Banner Image
فست شارژ

فست شارژ چیست؟ (تفاوت آن با شارژر معمولی)

امتیاز دهید

اگر جزو افرادی باشید که سال‌ها با گوشی موبایل سر و کار داشته‌اید، به خوبی درک می‌کنید که چند ساعت منتظر ماندن برای تکمیل شارژ گوشی موبایل به چه معناست. در گذشته برای شارژ شدن گوشی موبایل باید مدت زمان زیادی انتظار می‌کشیدید؛ اما امروزه با پیشرفت فناوری، شاهد ابداع تکنولوژی به اسم فست شارژ هستیم که در کنار کمک به شارژ سریع گوشی به افزایش عمر باتری نیز کمک می‌کند. این تکنولوژی تحول عظیمی در صنعت موبایل به وجود آورده است و راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که فست شارژ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید که به  طور کامل با فست شارژ آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با سایت پیندو همراه باشید.

فست شارژ چیست؟

فست شارژ یکی از تکنولوژی‌های مدرنی است که در اکثر گوشی‌های هوشمند وجود دارد. این تکنولوژی با هدف کمک به شارژ سریع‌تر گوشی‌های موبایل طراحی شده است. در این شارژرها میزان ولتاژ، آمپر و توان خروجی شارژ نسبت به شارژهای معمولی بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که فرآیند شارژ شدن گوشی موبایل با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری انجام ‌شود. با استفاده از فست شارژ می‌توانید گوشی موبایل خود را در عرض 40 الی 60 دقیقه به طور کامل شارژ کنید.

فست شارژ

فست شارژ یکی از تکنولوژی‌های مدرنی است که در اکثر گوشی‌های هوشمند وجود دارد

نکته: دقت داشته باشید که فرآیند شارژ شدن گوشی موبایل تا 70 درصد با سرعت فوق‌العاده‌ای انجام می‌شود اما پس از آن سرعت شارژ شدن به مرور کمتر می‌شود. پس لازم نیست نگران این موضوع باشید.

انواع فست شارژ

پس از این که بررسی کردیم فست شارژ چیست، نوبت به این می‌رسد که انواع فست شارژ را به شما معرفی کنیم. شارژهای سریع از لحاظ تکنولوژی به کار رفته داخل آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از انواع فست شارژ ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود بهترین گزینه برای خرید هستند. به طور کلی انواع فست شارژ عبارت‌اند از:

1- Quick Charge

Quick Charge که QC نیز نام دارد، به عنوان رایج‌ترین استاندارد فست شارژ شناخته می‌شود. این تکنولوژی متعلق به شرکت کوالکوم است و قدرت بسیار زیادی دارد. کاربران با استفاده از کوییک شارژ می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کرده و گوشی‌های خود را در مدت زمان کوتاهی شارژ کنند. کوییک شارژ تاکنون در نسخه‌های QC2، QC3 و QC4 روانه بازار شده است.

هر یک از ورژن‌های کوییک شارژ از لحاظ میزان ولتاژ با دیگری تفاوت دارند. نسخه آخر Quick Charge ورژن 4.4 است که با افزایش حداکثری ولتاژ شارژ کمک می‌کند که بتوانید سریع‌تر از قبل گوشی‌‌های خود را شارژ کنید. امروزه شرکت‌هایی همچون شیائومی، ال جی و Razer از تکنولوژی کوییک شارژ استفاده می‌کنند.

2- Adaptive Fast Charging

Adaptive Fast Charging تکنولوژی به کار رفته داخل گوشی‌های سامسونگ است. اغلب گوشی‌های هوشمند سامسونگ از جمله گلکسی نوت، گلکسی فولد و گلکسی اس از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. این شارژرها اصطلاحا فست شارژ تطبیقی سامسونگ نامیده می‌شوند و از کیفیت بالایی برخوردارند.

Adaptive Fast Charging

3- فست شارژ اپل

اپل یکی از گوشی‌های مدرن و منحصر‌به‌فرد موجود در بازار است که از فناوری فست شارژ پشتیبانی می‌کند. البته باید دقت داشته باشید که نسخه‌های جدید آیفون از جمله آیفون 11 پرو و محصولات جدیدتر دارای فست شارژر هستند. فست شارژ اپل قدرت بسیار زیادی دارد و قادر است که گوشی را در مدت زمان خیلی کم حدود 30 الی 50 دقیقه شارژ کند. پس با استفاده از فست شارژ اپل دیگر نگران کم شدن شارژ گوشی خود نخواهید بود و می‌توانید خیلی سریع گوشی خود را شارژ نمایید.

بیشتر بخوانید: شارژر تایپ سی چیست؟

4- VOOC Charge و Flash Charge

VOOC Charge و Flash Charge یکی دیگر از انواع فست شارژ هستند که شباهت زیادی با نوع QC دارند. با این تفاوت که در فست شارژ‌های VOOC Charge و Flash Charge شدت جریان شارژر افزایش پیدا می‌کند. این ویژگی فواید بسیار زیادی دارد. چرا که با این کار می‌توانید از داغ شدن گوشی هنگام شارژ جلوگیری کرده و در نهایت طول عمر باتری را افزایش دهید.

5- Super Charge

سوپر شارژ یکی دیگر از انواع فست شارژ است که به شرکت هوآوی تعلق دارد. این تکنولوژی در ابتدا فقط برای گوشی‌های مدرن و پیشرفته هوآوی از جمله سری Mate مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما با تحریم شرکت هوآوی شاهد گسترش این تکنولوژی بودیم.

Super Charge

به  طوری که هم اکنون گوشی‌های میان رده هوآوی نیز مجهز به فناوری فست شارژ از نوع Super Charge هستند. بهره‌مندی از این فناوری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید گوشی موبایل خود را سریع‌تر و با کیفیت بهتر شارژ نمایید.

مزایای فست شارژها

فست شارژها یکی از تکنولوژی‌های مدرن هستند که راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. حال این سوال پیش می‌آید که مزایای فست شارژ چیست و چرا باید از این شارژرها استفاده کنیم؟ در حالت کلی فست شارژها مزایای بسیار زیادی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • به شارژ شدن سریع گوشی موبایل کمک می‌کنند.
  • شرایط لازم برای صرفه‌جویی در زمان را فراهم می‌کنند.
  • از داغ شدن گوشی هنگام شارژ شدن جلوگیری می‌کنند.
  • به بهبود عملکرد باتری و همچنین افزایش طول باتری کمک می‌کنند.
  • فست شارژ قابلیت خاموش و روشن شدن دارد؛ یعنی اگر مایل به شارژ سریع گوشی نباشید، می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید.

معایب فست شارژها

فست شارژها در کنار مزایای بسیار زیادی که دارند، دارای یک سری معایب نیز هستند. برای این که به طور کامل با فست شارژها آشنا شوید لازم است که اطلاعات کافی درباره معایب این شارژرها داشته باشید. به طور کلی معایب فست شارژها عبارت‌اند از:

  • قیمت بالاتری نسبت به شارژرهای معمولی دارند.
  • با تمام گوشی‌ها سازگاری ندارند.

تأثیر فست شارژ بر باتری موبایل

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از مزایای استفاده از فست شارژ، کمک به بهبود عملکرد باتری و افزایش طول عمر آن است. برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از فست شارژ موجب آسیب‌رسی به باتری می‌شود؛ اما این تصور کاملا اشتباه است چرا که فست شارژها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باتری گوشی هنگام شارژ شدن داغ نشود.

تأثیر فست شارژ بر باتری موبایل

از طرفی با توجه به این که باتری زودتر شارژ می‌شود تحت فشار ولتاژ و جریان قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل است که گوشی‌های مجهز به فست شارژ دارای باتری‌های سالم‌تر و با طول عمر بالا هستند.

استفاده از فست شارژ برای گوشی معمولی

شارژرهای سریع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ آسیبی به باتری گوشی موبایل وارد نمی‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید برای گوشی‌های معمولی نیز از فست شارژ استفاده کنید.

فست شارژ برای گوشی معمولی

همچنین باید توجه داشته باشید که گوشی‌های معمولی دارای قابلیت فست شارژ نیستند؛ بنابراین استفاده از فست شارژ برای گوشی‌های معمولی هیچ‌گونه ضرر یا منفعتی ندارد. بهتر است که از شارژهای اصلی هر گوشی برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین هولدر موبایل برای ماشین شما

چگونه فست شارژ را فعال کنیم؟

اگر گوشی شما دارای قابلیت فست شارژ باشد، فعال کردن آن کار چندان پیچیده‌ای نخواهد بود. برای این کار کافی است وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و بخش مربوط به باتری را باز کنید. در بخش تنظیمات مربوط به باتری با فعال کردن قابلیت Fast cable charging گوشی شما برای شارژ سریع آماده می‌شود. پس با فعال کردن این گزینه می‌توانید از شارژ سریع استفاده کنید و باتری گوشی خود را در مدت زمان کوتاهی شارژ نمایید.

نکته: اگر بخواهید می‌توانید قابلیت فست شارژ را غیرفعال کنید. برای این کار کافی است دوباره به بخش تنظیمات باتری بروید و گزینه Fast cable charging را خاموش کنید.

سخن پایانی

فست شارژ یا شارژ سریع یکی از تکنولوژی‌های مدرن و کاربردی است که برای گوشی‌های موبایل ارائه می‌شود. این فناوری به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند گوشی موبایل خود را با سرعت بیشتری شارژ نمایند. این فناوری روی افزایش شدت جریان ورودی به شارژ تمرکز می‌کند و سعی دارد آمپر شارژر را کاهش دهد. به همین جهت با استفاده از این شارژرها در کنار افزایش سرعت شارژ، شاهد افزایش طول عمر باتری نیز خواهید بود. در این مقاله بررسی کردیم که فست شارژ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  • شارژهای معمولی چه تفاوتی با فست شارژ دارند؟

مهم‌ترین تفاوت شارژرهای معمولی و فست شارژ در شدت جریان ورودی به باتری است. فست شارژها دارای شدت جریان ورودی بیشتری هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید گوشی موبایل خود را سریع‌تر شارژ نمایید.

  • آینده فست شارژ چگونه است؟

فناوری فست شارژ در طی چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. از طرفی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارائه گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود که در آینده تمام گوشی‌های موبایل دارای فست شارژ بوده و فرآیند شارژ باتری در مدت زمان خیلی کوتاه انجام شود.

  • آیا همه گوشی‌ها دارای فست شارژ هستند؟

خیر؛ در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های موبایل دارای فست شارژ هستند؛ اما انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک این فناوری به تمام گوشی‌های هوشمند اضافه شود.

  • از کجا بفهمیم که گوشی فست شارژ دارد؟

با چک کردن وضعیت شارژ گوشی و همچنین علامت شارژ سریع روی شارژر می‌توانید تشخیص دهید که گوشی شما دارای فست شارژ است یا خیر.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 13 =