Banner Image

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

امتیاز دهید

همانطور که می‌دانید ماشین لباسشویی کار شستشوی لباس را که قدیم‌ترها به صرف زمان و انرژی فراوانی نیاز داشت، راحت‌تر کرده است. البته ماشین لباسشویی هم مثل هر وسیله برقی نیاز به مراقبت و استفاده درست دارد، وگرنه مشکلاتی چون نشت آب، عدم تخلیه آب، تجمع کف و … را تجربه خواهید کرد. از همین رو اطلاع از علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و بررسی دیگر مشکلات این دستگاه، به کارایی بهتر و عمر طولانی‌تر آن کمک خواهد کرد.

اگر با مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی مواجه شده‌اید و دلیل اصلی بروز این مشکل را نمی‌دانید، در ادامه این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشد؛ زیرا در این مقاله به دلایل بروز مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و راه‌کارهایی برای رفع این مشکل پرداخته‌ایم.

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر بعد از اتمام چرخه شستشو و باز کردن درب ماشین کوهی از آب به بیرون آوار شد، استرس نگیرید. گاهی مشکل بسیار کوچک است و خیلی راحت می‌توان آن را رفع کرد. در واقع بیشتر مشکلات مربوط به قطعاتی است که در تخلیه آب ماشین لباسشویی نقش دارند. در موارد اندکی هم باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید. علت این امر را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

1.    گرفتگی شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه یکی از همان قطعات اصلی است که در تخلیه آب ماشین نقش مهمی بر عهده دارد. با گذشت زمان، زباله‌ها می‌توانند شیلنگ تخلیه را مسدود کنند و از تخلیه آب ماشین لباسشویی شما جلوگیری کنند.

گرفتگی شلنگ تخلیه

در واقع این زباله‌های مانندی سدی در برابر جریان آب عمل می‌کنند و یکی از 8 علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی به شمار می‌رود.

2.    پیچ خوردن شلنگ تخلیه

همان‌طور که از اسم این شلنگ مشخص است، وظیفه اصلی آن تخلیه آب بعد از هر چرخه شستشو است و درصورتی‌که مشکلی داشته باشد، تخلیه به شکل کامل صورت نمی‌گیرد. پیچ خوردن شلنگ تخلیه نیز می‌تواند جریان آزاد آب از ماشین به بیرون را مهار کند.

3.    ارتفاع نامناسب ماشین لباسشویی برای تخلیه درست

سرعت تخلیه ماشین لباسشویی شما با هر افزایش در ارتفاع لوله تخلیه کاهش می‌یابد. اگر ماشین لباسشویی خود را در جایی خیلی بلند و با ارتفاع خیلی زیاد از کف قرار داده‌اید، ممکن است دستگاه نتواند آب را به بیرون پمپاژ کند یا ممکن است این کار خیلی آهسته صورت بگیرید.

4.    مسدود شدن فیلتر پمپ

فیلتر پمپ مانند سدی عمل می‌کند و مانع بر سر راه اجسام ریزی است که از لوله تخلیه یا لوله‌کشی خانه به فیلتر می‌رسند. اشیاء کوچک مانند دکمه‌ها و سکه‌ها می‌توانند فیلتر را مسدود کرده و چرخه شستشو را مختل کنند.

مسدود شدن فیلتر پمپ

این امر می‌تواند باعث کند شدن یا جلوگیری از تخلیه کلی آب از ماشین شود. فیلتر به مرور زمان پر می‌شود و وقتی بیش‌ازحد با اجسام خارجی پر شود دیگر تخلیه آب صورت نمی‌گیرد. برای همین باید یک برنامه ماهیانه برای بررسی و تمیز کردن آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آب دادن ماشین لباسشویی و رفع آن

5.    توزیع بار نامناسب

توزیع نامناسب بار به این معنی است که لباس‌ها بیش از ظرفیت ماشین باشند یا به‌ طور یکنواخت در همه جای دیگ پخش نشده باشند. این امر می‌تواند تعادل ماشین لباسشویی شما را از بین ببرد و باعث لرزش بیش‌ازحد ماشین شود. همچنین ممکن است از چرخش صحیح دیگ جلوگیری کند و علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد. علاوه‌بر این می‌تواند به قطعات داخلی ماشین آسیب برساند و در نتیجه تعمیرات پرهزینه‌ای را به همراه داشته باشد.

6.    معیوب بودن سیستم میکروسوئیچ

سیستم میکروسوئیچ باز بودن درب را تشخیص می‌دهد و از چرخش ماشین در این حالت جلوگیری می‌کند. همچنین به‌عنوان ضامنی برای قفل ماندن درب در حین شستشو هم عمل می‌کند.

سیستم میکروسوئیچ ممکن است به دلایل الکتریکی یا مکانیکی خراب شود. در واقع اگر این سیستم عمل نکند درب قفل نشود، ماشین نمی‌چرخد ​​و عملیات شستشو و تخلیه آب کامل انجام نمی‌شود.

7.    خرابی شیر الکتریکی ماشین لباسشویی

دیگر علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را می‌توان خراب شدن شیر الکتریکی (شیر برقی) دانست. این شیر الکتریکی وظیفه تعیین مقدار آب لازم در ماشین لباسشویی برای هر بار شستشو لباس‌ها را بر عهده دارد. خراب شدن آن باعث می‌شود که آب بیش‌ازحد وارد ماشین شود یا تخلیه نشود. به دو دلیل هم خراب می‌شود که عبارت‌اند از:

  • انسداد فیلتر دستگاه
  • مشکل برق‌رسانی یا بویین شیر برقی

8.    خرابی برد یا پنل ماشین لباسشویی

برد الکتریکی ماشین لباسشویی مانند مغز این دستگاه عمل می‌کند و دستوراتی را به بخش‌های مختلف ارسال می‌کند.

برد ماشین لباسشویی

همچنین باید اشاره کرد که برد و تایمر ارتباط نزدیکی با هم دارند و خرابی برد باعث اختلال در عملکرد تایمر هم خواهد شد. خرابی این دو قطعه یکی از مهم‌ترین دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است.

برطرف کردن مشکل تخلیه نشدن آب لباسشویی

همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از مشکلات تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را می‌توان به‌راحتی رفع کرد و جای نگرانی نیست.

تخلیه نشدن آب لباسشویی

در مواردی هم باید حتماً از یک سرویس‌کار یا تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا مشکل را برای شما حل کند. اگر آب ماشین لباسشویی شما تخلیه نمی‌شود بهتر است یکی از راه‌کارهای زیر را امتحان کنید:

راه‌حل اول: شلنگ تخلیه را چک کنید

ماشین لباسشویی را از برق بکشید و اگر فکر می‌کنید علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی شلنگ تخلیه است. آن را چک کنید و اگر پیچ‌خورده است آن را صاف کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، باید آن را از نظر گرفتگی بررسی کنید و کامل تمیز کنید.

راه‌حل دوم: فیلتر را تمیز کنید

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی مربوط به فیلتر است که با اجسام یا زباله‌های ریز مسدود می‌شود. اغلب فیلتر در بخش پایینی ماشین و در یک محفظه جدا قرار دارد.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

اگر آن را پیدا نکردید دفترچه راهنمای ماشین خود را نگاهی بیندازید تا جای آن را پیدا کنید. بعد فیلتر را بیرون بکشید و ببیند گرفته است یا نه و در صورت نیاز آن را کاملاً تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: ماشین لباسشویی دوو خوبه؟

راه‌حل سوم: شیر الکتریکی ماشین لباسشویی را بررسی کنید

درصورتی‌که خرابی شیر الکتریکی علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است باید آن را از نظر نشتی یا رسوب گرفتگی بررسی کنید. برای این کار باید در گام اول و برای ایمنی بیشتر دستگاه را از برق بکشید و پنل عقب ماشین لباسشویی خود را باز کنید. بعد شیر الکتریکی را چک کنید که آیا نشتی دارد یا رسوب گرفته است. به‌احتمال‌زیاد با رفع این مشکلات عملکرد ماشین لباسشویی در تخلیه آب بهبود پیدا خواهد کرد و دیگر این چنین مشکل را تجربه نمی‌کنید.

راه‌حل چهارم: تراز بودن ماشین را چک کنید

اگر ماشین از کف آشپزخانه یا هر مکانی که قرار دارد، فاصله زیادی دارد یا تراز نیست، مشکل شما با بررسی پایه‌ها و تنظیم ارتفاع حل خواهد شد.

تراز شدن ماشین لباسشویی

همچنین از لرزش و حرکت ماشین لباسشویی در حین کار جلوگیری می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تخلیه آب شود. فراموش نکنید تراز بودن ماشین لباسشویی به عمر بیشتر دستگاه و عملکرد بهتر آن کمک زیادی خواهد کرد.

راه‌حل پنجم: برای حل مشکلات جدی‌تر از یک تکنسین کمک بگیرید

اگر با هرکدام از روش‌هایی که گفته شد مشکل تخلیه آب حل نشد، باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بررسی سایر مشکلات احتمالی و خرابی میکرو سوئیچ کمک بخواهید. ممکن است نیاز به تعویض میکروسوئیچ یا تعمیر برد دستگاه باشد که خود نمی‌توانید این کار را انجام دهید و باید حتماً توسط تعمیرکار انجام شود.

سخن پایانی

هیچ صحنه‌ای بدتر از این نیست که بعد از ساعتی انتظار برای شستشوی لباس با ماشین لباسشویی مواجه شوید که آب آن تخلیه نشده است. علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را در این مطلب بررسی کردیم و هر کدام از این موارد می‌تواند در بروز مشکل دخیل باشد. بهتر است در این‌گونه موارد اول ماشین را از آب و لباس تخلیه کنید و بعد به دنبال حل مشکل با راه‌کارهای گفته شده باشید. در صورتی هم که مشکل جدی‌تر از پیچ‌خوردن شلنگ تخلیه یا تراز نبودن دستگاه است، بهتر است با یک تکنسین در این زمینه تماس بگیرید.

در نهایت اینکه قیمت بالای ماشین لباسشویی دلیل خوبی است که در هنگام بروز هر مشکلی هرچند کوچک به‌راحتی از کنار آن نگذرید. بهتر است سرویس سالانه ماشین لباسشویی را در برنامه خود قرار دهید و با این کار این چنین مشکلاتی را تجربه نکنید.

سؤالات متداول

  • چرا داخل ماشین لباسشویی آب و کف زیادی جمع شده است و تخلیه نمی‌شود؟

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی فقط مربوط به قطعات دستگاه نیست و استفاده اشتباه یا زیاد از مواد شوینده گاهی دلیل بروز این مشکل است. اگر فکر می‌کنید با استفاده از شوینده بیشتر، لباس تمیزتری تحویل می‌گیرید باید بدانید که کف زیاد در عملکرد پنل اختلال به وجود می‌آورد و باعث تخلیه نشدن آب می‌شود.

  • چگونه آب جمع شده در درام ماشین را تخلیه کنیم؟

اگر آب در داخل ماشین جمع شده است و تخلیه نمی‌شود، آن را از برق بکشید. یک شلنگ داخل ماشین قرار داده و سر دیگر آن را داخل یک تشت بگذارید با کمی مکش آب را به داخل تشت هدایت کنید.

  • دلیل جمع شدن آب وقتی ماشین خاموش است یا در انتهای چرخه شستشو چیست؟

جمع شدن آب وقتی ماشین خاموش است یا در انتهای چرخه شستشو بیشتر به خرابی شیر الکتریکی یا همان شیر برقی لباسشویی برمی‌گردد.

  • دلیل اصلی تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی از نوع اتوماتیک چیست؟

خرابی میکرو سوئیچ و برد الکتریکی در ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، از دلایل اصلی تجمع آب و عدم تخلیه آب بعد از پروسه شستشو به شمار می‌رود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =