Banner Image

ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است؟

5/5 - (2 امتیاز)

بدون اغراق ساعت‌های هوشمند مانند اسمارت‌فون‌ها نقش مهمی در زندگی افراد در سال‌های اخیر بر عهده گرفته‌اند. این گجت‌های پوشیدنی نه‌تنها به‌ عنوان ردیاب تناسب‌اندام یا مکمل گوشی‌های هوشمند، بلکه به‌ عنوان همراهان زندگی روزمره عمل می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال، اپل واچ اکوسیستم اپل را متحول کرده و بهبود بخشیده است. با این‌ وجود، تردیدها و سوالاتی نظیر اینکه ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است و اینکه آیا ساعت‌های هوشمند ارزش خرج کردن پول را دارند یا جایگزین مناسبی برای ساعت‌های سنتی هستند، وجود دارد. اگر هنوز جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز گوشی خود را با یک ساعت هوشمند زیبا تکمیل نکرده‌اید، ادامه این مطلب را از دست ندهید، شاید در پایان دوست داشتید شما هم صاحب یک ساعت هوشمند باشید.

ساعت هوشمند چیست و تاریخچه تولید آن

قبل از پرداختن به اینکه ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است بد نیست به تاریخچه تولید و کاربردهایش نگاهی بیندازیم؛ این اطلاعات شما را زودتر به جواب سوالتان می‌رساند. از دهه 2010 شرکت‌های بزرگ فناوری شروع به تولید ساعت‌هایی با توانایی‌هایی شبیه به تلفن‌های هوشمند کردند. اپل، سامسونگ، سونی و دیگر تولید کنندگان بزرگ ساعت‌های هوشمند را در بازار عرضه می‌کنند، اما یک استارت‌آپ کوچک واقعاً شایسته عنوان اولین تولیدکننده ساعت هوشمند مدرن است. در سال 2013 شرکت کوچکی به نام Pebble اعلام کرد اولین ساعت هوشمند جهان را ساخته است و بیش از یک میلیون دستگاه از آن را فروخت.

این شرکت راه را برای تولید انواع دیگر ساعت‌های هوشمند اختصاصی باز کرد. برای مثال، شرکت‌هایی مانند گارمین از ساعت‌های هوشمندی مانند Fenix ​​رونمایی کردند که با سنسورها و ردیاب‌های مختلفی همراه بود. به همین ترتیب، شرکت‌هایی مانند سونتو ساعت‌های هوشمند بهینه‌سازی شده برای غواصی را تولید کردند. حال دیگر کمتر کمپانی بزرگی را می‌توان شناخت که در این زمینه دستی بر آتش نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:3 روش ساده برای اتصال ساعت هوشمند به گوشی!

از دهه 2010 شرکت‌های بزرگ فناوری شروع به تولید ساعت‌هایی با توانایی‌هایی شبیه به تلفن‌های هوشمند کردند.

ساعت‌های هوشمند چه کاربردی دارند؟

برای اینکه بدانید ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است بد نیست بدانید که چه امکاناتی دارند. اکثر ساعت‌های هوشمند چه برای استفاده روزانه (مانند اپل واچ) و چه برای اهداف خاص (مانند گارمین Fenix) مجموعه‌ای از ویژگی‌های استاندارد را ارائه می‌دهند که عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید:لوکس‌ترین ساعت‌مچی‌های جهان را بشناسید

اکثر ساعت‌های هوشمند چه برای استفاده روزانه (مانند اپل واچ) و چه برای اهداف خاص (مانند گارمین Fenix) مجموعه‌ای از ویژگی‌های استاندارد را ارائه می‌دهند

نمایش اعلان‌ها

گوشی‌های هوشمند اعلان‌هایی را نمایش می‌دهند تا شما را از رویدادهای مهم یا فعالیت‌های جاری در شبکه‌های اجتماعی آگاه کنند. ساعت‌های هوشمند متصل به اسمارت‌فون به ‌سادگی اعلان‌های تلفن را روی مچ دست شما منعکس می‌کنند. البته این قابلیت از نمایش نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی فراتر رفته است؛ به ‌عنوان ‌مثال، اپل واچ‌های جدیدتر دارای حسگر سقوط هستند. اگر هنگام پوشیدن ساعت زمین بخورید، حرکت بعدی شما را حس می‌کند. اگر هیچ حرکتی را تشخیص ندهد، یک سری اعلان‌ هشداری به لیستی از مخاطبان شما ارسال می‌کند.

برخورداری از برنامه‌های متعدد

فراتر از نمایش اعلان‌ها از روی تلفن شما، ساعت هوشمند در اصل یک اکوسیستم از اپلیکیشن‌های متفاوت است که به محیط‌ اپل یا گوگل متصل هستند. ساعت‌های هوشمند طراحی شده برای هدف اختصاصی، مانند پیاده‌روی یا غواصی، معمولاً از برنامه‌های لازم و کاربردی که برای این کارها نیاز دارید هم برخوردارند.

مدیریت رسانه‌ها

اکثر ساعت‌های هوشمند جفت شده با گوشی می‌توانند رسانه‌های پخش را مدیریت کنند. به‌ عنوان‌ مثال، زمانی که در حال گوش دادن به موسیقی در آیفون با استفاده از AirPods اپل هستید، می‌توانید از Apple Watch خود برای تغییر میزان صدا و آهنگ‌ها استفاده کنید.

پشتیبانی از فرمان‌های صوتی

ساعت‌های هوشمند مدرن با سیستم‌عامل watchOS یا Wear از فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید با کمک ساعت خود درخواست تماس با لیست مخاطبان خود را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:چه شارژری برای ساعت هوشمند مناسب است؟

ردیابی تناسب ‌اندام

اگر یک ورزشکار سرسخت و کوشا هستید، بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای امکاناتی مناسب سبک زندگی و فعالیت‌های شما هستند. برخی از این قابلیت‌های جذاب و باور نکردنی شامل نمایشگر ضربان قلب و گام‌شمار برای کمک شما در حین تمرینات ورزشی است.

برخورداری از GPS و قابلیت ردیابی

اکثر ساعت‌های هوشمند امروزی دارای قابلیت مهم و کاربردی به نام GPS هستند. این قابلیت برای ردیابی موقعیت مکانی شما یا دریافت هشدارهای مربوط به مکان مهم است. همچنین یافتن گوشی به کمک چنین قابلیتی برای شما راحت‌تر شده است.

ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است؟

فراموش نکنید که در عصر حاضر استفاده از تکنولوژی هیچ محدودیتی ندارد. فرقی ندارد جزو چه قشری هستید؛ این روزها ساعت، گوشی و هر گجت هوشمندی نقش مهمی در زندگی روزمره شما بر عهده دارد. خرید این دسته از وسایل گاهی حتی سطح رفاه و راحتی شما را بالا می‌برد. چه یک دانش‌آموز کوشا باشید چه ورزشکار جدی، بدون شک وجود یک ساعت هوشمند تحولی در زندگی شما ایجاد خواهد کرد. اگر جز افراد زیر هستید بدون تردید در مورد اینکه ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است، می‌توانید زودتر برای خرید اقدام کنید:

ورزشکاران از هر قشری

وجود امکاناتی چون گام‌شمار، نمایشگر ضربان قلب، ردیابی سلامت در تمرینات مختلف ورزشی چون دویدن، شنا و دوچرخه‌ سواری، استفاده از ساعت‌های هوشمند را برای ورزشکاران به امری مهم و ضروری تبدیل کرده است. همان‌طور که اشاره شد برخی از این ساعت‌ها حتی مختص قشر خاصی از ورزشکاران ساخته می‌شوند. به ‌طور مثال برای غواصی. همچنین قابلیت‌های خاصی چون هشدار سقوط از ارتفاع و تماس با لیست مخاطبان و مراکز اورژانس برای کوهنوردان نیز استفاده از چنین گجتی را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

برخی از این ساعت‌ها حتی مختص قشر خاصی از ورزشکاران ساخته می‌شوند.

عاشقان موسیقی

اگر هنوز هم می‌پرسید ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است و جزو عاشقان موسیقی هستید، خود به عنوان کسانی به شمار می‌روید که باید یکی از این گجت‌های پوشیدنی را تهیه کنید. اغلب ساعت‌های هوشمند دارای قابلیت کنترل صدا، توقف، پخش و به جلو یا عقب زدن آهنگ هستند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد وقتی از گوشی دور هستید یا در مکان شلوغ دوست ندارید گوشی را بیرون بیاورید، آهنگ مورد علاقه خود را بشنوید.

بیشتر بخوانید:بهترین ساعت‌های هوشمند امیزفیت کدام است؟

افراد مسن یا بیمار

یک پرستار شبانه‌روزی که امکان گرفتن ضربان قلب، فشارخون و نظارت بر وضعیت تنفس را داشته باشد یکی از نیازهای افراد مسن یا بیمار است. ساعت‌های هوشمند با چنین قابلیت‌هایی، شبانه‌روز در کنار شما هستند. حتی می‌توانند گزارشی از وضعیت خواب شما را ارائه دهند تا بدانید چقدر خواب عمیق شبانه داشته‌اید. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مفید که در برخی ساعت‌های هوشمند وجود دارد نظارت بر فشارخون بوده که در افراد بیمار یا مسن از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک پرستار شبانه‌روزی که امکان گرفتن ضربان قلب، فشارخون و نظارت بر وضعیت تنفس را داشته باشد یکی از نیازهای افراد مسن یا بیمار است.

افراد پرمشغله

در پاسخ به این سوال که ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است باید دسته دیگری از افراد را نیز به لیست بالا اضافه کرد: افراد پرمشغله. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و دوست ندارید دائم گوشی در دست داشته باشید، اما از اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد مانند پیام‌ها و … آگاه شوید، یک ساعت هوشمند بخرید. همچنین نمایش آلارم‌هایی که در گوشی برای قرارهای کاری تنظیم می‌کنید روی ساعت هوشمند به شما در برنامه‌ریزی برای انجام کارهایتان کمک خواهد کرد.

کودکان بازیگوش

شاید نیازی به خرید یک ساعت هوشمند برای کودک خود نبینید، اما فراموش نکنید برخی از امکانات این ساعت‌ها چون جی‌پی‌اس و امکان ردیابی به شما در مواقع بحرانی کمک می‌کند. به‌خصوص اگر دوست دارید به کودک بازیگوش خود نظارت داشته باشید؛ اما حس کنترل‌گری را به فرزند خود منتقل نکنید، این گجت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. همچنین برخی ساعت‌ها قابلیت مکالمه دارند و می‌توانید به ‌راحتی با فرزند خود در ارتباط باشید.

افراد فراموش‌کار

اگر جزو افرادی هستید که مدام گوشی خود را گم می‌کنید، بهتر است به ‌جای فکر کردن به این سوال که ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است، یکی از این ساعت‌ها برای حل مشکل خود بخرید. بله درست خواندید، برخی از ساعت‌های هوشمند مانند محصولات شیائومی دارای گزینه‌ای برای پیدا کردن گوشی هستند. در صورت جفت کردن آن‌ها با موبایل خود و فراموش کردن اینکه گوشی را کجا گذاشته‌اید، کافی است یک گزینه را در ساعت فعال کنید، گوشی شما صدای بلندی از خود متصاعد می‌کند؛ حالا راحت می‌توانید آن را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:راه‌اندازی ساعت هوشمند شیائومی (قدم به قدم)

افراد اهل مد و ترندهای روز دنیا

یک ساعت مچی ساده برای همیشه ظاهر یکسانی دارد و فقط با لباس‌های خاصی ست می‌شود، اما ساعت هوشمند این‌گونه نیست. شما با خرید آن به تعداد زیادی وال پیپر دسترسی دارید و می‌توانید عکس و رنگ صفحه ساعت خود را با توجه به تیپتان عوض کنید. علاوه بر این اغلب دارای بندهای قابل تعویض از جنس و رنگ‌های مختلف هستند تا بتوانید یکنواختی را از ظاهر خود دور کرده و با هر استایلی آن را هماهنگ کنید؛ از رنگ‌های بهاره و تابستانه شاد گرفته تا بندهای فلزی و مشکی برای استایل رسمی.

یک ساعت مچی ساده برای همیشه ظاهر یکسانی دارد و فقط با لباس‌های خاصی ست می‌شود، اما ساعت هوشمند این‌گونه نیست

افراد حساس به تغذیه و کالری ‌سوزی

دسته دیگری از افراد که در پاسخ به سوال ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است، باید به آن‌ها اشاره کرد، کسانی هستند که کالری‌شماری و کالری‌سوزی در اولویت زندگی آن‌ها قرار دارد. اغلب ساعت‌های هوشمند دارای قابلیت گام‌شمار هستند و در کنار آن میزان کالری سوزی شما را نیز نمایش می‌دهند. اگر دوست دارید رژیم بگیرید و در کنار آن پیاده‌روی برای کاهش وزن داشته باشید، ساعت هوشمند چون یک دوست همراه شما خواهد بود که علاوه بر تعداد قدم‌ها میزان کالری‌سوزی را نیز نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:بهترین ساعت هوشمند سامسونگ سال 2023

ساعت هوشمند برای چه سنی مناسب است؟

حال که می‌دانید ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است شاید بپرسید استفاده از آن از چه سنی مجاز بوده و افراد از چه سنی می‌توانند یک ساعت هوشمند بخرند. خوشبختانه محدوده سنی خاصی برای خرید و استفاده از چنین گجتی وجود ندارد و همان‌طور که ذکر شد پیر و جوان، کودک و بزرگ‌سال همه می‌توانند از قابلیت‌های آن با توجه به نیاز و سبک زندگی خود استفاده کنند.

حتی برخی ویژگی‌های ایمنی و عدم اتصال به اینترنت، آن‌ها را به انتخاب بهتری برای کودکان 5 تا 11 سال تبدیل می‌کند که نباید بدون نظارت والدین از اینترنت استفاده کنند. همچنین بسیار ارزان‌تر از یک گوشی هوشمند جدید هستند و شما با خرید و جفت کردن آن با گوشی خود، در واقع یک موبایل کوچک روی مچ دست خود دارید. بر اساس داده‌ها و آمارهای کلی، بیش از یک‌ چهارم کاربران اینترنت بین 25 تا 44 سال اکنون صاحب یک ساعت هوشمند هستند.

ساعت هوشمن کودکان

محدوده سنی خاصی برای استفاده از چنین گجتی وجود ندارد و پیر و جوان، کودک و بزرگ‌سال می‌توانند از آن با توجه به نیاز و سبک زندگی خود استفاده کنند.

کلام آخر

خرید ساعت هوشمند محدوده سنی خاص ندارد و تنها برای قشر خاصی هم کاربردی نیست. همان‌طور که در این مطلب گفته شد، تنوع افراد از قشرهای مختلف جامعه که چنین کالایی برایشان مناسب است بسیار بالا بوده و به ‌نوعی شامل همه افراد جامعه می‌شود. هیچ محدودیتی برای سوال ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است، وجود ندارد. شک و دودلی برای خرید این محصول کاربردی را کنار بگذارید و از امکانات متعدد آن برای زندگی امروزی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  • چه سنی برای استفاده از ساعت هوشمند مناسب است؟

به ‌طور کلی بهترین سن برای استفاده از ساعت هوشمند 5 تا 12 سال با قابلیت ارتباط و ردیابی GPS است.

  • هنگام خرید ساعت هوشمند به چه نکاتی توجه کنم؟

اولین چیزی که باید بررسی کنید این بوده که آیا تلفن شما با آن سازگار است یا خیر. فراتر از آن، عمر باتری و ویژگی‌های آن را در نظر بگیرید.

  • مردم از ساعت‌های هوشمند برای چه کاری استفاده می‌کنند؟

بسته به نوع ساخت و مدل، آن‌ها عملکردهای متعددی دارند که می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره داشته باشد. بسیاری از مردم از ساعت‌های هوشمند خود برای ردیابی سلامت خود یا مدیریت ایمیل‌ها، پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی بدون نیاز به حمل تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

  • ساعت‌های هوشمند برای چه کسانی مفید است؟

قشرهای مختلف جامعه می‌توانند از ساعت هوشمند استفاده کنند. علاوه بر این توانایی ردیابی ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و فشارخون در این گجت‌ها برای کسانی مفید است که در تلاش برای بهبود تناسب‌اندام خود بوده یا به‌ شدت نگران سلامتی خود هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هشت =