند و گرم شوند.

بیشتر بخوانید:علت خاموش شدن بخاری گازی و شمعک آن چیست؟

4.     بالا رفتن هزینه‌های برق

شاید هزینه‌های مصرف گاز با چنین محصولی تا حد زیادی کم شود؛ اما در صورت استفاده مداوم هزینه‌های برق مصرفی شما افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر محصولی غیراستاندارد و بدون برچسب مصرف انرژی بخرید بدون شک در همان ماه اول متوجه خواهید شد که قبض برق شما از حد معمول بسیار بالاتر است.

5.     دیگر مضرات کرسی برقی

در کنار موارد ذکر شده می‌توان برخی دیگر از مضرات کرسی برقی برای سلامت را ناشی از نشستن طولانی ‌مدت روی زمین دانست. این امر باعث درد، عدم استحکام ساختاری، احتمال آسیب به بافت‌های بدن و پوست ناشی از اصطکاک با زمین و فشار به عضلات و استخوان خواهد شد. البته این مشکلات بیش از آنکه متوجه کرسی برقی باشد، ناشی از نشستن طولانی‌ مدت روی زمین است.

نکات ایمنی مهم برای استفاده از کرسی برقی

همان‌طور که اشاره شد مضرات کرسی برقی بیشتر مربوط به استاندارد نبودن محصول و عدم رعایت اقدامات احتیاطی است. اگر قصد دارید یک کرسی برقی برای خانه خود بخرید، باید اقدامات و نکات ایمنی زیر را در نظر داشته باشید:

بیشتر بخوانید:بهترین مارک بخاری (معرفی 7 برند پرفروش بازار)

  • اگر یک کرسی برقی خریده‌اید که دارای لامپ است، نباید لامپ آن را با محصولی پرقدرت‌تر عوض کنید؛ زیرا خطر سوختگی و آتش‌سوزی را تا حد زیادی بالا می‌برد.
  • روی المنت‌های کرسی برقی یک حفاظ توری شکل قرار دارد که به‌هیچ‌وجه نباید آن را بردارید.
  • از موادی که قابل اشتعال هستند در نزدیکی مرکز گرمایشی یک کرسی برقی استفاده نکرده و آن‌ها را دور نگه دارید.
  • هرگز سیم کرسی برقی خود را از زیر تشک یا لحاف عبور ندهید. همچنین باید به ‌صورت مرتب سیم و اتصالات آن را از نظر سلامت و نداشتن هیچ‌گونه مشکل و اتصالی چک کنید.
نکات ایمنی مهم برای استفاده از کرسی برقی

• اگر یک کرسی برقی خریده‌اید که دارای لامپ است، نباید لامپ آن را با محصولی پرقدرت‌تر عوض کنید

سخن پایانی

بهتر است قبل از خرید یک کرسی برقی و استفاده از چنین محصولی با مزایا و معایب آن به‌ خوبی آشنا شوید. همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که مضرات کرسی برقی بیشتر مربوط به رعایت نکردن نکات ایمنی و خرید محصولی غیراستاندارد در این زمینه است. برای همین باید قبل از استفاده از یک کرسی برقی دستورالعمل‌ها و دفترچه راهنمای تولیدکننده را بررسی کنید. همچنین رعایت اقدامات احتیاطی و هوشیاری کاربران در هنگام استفاده از چنین محصولی باعث می‌شود تا مضرات و معایب آن تا حد زیادی کم شود.

سوالات متداول

  • کرسی برقی چیست؟

در کل کرسی برقی یک لوازم جانبی گرمایشی است که با سه عنصر مهم یعنی میز چوبی، پتو و المنت یا بخاری برقی است. میز کرسی برقی در اشکال و در ابعاد متنوع تولید می‌شود. بخاری برقی آن هم قابلیت ایجاد گرما با سیستم گرمایش پیشرفته را دارد و پتو این گرما را در محدوده حفظ می‌کند.

  • مزایای استفاده از کرسی برقی کدام است؟

روشی عالی برای گرم نگه‌ داشتن بدن در فصل زمستان، به ‌ویژه برای غلبه بر احساس سرما در شرایط آب و هوایی سرد و مناطق سرد کشور است. فضای کمی را اشغال می‌کند و به ‌راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد. همچنین سازگار با محیط‌زیست نیز هست.

  • مضرات کرسی برقی و معایب استفاده از آن کدام است؟

خطر اتصال و آتش‌سوزی، خطر سوختگی، ایجاد گرمایش به‌ صورت منطقه‌ای، بالا رفتن هزینه‌های برق، احتمال آسیب به بافت‌های بدن و پوست ناشی از اصطکاک با زمین و فشار به عضلات و استخوان در صورت نشستن به‌ صورت طولانی ‌مدت از مضرات آن است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =