راه های افزایش فروش فروشگاه [راهنمای 2023]

وقتی با هزار امید یک فروشگاه را تأسیس میکنیم و کسبوکار جدیدی برای خود دستوپا میکنیم، قطعا به فکر سودآوری بیشتری هستیم؛ اما نباید فراموش کرد که رسیدن به سود، نیاز به آگاهی در مورد راه های افزایش فروش فروشگاه و مداومت در پیاده کردن آنها دارد.
صرف تخفیف دادن یا یکی بخر دوتا ببر، راه درست برای رسیدن به فروش بیشتر و طبیعتا سود بیشتر نیست. فروش بیشتر در واقع یک راه پرپیچوخم است که باید پیمود و بعد انتظار سودآوری داشت. در این مطلب ما قصد داریم راههای رسیدن به فروش بیشتر را از زبان کارشناسان این امر برای شما بیان کنیم. در ادامه این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید.
شناخت بهتر مشتری
بازاریهای قدیمی مشتری را به چشم نعمت الهی و روزیرسان میدیدند. این روزها مشتری علاوه بر یک عامل سودرسان برای کسبوکارها، یک تبلیغکننده رایگان نیز هست که ممکن است با مراجعه مجدد به فروشگاه شما چند نفر دیگر را هم در خرید همراه خود کند. شناخت مشتری و نوع برخورد با او یکی از مهمترین و اصلیترین راه های افزایش فروش فروشگاه است.
شناخت بازار و نیاز مشتری
نیاز بهنوعی حس محرومیت است و تلاش برای رفع آن احساس رضایت را به همراه دارد. در اصول بازاریابی فروشگاهی که کمبودهای بازار را برای رفع نیازهای مشتریان بشناسد و برای بر طرف کردن آن تلاش کند، موفق خواهد بود. بهطورکلی نیازهای انسان به دو دسته نیازهای جسمی و روحی تقسیم میشود.

تشخیص نیازهای جسمی بسیار آسانتر است، زیرا ملموس هستند. بهطور مثال اگر پیشبینی شده که زمستان سردی در راه است، برای رفع نیاز جسمی مشتری میتوان شروع به فروش دستکش کرد. البته باید بازار و رفتار رقبا در این مورد را هم شناخت تا با ابتکار عمل مشتری راضی به خرید از شما شود.
بیشتر بخوانید: چطور در خانه کبک پرورش دهیم؟
راههای شناخت و کشف نیاز مشتری
دریافت بازخورد از مشتری، سادهترین و بهترین راهکار برای درک نیازها، علایق و خواستههای مشتریان فروشگاه شماست. حتی بزرگترین کمپانیهای دنیا چون اپل از این راه برای درک نیازهای روانی مشتری استفاده میکنند. با استفاده از روشهای زیر میتوان از مشتریان بازخورد گرفت:
- انجام نظرسنجی: نظرسنجی حضوری، تلفنی و یا با ابزارهای آنلاین به شما در این راه کمک خواهد کرد.
- مطرح کردن سوالات باز: مطرح کردن سوالات کلی که دست مشتری را برای پاسخگویی باز میگذارد در مورد اجناس، خدمات، کاستیهای فروشگاه هم یکی از راههای دریافت بازخورد از مشتری است.
- مصاحبه رودررو: صحبت رودررو با مشتریان دائمی دید خوبی نسبت به نقاط قوت و ضعف فروشگاه به شما خواهد داد.
ایجاد مزیت رقابتی
مزیت رقابتی به عواملی اشاره دارد که به فروشگاه اجازه میدهد کالا یا خدماتی بهتر یا ارزانتر از رقبای خود ارائه کند. این نکته یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه و ایجاد حاشیه سود بیشتر است.

برای درک این موضوع یک مثال ساده کفایت میکند: مردم یک محله از فروشگاه مواد غذایی که ارسال رایگان و امکان پرداخت در محل دارند بیشتر خرید میکنند؛ یعنی با این دو آپشن یک فروشگاه مزیت رقابتی برای خود ایجاد کرده است.
ارائه خدمات در کنار محصول
ارائه خدمات تکمیلی نهتنها میتواند افراد را تشویق به بازدید از فروشگاه شما کند، بلکه میتواند آنها را تشویق به خریدهای اضافی کند. بهطور مثال برای خردهفروشان مد و پوشاک، خیاطی یک نمونه عالی از خدمات اضافه برای محصول است که میتواند باعث فروش بیشتر شود. اگر یک شلوار دقیقا مطابق میل مشتری نیست، میتوانید پیشنهاد کنید که در کنار خرید محصول از خدمات خیاطی رایگان فروشگاه شما برای تغییر قد شلوار استفاده کند. علاوه بر این، میتوانید مشتری را به خیاطی لباسهای دیگر در فروشگاه خود با تخفیف دعوت کنید. این نکته نهتنها یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است، بلکه مشتری را تشویق به خرید همیشگی از شما میکند.
همچنین خدمات درون فروشگاهی میتوانند به افزایش مشتری در روزهایی که ترافیک کاری شما کم است، کمک کند. بهعنوانمثال اگر بعد از تحقیق و رصد فروشگاه خود متوجه شدهاید که میزان مشتری در عصر یکشنبه بسیار کم است، میتوانید خدمات خاص خود را در این روزها ارائه دهید. یک پت شاپ میتواند یک آرایشگر سگ و گربه را استخدام کند که در برخی روزها و ساعات خاص خدمات رایگان ارائه میدهد.
افزایش روشهای پرداخت
وجود تنها یک راه پرداخت برای هزینه کالا و خدمات یعنی از دست دادن بخش زیادی از مشتریها. یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه این است که با توجه به نیاز و رفتار مشتری در هنگام پرداخت، تنوع در روشهای پرداخت را هم مدنظر داشته باشید.

· پرداخت با کارت بانکی
یکی از روشهای مرسوم استفاده از دستگاه کارتخوان در فروشگاه است. قشر وسیعی از مشتریان از این روش برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده میکنند. نبود آن در یک فروشگاه نقصان بزرگی است که سریع به چشم میآید.
· امکان پرداخت نقدی
بسیاری از افراد جامعه بهخصوص قشر سنتی تمایل به پرداخت وجه نقد برای کالای خریداریشده دارند. بهتر است در کنار کارتخوان، صندوقهایی نیز برای دریافت وجه نقد وجود داشته باشد تا بتوانید نظر این قشر را هم به فروشگاه خود جلب کنید.
· امکان پرداخت اقساطی
اگر خدمات و کالایی که ارائه میدهید، از نظر بسیاری از افراد جامعه جز کالاهای لوکس و با قیمت بالاست، پرداخت اقساطی از جمله روشهایی است که به کمک آن میتوان فروش را افزایش داد. پرداخت در چند چک، دریافت چک ضمانتی برای بازپرداخت بهموقع و اعتبارسنجی مشتری از طریق بانک به شما کمک میکند تا این روش پرداختی را با خیال راحت در فروشگاه خود پیاده کنید.
· یک شماره حساب برای مواقع ضروری
بهطور حتم برای خود شما هم پیش آمده است که به یک فروشگاه مراجعه کنید و موقع حساب کردن متوجه شوید که کارت بانکی را در ماشین، جیب یک شلوار دیگر یا خانه جا گذاشتهاید. بهتر است چنین وضعیتی را برای مشتری خود هم متصور باشید و یک شماره کارت برای پرداخت از طریق اپلیکیشنهای موبایل در فروشگاه باشد.
بیشتر بخوانید: ساده ترین روش پروش قارچ دکمهای
روانشناسی قیمتها
روانشناسی قیمتها یا به زبان علمی قیمتگذاری روانشناختی عمل تجاری برای تعیین قیمت محصولات در جهت تشویق مشتری به خرید و یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است. ایده پشت قیمتگذاری روانشناختی این است که مشتریان قیمت روی جنس را پایینتر از قیمت واقعی بدانند.

یک مثال معروف این نوع قیمتگذاری فروش کالایی به قیمت 999 هزار تومان است. مشتری این عدد را بهعنوان 900 هزار تومان تلقی میکند و نه یک میلیون. تکنیکهای قیمتگذاری روانشناختی به اشکال مختلفی ارائه میشوند. در ادامه چهار مثال از این استراتژیها آورده شده است:
· ایجاد محدودیت زمانی مصنوعی
«فروش فوقالعاده فقط امروز»، «50% تخفیف برای کلیه اجناس تا یک هفته» و جمله معروف «حراجی به علت تغییر شغل» نمونههای این استراتژی قیمتگذاری برای ایجاد حس فوریت است. محدودیت زمانی مصنوعی بهعنوان کاتالیزور برای خرید مشتریان عمل میکند. اگر مشتریان باور کنند که فروش فوقالعاده یک فروشگاه موقتی است، بهاحتمالزیاد همین امروز خرید خود را انجام میدهند تا هفته آینده. خریداران میترسند چنین فرصت خوبی را از دست بدهند، بنابراین خرید خود را انجام میدهند تا در آینده احساس پشیمانی نکنند.
· قیمتگذاری جذاب
قیمت افسونکننده یا جذاب همه آن 9هایی است که در انتهای قیمتهای یک فروشگاه میبینید. مطالعات انجام شده توسط محققان MIT و دانشگاه شیکاگو ثابت کرده است که قیمتهایی که به عدد 9 ختم میشوند باعث افزایش تقاضای مشتریان برای خرید محصولات میشود. این پدیده روانشناختی به این دلیل رخ میدهد که ما اعداد را از چپ به راست میخوانیم، بنابراین وقتی با قیمت در 1.99 دلار مواجه میشویم، ابتدا 1 را میبینیم و قیمت را نزدیک به 1.00 دلار تصور میکنیم تا به 2.00 دلار.
البته باید مراقب پیاده کردن این روش برای محصولات لوکس هم بود؛ زیرا اثر معکوس از خود به جای میگذارد؛ بنابراین، اگر یک محصول لوکس مانند انگشتر الماس میفروشید، بهتر است قیمت خود را با 0 پایان دهید تا به مشتریان خود این تصور را بدهید که برای چیزی گرانقیمت و باارزش پول میپردازند.
· ترفند Innumeracy
به نظر شما کدام پیشنهاد برای خرید بهتر است؟ «یکی بخرید و یکی رایگان دریافت کنید» یا «50% تخفیف برای دو کالا» طبق مطالعهای که توسط محققان دانشگاه مینه سوتا انجام شده است، اکثر مردم گزینه اول را ترجیح میدهند؛ اگرچه این دو گزینه یکسان هستند.

خرید دو کالا با 50٪ تخفیف مانند، پرداخت قیمت کامل برای یکی و دریافت دومی بهصورت رایگان است. این پدیده بهعنوان Innumeracy شناخته میشود که در آن خریداران قادر به تشخیص یا درک اصول ساده ریاضی در زندگی روزمره نیستند.
· تغییر ظاهر قیمت
تغییر ظاهر قیمتهای شما میتواند تأثیر فوقالعادهای بر نحوه درک مشتریان از ارزش محصول شما داشته باشد و یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است. دفعه بعد که به یک رستوران شیک میروید، به قیمتها نگاه کنید. به احتمال زیاد آنها با فونت کوچکتر خواهند بود و صفرهای بعد عدد حذف شدهاند. بهطور مثال برای آنکه قیمت یک پرس غذا به چشم مشتری زیاد نباشد به جای 200000 از 200 هزار تومان استفاده میکنند. به این دلیل که ناخودآگاه، خواندن قیمتهای طولانیتر زمان بیشتری میبرد. حذف صفرها به کم شدن این حس در مشتری کمک خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین تخم گذار
جذب اعتماد مشتری
زیگ زیگلار، یک سخنران انگیزشی آمریکایی در یکی از سخنرانیهای خود گفت: «اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به حرفهای شما گوش میدهند، اما اگر به شما اعتماد کنند، با شما دادوستد خواهند کرد.» این توصیه عالی برای فروش و اتفاقا درست است. ارائه یک محصول یا خدمات با کیفیت بالا تنها نیمی از داستان است. اگر بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید، ممکن است وفاداری او را نیز تضمین کنید. نحوه جلب اعتماد مشتری بسیار آسان است:
· داستان خود را بگویید
داستان شما بخش مهمی از روند ساخت یک برند است. نحوه نگرش مخاطبان به شما را شکل میدهد و به آنها اجازه میدهد فراتر از محصولات به برند شما نگاه کنند و بفهمند شما از کجا آمدهاید. داستانگویی روشی عالی برای جلب اعتماد مشتری و از راه های افزایش فروش فروشگاه است.
· صادق و شفاف باشید
اگر شما میخواهید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، هیچ راه میانبری غیر از صداقت و شفافیت وجود ندارد. فقط نیاز است که رک باشید تمام اطلاعات موردنیاز مشتریان خود از جمله قیمتگذاری واضح و حتی نقطه ضعف یک محصول را در اختیار آنها قرار دهید و به آنها در تصمیمگیری آگاهانه کمک کنید. علاوه بر این اعتماد مشتریان خود را بیش از پیش جلب کنید.

· نظرات مثبت را به اشتراک بگذارید
طبق تحقیقات از هر 10 نفر، 9 نفر به آنچه مشتری قبلی در مورد یک کسبوکار میگوید، بیشتر از آنچه آن کسبوکار در مورد خودش میگوید اعتماد دارند و 95٪ از مردم میگویند که نظرات خریداران قبلی چه مثبت و چه منفی، بر تصمیمات آنها تأثیر میگذارد.
· ایجاد شهرت واقعی
وارن بافت، نجیبزاده دنیای تجارت؛ زمانی گفت: «20 سال طول میکشد تا شهرت ایجاد شود و پنج دقیقه طول میکشد تا آن را از بین ببریم». هیچ برند بزرگ یا باسابقهای نیست که از رسوایی و تأثیر منفی از آن بر اعتماد مشتری مصون باشد. عرضه محصولات عالی، ارائه خدمات بیعیب به مشتریان و آموزش کارکنان شما با بالاترین استانداردها، لازمه ایجاد شهرت خوب است.
· در دسترس باشید
صفحه تماس یک کسبوکار در یک وبسایت یا شماره تماسهای خدمات و پشتیبانی نقطه اصلی تعامل با مشتریان و جلب اعتماد آنهاست. راه های ارتباطی متعددی را برای فروشگاه خود فراهم کنید از شماره تلفن، آدرس ایمیل گرفته تا صفحات رسانههای اجتماعی و قابلیت چت زنده.
· به نظرات مشتریان پاسخ دهید
رابطه با مشتری مانند یک خیابان دو طرفه است. یکی از موثرترین راهها برای ایجاد اعتماد با مشتریان، صرفا «گوش دادن» به نظرات مشتری نیست. بلکه باید به بازخورد مشتری توجه کنید و به آنها پاسخ دهید. ساختن یک کسبوکار موفق بدون پاسخ دادن به بازخورد مشتریان غیرممکن است. پاسخ به مشتری در وهله اول نشان میدهد که شما روی تجربه خوب مشتری سرمایهگذاری کردهاید و به منافع آنها اهمیت میدهید. علاوه بر این مشتاق ارائه بهترینها هستید.
وفادار سازی مشتریان فعلی
وفاداری مشتری یک عامل کلیدی برای رشد کسبوکار و راه های افزایش فروش فروشگاه است، زیرا مشتریان دائمی به یک منبع درآمد همیشگی تبدیل میشوند. مشتریان وفادار وقتی به یک برند یا فروشگاه عادت کنند، حتی اگر رقیب محصول مشابهی را با تخفیف ارائه دهد، به سراغ آن نمیروند. راههای وفادارسازی مشتری به شرح زیر است:
· از طریق کانالهای متعدد با مشتریان در ارتباط باشید
مشتریان فعلی خود را در مورد محصولات جدید، تبلیغات و هرگونه اطلاعات مرتبط دیگری که بر خرید آنها تأثیر میگذارد، آگاه نگه دارید. ایمیل، پیام کوتاه و رسانههای اجتماعی محبوب بهترین ابزارها برای ارتباط دائم با مشتری است.

· به بازخوردهای مشتریان ترتیب اثر بدهید
هر فروشگاه باید بتواند بازخورد مشتریان فعلی خود را دریافت کرده و بر اساس آن عمل کند. با تجزیهوتحلیل بازخوردها و ایجاد یک برنامه استراتژیک، فروشگاهها به مشتریان نشان میدهند که نظرات آنها تا چه حد اهمیت دارد.
· قدردانی خود از مشتریان را نشان دهید
حتی جوایز کوچک نیز میتواند قدردانی یک کسبوکار را از مشتریانش به نمایش بگذارد. ارائه تخفیف یا یک صندوق امتیاز برای خرید ارزانتر برای مشتریها راهی آسان برای تشویق آن خریداران به بازگشت مجدد به فروشگاه و خرید است.
تمرکز بر یک بخش از بازار
استراتژی تمرکز بر یک بخش بازار یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است. در این استراتژی یک فروشگاه بیشتر منابع خود را برای توسعه و فروش یک محصول خاص یا گروه کوچکی از محصولات متمرکز میکند. هدف از این کار تمرکز بر یک بخش بازار است و در صورت موفقیت، شهرت قوی و برندی متمایز از فروشگاه شما در ذهن مخاطب میسازد.
استفاده از سیستم همکاری در فروش
بازاریابی وابسته یا سیستم همکاری در فروش به شما کمک میکند تا بتوانید در هر زمان و از هر مکان، حتی زمانی که خوابید، فروش داشته باشید. بازاریابی وابسته فرآیندی است که از طریق آن، یک فروشگاه برای بازاریابی یا فروش محصولات خود به شخص یا شرکت دیگری کمیسیون میدهد.

در این سیستم با توزیع مسئولیتهای بازاریابی و فروش، از تواناییهای افراد مختلف استفاده میشود و درعینحال سهمی از سود فروش بهعنوان پورسانت به آنها تعلق میگیرد.
مشاور مشتری خود باشید
هدف هر کسبوکاری باید تبدیل شدن به یک مشاور قابلاعتماد برای مشتریان خود باشد. این موقعیت نزد مشتری به سرعت اعطا نمیشود یا بدون شایستگی به دست نمیآید. برای به دست آوردن مقام مشاور مورد اعتماد مشتری زمان نیاز است و یکی از بهترین راه های افزایش فروش فروشگاه به شمار میرود.
مشاور معتمد شخصی است که مشتری را صرفا به چشم یک خریدار نگاه نکند و بتواند در زمینه محصول موردنیاز راهنمایی درستی به او ارائه دهد. یکی از بزرگترین یوتیوبرهای ایرانی پیرامون خاطرات خود در زمان فروشندگی میگوید که با توجه به نیاز مشتری مدلهای بهدردبخور یک وسیله را به او معرفی میکند، در صورتی که آن جنس را در مغازه خود ندارد. مشتری از مغازه خارج میشود، اما بعد از ساعاتی دوباره به مغازه برمیگردد و به دلیل مشاوره درست از او قدردانی میکند. همچنین به مشتری ثابت آنجا تبدیل میشود.
بیشتر بخوانید: هزینه راه اندازی رستوران به همراه چک لیست
تبلیغات هدفمند
تبلیغات هدفمند از دادههای جمعآوریشده در مورد مشتریان، مانند اطلاعات جمعیت شناختی، تاریخچه خرید و مواردی ازایندست برای ایجاد و ارائه تبلیغاتی استفاده میکند که با ترجیحات مشتری مطابقت دارند. هنگام انتشار تبلیغات هدفمند، گزینههای زیادی چون پیامک، ایمیل و ارسال خبرنامه در دسترس است. برای یک تبلیغ هدفمند باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

- محتوایی هدفمند به مشتری بدهید: به جای اینکه به مشتریان آنچه قبلا میدانند بگویید، از تبلیغات هدفمند بهعنوان فرصتی برای ارائه اطلاعات جدید استفاده کنید، اما او را بمباران اطلاعاتی نکنید.
- تبلیغ خود را جالب نگه دارید: راز این نوع تبلیغ که به آن بازاریابی خلاق گفته میشود این است که باید هیجانانگیز باشد و توجه مخاطب را جلب کند. همچنین عاری از عناصر خستهکننده باشد.
- مکان مناسب برای تبلیغ را پیدا کنید: هر پلتفرمی مکان ایدهآل برای تبلیغات شما نیست. درحالیکه تبلیغات ساده و کارآمد در نتایج جستجوی گوگل معنا پیدا میکند، ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و تبلیغات پیچیدهتری برای کمپینهای بازاریابی اینستاگرام یا فیسبوک ایجاد کنید.
- مخاطب خود را مشخص کنید: کلید هر تبلیغ هدفمند موفقی، یافتن مخاطب هدف شماست. البته نباید تبلیغ شما محدود به افراد خاصی از جامعه یا گروه کوچکی باشد.
- تست، تست، تست: حتی بهترین کمپینهای تبلیغاتی همیشه طبق برنامه پیش نمیرود. در نتیجه، ارزش آن را دارد که تست A/B منظم انجام دهید تا ببینید کدام تبلیغات با کدام سناریو، بهترین عملکرد را دارند.
تربیت و آموزش پرسنل
آموزش پرسنل یک فروشگاه یکی از موارد مهم و راه های افزایش فروش فروشگاه است. بهترین فروشندگان همیشه سخنرانان قدرتمندی برای راضی کردن مشتری به خرید نیستند، آنها در واقع بهترین شنوندگان هستند. یک فروشنده خوب به جای نادیده گرفتن مشتری و تلاش برای یک قدم جلوتر بودن از او، به دقت به نیازهای مشتری گوش میدهد تا با او همذاتپنداری کند، درست مانند دیکاپریو در فیلم گرگ وال استریت؛ مانند هر مهارتی، حتی فروشندگان ماهر نیز باید مهارتهای فروش خود را از طریق آموزش تقویت کنند. در ادامه چند نکته برای آموزش و توسعه مهارتهای نیروی فروش آورده شده است.

- به دستاوردهای خاص پاداش بدهید: یک برنامه آموزشی مبتنی بر پاداش را اجرا کنید. فروشندگان خود را زیر نظر داشته باشید و به آنهایی که برنامه آموزشی را بهخوبی در عمل پیاده میکند پاداش بدهید.
- آموزش کوتاه باشد: فروشندگان – مانند هر کسی – عموما نمیتوانند حجم عظیمی از اطلاعات را در یک زمان حفظ کند. ورکشاپهای چندروزه فروش، اساسا هدر دادن پول هستند، زیرا تقریبا 50 درصد از محتوای آموزشی در عرض 5 هفته فراموش میشود و بسیار کمتر در فرآیند فروش اعمال میشود. در عوض، یادآوری برخی نکات از طریق ایمیل یا ارسال پیام برای تلفن هوشمند میتواند نکات مهم را در ذهن آنها حک کند.
- داستان افراد موفق را با آنها به اشتراک بگذارید: داستانگویی راه عالی برای آموزش بهصورت غیرمستقیم است.
- آموزش میدانی را دستکم نگیرید: هر فرد مبتدی را با یک فرد حرفهای همراه کنید تا در جریان کار، تکنیکهای فروش را یاد بگیرد.
تخفیف
تخفیف در هر کسبوکار سودآوری باید در اولویت باشد، برای همین باید در ارائه تخفیف هوشمندانه عمل کرد؛ زیرا مستقیما بر حاشیه سود شما تأثیر میگذارد. بااینحال، تخفیفها ممکن است در لحظات خاصی به شما کمک کند که افزایش فروش یا تعامل با مشتری را تجربه کنید.

ارائه تخفیف به مشتریان مسلما موثرترین راه برای جذب سریع مشتری و یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است. علاوه بر این، تخفیفها باعث میشود که مشتریان کمتر بتوانند خدمات یا محصولات شما را با محصولات ارائهشده توسط برندهای دیگر مقایسه کنند. همچنین به فروش بیشتر دیگر محصولات هم منجر میشود. بهعنوانمثال، اگر فروشگاه لوازم خانگی شما تلویزیون را با تخفیف میفروشد، مشتریان فروشگاه شما را در حین خرید کاوش میکنند تا ببینند آیا میتوانند سایر اقلام مانند یخچال، کتری برقی، ماکروویو و اجاق را خریداری کنند یا نه.
تنوع محصولات، خوب یا بد؟
تنوع محصول مانند یک شمشیر دو لبه است و اگر از حد بگذرد نهتنها یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه نیست، بلکه باعث ضرر دهی هم میشود. برای درک این موضوع شاید جالب باشد به تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا انجام شد اشاره کنیم. در این دانشگاه دو میز برای فروش مربا چیده شد روی میز اول 6 نوع مربا بود و روی دومی 24 نوع مربا. در نهایت با کمال تعجب دیدند که تنها 3 درصد از افرادی که از میز دوم دیدن میکردند، مربا خریدند. درحالیکه میزان فروش میز اول 31 درصد بود.
افراد در مواجه با تنوع زیاد محصول دچار پارادوکس و تناقض روانی میشوند، انتخاب برای آنها سخت خواهد شد و احتمال خرید پایین میآید؛ بنابراین تنوع محصول خوب است اما به اندازه. نه آنقدر زیاد که مشتری سرگیجه بگیرد و نه آنقدر کم که خرید از فروشگاه دیگر را ترجیح دهد.
فروش اینترنتی
در کنار فروش حضوری، فروش آنلاین هم راهی عالی برای کسب سود است. در واقع داشتن سایت، صفحات مجازی و … یکی از راه های افزایش فروش فروشگاه است. تکنیکهای زیر به شما در فروش بهتر اینترنتی کالا و خدمات کمک میکند:

· سئوی وبسایت خود را بهبود ببخشید
اگر میخواهید فروش آنلاین را افزایش دهید، بهبود سئوی وبسایت خود یک نقطه عالی برای شروع است. سئو مخفف «بهینهسازی موتور جستجو» است و به بیشتر دیده شدن وبسایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو اشاره دارد. مردم بیشتر بر روی وبسایتهایی کلیک میکنند که در لیست سرچ گوگل بالاتر هستند، این امر میتواند منجر به ترافیک بیشتر و در نهایت فروش بیشتر شود.
· قدرت رسانههای اجتماعی برای فروش محصول را دست کم نگیرید
نمیتوان انکار کرد که رسانههای اجتماعی یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی دیجیتال هستند. این شبکهها با میلیاردها کاربر در سراسر جهان، یک راه عالی برای دستیابی سریع و آسان به مخاطب است. هنگامیکه صحبت از تبلیغ و افزایش فروش آنلاین میشود، رسانههای اجتماعی میتوانند موثرترین ابزار باشند.
· امتیاز ویژه برای مشتریان آنلاین خود در نظر بگیرید
به افرادی که از طریق وبسایت یا شبکههای اجتماعی از شما خرید میکنند تخفیف بیشتری بدهید یا یک صندوق امتیاز برای آنها داشته باشید که با هر خرید امتیازشان بیشتر شود. به ازای هر سقف از امتیاز یک هدیه کوچک یا امکان خرید با تخفیف ویژه میتواند مشتری را به شما وفادار کند.
· از روزهای تعطیل و ایام خاص سال بیشترین بهره را ببرید
تعطیلات زمان خوبی برای افزایش فروش آنلاین است. بهعنوانمثال، جمعه سیاه و دوشنبه سایبری، برخی از بزرگترین روزهای خرید در سال هستند و زمان مناسبی برای ارائه تخفیف و تبلیغات در وبسایت شماست؛ اما شما باید با یک استراتژی بازاریابی خلاقانه جمعه سیاه خود را از سایر رقبا متمایز کنید.
علاوه بر این موارد داشتن یک بانک ایمیل از خریداران برای ارسال ایمیلهای تبلیغاتی، امکان پرداخت سریع در وبسایت با چند کلیک، درک نیازهای مشتری، قرار دادن عکس باکیفیت و واقعی از محصول، انتشار نظرات در مورد تجربه استفاده از یک محصول، راهی عالی برای افزایش فروش اینترنتی است.
سخن پایانی
گرداندن یک کسبوکار سختیهای خاص خود را دارد؛ از پیدا کردن محل مناسب برای احداث فروشگاه تا سروکله زدن با تولیدکنندگان. برای همین کم شدن سود میتواند این سختیها را بیشتر کند. در این مقاله راه های افزایش فروش فروشگاه بررسی شد که به شما در کاهش این دغدغه و سودآوری بیشتر کمک خواهد کرد.
سوالات متداول
- بهترین راه افزایش فروش چیست؟
بهترین و سادهترین راه افزایش تعداد مشتریان است که با پیاده کردن تکنیکهای گفتهشده و صبوری قطعا به آن دست پیدا خواهید کرد.
- سریعترین روش افزایش فروش فروشگاه کدام است؟
یک راه قطعی و پرسرعت برای رسیدن به سود آنی وجود نداد. نظم دادن به فرآیند فروش، داشتن استراتژی درست، تحلیل رقبا و مواردی ازایندست به شما در طول زمان برای رسیدن به سود کمک خواهد کرد.
- استراتژی فروش یعنی چه؟
استراتژی فروش روش و برنامه مدونی است که فرآیند فروش، نحوه شناخت نیازهای مشتری و نحوه درآمدزایی یک کسبوکار را تعیین میکند.
نظرات کاربران