Banner Image
تیبا یا ساینا

مقایسه کوییک و تیبا 2 (مشخصات، قیمت و تجربه رانندگی)

امتیاز دهید

تیبا 2 از پرفروش‌ترین محصولات سایپا است که توانست جانی دوباره به برند ملی این خودروساز ایرانی بدهد. آمار فروش مناسب تیبا 2 سایپا را به فکر انداخت که نسخه‌ای ارتقا یافته از این خودرو را معرفی کند و بیش از پیش برای خانواده پژو 206 ایران خودرو خط و نشان بکشد. از این رو چند سال بعد، کوییک معرفی شد و طبق رسم خودروسازان داخلی، در کنار تیبا 2 روی خط تولید قرار گرفت. این مسئله باعث شد تا این دو برادر سایپایی به نوعی به رقیب یکدیگر تبدیل شوند و بحث مقایسه کوییک و تیبا 2 پیش بیاید.

به همین دلیل ما هم امروز قصد داریم کوییک و تیبا 2 را از جنبه‌های مختلف مقابل هم قرار دهیم و ببینیم کدام یک از این دو هاچ‌بک ایرانی ارزش خرید بیش‌تری دارد. اگر شما هم در فکر خرید یک خودرو کوچک اقتصادی هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کوییک و تیبا 2

تیبا 2 یا همان تیبا هاچ‌بک نخستین بار در سال 1393 معرفی و به بازار عرضه شد. چهره جذاب‌تر تیبا 2 نسبت به تیبا صندوق‌دار از یک طرف و قیمت ارزان‌تر نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی پژو 206 تیپ 2 از طرف دیگر، باعث شد تا این خودرو در بازار خوش بدرخشد و نظر تعداد بالایی از جوانان و بانوان را به خود جلب کند. تیبا 2 برای مدتی پرتیراژترین محصول سایپا بود اما در نهایت به دلیل عدم توانایی در پاس کردن یکسری از استانداردهای جدید، از اواسط سال 1401 از خط تولید کنار رفت.

تیبا 2

در طرف دیگر کوییک را داریم که در واقع یک فیس لیفت سنگین از تیبا 2 محسوب می‌شود و نخستین بار در سال 1397 معرفی شده است. کوییک در ابتدای ورود به بازار زیر سایه تیبا 2 قرار گرفت اما به تدریج سایپا تنوع تیپ‌ها و تیراژ تولید این خودرو را افزایش داد و آن را به یکی از محصولات استراتژیک خود تبدیل کرد. کوییک در حال حاضر جزو خودروهای پرفروش بازار ایران محسوب می‌شود و پس از توقف تولید تیبا 2 و پژو 206، به نوعی به تنها هاچ بک اقتصادی بازار تبدیل شده است.

کوییک

کوییک از نظر تنوع تیپ هم در بازار کشور ما کم‌نظیر است و در حال حاضر در 7 تیپ مختلف تولید می‌شود. البته ما در مقایسه کوییک و تیبا 2 برای رعایت هرچه بیش‌تر عدالت، ارزان‌ترین نسخه این خودرو یعنی کوییک معمولی دنده‌ای را در نظر داریم.

بیشتر بخوانید: بررسی تیبا 2 ، مزایا و معایب تیبا هاچ بک 

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر طراحی ظاهری

همان‌طور که اشاره کردیم، کوییک در واقع نسخه فیس‌ لیفت تیبا 2 محسوب می‌شود و طراحان سایپا سعی کرده‌اند به این خودرو در مقایسه با تیبا 2 جلوه مدرن‌تری بدهند. در عمل هم کوییک با وجود المان‌هایی مثل قطعات نقره‌ای زیر سپرهای جلو و عقب، دستگیره‌های درب آسان بازشو، چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره و چراغ‌های عقب دوتکه، طراحی مدرن‌تر و جوان‌پسندتری نسبت به تیبا 2 دارد.

ظاهر کوییک

در ضمن وجود ضربه‌گیرهای پلاستیکی اطراف گلگیرها در کنار ریل‌های سقفی، کوییک را به یک هاچ بک کراس تبدیل کرده است که با سلیقه خریداران امروزی تطابق بیش‌تری دارد. با این اوصاف بایستی کوییک را برنده این قسمت از مقایسه بدانیم.

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر طراحی داخلی

درون کابین هر دو خودرو مورد بحث داشبوردی بی روح و با زبان طراحی مشابه را می‌بینیم که به طور کامل از پلاستیک خشک ساخته شده است.

داشبورد کوییک

البته در اینجا هم کوییک به لطف تزئینات نقره‌ای رنگ و چیدمان بهتر دکمه‌های داشبورد، کمی زیباتر از تیبا 2 به چشم می‌آید اما در مجموع کابین هیچ کدام از این دو برادر سایپایی از نظر طراحی و کیفیت ساخت، وضعیت خوبی ندارد.

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر ابعاد

با توجه به یکسان بودن پلت فرم کوییک و تیبا 2، ابعاد آن‌ها هم بسیار نزدیک به هم است و هر دو در رده خودروهای جمع و جور بازار قرار می‌گیرند. البته کوییک به دلیل نحوه طراحی بدنه، از نظر ابعادی کمی بزرگ‌تر از تیبا 2 است اما این بزرگ‌تر بودن فقط در بخش خارجی نمود دارد و از نظر فضای داخلی هیچ تفاوتی بین دو خودرو نمی‌بینیم.

ابعاد و اندازه‌های دقیق کوییک و تیبا 2 را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید و با هم مقایسه کنید:

نوع خودرو کوییک تیبا 2
طول (mm) 3989 3925
عرض (mm) 1678 1642
ارتفاع (mm) 1532 1484
فاصله بین دو محور (mm) 2412 2410
حجم مخزن سوخت (L) 41 41
حجم صندوق بار (L) 225.6 223.4

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر مشخصات فنی

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر مشخصات فنی معنای خاصی ندارد! چرا که هر دو خودرو از قوای فنی یکسانی بهره‌مند هستند. قلب تپنده کوییک و تیبا 2 همان پیشرانه معروف M15 سایپا است. این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این برادران سایپایی منتقل می‌کند.

موتور تیبا2

البته سایپا به تازگی نسخه ارتقا یافته‌ای از این موتور را با نام M15 GSI معرفی کرده که قرار است به تدریج جانشین نسخه فعلی M15 شود. پیشرانه M15 GSI از نظر بازده بهبود پیدا کرده است و حداکثر قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر را تولید می‌کند. این پیشرانه قرار است در گام اول روی تیپ GX کوییک نصب شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوییک و ساینا از همه ابعاد

مشخصات فنی کامل‌تر کوییک و تیبا 2 را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نوع خودرو کوییک تیبا 2
نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 8 سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی 8 سوپاپ
حجم موتور (cc) 1503 1503
حداکثر قدرت 87 اسب بخار در 5300 دور 87 اسب بخار در 5300 دور
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در 4300 دور 128 نیوتن متر در 4000 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (S) 13 13
حداکثر سرعت (Km/h) 170 170
وزن خالص (Kg) 1065 1040
سیستم تعلیق جلو مک فرسون مک فرسون
سیستم تعلیق عقب تورشن بیم تورشن بیم

 

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر عملکرد فنی

عملکرد فنی کوییک و تیبا 2 تفاوت چندانی با هم ندارد که البته با توجه به مشخصات فنی یکسان، همین توقع را هم داریم. کوییک و تیبا 2 را نمی‌توانیم خودروهایی چابک بدانیم اما عملکرد فنی آن‌ها در رده قیمتی خود قابل قبول است و شتاب‌گیری معقولی را از این دو خودرو می‌بینیم. البته در بخش هندلینگ اوضاع چندان رو به راه نیست و باید در پیمودن پیچ‌های تند با کوییک یا تیبا 2، دقت لازم را داشته باشید.

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر مصرف سوخت

از نظر مصرف سوخت هم بین کوییک و تیبا 2 فرق چندانی وجود ندارد و خوشبختانه هر دو جزو خودروهای کم مصرف بازار کشور ما محسوب می‌شوند. البته کوییک به لطف یکسری بهبودهای نرم افزاری جزئی در پیشرانه، اندکی کم مصرف‌تر از تیبا 2 است.

اعداد دقیق مصرف سوخت کوییک و تیبا 2 را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

نوع خودرو کوییک دنده‌ای تیبا 2
مصرف سوخت شهری (L/100Km) 9.25 9.22
مصرف سوخت جاده‌ای (L/100Km) 5.6 6.05
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) 6.95 7.22

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر امکانات و آپشن ها

پرتعدادترین تیپ‌های کوییک و تیبا 2 در بازار، کوییک معمولی دنده‌ای و تیبا 2 EX هستند. این نسخه‌های کوییک و تیبا 2 از امکانات مشترکی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، رادیو پخش با پورت USB، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی و صندلی عقب تاشو بهره می‌برند.

آپشن های تیبا

در این میان کوییک به عنوان محصولی جدیدتر، کمی آپشنال‌تر است و به لطف مواردی مثل سنسور پارک عقب، دماسنج محیط بیرون، قفل مرکزی با ریموت کنترل و تهویه مطبوع الکتریکی، در این بخش بالاتر از تیبا 2 می‌ایستد.

بیشتر بخوانید: مقایسه تیبا و ساینا به همراه جدول مقایسه فنی

مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر ایمنی

کوییک و تیبا 2 طبق استانداردهای اجباری برای خودروهای داخلی از ترمز ABS و 2 ایربگ بهره می‌برند. در اینجا هم کوییک کمی به‌روزتر است و علاوه بر بهره‌گیری از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده دارد. کوییک از نظر ایمنی کلی هم به میزان اندکی نسبت به تیبا 2 بهبود پیدا کرده است و به خصوص در بخش حفاظت از عابر پیاده، نمره بالاتری می‌گیرد.

در مجموع برای مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر ایمنی باید بگوییم که کوییک کمی ایمن‌تر از تیبا 2 است اما هیچ کدام از این دو خودرو با معیارهای جهانی، ایمن محسوب نمی‌شوند و به دلیل بهره‌مندی از پلت فرمی قدیمی و عدم تجهیز به سیستم‌های کنترل پایداری، نمی‌توانند نمره قابل قبولی در تست‌های ایمنی استاندارد کسب کنند.

تجربه رانندگی هر کدام

در بخش پایانی مقایسه کوییک و تیبا 2 به سراغ بررسی تجربه رانندگی این دو خودرو می‌رویم. طبیعی است که با وجود پلت فرم یکسان، تجربه رانندگی کوییک و تیبا 2 مشابه باشد. در خصوص عملکرد فنی این خودروها در بخش‌های قبلی توضیح دادیم و حالا بیش‌تر به بحث کیفیت سواری خواهیم پرداخت.

هر دو خودرو نسبت به ابعاد و کلاس بدنه، فضای خوب و راضی کننده‌ای را در اختیار سرنشینان خود می‌گذارند. البته اگر سرنشینان عقب خیلی قد بلند باشند ممکن است با کمبود فضای سر مواجه شوند اما در مجموع وضعیت قابل قبول است. در مقام مقایسه می‌توانیم بگوییم که کوییک و تیبا 2 کابین جادارتری نسبت به خانواده پژو 206 و 207 دارند.

تیبا هاچ بک

از نظر کیفیت سواری هم در مسیرهای عادی، وضعیت خوب است اما با عبور از مسیرهای پر دست انداز، ضرباتی از سمت سیستم تعلیق به کابین منتقل خواهد شد؛ بنابراین از این نظر باید نمره متوسطی به کوییک و تیبا 2 بدهیم.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف کوییک و تیبا 2 در زمینه تجربه رانندگی که کم و بیش در دیگر محصولات سایپا هم دیده می‌شود؛ مسئله نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین در دورهای بالا است. این موضوع در هنگام رانندگی با ظرفیت کامل سرنشین در مسیرهای سربالایی (که راننده مجبور به بالا نگه داشتن دور پیشرانه است) سرنشینان را آزار خواهد داد.

کلام پایانی

اگر این روزها به قیمت خودروها در بازار نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اختلاف قیمت تیبا 2 و کوییک معمولی دنده‌ای بسیار اندک است. با توجه به این که کوییک و تیبا 2 از جنبه‌های فضای کابین، مشخصات فنی، کیفیت ساخت و تجربه رانندگی یکسان هستند، بایستی کوییک را به دلیل چهره به‌روزتر و داشتن چند آپشن بیش‌تر، به عنوان برنده مقایسه کوییک و تیبا 2 معرفی کنیم.

در واقع کوییک در این محدوده قیمتی ارزش خرید بیش‌تری نسبت به تیبا 2 دارد؛ اما اگر همین اختلاف قیمت جزئی هم برایتان مهم است، می‌توانید تیبا 2 را انتخاب کنید.

سوالات متداول

  • کوییک و تیبا 2 در چند تیپ عرضه شده‌اند؟

تیبا 2 با سه تیپ SX (کم آپشن)، EX (رده میانی) و پلاس (فول آپشن) تولید شده است که اکثر نسخه‌های آن از تیپ EX هستند و دو تیپ دیگر تیراژ تولید چندان بالایی نداشتند.

کوییک هم تاکنون در 7 تیپ مختلف عرضه شده است که شامل کوییک معمولی، کوییک R، کوییک S، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک آر پلاس اتوماتیک، کوییک GX و کوییک آر GX می‌شود. تیپ پایه کوییک، یعنی نسخه دنده‌ای معمولی اختلاف قیمتی اندکی با تیبا 2 دارد و در بازار به عنوان رقیب این خودرو شناخته می‌شود.

  • کوییک و تیبا 2 از نظر فنی چه تفاوتی با هم دارند؟

کوییک معمولی و تیبا 2 از نظر فنی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی M15 سایپا در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند. این پیشرانه حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت کوییک و تیبا 2 هم یکسان و به ترتیب برابر با 13 ثانیه و 170 کیلومتر در ساعت است.

  • کوییک آپشن‌های بیش‌تری دارد یا تیبا 2؟

کوییک به عنوان محصول جدیدتر سایپا، کمی پرآپشن‌تر از تیبا 2 است و از سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، دماسنج محیط بیرون و قفل مرکزی با ریموت کنترل بهره می‌برد که در تیبا 2 وجود ندارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =