Banner Image
تبدیل بخاری نفتی به گازی

تبدیل بخاری نفتی به گازی

امتیاز دهید

امروزه پکیج و شوفاژ ما را از سیستم‌های قدیمی بخاری دور کرده، اما یکی از وسایل گرمایشی که در زمان‌های قدیم بیشتر استفاده می‌شد، بخاری نفتی است. از آنجایی ‌که سوخت این بخاری نفت بوده و نفت قیمت زیادی دارد، بسیاری از افراد به ‌دنبال تبدیل بخاری نفتی به گازی هستند. در این روش تبدیل می‌توان بخش‌هایی از بخاری نفتی را تغییر داد و با قرار دادن یک لوله، سوخت را از نفت به سوخت گاز تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید:علت خاموش شدن بخاری گازی و شمعک آن چیست؟

البته که این تبدیل نوع سوخت و عملکرد بخاری‌ها به هم توصیه نمی‌شود و قرار دادن بخاری گازی در محیط‌های سرپوشیده کار درستی نیست، اما می‌توان با این تبدیل یک بخاری گازی خوب برای محیط‌های سر باز ایجاد کرد. مراحل انجام این کار راحت است اما حتماً باید توسط افراد تراش‌کار و برشکار انجام شود و همچنین برای اتصالات نیز به جوشکاری نیاز دارد.

 چگونه بخاری نفتی را به بخاری گازی تبدیل کنیم؟

تبدیل بخاری نفتی به گازی مراحل خاص خود را دارد. سوخت بخاری‌های نفتی، نفت بوده که انرژی زیادی دارد و گرمای بالایی تولید می‌کند. معمولاً بخاری‌های نفتی در قسمت پایین خود دارای دریچه‌ای هستند که هوا از روزنه‌های آن وارد شده و موجب ترکیب و سوخت بهتر نفت می‌شود، اما این میزان وارد شدن هوا برای سوخت گاز مناسب نیست. به‌ همین منظور نیاز است در ساختمان این بخاری تحولی ایجاد شود.

اولین قدم، بستن روزنه‌های قسمت پایین بخاری است. برای بستن روزنه‌ها می‌توان از حلبی‌های فلزی و آلومینیومی استفاده کرد و این حلبی‌ها را در قسمت بیرونی یا داخلی روزنه‌ها قرار داد و سطح آن‌ها را به ‌طور کامل پوشاند. سپس برای تأمین اکسیژن ورودی و هوای لازم برای سوختن، به یک لوله و ایجاد دریچه داخل بخاری نیاز است. اصلی‌ترین بخش تبدیل بخاری نفتی و گازی، قرار دادن همین لوله است. قطر لوله متفاوت بوده و برحسب اندازه‌ بخاری نفتی تعیین می‌شود. این لوله را نیز باید از جنس فلزات مقاوم مانند آهن و آلومینیوم ساخت.

بیشتر بخوانید:بخاری برقی چقدر برق مصرف میکند

پس ‌از آن ‌که دریچه ورودی و محل قرار گرفتن لوله را ایجاد کردید، دهانه‌ لوله را به بخاری نفتی متصل کنید. در این اتصال می‌توانید از جوشکاری استفاده کرده تا استحکام و دوام کافی ایجاد شده و لوله به خوبی به بدنه بخاری بچسبد؛ اما سر دیگر این لوله باید به یک مخزن هوا مانند کپسول‌های معمولی هوا وصل باشد. پس ‌از این اتصال نوبت تغییر نوع سوخت است. بخاری‌های نفتی از قسمت پشتی خود جایگاهی دارند که نفت از آنجا وارد می‌شود، اما پس ‌از تبدیل بخاری نفتی به گازی، به‌ جای وارد کردن نفت باید گاز یا گازوئیل از این قسمت وارد شود.

بیشتر بخوانید:بخاری برقی برای سالن بزرگ

اگر تمامی مراحل را به ‌درستی انجام داده باشید و بخاری را روشن کنید، شاهد سوختی به رنگ زرد درون آن خواهید بود. گازوئیل یا گاز، آتشی به رنگ زرد دارد که نشان‌ دهنده درستی پروسه تبدیل بخاری نفتی به گازی است.

چگونه بخاری نفتی را به بخاری گازی تبدیل کنیم؟

سوخت بخاری‌های نفتی، نفت بوده که انرژی زیادی دارد و گرمای بالایی تولید می‌کند

 آیا تبدیل بخاری نفتی به گازی کار درستی است؟

همان‌طور که در قسمت مقدمه نیز اشاره داشتیم، این‌ که بخاری نفتی را به بخاری گازی تبدیل کنید و آن را در محیط‌های بسته مانند منازل، دفتر و کارخانه قرار دهید کار درستی نیست؛ اما در شرایط ضروری و برای رفع نیاز می‌توان این تبدیل بخاری را انجام داد. دقت کنید تمامی اتصالاتی که برای تبدیل بخاری نفتی به گازی انجام دادید، باید محکم باشد. همچنین این بخاری را تنها در محیط‌های سرباز و جایی‌ که قابلیت تبادل هوا دارد استفاده کنید، چرا که این سوخت گازهای کربن مونوکسید زیادی ایجاد می‌کند که استفاده از آن در محل‌های سرپوشیده منجر به گازگرفتگی و مسمومیت می‌شود.

بیشتر بخوانید:جدیدترین بخاری برقی

آیا تبدیل بخاری نفتی به گازی کار درستی است؟

دقت کنید تمامی اتصالاتی که برای تبدیل بخاری نفتی به گازی انجام دادید، باید محکم باشد

 آیا گرمای ایجاد شده توسط بخاری گازی مناسب است؟

یکی دیگر از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که با تبدیل این دو بخاری به‌ هم، گرمایی که از آن آزاد می‌شود چقدر قابلیت دارد؟ باید گفت در صورتی ‌که این اتصالات به‌ خوبی انجام شود و میزان هوایی که به سوخت می‌رسد کامل باشد، گرمای بسیار زیادی آزاد می‌کند. در یک آزمایش ساده شاهد خواهید بود که اگر بر روی بخاری قطرات آب بریزید، در کسری از ثانیه آب بخار می‌شود. به‌ همین منظور حتماً مواردی نظیر دریچه‌ها و لوله‌هایی که به این بخاری اضافه می‌شوند باید کاملاً مقاوم و از جنس فلزات قوی باشد تا به ‌دنبال ایجاد این گرمای بسیار بالا ذوب و آب نشود.

آیا گرمای ایجاد شده توسط بخاری گازی مناسب است؟

در صورتی ‌که این اتصالات به‌ خوبی انجام شود و میزان هوایی که به سوخت می‌رسد کامل باشد، گرمای بسیار زیادی آزاد می‌کند

کلام آخر

بخاری نفتی جزو بخاری‌هایی است که در زمان‌های گذشته به ‌وفور مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما سال ‌به ‌سال و با پیشرفت تکنولوژی شاهد انواع بخاری‌های معمولی و سیستم پکیج و شوفاژ هستیم. از آنجایی‌ که سوخت این بخاری نفت است و نفت قیمت زیادی دارد، تهیه سوخت آن برای افراد دشوار خواهد بود. به‌ همین منظور افراد دارای بخاری نفتی در تلاش‌اند تا آن را به بخاری گازی تبدیل کنند.

این تبدیل امکان‌پذیر است، اما استفاده از بخاری نفتی که به گازی تبدیل شده برای محیط‌های سرپوشیده مانند منازل و دفترها، کار درستی نیست. برای تبدیل بخاری نفتی به گازی باید لوله‌ای به ‌منظور دمیدن هوا ایجاد شود و این لوله را به یک کپسول مناسب متصل کرد. همچنین روزنه‌هایی که در قسمت پایینی بخاری قرار دارند را بست تا تنها اکسیژن و تبادل هوا توسط همین لوله انجام شود. در صورتی ‌که این پروسه تبدیل به‌ خوبی انجام شود شاهد سوخت زیاد و گرمای بالایی از این بخاری خواهید بود.

سوالات متداول

  • سوخت بخاری گازی به چه رنگ است؟

بخاری گازی دارای سوختی به رنگ نارنجی مایل به زرد است و رنگ شعله آن در مقایسه با رنگ شعله بخاری نفتی متفاوت خواهد بود.

  • آیا می‌توان بخاری نفتی را به بخاری گازی تبدیل کرد؟

تبدیل بخاری نفتی به گازی کار امکان‌پذیری است که برای انجام دادن آن به اتصال لوله و ایجاد دریچه نیاز است.

  • از بخاری گازی در چه محل‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

بخاری گازی ساخته ‌شده را باید در محیط‌های سرباز و جاهایی که امکان تبادل هوا در محیط است استفاده کرد، چرا که محبوس بودن هوا ممکن است باعث پخش شدن بیش‌ از حد گاز کربن منوکسید و ایجاد مسمومیت شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هجده =