Banner Image

چگونه عکس hdr بگیریم؟

امتیاز دهید

عکاسی به روش HDR یکی از تکنیک‌های جذابی است که بسیاری از عکاسان و افراد علاقه‌مند به هنر عکاسی در تلاش هستند تا این تکنیک را یاد بگیرند. به همین منظور در این محتوا قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه عکس HDR بگیریم. برای گرفتن عکس HDR باید موارد و مراحل آن را به طور منظم و پشت سرهم سپری کنید. بدون شک رسیدن به بهترین و باکیفیت‌‌ترین عکس‌ها نیاز به تمرین و تکرار مداوم، تسلط و کسب مهارت در هر مرحله دارد.

تکنیک HDR شامل روش‌های مختلفی برای تهیه عکسی مناسب‌‌تر از یک سوژه است. به عنوان مثال به کمک این تکنیک می‌توان با تغییر نوردهی حرکت ابرها را نشان داد. از زمانی که دوربین‌ها و هنر جذاب عکاسی کشف شد، تکنیک‌های مختلفی صورت گرفت که یکی از محبوب‌‌ترین آن‌ها تکنیک HDR است. در یک توضیح کلی عکاسی HDR یعنی استفاده از  نورپردازی مناسب برای ثبت عکس‌هایی زیباتر و خلاقانه‌‌تر از یک سوژه.

 تکنیک HDR چیست و در چه شرایطی کاربرد دارد؟

واژه HDR مخفف کلمه انگلیسی‌ High Dynamic Range است. این کلمه در زبان فارسی به معنای محدوده دینامیکی بالا ‌‌ترجمه می‌شود. به کمک این تکنیک و با تعادل در نورپردازی می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی تهیه کرد.

 تکنیک HDR

در این تکنیک حداقل به سه شات با نورپردازی‌های مختلف نیاز داریم که به شرح زیر هستند:

  • شات اول با نورپردازی به قسمت‌های روشن تصویر
  • شات دوم با نورپردازی به قسمت‌های تاریک تصویر
  • شات سوم با میانگین نورپردازی به هر دو قسمت

به طورکلی این عکاسی در زمان‌های مختلفی انجام می‌شود. ازآنجایی که خورشید در هر ساعت از شبانه‌روز در زاویه متفاوت نسبت به زمین در حال حرکت است، عکس‌های گرفته شده در هر ساعت از منظره، نورپردازی متفاوت دارند و در نتیجه جزئیات مختلفی را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال در ساعات اولیه روز و یا ساعات پایانی نور خورشید کم است اما در میانه روز و نزدیک به ظهر این نورپردازی به شدت زیاد است که به دنبال این نورپردازی زیاد، شاهد سایه‌های تندی نیز هستیم.

اگر بخواهید در هر یک از این ساعات به طور مجزا یک عکس از سوژه بگیرید، بدون شک این تعیین تعادل بین نور و جزئیات سوژه کار دشواری خواهد بود؛ به همین منظور از تکنیک HDR برای استخراج بهترین عکس از منظره یا سوژه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام عکاسی HDR با دوربین کانن

   مراحل عکاسی HDR به چه صورت است؟

در عکاسی HDR باید سه مرحله کلی سپری شود:

مرحله نخست

این مرحله شامل تهیه عکس با شرایط نورپردازی مختلف بوده که خود شامل بخش‌های مختلفی است. این بخش‌ها از انتخاب فریم‌ تا گرفتن شات نهایی هستند.

مرحله دوم

در این مرحله شات‌های گرفته شده را در برنامه‌های مخصوص مانند برنامه‌های فتوشاپ، ادوب کمرا، لایت روم، فوتومیکس و… ‌‌ترکیب می‌کنند.

  مراحل عکاسی HDR

مرحله سوم

درنهایت و در مرحله سوم می‌توان عکس نهایی را به کمک برنامه‌های فتوشاپ ویرایش کرد تا به بهترین و جذاب‌‌ترین خروجی رسید.

همان‌طور که مشاهده شد این تکنیک، گرفتن چند عکس و ادغام آن‌ها با هم است.

با چه تکنیک‌هایی و چگونه عکس HDR بگیریم؟

پس از توضیح کلی پیرامون عکس HDR به بخش چگونه عکس HDR بگیریم می‌رسیم. برای این امر سه راهکار مختلف وجود دارد که این راهکارها را باهم بررسی می‌کنیم:

 راهکار اول بازی با تنظیمات نورسنج

یکی از راهکارها برای آن‌که چگونه عکس HDR بگیریم، بازی با تنظیمات نورسنج است. بدین صورت که فرد عکاس به طور دستی نور محیط برای هر شات را تغییر می‌دهد. این کار می‌تواند به کمک تغییر زاویه، تغییر دریچه خروجی دیافراگم و… باشد که به دنبال آن نورپردازی‌های مختلفی را در تصویر ضبط شده شاهدیم.

تنظیمات نورسنج

مراحل این تکنیک بدین صورت است:

  • ابتدا دیافراگم را برای یک قدم کم‌‌تر از حالت نرمال تنظیم می‌کنید و عکس را می‌گیرید.
  • در مرحله دوم نورسنجی را به حالت متعادل قرار می‌دهید.
  • در مرحله آخر نورسنجی را یک قدم بالاتر از حالت متعادل قرار می‌دهید.

در مواردی تنها با نورپردازی یک قدم پایین‌‌تر و یک قدم بالاتر خروجی مورد نظر به دست می‌آید و نیازی به گرفتن شات‌های بیشتر نیست.

راهکار دوم استفاده از براکتینگ نوردهی

براکتینگ نوردهی درواقع گرفتن سه تا هفت عکس از سوژه مورد نظر با نورپردازی‌های مختلف است. به عنوان مثال عکس‌های گرفته شده باید در شرایطی با نوردهی کم، زیاد و طبیعی باشند. بسته به سوژه و جزئیات آن این تعداد عکس تعیین می‌شود. درنهایت عکس‌های ثبت شده را به کمک اپلیکیشن‌های خاص با هم ادغام می‌کنند تا به بهترین خروجی برسند.

براکتینگ نوردهی

این تنظیم نوردهی و براکتینگ در بخش چگونه عکس HDR بگیریم بدین صورت است که از داخل خود دوربین عکاسی، دیافراگم یا قسمت نورسنج را تنظیم می‌کنید. اگر در ابتدای راه عکاسی هستید قطعا این تنظیم نور برایتان دشوار است، اما با تمرین و تکرار به مهارت کافی برای این امر می‌رسید.

در این تکنیک نیز اگر قصد عکاسی سه شات از سوژه موردنظر را دارید، عکس‌ها با استاپ‌های زیر گرفته می‌شوند:

  • عکس اول با استاپ -1
  • عکس دوم با استاپ 0
  • عکس سوم با استاپ +1

برای این تکنیک نیاز داریم که دیافراگم را بر روی f/11 و دوربین را بر روی سه عکس با سرعت شاتر متفاوت تنظیم کنیم. این سرعت شاتر به‌‌ ترتیب 1/100، 1/500 و 1/250 می‌تواند باشد. برای رسیدن به مهارت تنظیمات براکتینگ هر دوربین عکاسی ابتدا باید دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید. در ادامه با مشاهده انواع ویدیوهای آموزشی و شرکت در کلاس‌های عکاسی می‌توانید مهارت خود را پرورش دهید.

راهکار سوم گرفتن عکس HDR بدون استفاده از براکتینگ نوردهی

درصورتی که قصد گرفتن عکس HDR بدون استفاده از براکتینگ نوردهی دارید می‌توانید از تنظیمات طبیعی نور محیط استفاده کرده و در زمان‌های مختلف چند شات از سوژه موردنظر ثبت کنید. درنهایت با قرار دادن این شات‌ها بر روی هم و به کمک برنامه فتوشاپ می‌توان یک عکس HDR ارائه کرد.

گرفتن عکس HDR بدون استفاده از براکتینگ نوردهی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید راهکارهای مختلفی برای آن که چگونه عکس HDR بگیریم وجود دارد که هر فرد متناسب با امکانات و سطح توانایی و مهارت خود می‌تواند از این راهکارها استفاده کند.

بیشتر بخوانید: HDR چیست؟

 نکات مهم هنگام عکاسی HDR

  • عکاسی HDR نیز مانند دیگر روش‌های عکاسی دارای یکسری نکات مهم است.
  • یکی از مهم‌‌ترین و اولین نکات در این عکاسی ثابت بودن سوژه است. در روش HDR نمی‌توان از سوژه‌های متحرک عکاسی کرد.
  • نکته مهم دیگر استفاده از سه پایه برای تثبیت دوربین به منظور عکاسی بهتر است. در این تکنیک تمامی‌ شات‌های گرفته شده از سوژه باید در یک زاویه و به یک شکل باشند که برای این دقت استفاده از سه پایه و ثبت آن در یک جای ثابت کمک بزرگی می‌کند.
  • درصورتی که از روش براکتینگ خودکار دوربین عکاسی خود استفاده می‌کنید، باید آن را بر روی حالت تایمر یا شات ممتد خودکار قرار دهید.
  • در نهایت برای آن که بهترین عکس‌های HDR را ثبت کنید نیاز به تمرین و کسب مهارت در بخش عکاسی و همچنین فتوشاپ دارید، چرا که همان قدر شات‌های ضبط شده از تصویر مهم هستند نحوه کار با برنامه‌های فتوشاپ به منظور تنظیم خروجی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

جمع بندی

تکنیک HDR یکی از تکنیک‌های رایج عکاسی است که طرفداران زیادی دارد، به همین منظور در این محتوا در رابطه با آن که چگونه عکس HDR بگیریم صحبت کردیم. این عکاسی بیشتر برای سوژه‌های فضای آزاد و منظره که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند بکار می‌رود. همچنین سوژه‌های تکنیک HDR باید کاملا ثابت و بدون تحرک باشند.

به طورکلی برای این عکاسی نیاز به سپری کردن مراحل مختلفی نظیر تنظیم فریم، تنظیم سه پایه، تنظیم میزان نوردهی و فوکوس، گرفتن شات و… هستیم. معمولا برای عکاسی HDR بسته به جزئیات تصویر بین سه تا هفت شات نیاز است که این عکاسی از طریق راهکارهای مختلفی نظیر تنظیمات نورسنجی، استفاده از براکتینگ نوردهی و یا بدون استفاده از براکتینگ نوردهی انجام می‌شود.

 

 سوالات متداول

  • عکاسی HDR چیست؟

عکاسی HDR یکی از تکنیک‌های عکاسی است که با تنظیم نور و ایجاد تعادل در آن منجر به عکسی زیباتر و با ذکر جزئیات می‌شود. این عکاسی معمولا برای سوژه‌های فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چگونه عکس HDR بگیریم؟

برای گرفتن عکس HDR راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جمله این راهکارها می‌توان به بازی با تنظیمات نورسنجی، استفاده از براکتینگ نوردهی و یا گرفتن عکس HDR بدون تکنیک براکتینگ نوردهی اشاره کرد.

  • شات‌های عکاسی HDR در چه شرایطی باید ثبت شوند؟

به طورکلی هر عکاسی HDR بسته به جزئیات سوژه بین 3 تا 7 شات نیاز دارد که یک شات در شرایط با نورسنجی کم، یک شات در شرایط با نورسنجی زیاد و شات دیگر در شرایط با نورسنجی متعادل گرفته می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =