Banner Image
علت خاموش شدن بخاری گازی

علت خاموش شدن بخاری گازی و شمعک آن چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

احتمالا برای شما هم پیش آمده پس از خوابیدن یا بیرون رفتن از خونه به محض بیدار شدن یا برگشتن متوجه سرمای شدید و خاموش شدن بخاری گازی شده باشید. اما علت خاموش شدن بخاری گازی چیست؟ چرا یک‌دفعه بخاری گازی پس از مدتی روشن ماندن خود به خود خاموش می‌شود؟ اگر شما هم به دنبال ایراد خاموش شدن بخاری هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

امروزه با وجود سیستم‌های گرمایشی نوین مانند پکیج، شوفاژ و… بازهم شاهد استفاده از بخاری در بسیاری از منازل هستیم. برخی از افراد برای گرم کردن محیط اتاق خواب، پاسیو، گلخانه و… باز هم از بخاری گازی بهره می‌گیرند. قیمت مناسب بخاری یکی دیگر از ویژگی‌هاییست که موجب شده تا بسیاری از این وسیله جهت گرمای خانه استفاده کنند.

علت خاموش شدن بخاری گازی چیست؟ آیا خاموش شدن یک‌باره حادثه‌آفرین است؟

این سوال رایج بسیاری از افرادیست که بخاری گازی دارند. آیا تا به امروز به این موضوع اندیشیده‌اید که چه اتفاقی علت خاموش شدن بخاری گازی است؟ آیا اجزا نقش مهمی در خاموشی یک‌باره بخاری دارند؟ قبل از اینکه بخواهیم علت خاموش شدن بخاری گازی را بیان کنیم بهتر است شما با اجزای کامل بخاری به خوبی آشنا شوید.

ساختمان و اجزای تشکیل‌دهنده بخاری گازی

به طور کلی، بخاری‌های گازی از چندین قطعه مهم و کاربردی ساخته شده‌اند. اختلال در کارکرد یکی از این اعضا موجب خاموشی یک‌باره بخاری یا سایر مشکلات می‌شود. بنابراین بهتر است مراقب سالم بودن و محافظت از این اجزا باشید.

بخاری گازی و اجزای آن

بخاری‌های گازی از چندین قطعه مهم و کاربردی ساخته شده‌اند

برخی از قطعات تشکیل‌دهنده این وسیله گرمایشی عبارت‌اند از:

  • بدنه اصلی بخاری گازی
  • مشعل بخاری گازی
  • کوره یا محفظه احتراق بخاری
  • پیلوت (شمعک)، ترموکوپل بخاری و فندک
  • شیر کنترل
  • شیشه جلوی بخاری گازی
  • شلنگ گاز(از نوع مناسب و با کیفیت باید انتخاب شود.)
  • فیلتر بخاری گازی
  • دودکش(نصب لوله دودکش باید به درستی انجام بگیرد.)

با توجه به آشنایی کامل با اجزای بخاری گازی، در ادامه قصد داریم شما را به انواع علت خاموش شدن بخاری گازی آشنا کنیم. به طور کلی ایراد خاموش شدن بخاری به شرح زیر هستند.

علل خاموشی بخاری و شمعک آن

مشکلات ناشی از دودکش بخاری

یکی از علت‌های خاموشی یک‌باره بخاری می‌تواند لوله‌های بخاری و دودکش‌ها باشد. اگر با روشن کردم سیستم، بلافاصله بوی گاز احساس کردید، بدون هیچ معطلی دودکش بخاری را چک کنید و مطمئن شوید که مسیر دودکش مسدود نشده باشد. لوله دودکش باید اندازه و قطر مناسبی داشته باشد و متناسب با ابعاد بخاری خریداری شود. علاوه بر این، انتخاب کلاهک مناسب برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از ورود هوا به بخاری و خاموش شدن آن می‌تواند موثر باشد.

دودکش بخاری

یکی از علت‌های خاموشی یک‌باره بخاری می‌تواند لوله‌های بخاری و دودکش‌ها باشد

شیشه محفظه احتراق

بسیاری از افراد همیشه با شیشه‌های محفظه احتراق مشکل داشته و بر این باورند که زیبایی بخاری را کاهش می‌دهد. شکستگی و آسیب شیشه محفظه احتراق بخاری گازی علت خاموش شدن بخاری گازی است. بنابراین اگر قصد دارید از مشکلات خاموشی یک‌باره بخاری خودداری کنید، با شکستن یا آسیب شیشه محفظه احتراق، آن را به سرعت تعمیر کنید.

مشکلات ناشی از مشعل

مشعل یکی دیگر از مواردیست که حین خاموشی باید سریعا بررسی شود. برای حل این مشکل ابتدا باید مشعل را از جای خود در بیاورید و سپس آن را بررسی نمایید و مطمئن شوید کثیفی، گرد و غبار سوراخ آن را پر نکرده باشد. چرا که در صورت گرفتگی مشعل، جلوی عبور مخلوط گاز و هوا گرفته می‌شود و می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی باشد.

علاوه بر این، اگر مشعل با یک جسم خارجی مسدود شده باشد، پس از روشن شدن شمعک، بخاری روشن نمی‌شود. در صورت بررسی اگر گرد و غبار سوراخ‌های مشعل را پر کرده باشد، باید به سرعت اقدام به تمیزی و شستن بخاری گازی کنید. در این صورت جسم خارجی و گرد و غبار از ورودی مشعل خارج شده و بخاری روشن خواهد ماند. توجه به این نکته الزامیست که باید قبل از تمیزکاری و نظافت حتما شیر گاز را قطع نمایید.

نشت گاز عامل دیگر خاموشی پی در پی

هنگام بررسی علت خاموش شدن بخاری گازی، جهت ایمنی بیشتر باید نشتی گاز از دو سر شیلنگ رابط بین لوله و گاز را نیز بررسی نمایید. برای بررسی می‌توانید از محلول آب و کف صابون بهره بگیرید. در صورت مشاهده نشت گاز از لوله، باید آن را محکم یا در صورت آسیب‌دیدگی آن را تعویض کنید.

نشتی گاز

جهت ایمنی بیشتر باید نشتی گاز از دو سر شیلنگ رابط بین لوله و گاز را نیز بررسی نمایید.

بررسی و چک کردن شیر کنترل، علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه

اگر پس از چند دقیقه روشن ماندن، بخاری خاموش شد باید به کثیف بودن بیش از حد شیر کنترل شک کنید. جهت بررسی ابتدا پوشش روی شیر کنترل را کامل بردارید، فیلتر آن را با یک فیلتر سالم و تمیز جایگزین نمایید و سپس مجدد بخاری را روشن کنید. در اکثر مواقع علت سوت کشیدن بخاری گازی یا علت خاموش شدن شمعک نیز به دلیل کثیفی شیر کنترل است.

خرابی ترموکوپل عامل دیگری بر خاموشی

در برخی مواقع علت خاموش شدن بخاری گازی، خرابی ترموکوپل است. با بررسی و مشاهده ظاهر این قطعه می‌توانید سالم و یا ناسالم بودن آن را نیز تشخیص دهید. اما با وجود اینکه شاید خیلی تخصص کافی در این زمینه نداشته باشید، پیشنهاد ما شما مشاوره و دریافت کمک از افراد متخصص در این حوزه است.

ترموکوپل

در برخی مواقع علت خاموش شدن بخاری گازی، خرابی ترموکوپل است.

خرابی بوبین

اگر ترموکوپل را بررسی کردید و بازهم بخاری خاموش شد، ممکن است ایراد از بوبین باشد. برای تست و بررسی خرابی یا عدم خربی بوبین باید از یک متخصص درخواست آزمایش کنید.

بررسی کوره احتراق، علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن

علت خاموش شدن بخاری گازی می‌تواند خرابی محفظه احتراق باشد. اگر سیستم گرمایشی شما پی‌درپی پس از گرم شدن، خاموش می‌شود، احتمال دارد که کوره درست جوشکاری نشده باشد.

پوسیدگی و همچنین سوراخ شدن کوره احتراق از دیگر عوامل موثر در خاموشی هستند؛ چرا که در این صورت خاموش به بیرون نشت می‌کند. در صورتی که مشکل کوره احتراق باشد، باید آن را به سرعت تعویض نمود؛ زیرا ممکن است خطرات جانی و مالی زیادی به بار بیاید.

عدم تنظیم شعله پیلوت

یکی دیگر از عوامل خاموشی پشت سر هم، تنظیم نبودن شعله پیلوت است. اگر شعله پیلوت به درستی تنظیم نباشد، احتمال خاموش شدن بخاری وجود دارد و بوی گاز در محیط منتشر خواهد شد. این موضوع می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و باید به سرعت پیگیری و بررسی شود. برای تنظیم شعله پیلوت کافیست با پیچ گوشتی شعله پیلوت را تنظیم نمایید.

 

کثیف شدن فیلتر بخاری از دیگر عوامل موثر در خاموشی پی در پی بخاری

تمیز نبودن فیلتر، علت خاموش شدن بخاری گازی است. هنگامی که فیلتر کثیف می‌شود، شعله پیلوت کوتاه‌تر شده و در نتیجه بخاری خاموش می‌شود. برای حل این مشکل محل دقیق فیلتر بخاری خود را پیدا نمایید و سپس آن را بردارید و تمیز کنید.

در صورتی که اطلاعات کافی و دقیقی در این باره ندارید، می‌توانید از متخصصین این حوزه کمک دریافت کنید. در هنگام تعویض یا تمیز کردن فیلتر توجه به این نکته الزامیست که گاز را حتما قطع کنید.

عدم تنظیم درست ترموستات، علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن

یکی دیگر از دلایلی که موجب خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن می‌شود، عدم تنظیم درست ترموستات است. هنگامی که ترموستات به درستی تنظیم نباشد، بخاری به محض رسیدن به دمای مشخص شده، خاموش می‌شود. به همین منظور برای جلوگیری از این مشکل باید ترموستات را حداقل 5 درجه بالاتر از دمای تنظیم شده قرار دهید. در این صورت اصلا خاموشی نخواهید داشت. علاوه بر این باید ترموستات را بررسی کنید تا در مقابل گرمای کاذب قرار نگرفته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که علت خاموش شدن بخاری گازی را بررسی کنیم. با خاموش شدن یک‌باره بخاری ممکن است خطرات جانی و مالی بسیار زیادی اتفاق بیفتد. به همین منظور با مشاهده این مشکل سریعا اقدام به حل آن کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =