Banner Image
سینی کابل چیست

سینی کابل چیست؟ + (انواع آن)

امتیاز دهید

آیا تا به‌ حال کلمه سینی کابل به گوشتان خورده و میدانید سینی کابل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برق‌کشی یکی از مراحل مهم ساختمان‌سازی است. نحوه صحیح و اجرای اصولی برق‌کشی، استفاده از کابل، سیم و عایق‌کاری در طی کار اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا سیم‌کشی اشتباه می‌تواند خسارات جانی و مالی فراوانی به ساختمان و افراد درون آن وارد کند. برای ایمن‌سازی کار، نیاز به ابزار و لوازمی دارید که به بهترین و ایمن‌ترین شکل از سیم‌ها و کابل‌ها محافظت کنید. یکی از همین ابزار پرکاربرد و ایمن در برق‌کشی ساختمان‌ها، سینی کابل است. این سینی‌ها وسیله‌ای برای نگهداری و هدایت سیم‌ها و کابل‌ها در برق‌کاری هستند.

در واقع می‌توان گفت سینی کابل نوعی صفحه فلزی هست که موجب تفکیک و محافظت سیم‌ها، کابل‌ها و انتقال منظم و ایمن آن‌ها می‌شود. در طراحی و ساخت این سینی‌ها از متریال‌های مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد، استیل، پی‌وی‌سی استفاده می‌شود و معمولاً شکل ظاهری آن‌ها به ‌صورت ساده، مشبک و یا نردبانی است. برای آشنایی بیشتر با سینی کابل و کاربردهای آن با ما در این مقاله همراه باشید.

کاربرد و وظیفه سینی کابل چیست؟

یکی از لوازم ضروری و پرکاربرد در برق‌کشی ساختمان‌های تجاری، صنعتی و…، سینی‌های کابل (Cable tray) هستند. این سینی‌ها دقیقاً مانند یک اتوبان ایمن سیم‌ها و کابل‌ها را در میان تجهیزات الکتریکی انتقال داده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. سینی‌های کابل علاوه بر انتقال سیم‌ها موجب نظم بخشیدن به کابل‌ها و سیم‌ها و محافظت، پوشاندن و سازمان‌دهی سیم‌ها در کنترل پنل‌ها، تابلوهای توزیع، رک‌های شبکه و … می‌شوند.

کاربرد و وظیفه سینی کابل چیست؟

یکی از لوازم ضروری و پرکاربرد در برق‌کشی ساختمان‌های تجاری، صنعتی و…، سینی‌های کابل (Cable tray) هستند

این ابزار در واقع یک جایگزین مناسب برای سیم‌کشی‌های باز و یا سیستم‌های لوله‌کشی برق محسوب می‌شوند. استفاده از سینی کابل در ساختمان‌سازی می‌تواند بهترین راهکار برای به اجرا درآوردن مقدار زیادی کابل و سیم برق در بخش‌های مختلف مانند سقف، دیوار و زیرزمین باشد. این ابزار به ‌طور ویژه‌ای در تغییرات سیم‌کشی مفید است؛ زیرا می‌توان به‌ راحتی در هر قسمت از ساختمان که نیاز باشد سیم و یا اتصالاتی اضافه و یا کم کرد.

بیشتر بخوانید:بهترین جارو رباتیک برای خانه شما!

اما کاربرد اصلی سینی کابل چیست و این سینی‌ها چه وظایف و ویژگی‌هایی دارند؟ در بیانی ساده می‌توان گفت این سینی‌ها در سیم‌کشی ساختمان نوعی راه میان‌بر محسوب می‌شوند. سینی‌های کابل با توجه به طراحی خاصی که دارند شرایط را برای حرکت راحت‌تر سیم‌ها حتی به ‌صورت عمودی و سیم‌کشی آسان، به‌صرفه و در عین ‌حال ایمن فراهم می‌کنند. در این روش تمامی کابل‌ها و سیم‌ها در مسیری معین و با نظم خاصی چیده می‌شوند و برق‌کار به ‌راحتی می‌تواند به ‌تمامی کابل‌ها دسترسی داشته باشد. سینی‌های کابل به خاطر طراحی‌های خاصی که دارند خطوط کابل‌کشی زیر را ساپورت می‌کنند:

  • سیم‌کشی سیستم‌های کنترلی مانند دوربین‌ها، حسگرها، درب‌های ریموتی و…
  • خطوط برق با ولتاژ بالا
  • کابل‌ها و سیم‌های توزیع‌کننده
  • تجهیزات مخابراتی مانند خطوط تلفن، مودم‌ها و…
  • کابل‌های فیبر نوری

انواع سینی کابل

تا این قسمت از مقاله گفتیم سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؛ اما در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سینی کابل آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم سینی کابل یک ابزار برای هدایت درست و منظم کابل‌ها و سیم‌های برق است، پس استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. به ‌طور کلی این سینی‌ها از جنس آهن با روکش‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند؛ اما سینی کابل استیل، آهن رنگ‌ شده و حتی پی‌وی‌سی هم در بازار موجود است.

نوع متریال به ‌کار رفته در سینی‌های کابل با توجه به محیط نصب انتخاب می‌شود و می‌توان گفت در کارهای ساختمانی سینی‌ها از جنس فلز با مقاومت بالا در برابر خوردگی، فولاد با کربن پایین و یا آلومینیوم باروکش اپوکسی بیشترین محبوبیت را دارند. در ادامه چند نوع از سینی‌های کابل را برایتان معرفی می‌کنیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر، بدانید کاربرد هر مدل سینی کابل چیست و کدام سینی مناسب کار شما است.

  1. سینی فولادی

برای طراحی و ساخت این مدل سینی از فولاد باکیفیت استفاده می‌شود که یکی از مستحکم‌ترین نوع سینی‌های کابلی به شمار می‌رود. متأسفانه این مدل سینی‌ها وزن بالایی دارند و در مقابل خوردگی خیلی ضعیف عمل می‌کنند؛ البته بعضی از شرکت‌های سازنده پوشش و آبکاری خاصی به جهت استقامت در برابر خوردگی در نظر می‌گیرند که این پوشش‌ها شامل لایه محافظتی با گالوانیزه گرم و سرد، لایه‌های اپوکسی و یا رنگ‌های مخصوص با مقاومت بالا است که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

  1. سینی کابل‌های pvc

سینی کابل‌های پلاستیکی، پی‌وی‌سی و یا فایبرگلاس سینی‌هایی هستند که نسبت به سایر هم نوعان خود جدیدترند. سینی کابل‌های pvc نوعی محفظه از جنس پلی وینیل کلراید هستند و مانند تمامی سینی کابل‌های دیگر برای نظم دهی و حرکت سیم‌ها و کابل‌ها به کار می‌روند. در مورد مزایای این مدل از سینی‌ها می‌توان به ‌ظاهر زیبا، عایق صد درصد در برابر رطوبت و الکتریک و وزن سبک آن اشاره کرد.

  1. سینی کابل استیل فولاد ضدزنگ

سینی کابل استیل در واقع از نوعی فولاد ضدزنگ ساخته ‌شده که در آن کربن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. در سینی کابل‌های استیل، وجود آلیاژهای کروم و نیکل موجب افزایش مقاومت در برابر رطوبت، دمای بالا، خمش، مواد شیمیایی آلی و غیر آلی و خوردگی به‌خصوص اسیدسولفوریک و کلرید می‌شود.

  1. سینی کابل آلومینیوم

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های سینی کابل آلومینیومی، وزن سبک، نصب و نگهداری آسان است. این مدل سینی‌ها تقریباً 50 درصد از مدل فولادی سبک‌تر هستند. آلیاژ به‌ کار رفته در این مدل برگرفته‌ شده از مس، سیلیکون و سیلیکات منیزیم است که به سینی‌های آلومینیوم اجازه می‌دهد تا گرما را به ‌راحتی دفع کنند. همچنین این سینی‌ها عالی‌ترین مقاومت را در برابر خوردگی دارند.

پوشش گالوانیزه سینی کابل

اگر برای شما هم این سوال پیش ‌آمده که پوشش گالوانیزه سینی کابل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود، باید بگوییم یکی از رایج‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین پوشش در برابر خطر مواد شیمیایی، گالوانیزه کردن سینی کابل است که به سه روش مختلف انجام می‌شود.

پوشش گالوانیزه سینی کابل

یکی از رایج‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین پوشش در برابر خطر مواد شیمیایی، گالوانیزه کردن سینی کابل است

گالوانیزه گرم

در این روش سینی کابل بالاترین پوشش گالوانیزه را دارد، زیرا در مدل گالوانیزه گرم کل سینی در حمام فلز مذاب قرار گرفته و تمامی سطوح، لبه‌ها و حتی نقطه‌جوش‌ها هم پوشانده می‌شوند. از سینی کابل با پوشش گالوانیزه گرم می‌توان در محیط‌های باز و بیرونی، شرایط سخت و سازه‌های صنعتی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:اهمیت هواگیری فن کویل و نحوه انجام آن

گالوانیزه سرد

برای این روش سینی کابل را در استخر نمک و زینک الکترولیز کرده و با این کار یک پوشش محافظتی روی سینی ایجاد می‌شود که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

گالوانیزه فابریک

این روش به ‌پیش گالوانیزه کردن و یا آسیاب غلتکی هم شهرت دارد و بیشترین کاربرد آن برای محیط‌های بسته داخلی و سازه‌های غیر صنعتی است. در این روش سینی کابل با عبور از کویل فولاد و فلز مذاب پوشش دهی می‌شود.

 

مدل‌های مختلف سینی کابل

سینی کابل‌ها به غیر از متریال ساخت شامل مدل‌های مختلفی نیز می‌شوند که هرکدام کارایی مخصوص به خود را دارند. اگر می‌خواهید بدانید مدل‌های مختلف سینی کابل چیست، با ما در ادامه همراه باشید. همان‌طور که گفتیم سینی‌های کابل از فلز و یا pvc ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها در 5 طرح در بازار موجود هستند که این 5 طرح شامل:

  1. سینی کابل نردبانی یا لدر کابل (ladder cable tray)

سینی کابل نردبانی یکی از پرکاربردترین نوع سینی کابل است و در این مدل چون کاوری وجود ندارد، جریان هوا به ‌راحتی با کابل‌ها در تماس بوده و همین امر موجب می‌شود تا علاوه بر عدم تجمع رطوبت محیط، دما در کابل‌ها نیز بالا نرود و همین خنک نگه ‌داشتن کابل‌ها، موجب افزایش عمر مفید سیم‌کشی خواهد شد.

1.سینی کابل نردبانی یا لدر کابل (ladder cable tray)

سینی کابل نردبانی یکی از پرکاربردترین نوع سینی کابل است

  1. سینی کابل ساده (غیر مشبک) یا داکت (solid bottom cable tray)

احتمالاً همه شما داکت‌های سفید رنگ را زیاد دیده‌اید که بیشتر برای کارهای مخابراتی از آن‌ها استفاده می‌شود. سینی کابل ساده، همان داکت‌هایی پلاستیکی و یا فلزی درپوش‌داری هستند که برای مصارف با حداقل تولید گرما کاربرد دارند. به دلیل طراحی ساده و بدون سوراخ و شکستگی داکت‌ها، یک روکش عالی برای محافظت از کابل‌ها در برابر الکترومغناطیس و فرکانس‌های رادیویی هستند.

2.سینی کابل ساده (غیر مشبک) یا داکت (solid bottom cable tray)

سینی کابل ساده، همان داکت‌هایی پلاستیکی و یا فلزی درپوش‌داری هستند که برای مصارف با حداقل تولید گرما کاربرد دارند

  1. سینی کابل مشبک یا پانچ شده (trough cable tra)

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نوع مشبک سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد. در واقع این مدل از سینی کابل‌ها بیشتر جنبه نگهداری سیم‌های کوچک را به عهده ‌دارند و مانند سینی کابل نردبانی نمی‌توانند عایق رطوبت باشند و متقابلاً در افزایش طول عمر کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها هم تأثیر آن‌چنانی نخواهند داشت.

  1. سینی کابل کانالی (channel cable tray)

از سینی کابل کانالی بیشتر در اجرای تأسیسات الکتریکی با تعداد محدود کابل ظریف و کابل‌های انشعابی استفاده می‌شود.

  1. سینی کابل سبدی wire mesh cable tray))

سینی کابل سبدی یکی از ابزارهای مصرفی در مخابرات و کابل‌های فیبر نوری و یا کابل‌های ولتاژ پایین است که معمولاً در کابل‌کشی شبکه‌های اینترنتی بیشترین کاربرد را دارد.

لوازم جانبی سینی کابل چیست؟

سینی‌های کابل برای برقراری ارتباط با هم و اجرای کامل پروژه نیاز به ابزارهای جانبی دارند؛ اما ابزار جانبی سینی کابل چیست و چه کاربردی‌هایی دارند.

  • زانویی

زانویی در واقع به تنظیم جهت و ارتفاع مسیر کابل‌کشی کمک می‌کند که مهم‌ترین نوع زانویی، زانو اتصال‌دهنده سینی در خم‌ها بوده که از 120- تا 120+ متغیر است.

  • درب سینی کابل

این درب بیشتر جنبه محافظت نسبت به عوامل محیطی مثل گردوخاک و یا رطوبت را دارد.

لوازم جانبی سینی کابل چیست؟

سینی‌های کابل برای برقراری ارتباط با هم و اجرای کامل پروژه نیاز به ابزارهای جانبی دارند

  • نردبان کابل

معمولاً از این ابزار جانبی برای حمایت از کابل‌ها با حجم و وزن بالا استفاده می‌شود.

  • ساپورت سقفی

به کمک همین ساپورت‌ها سینی‌های کابل به ‌راحتی به روی دیوار نصب می‌شود و معمولاً از جنس فولاد هستند.

  • سه‌راهی و چهارراهی

این ابزار برای ارتباط دادن چند سینی با یک مرکز کاربرد دارد. معمولاً در مسیر سیم‌کشی ممکن است به مسیرهای فرعی برخورد کنید که سه‌راهی و یا چهارراهی بهترین گزینه برای حل مشکل است.

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم سینی کابل چیست و به انواع و کاربردهای آن اشاره کردیم. آنچه به ‌عنوان کلام آخر برایتان در نظر داریم جمع‌بندی کلی از مقاله و نکات مهمی است که هنگام خرید سینی کابل باید به آن توجه کنید. سینی کابلی یکی از ابزارهای برق‌کشی ساختمان‌های بزرگ، مخابرات و سازه‌های صنعتی است که مثل یک شریان عمل می‌کند. شما می‌توانید به کمک این سینی‌ها، سیم‌ها و کابل‌های مختلف را در ساختمان به‌ طور منظم و دقیقاً از مبدأ به مقصد هدایت کنید. در واقع سینی کابل موجب حفاظت و سامان‌دهی کلیه سیم‌ها، کابل‌ها، تابلوهای توزیع و حتی رک‌های شبکه است.

اگر قصد خرید سینی کابل برای ساختمان یا شبکه مخابراتی را دارید، باید در درجه اول با توجه به نوع کابل و سیمی که در نظر گرفته‌اید یکی از پنج مدل گفته ‌شده را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع سینی حال باید به متریال و آلیاژ سینی توجه کنید. به‌ عنوان ‌مثال شما برای ساختمان‌های صنعتی که دمای محیط بالایی دارند، نیاز به سینی کابل با استقامت بالا و با عایق‌کاری مناسب دارید. امروزه اکثر تولیدکنندگان سینی کابل سعی می‌کنند تا محصولی باکیفیت در اختیار مشتریان قرار دهند. پس برای خرید سینی کابل کافی است در انتخاب نوع و مدلی که به آن نیاز دارید کمی دقت به خرج دهید تا کابل‌ها و سیم‌کشی ساختمان طول عمر بالایی داشته باشد.

سوالات متداول

  • بست چنگالی در سینی کابل چیست؟

این بست‌ها با گیره‌ای خاص در قسمت زیر ریل‌ها قرار می‌گیرند و کابل‌ها را درون ریل‌ها چفت می‌کنند.

  • جدا کننده سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

این جدا کننده‌ها برای تفکیک یک یا چند ردیف کابل در سینی هستند که به ‌وسیله ورق گالوانیزه و یا پیچ و مهره به سینی وصل می‌شوند.

  • انواع سینی کابل از نظر خم کدام است؟

این سینی‌ها معمولاً با توجه به کاربردشان در مدل‌های دو خم، چهار خم و شش خم ساخته می‌شوند. هر چقدر تعداد خم‌های سینی کابل بیشتر باشد، سینی از مقاومت بالاتری برخوردار است.

  • کاربرد سینی کابلی دو خم و چهار خم در کجا است؟

از سینی‌های دو خم و چهار خم برای کارهایی که وزن سیم کمتر است مانند برق‌کشی‌های سبک ساختمانی و یا مخابراتی استفاده می‌شود.

  • کاربرد سینی شش خم در کجا است؟

از این مدل سینی در پروژه‌های سنگین و صنعتی که کابل‌ها نیاز به حفاظت بالایی دارند استفاده می‌شود؛ مانند پست‌های انتقال برق و یا صنایع نفت و گاز که تنها سینی شش خم کاربردی است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =