Banner Image
206 یا پارس

مقایسه 206 با پژو پارس [کدام ارزش خرید دارد؟]

امتیاز دهید

محدودیت‌های شدید بازار خودرو ایران باعث شده است تا بسیاری از ماشین‌ها صرفاً در کاربری اصلی خود استفاده نشوند و نقش یک خودرو چند منظوره را پیدا کنند. به عنوان مثال ممکن است یک سدان خانوادگی در نقش یک خودرو جوان‌پسند هم ظاهر شود یا خانواده‌ای را ببینیم که در حال مسافرت رفتن با یک هاچ‌بک شهری هستند! با این مقدمه به سراغ مقایسه 206 با پارس می‌رویم.

دو محصول ایران خودرو که هر چند در دو کلاس کاملاً متفاوت می‌گنجند، اما شباهت فنی و قیمتی در کنار شرایط خاص بازار خودرو کشورمان که در بالا به آن اشاره کردیم، پژو 206 و پارس را به دو رقیب تبدیل کرده است. اگر شما هم بودجه‌ای نسبتاً محدود دارید و در انتخاب بین یک هاچ‌بک یا سدان مردد مانده‌اید؛ تا پایان این مقایسه با ما همراه باشید.

آشنایی با پژو 206 و پارس

پژو 206 که یکی از موفق‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی محسوب می‌شود، نخستین بار در سال 1998 معرفی و به بازار عرضه شد. این هاچ‌بک کوچک شهری از سال 1380 روی خط مونتاژ ایران خودرو آمد و به دلایلی مثل ظاهر جذاب نسبت به آن زمان و قیمت رقابتی، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرد. استقبال کم‌نظیر اقشار مختلف جامعه از پژو 206 باعث شد تا ایران خودرو به تدریج تیپ‌های متنوعی از این محصول استراتژیک خود را معرفی کند تا بتواند سلایق بیش‌تری را پوشش دهد.

پژو 206

پژو 206 که یکی از موفق‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی محسوب می‌شود، نخستین بار در سال 1998 معرفی و به بازار عرضه شد.

هرچند ایران خودرو در سال‌های اخیر با کاهش تنوع نسخه‌های پژو 206، بیش‌تر روی عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو یعنی پژو 207i تمرکز دارد، اما کماکان 206 از خودروهای بسیار پرطرفدار بازار کشور ما است و بسیاری از افراد آن را به پژو 207 ترجیح می‌دهند. به تازگی خبر توقف تولید پژو 206 منتشر و بسیار حاشیه‌ساز شد تا این‌که ایران خودرو اعلام کرد این موضوع به صورت موقت است و پژو 206 پس از تطبیق با استانداردهای جدید کشور، به خط تولید باز خواهد گشت.

در آن‌طرف داستان، یک محصول محبوب دیگر از ایران خودرو، یعنی پژو پارس ایستاده است. سال 1379 بود که ایران خودرو با همکاری پژو، یک فیس‌لیفت گسترده را روی پژو 405 اجرا و محصول نهایی را با نام پژو پرشیا روانه بازار کرد که البته پس از مدت کوتاهی نام آن را به پژو پارس تغییر داد. الهام گرفتن طراحان پژو پارس از پژو 406 باعث شد تا این خودرو در زمان خود، ظاهری به‌روز و متناسب داشته باشد و با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شود.

پژو پارس

سال 1379 بود که ایران خودرو با همکاری پژو، یک فیس‌لیفت گسترده را روی پژو 405 اجرا و محصول نهایی را با نام پژو پرشیا روانه بازار کرد

پس از گذشت بیش از دو دهه از معرفی پژو پارس، این خودرو کماکان در نسخه‌های متنوعی روی خط تولید قرار دارد و از خوش‌ فروش‌ترین محصولات ایران خودرو محسوب می‌شود.

پس از معرفی مختصر پژو 206 و پارس به سراغ مقایسه این دو خودرو از جنبه‌های مختلف خواهیم رفت. البته به دلیل تعدد تیپ‌های این دو خودرو، پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس LX را با توجه به شباهت‌های فنی برای مقایسه انتخاب کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: مقایسه شاهین با سورن پلاس

مقایسه 206 با پارس از نظر طراحی ظاهری

طراحی اولیه پژو 206 و پارس به بیش از دو دهه پیش برمی‌گردد و طبیعتاً هر دو با معیارهای امروزی قدیمی به نظر می‌رسند. با این حال تناسب اجزا مختلف بدنه در هر دو خودرو باعث شده است تا وضعیت خیلی هم بغرنج نباشد و بتوانیم ظاهر پژو 206 و پژو پارس را تحمل کنیم!

طراحی ظاهری 206

طراحی اولیه پژو 206 و پارس به بیش از دو دهه پیش برمی‌گردد و طبیعتاً هر دو با معیارهای امروزی قدیمی به نظر می‌رسند.

البته سبک طراحی این دو خودرو باهم متفاوت است که باعث می‌شود هرکدام طرفداران خاص خود را داشته باشند. در پژو 206 شاهد استفاده از زوایای نرم هستیم که ظاهری تخم‌مرغی شکل و جوان‌پسند را ایجاد کرده است. در حالی که خطوط بدنه پژو پارس اتوکشیده‌تر و بیش‌تر برای خریداران میان‌سال و محافظه‌کار جذاب هستند.

طراحی ظاهری پارس

خطوط بدنه پژو پارس اتوکشیده‌تر و بیش‌تر برای خریداران میان‌سال و محافظه‌کار جذاب هستند.

در مجموع برای مقایسه 206 با پارس از نظر ظاهری باید بگوییم که هر دو خودرو چهره‌ای قدیمی اما متناسب دارند و انتخاب گزینه زیباتر، کاملاً به سلیقه خریدار وابسته است.

مقایسه 206 با پارس از نظر طراحی داخلی

سبک طراحی داخلی پژو 206 و پژو پارس هم مطابق با طراحی ظاهری این دو خودرو است. داشبورد پژو 206 با خطوط نرم و اشکال هندسی شبه بیضی شکل گرفته است که ظاهری اسپرت و تا حدودی فانتزی را در ذهن بیننده می‌آورد.

داشبورد پژو 206

داشبورد پژو 206 با خطوط نرم و اشکال هندسی شبه بیضی شکل گرفته است که ظاهری اسپرت و تا حدودی فانتزی را در ذهن بیننده می‌آورد.

در مقام مقایسه می‌توانیم بگوییم که داشبورد پژو 206 طرح هماهنگ‌تری دارد اما در مقابل، داشبورد پژو پارس به لطف دو رنگ بودن و یکسری تزیینات طرح چوب، پر زرق‌وبرق‌تر به چشم می‌آید. دیگر همه چیز بستگی به سلیقه خریدار دارد که کدام طرح را بپسندد.

داشبورد پژو پارس

داشبورد پژو پارس به لطف دو رنگ بودن و یکسری تزیینات طرح چوب، پر زرق‌وبرق‌تر به چشم می‌آید.

مقایسه 206 با پارس از نظر ابعاد

وقتی داریم یک خودرو هاچ‌بک را با یک سدان مقایسه می‌کنیم طبیعی است که خودرو سدان ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد. در مورد مقایسه 206 با پارس هم اوضاع به همین صورت است و پژو پارس از همه نظر به استثنا ارتفاع، به میزان قابل توجهی بزرگ‌تر از 206 است. این ابعاد بزرگ‌تر هم روی فضای کابین و هم صندوق بار تأثیر گذاشته است و پژو پارس در مقایسه با 206، رابطه بهتری با خانواده‌ها برقرار می‌کند.

ابعاد و اندازه‌های دقیق پژو 206 و پارس را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

نوع خودرو پژو 206 هاچ‌بک پژو پارس
طول (mm) 3835 4498
عرض (mm) 1652 1704
ارتفاع (mm) 1426 1410
فاصله بین دو محور (mm) 2445 2669
حجم مخزن سوخت (L) 50 66
حجم صندوق بار (L) 245 470

بیشتر بخوانید: مقایسه شاهین و تارا

مقایسه 206 با پارس از نظر مشخصات فنی

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ ما در این مقایسه، تیپ 5 پژو 206 و تیپ LX پژو پارس را از بین تیپ‌های مختلف این دو خودرو انتخاب کرده‌ایم. این دو تیپ مشخصات فنی کاملاً یکسانی دارند و هر دو از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU5 و گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند. پیشرانه مذکور حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید و نیروی خود را در هر دو خودرو به محور جلو منتقل می‌کنند.

فنی 206

به دلیل مشخصات فنی یکسان، پارامتر وزن نقش بسیار مهمی را در عملکرد فنی هرکدام از این دو خودرو ایفا می‌کند. در این شرایط اوضاع به نفع پژو 206 پیش می‌رود و این خودرو با توجه به وزن پایین‌تر نسبت به پژو پارس، به میزان قابل توجهی چابک‌تر است.

مشخصات فنی دقیق‌تر پژو 206 و پارس را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

نوع خودرو پژو 206 تیپ 5 پژو پارس LX
نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ
حجم موتور (cc) 1587 1587
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور 105 اسب بخار در 5800 دور
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور 142 نیوتن متر در 4000 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (S) 11.6 13.2
حداکثر سرعت (Km/h) 185 190

 

مقایسه 206 با پارس از نظر مصرف سوخت

خوشبختانه پیشرانه TU5 جزو پیشرانه‌های کم مصرف مورد استفاده در خودروهای داخلی است. از این رو هر دو خودرو مورد بحث، مصرف سوخت قابل قبولی دارند. البته وزن کم‌تر در کنار آیرودینامیک بهتر بدنه پژو 206 باعث شده است تا این خودرو علی‌رغم بهره‌گیری از پیشرانه یکسان با پژو پارس، به میزان قابل توجهی کم‌مصرف‌تر باشد.

اعداد دقیق مصرف سوخت پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس LX را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نوع خودرو پژو 206 تیپ 5 پژو پارس LX
مصرف سوخت شهری (L/100Km) 8.8 10.1
مصرف سوخت جاده‌ای (L/100Km) 5.4 6
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) 6.6 7.24

تجربه رانندگی هرکدام

در این قسمت از مقایسه 206 با پارس به بررسی تجربه رانندگی هرکدام از این دو خودرو و مقایسه آن‌ها از این جنبه می‌پردازیم. با توجه به یکسان بودن قوای فنی پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس LX، شباهت‌ زیادی در زمینه عملکرد فنی بین این دو خودرو وجود دارد.

206

در هر دو خودرو شاهد شتاب‌گیری نه‌چندان سریع اما قابل قبول برای این رده قیمتی هستیم. البته در زمان راندن پژو 206، احساسی از تسلط و هندلینگ بهتر را تجربه خواهید کرد و این خودرو نسبت به پژو پارس، در اصطلاح «تو دست‌تر» است؛ اما در مقابل، پژو پارس از نظر کیفیت سواری دست برتر را دارد و سیستم تعلیق آن ضربات کم‌تری از سطح مسیر را به کابین منتقل می‌کند.

مقایسه 206 با پارس از نظر امکانات و آپشن ها

در بازه طولانی تولید پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس LX، یکسری امکانات به آن‌ها اضافه و یا حذف شده است. با این وجود اگر آخرین نسخه‌های هر دو خودرو را در نظر بگیریم، به آپشن‌های رفاهی مشترکی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دماسنج هوای بیرون و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها برمی‌خوریم.

پژو پارس آپشنال

در این میان پژو پارس با وجود امکاناتی مثل تنظیم برقی قسمت پشتی صندلی‌های جلو، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور پارک عقب و آینه‌های جانبی تاشو برقی، آپشنال‌تر از پژو 206 به نظر می‌رسد و برنده این قسمت از مقایسه می‌شود.

مقایسه 206 با پارس از نظر ایمنی

هر دو خودرو مورد بحث از ترمزهای دیسکی خنک شونده در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب بهره می‌برند که به سیستم‌های ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) هم مجهز است. البته در برهه‌ای از زمان، ترمز عقب این خودروها از نوع دیسکی بود؛ اما پس از مدتی به دلیل فشار تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های تولید، ایران خودرو ترمز عقب پژو 206 تیپ 5، پژو پارس LX و بسیاری از محصولات دیگر خود را به نوع کاسه‌ای تغییر داد.

خب بهتر است زیاد وارد حاشیه نشویم و به موضوع اصلی بحثمان برگردیم. در زمینه تعداد ایربگ‌ها هم هر دو خودرو مساوی هستند و تنها از 2 ایربگ بهره می‌برند که البته با توجه به رده قیمتی‌شان توقع بیش‌تری هم نداریم؛ اما در بحث سیستم‌های ایمنی فعال، پژو 206 تیپ 5 با تجهیز به ترمز کمکی اضطراری (EBA) برتر از پژو پارس LX ظاهر می‌شود.

پژو پارس

در بحث استحکام کلی بدنه هم پژو 206 در سال 2000 موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro Ncap شده است اما پژو پارس و پدرش پژو 405 هیچ‌وقت یک تست ایمنی رسمی را تجربه نکرده‌اند. با این اوصاف و با توجه به ساختار جدیدتر پلت فرم پژو 206 نسبت به پارس، بایستی این خودرو هاچ‌بک را به عنوان برنده بخش ایمنی مقایسه 206 با پارس اعلام کنیم.

بیشتر بخوانید: تیبا یا ساینا

مقایسه 206 با پارس از نظر قیمت

آخرین نسخه‌های پژو 206 تیپ 5 در بازار مدل 1399 هستند اما پارس LX کماکان تولید می‌شود. با توجه به این نکته اگر بخواهیم نسخه‌های صفر کیلومتر مدل 99 پژو 206 تیپ 5 را با پارس LX 1401 مقایسه کنیم؛ متوجه می‌شویم که 206 حدود 10 درصد ارزان‌تر است؛ اما نسخه‌های کارکرده مدل 1399 پژو پارس LX بسته به میزان سلامت و کارکرد، حدوداً بین 5 تا 10 درصد ارزان‌تر از 206 تیپ 5 صفر کیلومتر 99 هستند.

با این اوصاف باید بگوییم تفاوت قیمتی چندان پررنگی بین این دو خودرو وجود ندارد و هر دو در یک محدوده قرار دارند.

کلام پایانی

به پایان مقایسه 206 با پارس رسیدیم. دو خودرویی که علی‌رغم کلاس بدنه متفاوت، شرکت سازنده و قوای فنی یکسانی دارند و در یک محدوده قیمتی قرار می‌گیرند؛ اما با این حال به نظر می‌رسد که مسیر خرید هرکدام مشخص باشد. افرادی که خواهان خودرویی جادارتر و نرم‌تر هستند، بهتر است پژو پارس را انتخاب کنند؛ اما در مقابل، پژو 206 به لطف ظاهر اسپرت‌تر، چابکی و هندلینگ بهتر، برای خریداران جوان و افرادی که بیش‌تر قصد استفاده درون‌شهری از خودرو دارند، انتخابی جذاب‌تر خواهد بود.

سوالات متداول

  • مشخصات و عملکرد فنی پژو 206 و پارس چه تفاوتی با هم دارد؟

پژو 206 و پژو پارس در طی این سال‌ها با مشخصات فنی متنوعی تولید شده‌اند، اما ما در این مقایسه، پژو 206 تیپ 5 و پژو پارس LX را در نظر گرفته‌ایم که از نظر فنی یکسان هستند و هر دو از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 و گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند. البته پژو 206 تیپ 5 به دلایلی مثل وزن کم‌تر، پلت فرم به‌روزتر و طول کم‌تر، کمی چابک‌تر و خوش‌دست‌تر از پارس LX احساس می‌شود.

  • پژو 206 تیپ 5 آپشن‌های بیش‌تری دارد یا پارس LX؟

اگر آخرین نسخه‌های هر دو خودرو و تمامی حذف و اضافه‌های آپشنی را در نظر داشته باشیم؛ پارس LX به لطف تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور پارک عقب و آینه‌های جانبی تاشو برقی، پرآپشن‌تر از 206 تیپ 5 است.

  • قیمت قطعات یدکی پژو 206 ارزان‌تر است یا پژو پارس؟

با توجه به یکسان بودن پیشرانه پژو پارس LX و پژو 206 تیپ 5، قیمت قطعات موتوری این دو خودرو هیچ تفاوتی ندارند. در زمینه قطعات بدنه و کابین هم اختلاف چندان زیادی را نمی‌بینیم و در مجموع می‌توانیم از این نظر به هر دو خودرو نمره یکسانی بدهیم.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. Gfx°Amir پاسخ

    پرشیا نگیرید بخدا هرکس این صفرش رو گرفته پشیمونه سقفش حلبی هستش نسخه های قدیمی هم که بگیرین واشر میزنه به نظرم 206 سوار شدم خیلی جوون پسند و تیز تر بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + سیزده =