Banner Image
آموزش شیشه بری

آموزش شیشه بری و مراحل برش زدن شیشه با الماس

5/5 - (1 امتیاز)

شاید شیشه‌بری هیجان‌انگیزترین بخش بازسازی خانه به نظر نرسد، اما یک عامل بسیار مهم و تأثیرگذار برای ایجاد فضایی دلپذیر و آرامش‌بخش به شمار می‌رود. شیشه‌بری به روش درست همچنین برای گرم نگه‌داشتن خانه شما بسیار مهم است و می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه‌های گرمایش ایجاد کند. شما می‌توانید شیشه را در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند نرده‌های بالکن، درها و پنجره‌ها، میزها و غیره به کار ببرید؛ اما برای انجام این کار نیاز به برش و تغییر دادن شکل شیشه دارید. شیشه‌بری کاری حساس و خطرناک است و تا زمانی که به شکل درست و اصولی آموزش شیشه بری ندیده باشید، بهتر است به سراغ این کار نروید.

برای شیشه‌بری ابزار و متدهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را به طور کامل برای شما شرح دهیم؛ پس اگر به شیشه‌بری علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

ابزارهای لازم برای شیشه‌بری کدامند؟

مانند هر شغل دیگری، شیشه‌بری ابزارهای خاص خود را دارد که به شیشه‌بر کمک می‌کنند شیشه را در الگوهای مختلف با رعایت ایمنی کامل برش دهد.

ابزارهای شیشه بری

ابزارهای شیشه بری به دو دسته تقسیم می‌شود: آن‌ها که امنیت شیشه بر را تامین می‌کند و آن‌ها که برای کار اجرایی هستند.

آشنایی کامل شیشه‌بر با این ابزار و دانستن نحوه استفاده از آن‌ها، از خطرات و ریسک‌های آن می‌کاهد. به صورت کلی، ابزارهای شیشه‌بری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • ابزارهایی که امنیت شیشه‌بر را تأمین می‌کنند مانند لباس، کفش و دستکش مخصوص
  • ابزارهایی که کار شیشه‌بری را ممکن می‌سازند از جمله متر، خط‌کش، گونیا شیشه‌بری، الماس شیشه‌بری و غیره.

لباس، کفش و دستکش مخصوص شیشه‌بری

همانطور که می‌دانید، شیشه بسیار بُرنده است و باید هنگام کار با آن تمامی نکات ایمنی رعایت شوند تا خسارت جبران‌ناپذیری رخ ندهد. پوشیدن تجهیزات مخصوص شیشه‌بری مانند لباس، کفش و دستکش هنگام کار با شیشه ضروری است و حتی در صورت رخ دادن اتفاقات خطرناک، می‌تواند مانع از صدمه دیدن شما شود.

لباس و دستکش شیشه بری

تجهیزات مخصوص شیشه‌بری مانند لباس، کفش و دستکش هنگام کار با شیشه ضروری است

دست‌ها مهم‌ترین عضو بدن هستند که هنگام شیشه‌بری به صورت مستقیم با شیشه در ارتباط هستند؛ به همین دلیل دستکش مخصوص یکی از مهم‌ترین ابزار شیشه‌بری به شمار می‌رود. این دستکش به گونه‌ای طراحی می‌شود که در برابر بُرندگی شیشه مقاومت بالایی داشته باشد و به سختی پاره شود. در ادامه این آموزش شیشه بری با سایر ابزارهای مهم آشنا می‌شویم.

متر، خط کش و گونیا شیشه‌بری

برای شیشه‌بری نیاز به متر دقیقی دارید تا بتوانید شیشه را با آن اندازه‌گیری کنید. خط‌کش مخصوص شیشه‌بری نیز با خط‌کش‌های عادی فرق می‌کند؛ این ابزار از خط‌کش و الماس شیشه‌بری ظریفی ساخته شده است که می‌توان با کمک آن شیشه را اندازه‌گیری کرد و جاهای مورد نظر را خط انداخت. نحوه استفاده از خط‌کش شیشه‌بری بدین شکل است که پس از اندازه‌گیری می‌توانید ابعاد مورد نظر خود از طریق خط انداختن روی شیشه با الماس متصل به خط‌کش، مشخص کنید.

متر و خط کش

برای شیشه‌بری نیاز به متر دقیقی دارید تا بتوانید شیشه را با آن اندازه‌گیری کنید.

گونیای مخصوص شیشه‌بری نیز از دیگر ابزارهای رایج و مورد استفاده در این کار به شمار می‌رود که در اندازه‌های مختلف قابل تهیه است. کاربرد اصلی گونیا، اندازه‌گیری برش‌های ۹۰ درجه بوده اما می‌توانید از آن به عنوان خط‌کش نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر برای اندازه‌گیری و برش به صورت ۹۰ درجه از گونیای مخصوص شیشه‌بری استفاده نکنید، برش شما دقیق و تمیز نخواهد بود.

الماس شیشه‌بری

مثل اره برای چوب و قیچی برای پارچه، الماس شیشه‌بری نیز به صورت اختصاصی برای بریدن شیشه طراحی شده است و مهم‌ترین ابزار در این فرآیند به شمار می‌رود. برش شیشه کار دقیق و حساسی است و برای انجام آن باید از ابزاری مقاوم و ظریف استفاده شود.

الماس شیشه بری

الماس شیشه‌بری به صورت اختصاصی برای بریدن شیشه طراحی شده است و مهم‌ترین ابزار در این فرآیند به شمار می‌رود.

الماس یکی از مقاوم‌ترین عناصر موجود در طبیعت بوده که به دلیل قدرت بُرندگی بالای خود، برای شیشه‌بری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده از آن نیز بدین شکل است که روی شیشه خطی عمیق می‌اندازد که می‌توان با انبر شیشه دو تکه را از هم جدا کرد. الماس شیشه‌بری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • الماس دسته آهنی: دسته این الماس از جنس آهن بوده و نگه‌داشتن آن نیاز به مهارت و تجربه دارد. این نوع الماس فشار بیشتری به شیشه وارد می‌کند و به همین دلیل، بیشتر برای برش شیشه‌هایی که ضخیم‌تر هستند و به فشار بیشتری نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • الماس دسته نفتی: دسته این نوع الماس از فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شود و شیشه‌بر راحت‌تر می‌تواند آن را نگه دارد زیرا نرم‌تر است. الماس دسته نفتی یکی از محبوب‌ترین انواع الماس شیشه‌بری به شمار می‌رود که برای آموزش شیشه بری مناسب است.
  • الماس دسته هارد متال: دسته این الماس از انواع فلزهای سخت ساخته می‌شود و به همین دلیل، بیشتر برای برش دادن شیشه‌های بسیار ضخیم و فشرده کاربرد دارد. طول عمر این نوع الماس نسبت به سایر انواع الماس شیشه‌بری بیشتر است، اما کار کردن با آن نیز سخت‌تر بوده و نیاز به مهارت زیادی دارد.
  • الماس دسته چوبی: دسته آن از جنس چوب است و در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شود. کار با آن کمی دشوار بوده اما طرفداران مخصوص به خود را دارد.
  • الماس پیستولی: برش شیشه همیشه صاف انجام نمی‌شود و گاهی نیازمند ابزاری است که منحنی ببُرد. الماس پیستولی یک ابزار برش منحنی است که کاربرد بسیار زیادی دارد.

انبر شیشه‌گیر

نوعی انبردست است که پس از برش می‌توان با کمک آن شیشه را قطعه‌قطعه و جدا کرد یا نگه داشت. جنس آن پلاستیکی بوده و برای جدا کردن شیشه، آن را روی خط برشی که توسط الماس شیشه‌بری ایجاد شده قرار می‌دهند.

انبر شیشه گیر

انبر شیشه گیر، نوعی انبردست است که پس از برش می‌توان با کمک آن شیشه را قطعه‌قطعه و جدا کرد یا نگه داشت.

سپس اهرم را از خط برش خم کرده و شیشه را جدا می‌کنند. اگر این عملیات به درستی انجام نشود احتمال شکستن شیشه وجود دارد.

قواره‌بر

یکی از مهم‌ترین ابزار شیشه‌بری است که با استفاده از آن می‌توان شیشه را در اشکال گوناگون و با سرعت بالا برش داد. قواره‌بر انواع مختلفی دارد که باید با توجه به نیاز خود، حتماً یکی از انواع آن را تهیه کرده و در کارگاه داشته باشید. هنگام خرید قواره‌بر سعی کنید حتماً محصولی استاندارد و باکیفیت تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

سایر ابزارهای مورد استفاده برای شیشه‌بری

پیش‌تر در این آموزش شیشه بری با مهم‌ترین ابزارهای شیشه‌بری آشنا شدیم؛ اما ابزارهای دیگری هستند که وجود آن‌ها در کارگاه شما خالی از لطف نخواهد بود. این ابزارها عبارتند از:

  • گردبُر: برای برش شیشه به صورت دایره‌ای استفاده می‌شود و می‌توان آن را برای برش انواع دایره با قطرهای مختلف روی شیشه مورد استفاده قرار داد.
  • نیش الماس: وسیله‌ای است که شیشه‌بری را ممکن می‌سازد. این قطعه روی الماس شیشه‌بر نصب می‌شود اما با گذشت زمان و استفاده مداوم، کُند شده و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • قاپک: حمل و نقل شیشه در کارگاه شیشه‌بری نیز اصول خاص خودش را دارد و باید با احتیاط انجام شود. قاپک وسیله‌ای است که دارای دو پلاستیک چسبنده بوده و ظاهری مشابه انبردست دارد. این پلاستیک‌ها به دو طرف شیشه می‌چسبند و حمل و نقل آن را راحت‌تر می‌سازند.
  • چنگک: این وسیله نیز مشابه قاپک بوده و برای حمل شیشه استفاده می‌شود. می‌توانید چنگک را در ابعاد و اندازه‌های مختلف متناسب با شیشه‌ای که می‌خواهید برش دهید تهیه کنید.
  • گان چسب: مشابه چسب تفنگی بوده و برای چسباندن قطعات شیشه به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. داخل این گان، چسب مخصوص شیشه را می‌ریزند و با پمپ کردن چسب روی قسمت‌های مورد نظر، شیشه‌ها را به هم می‌چسبانند.

آموزش شیشه بری با الماس

همانطور که گفته شد، الماس پرکاربردترین ابزاری است که در آموزش شیشه بری به کار می‌رود. الماس‌های شیشه‌بری انواع مختلفی دارند اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته پیستولی و مدادی تقسیم کرد. دسته این ابزارها می‌تواند از جنس متریال‌های گوناگونی (چوب، آهن، هارد متال و غیره) باشد و در بدنه برخی از آن‌ها مخزنی حاوی نفت سفید یا روغن شیشه‌بری تعبیه می‌شود که به لغزش الماس بر روی شیشه کمک می‌کند.

شیشه بری با الماس

الماس‌های شیشه‌بری طور کلی به دو دسته پیستولی و مدادی تقسیم می‌شوند.

اما نحوه کار با الماس شیشه‌بری چگونه است؟ قبل از آغاز کار حتماً لوازم ایمنی که پیش‌تر معرفی کردیم را تهیه کرده و بپوشید. همچنین بهتر است هنگام کار بر روی شیشه، کودکان و حیوانات خانگی را از جلوی دست خود دور سازید. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا شیشه را روی یک سطح مناسب قرار دهید. سطح باید صاف و به گونه‌ای باشد که روی شیشه خش ایجاد نکند. همچنین بهتر است این کار را در مکانی انجام دهید که بعداً نظافت آن برایتان سخت نباشد. مثلاً برش دادن شیشه در محلی که زیر آن موکت یا فرش قرار دارد توصیه نمی‌شود زیرا تکه‌های ریز شیشه داخل پرزهای آن گیر کرده و موجب بروز حوادث خطرناک می‌شوند.
  • شیشه را از هر گونه آلودگی مانند سیلیکا و دوده پاک کنید. وجود آلودگی بر روی شیشه می‌تواند موجب خراب شدن برش شما شود، بنابراین با استفاده از یک دستمال و شیشه پاک‌کن، آن را حسابی تمیز کنید.
  • قبل از برش، با استفاده از خط‌کش و گونیا شیشه‌بری قسمت‌هایی که می‌خواهید برش دهید را مشخص کنید.
  • با استفاده از الماس شیشه‌بری، قسمت‌هایی را که مشخص کرده‌اید خط بیندازید. برای این کار نیازی نیست فشار زیادی وارد کنید. همچنین توصیه می‌شود از مقداری روغن شیشه‌بری یا نفت سبک کمک بگیرید تا برش برایتان راحت‌تر شود.
  • پس از ایجاد برش، با استفاده از چنگک دو قسمت شیشه را از هم جدا کنید. اگر شیشه از محلی که با الماس خط انداختید جدا نشد، با استفاده از الماس روی محل برش ضربه‌های آرامی وارد کنید تا دو قسمت شیشه از هم جدا شوند.
  • در نهایت، با استفاده از یک سوهان یا سنباده، لبه‌های تیز و تازه برش‌خورده شیشه را صاف کنید.

اگر اولین باری است که آموزش شیشه بری می‌بینید، توصیه می‌شود این مراحل را روی یک تکه شیشه بدون مصرف تمرین کنید تا سرعت و فشار مناسب برای کار دستتان بیاید.

آموزش شیشه بری بدون ابزار مخصوص

ابزار شیشه‌بری از جمله الماس، قواره‌بر و غیره چیزهایی نیستند که به راحتی در هر خانه‌ای پیدا شوند و اگر در این مورد جدی هستید، باید این ابزار را تهیه کنید؛ اما اگر تنها برای یک کار کوچک و فوری می‌خواهید شیشه‌بری انجام دهید، می‌توانید از ابزارهایی که به احتمال زیاد در خانه دارید کمک بگیرید؛ اما این نکته را مد نظر داشته باشید که برش شما چندان دقیق و تمیز نخواهد بود. در هر صورت، توصیه می‌شود در صورت امکان ابزارهای ایمنی بخصوص دستکش را تهیه کنید تا از بروز خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

شیشه بری بدون ابزار

برش شیشه با هویه، شمع، و آب و روغن امکان پذیر است

مشابه روش قبلی، ابتدا کودکان و حیوانات خانگی را از محل کار دور کرده و شیشه را روی یک سطح صاف قرار دهید. توجه کنید که زیر شیشه موکت یا فرش نباشد تا بعداً بتوان به راحتی محل را تمیز کرد. سپس، با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارید، یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

برش شیشه با هویه

  • ابتدا محلی که می‌خواهید روی شیشه برش دهید را با ماژیک سی‌دی مشخص کنید.
  • در صورت امکان، محل برش را با استفاده از یک کاتر یا کاردک تیز خط بیندازید تا راحت‌تر بتوانید آن را ببُرید.
  • نوک هویه را روی قسمت خط‌افتاده نگه دارید تا روی شیشه ترک ایجاد شود. سپس، آرام روی خط مشخص‌شده مسیرتان را ادامه دهید تا ترک ادامه پیدا کند. در نقاط زاویه‌دار، فشار هویه را کم کرده و آرام‌تر پیش بروید تا ترک شیشه همراه با هویه حرکت کند. همینطور ادامه دهید تا کل قسمت مشخص‌شده ترک بردارد. معمولاً تا ۱ سانتی‌متر مانده به اتمام طرح، ترک کامل می‌شود.
  • آرام به شیشه ضربه بزنید تا دو قسمت برش‌خورده از هم جدا شوند.
  • در نهایت برای از بین بردن بُرندگی شیشه و ناهمواری‌های آن، روی لبه‌های بریده‌شده را سنباده یا سوهان بکشید.

برش شیشه با شمع

  • مراحل این روش نیز مشابه روش قبلی است که در این آموزش شیشه بری به آن پرداختیم؛ با این تفاوت که برای برش زاویه‌های تند چندان مناسب نیست. ابتدا طرح را با استفاده از یک ماژیک روی شیشه بیندازید.
  • با استفاده از کاردک تیز یا کاتر، قسمت‌هایی که علامت زده‌اید را خط بیندازید.
  • یک شمع روشن کنید و قسمت‌هایی که با کاتر خط انداخته‌اید را روی شعله شمع بگیرید.
  • محل برش آرام آرام ترک برمی‌دارد و می‌توانید دو قسمت شیشه را از هم جدا کنید.
  • در نهایت، قسمت‌های برش‌خورده را سنباده بزنید تا هموار شوند.

برش شیشه با آب و روغن

  • برای این روش تنها آب، روغن و یک کاسه نیاز دارید. بطری شیشه‌ای را داخل کاسه قرار دهید و بطری را تا محلی که می‌خواهید بریده شود، پر از آب کنید.
  • کاسه را نیز دقیقاً به همان ارتفاع آب داخل بطری پر از آب کنید.
  • کم کم روغن را به آب اضافه کنید تا زمانی که یک لایه نازک روغن روی سطح آب را بپوشاند.
  • یک تیغه فلزی (مانند تیغه کاتر) را روی شعله حرارت دهید تا زمانی که کاملاً سرخ شود.
  • با استفاده از یک انبر، تیغه را از روی حرارت بردارید، به آرامی وارد کاسه کنید و زیر لایه روغن بخوابانید.
  • اگر مراحل را به درستی طی کرده باشید، صدای ترک شیشه را می‌شنوید.
  • در نهایت دو تکه شیشه را خشک کرده و قسمت‌های برش‌خورده را سنباده بزنید.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش شیشه بری پرداختیم و ابزارهای لازم برای این کار را به شما معرفی کردیم. مجدداً باید تأکید کنیم که شیشه‌بری کار خطرناکی است و نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد، بنابراین حتماً این کار را با استفاده از پوشش ایمنی مخصوص انجام دهید. اگر می‌خواهید شیشه را تمیز و دقیق ببرید، باید ابزار مخصوص این کار مانند الماس شیشه‌بری را تهیه کنید؛ اما اگر تنها برای یک کار فوری به شیشه‌بری نیاز دارید می‌توانید این کار را با کمک ابزارهای رایجی که در منزل یافت می‌شوند مانند شمع، آب و روغن، هویه و غیره انجام دهید.

 

سوالات متداول

 

چگونه می‌توان شیشه را گرد بُرید؟

با استفاده از ابزاری مانند گردبر و قواره‌بر می‌توانید شیشه را به شکل گرد در ابعاد دلخواه ببرید.

نحوه برش شیشه ضخیم چگونه است؟

شیشه‌های ضخیم و فشرده را می‌توان با استفاده از الماس شیشه‌بری دسته آهنی یا دسته هارد متال برش داد.

آیا شیشه‌بری در خانه امکان‌پذیر است؟

بله، شیشه‌بری را می‌توان در خانه به کمک لوازمی مانند آب و روغن، هویه، شمع و غیره انجام داد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. شاهر پاسخ

    برای آموزش شیشه بری یه چای دم کنید.
    شما دقیقا منظورتون چی بود از این تیتر و این محتوی ، دقیقا کجای متن آموزش دادید که چطور شیشه رو ببریم ؟ الماسه رو چطور بگیریم ؟ شماره های روی الماسه چی هستند؟ پیچ شل و سفت کننده باید برای برش چطور باشه سفت باشه شل باشه ؟ زاویه الماسه نسبت به خط برش چقدر باشه؟ پشت الماسه به کدوم طرف باشه ؟
    هیچکدوم ، آموزش اینه ، محل برش رو علامت بزنید و پس از برش محل برش رو صاف کنید .
    منظور : گرفتن وقت مردم ، تیتر الکی برای کلیک کردن و بازدید از سایت
    طرز فکر آشغال و قدیمی ایرانی ، یعنی جنس رو بفروش بعدش به من چه بجای اینکه کاری کنی که از کیفیت کار ، نحوه تعامل ، ایجاد حس خوب بودن و یا خرید از شما و…. تا اینکه ارتباط تداوم داشته باشه و از بهترین و موثرترین راه تبلیغ داشته باشید یعنی تبلیغ خود مشتری
    اما تبریک میگم شما از همین بهترین راه در جهت تبلیغ منفی استفاده میکنید ! اینم نبوغی هست برای خودش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =